آشپزی در طبیعت، خاطره ای که برای همیشه می ماند

hb سه شنبه 17 بهمن 1396

پختن غذا و میل کردن آن از بخش های لذت بخش سفر و طبیعت گردی برای تمام افراد می باشد. اما گاهی بسته به ایجاد شرایط جوی خاص و بحرانی نه چندان رایج (بارش برف، ریزش بهمن، کولاک، سیل، فوران آتش فشان)، دست یابی به غذا و یا درست کردن و پخت آن کمی دشوار تلقی می شود چرا که اولا شما باید در اوج محدودیتی که برای خود و دیگر همراهانتان به وجود آمده است، از نهایت خلاقیت فردی خود استفاده کنید و در شرایط بحرانی به فکر دست یابی به مواد غذایی و خوردن برای زنده ماندن باشید. ثانیا مواد غذایی که در شرایی بحرانی باید با خود به همراه داشته باشید، بایستی به گونه باشند که در صورت نگهداری دراز مدت در شرایط اضطراری و گوناگون، فاسد نشوند و در مقابل از ارزش غذایی مناسبی برای بدن نیز برخوردار باشند و بتوانند برای فعالیت های شما یک منبع انرژی مفید باشند! پس اگر فکر می کنید روزی این امکان برایتان پیش خواهد آمد که در شرایط سخت به فکر پختن و میل کردن غذا بیفتید، حتما در ادامه آشپزی در طبیعت با همگردی همراه شوید. در این متن با راه های آشپزی در طبیعت و آشپزی در طبیعت با مواد ساده آشنا خواهید شد. در صورتی که تمایل دارید مقالات بیشتری درباره بقا در طبیعت بخوانید، می توانید به مقالات زیر مراجعه کنید:

طبیعت گردی و ایمنی در طبیعت

چگونه با یک جوراب زنده بمانیم

پیدا کردن آب در طبیعت

این یک بار را آتش بسوزانید

پختن غذا در شرایط بحرانی و دشوار طبیعت گردی

امتناع از نوشیدن و خوردن

اولین نکته ای که باید در شرایط بحرانی طبیعت گردی به آن توجه داشته باشید، امتناع از نوشیدن و یا خوردن موادی است که سبب ایجاد تشنگی و میل بیش از اندازه شما به آب می گردند! توصیه می کنیم در صورت مساعد بودن شرایط در هر نقطه ای که قرار دارید، بجای نوشیدن مقداری آب، از چای استفاده کنید که قطعا مورد علاقه بسیاری از گردشگران و طبیعت گرد های ایرانی می باشد. در شرایط خاص جوی که به ندرت ممکن است پیش بیاید بهتر است وعده صبحانه را کامل حتی شده به زور میل کنید و از خوردن ناهار بپرهیزید و در ادامه روز با صرف کردن یک میان وعده ساده و سبک، کاری کنید که بدنتان نیاز کمتری به آب پیدا کند؛ بد نیست بدانید بدن انسان بسته به شرایط مختلفی که از قبل خود را با شرایط وفق داده است، می تواند در برابر گشنگی به مدت 10 روز یا شاید بیشتر نیز دوام بیاورد و در این مدت اثرات بسیار مخرب و جدی بر قدرت اختیار و تصمیم گیری، درد بدنی، ترس و همچنین میزان سرعت عکس العمل شما نیز همچون عامل تشنگی، داشته باشد! توجه داشته باشید تاثیرات گرسنگی بیشتر بجای تحت شعاع قرار دادن مشکلات جسمانی و فیزیکی شما، بر روح و روان شما تاثیر می گذارد. بهتر است در شرایط بحرانی آرامش را به خود و همه کسانی که با شما در شرایط بحرانی و دشوار طبیعت گردی قرار گرفته اند، القا کنید و سعی کنید در اولین فرصت به جای یافتن غذا، در پی جستجوی آب و مسیر درست برای خارج شدن از بحران بگردید. طبق تجربه لزوما هر جایی که غذا هست، آب نیست! اما هرجایی که آب هست قطعا غذا هم می توان پیدا کرد؛ در شرایط سخت قطعا به دنبال غذای تمیز برای تناول کردن، امری است مسخره و مضحک. شما در وضعیت دشوار می توانید هر جانوری را که می بینید راه می رود و یا پرواز می کند و یا حتی شنا می کند را شکار کنید و از آن یک غذای مقوی برای خود بپزید. البته اگر از آن دسته طبیعت گردهای خیلی حساس هستید می توانید در صدد شکار پرندگان و همچنین خرگوش ها که عمدتا حیوانات تمیز تری هستند نسبت به سایر موجودات، اقدام کنید و در این میان از خوردن گیاهان نیز غافل نشوید! البته ناگفته نماند بسیاری از گیاهان سمی هستند که در صورت خوردن آن ها قطعا اتفاقات بدی برای شما خواهد افتاد؛ پس اگر نمی توانید گیاهان سمی از غیر سمی را تشخصی دهید، به شما توصیه اکید می کنیم که از هر گیاهی نیز برای سیر کردن شکم خود، استفاده نکنید. در ضمن این را نیز به خاطر بسپارید که در شرایط حاد و اضطراری می توانید برای صرفه جویی در مصرف مواد قندی که با خود به همراه دارید همچون شکلات، نان های قندی در هر بازه زمانی 4 روزه از آن ها میل کنید تا به این شیوه مغزتان بهتر بتواند در جهت خروج شما از این وضعیت نه چندان دلچسب، به شما یاری برساند و شما برای جلوگیری از بروز هر مشکلی در طبیعت می توانید از راه های آشپزی در طبیعت استفاده کنید.

امتناع از نوشیدن و خوردن

ساختن ظرف های گِلی برای پختن غذا:

در شرایط سخت، بهترین کار پیدا کردن خاکی نرم یا حتی گِلی نرم برای استفاده کردن از آن به عنوان ظرف پخت غذا می باشد. برای این منظور شما می توانید مقدار گِل مورد نظرتان را بر روی سنگی صاف یا حتی زمین قرار دهید و مواد غذایی همچون ماهی را بر روی آن گذاشته و لبه های گِل را که هنوز خشک نشده اند را به سمت بالا کشانیده و فورا آن را بر روی خاکستر داغ نه آتش قرار دهید تا ظرف مدت زمان 30 الی 60 دقیقه ای غذایی خوش طعم و خوش مزه را در اختیارتان قرار دهد! فراموش نکنید در این روش لازم نیست پوست، پولک و سایر قسمت های بیرونی جانوران شکار کرده را بِکنید و تنها کافی است که محتویات داخلی بدن آن را در آورده و صبر کنید تا دیگر قسمت های بیرونی به ظرف گِلی ساخته شده شما بچسبند و تنها گوشت آن برای مصرف شما باقی بماند! می توانید در این قسمت از آشپزی در طبیعت با مواد ساده بهره ببرید.

ظرف گلی

در دل خاک، اجاق ایجاد نمایید!

اگر مطمئن هستید گرفتاری که در آن گیر کرده اید، خیلی زود بر طرف نمی شود، سعی کنید با ایجاد یک اجاق در پشته خاکی خیال خود را در خصوص پختن غذا در هر نوع شرایط شدید آب و هوایی، راحت کنید؛ برای این منظور می توانید به دنبال یک پشته خاکی و یا برآمدگی پر شده با خاک باشید و زیر آن را خالی نموده یک اجاق جنگلی کوچک برای پخت و طبخ غذایتان به وجود آورید؛ در ابتدا باید تکه ای چوب را که نه خیلی بلند باشد و نه خیلی کوتاه را درون مکانی که قصد ایجاد اجاق در آن را کرده اید، فرو نمایید و با فاصله ای در حدود سی سانت از لبه پشته، شروع به خالی نمودن زیر آن کرده و آنقدر بکنید تا به چوبی که درون آن قرار داده اید، برسید. حال چوب را بیرون بکشید تا روزنه کوچکی به عنوان حفرهای برای خروج دود و حرارت ایجاد شده درون اجاق به بیرون ایجاد شود، با دستانی خیس قالب گودالی که کنده اید را صاف کنید و با ایجاد یک آتش نه چندان بزرگ در داخل آن، دیوارهای کناری را محکم کنید. حال تکه برگ، چوب و یا سنگ تختی را در به عنوان صفحه در داخل گودال قرار دهید و مواد غذایی دلخواهتان را بر روی آن بگذارید تا بسته به حجم غذای شما، ظرف مدت زمان مشخصی آن را برای میل کردن آماده سازد. توجه کنید که حتی در این روش نیز باز نیاز به استفاده از ظروف گِلی دارید که باید پیش از همه این ها، آن ظروف را ایجاد نمایید. این بخش در قسمت آشپزی در طبیعت با مواد ساده قرار خواهد گرفت.

اجاقی در دل خاک

ماهی تابه سنگی:

برای داشتن یک ماهی تابه سنگی باید به دنبال یک سنگ تخت نه چندان بزرگ باشید و با قرار دادن آن بر روی دو سنگ دیگر، فاصله بین زمین و تخته سنگ خود ایجاد کرده و در حدفاصل آن، یک آتش دلچسب ایجاد نمایید. اکنون شما دارای یک ماهی تابه سنگی شده اید که می توان در صورت وجود ابزار مناسب، کمی روی آن را سوراخ نمود تا حرارت به صورت بهتری به مواد غذایی که بر روی آن گذاشته اید؛ برسد و آن را بپزد. توجه داشته باشید در این روش توصیه می کنیم برای جلوگیری از چسبیدن غذا به لایه رویی سنگی، بر روی آن یک برگ درخت بزرگ و یا حتی یک چوب تخت قرار دهید و برای آشپزی در طبیعت می توانید از این روش استفاده کنید.

ماهی تابه سنگی

ذرت میل کنید:

برای این کار فقط کافی است قسمت بالایی پوسته ذرت را با سیم و یا نخ سفتی، محکم ببندید تا در اثر واکنش دانه های ذرت به هنگام قرارگیری در حرارت آتش، باز نشود و سپس پوسته بسته شده را بر روی آتش ملایم قرار دهید تا به خوبی پخته شود. فراموش نکنید برای امتحان کردن نرم شدن دانه های ذرت می توانید از تکه چوبی تیز و یا چنگال در صورت همراه داشتن، استفاده نمایید. از ذرت می توان برایآشپزی در طبیعت با مواد ساده استفاده کرد.

ذرت

پخت و پز ماهی در طبیعت گردی:

همچون روش های قبل، برای پخت و پز ماهی در طبیعت گردی نیز باید از گِل بهره گیری نمایید با این تفاوت که برای ماهی و یا هر نوع پرنده دیگری باید ابتدا با چند برگ ضخیم و بزرگ دور تا دور آن را بسته و با ایجاد یک لایه نازک از گِل یا خاک خیس شده تمام سطح آن ها را پوشش دهید به نوعی آن ها را بسته بندی کنید! حال باید از یک سطح گِلی دیگر نیز برای محکم کاری استفاده نمایید و که به این گِل دوم به اصطلاح، گل قالب گفته می شود و اکنون باید آن را در کنار حرارت آتش قرار داده تا این قالب گِلی نیز خشک شود و بتوانید آن را در داخل ذعال هایی افروخته قرار دهید و روی آن را نیز با چند تکه ذغال بپوشانید! برای پختن کامل ماهی باید به اندازه هر نیم کیلوگرم از وزن این جانور آبزی، در حدود هفت دقیقه زمان در نظر گرفت تا به خوبی گوشت آن پخته و قابل خوردن شود! لازم به ذکر است برای بهره گیری از این روش در جهت خوردن ماهی و یا دیگر حیوانات بایستی گفتی که به هیچ عنوان لازم نیست پوست و پولک آنان را جدا کرده و سپس آن ها را در داخل گِل قرار دهید؛ چرا که پس از پخته شدن به خودی خود سطح پوستی آنان به گِل می چسبد و شما با باز کردن بسته بندی که کرده اید، تنها با گوشت آن مواجه می شوید. حال شما با یک روش جالب پختن جانوران در طبیعت آشنا شده اید و بهتر است تا این روش یادتان نرفته، به دل طبیعت زده و از آن استفاده کنید!

ماهی

بخارپز کردن غذاها:

برای بخارپز کردن غذاها لازم است که تنها مقداری آب و البته آتش داشته باشید. غذای مورد نظر را در داخل ظرفی و یا بر روی سنگی نازک اما تخت قرار دهید و با فاصله ای مناسب از آتشی که ایجاد کرده اید، آن را بر روی آتش قرار داده و در حدود 15 دقیقه صبر کنید تا غذایی مورد نظرتان بخار پز شود! توجه داشته باشید اگر آتش ایجاد شده شما در طبیعت گردی تان پر حرارت نباشد این زمان به تعویق می افتد و باید بدانید یک آتش خوب قادر است ظرف مدت زمان 5 دقیقه آب مورد نظر را به نقطه جوش برساند و این راه ها برای آشپزی در طبیعت مفید خواهد بود.

بخار پز کردن

آتش اهرمی شکل:

برای ایجاد کردن آتش اهرمی شکل همان طور که گفتیم نیاز به ساختن یک اهرم مستحکم برای نگهداری ظرف غذای خود داریم؛ قطعا در طبیعت پیدا کردن تکه های چوب محکم کار سخت و دشواری نیست و می توان با دستیابی به چند تکه چوب هم اندازه و ایجاد چند شیار دیگر برای قرار دادن چوب های رویین، تقریبا به یک اهرم قابل قبول دست یافت و غذای خود را برای گرم کردن بر روی آن گذاشت. از آتشی که در این روش حاصل شده است می توان هم برای گرم کردن آب و هم برای پختن سوپ، ماهی، قهوه، خورشت و کلی غذاهای گوناگون دیگر بهره گرفت! توجه داشته باشید ایجاد آتش به شکل اهرم می تواند بر روی هر سطح هموار و ناهمواری شکل بگیرد و تنها اشکال کار وجود و یا عدم وجود وزش باد می باشد که مشخص می کند آتش ما باید در داخل گودال ساخته شود و یا بر روی سطح صاف زمین؛ همچنین این نکته را نیز نباید فراموش کنید که چنانچه آتش شما بیش از اندازه بزرگ باشد، سبب سوختن و از بین رفتن غذای شما می شود و بهتر است همچون دیگر روش های گفته شده در این مطلب، کمی در کنترل میزان شعله آتش خود کوشا باشید و از ذغال های در حال سوختن آن نیز برای به آتش کشیدن باقی هیزم هایی که در دست دارید، استفاده نمایید و خود و دیگر همسفرانتان را به خوبی گرم کنید. این قسمت شما را در آشپزی در طبیعت با مواد ساده همراهی خواهد کرد.

آتش اهرمی

انواع روش پخت غذا با آتش:

1- آتش داخل شیار: گاهی شرایط در طبیعت گردی به قدری بحرانی و دشوار می شود، که شما امکان ایجاد حتی یک آتش کوچک را هم ندارید و حتما در صورت ایجاد کردن یک شعله نه چندان بزرگ باید کاری کنید که آن خاموش نشود! برای این کار توصیه می کنیم از برگ و چوب درختانی که از آن ها کنده شده و بر روی زمین افتاده اند، استفاده نمایید. در داخل زمین به پهنای کم اما طولی دراز، گودال هایی حفر کنید پیوسته به یکدیگر (شیار)، این شیارها باید در قسمت راست وزش بادی باشد که در محیط شما به جریان افتاده است چرا که یکی از دلایل مهم پایداری آتش در طبیعت، رسیدن میزان اکسیژن کافی به آن می باشد. حال سعی کنید برای انتقال آتش در کل طول شیاری که آن را ایجاد نموده اید از چوب خشک درختان که به خوبی شعله ور می شوند، بهره بگیرید و با زدن یک جرقه کوچک در داخل شیار، به یک آتش مقاوم و پایدار دست پیدا نمایید! شایان به ذکر است که در برخی مواقع به دلیل خشک شدن لایه های خاکی پیرامون آتش و فرو ریختن آن ها بر روی آتش، سبب خاموش شدن آتش در داخل شیارها شده است. برای جلوگیری از این اتفاق باید از تعدادی سنگ که سبب نگه داشتن حرارت در داخل شیار می شوند، استفاده کنید.2- درست کردن آتش برای پخت غذا: برای درست کردن یک آتش مناسب از شاخه های خشک درختان با ضخامتی کم در حدود یک بند انگشت استفاده کنید و هرگز به سراغ تکه چوب های افتاده بر روی زمین نروید چرا که اغلب آن ها خیس هستند و به درد کار شما نمی خورند؛ از چوب های جمع آوری کرده در طبیعت گردی تان به صورت چادر بومیان آمریکایی بهره گیری کنید و در داخل فضای ایجاد شده آنان که باید به اندازه رفت و آمد میزان اکسیژن مورد نیازتان باشد، از چوب ها و شاخه های ضخیم تر استفاده کنید و تا آتشی فروزان را بتوانید درست کنید. اکنون باید از سایر چوب های پهن و یا چند سنگ تخت و محکم برای صفحه زیرین غذایتان استفاده کنید و به اندازه 20 دقیقه به آن زمان دهید تا بتواند به عنوان یک منبع گرمایشی، غذایتان را بپزد و آماده خوردن نماید.3- سنگ داغ برای گرم کردن آب: خیلی راحت می توانید با پیدا کردن چند سنگ به قطر 5 تا 7 سانتی متر و گذاشتن آن ها درون آتش برای گرم شدن و سپس انداختن آنان در داخل ظرفی که قرار است حجم آب مورد نظرتان را در داخل آن ها بریزید، مقدار آبی که می خواهید را گرم کنید! در این روش پخت و پز طبیعت گردی تنها اشکال در به وجود آوردن یک ظرف مناسب می باشد که البته برای این منظور می توان هم از پوست حیوانات بهره گرفت و هم از پلاستیک های سنگین و لاستیک های مقاوم! توجه داشته باشید در صورت استفاده از پوست حیوانات و یا هر نوع پوشش ضعیف دیگر، باید ابتدا به ساکن از یک تخته سنگ بزرگ در قسمت انتهایی ظرف استفاده کنید تا در اثر حرارت سنگ های کوچکی که گرم شده اند، سوراخ نشود. این مقاله شما را درراه های آشپزی در طبیعت همراهی خواهد کرد.

انواع روش پخت غذا با آتش

اجاق هوبو:

برای داشتن یک اجاق هوبو در طبیعت گردی باید از طبل فلزی بزرگ با ایجاد تعدادی سوراخ در کف هم برای به جریان انداختن اکسیژن و هم برای کنترل شعله آتش در آن استفاده کرد. بعد از ایجاد نمودن سوراخ ها شما باید با استفاده از چند تکه چوب مناسب اقدام به ایجاد یک آتش متناسب با حجم طبل بکنید و با چند برش کوچک بر روی نوک تیز تکه چوب هایی که برای این منظور به دست آورده اید، صفحه ای محکم برای نگه داشتن ظرف غذایتان ایجاد نمایید. توجه داشته باشید برای جلوگیری از هدر رفتن گرمای در این روش بهتر است دور تا دور طبل فلزی تان را با استفاده از شاخ و برگ های متعدد بپوشانید! البته نمونه کوچکتری نیز می توانید به این شکل و شمایل داشته باشید برای گرم کردن و پختن غذا در طبیعت گردی،ولی در آن روش بجای استفاده از طبل فلزی، از قوطی کنسرو با ایجاد سوراخ هایی در کنار آن یا حتی ظرف حلبی روغن های قدیمی باز با چند سوراخ باید استفاده کرد. جالب است بدانید از اجاق هوبو بیشتر در مناطق سرد قطب شمال بهره گیری می شود. نوع دیگر از این اجاق بیشتر به دلیل بزرگی در محوطه های باز طبیعتی و همچنین سفرهای دراز مدت طبیعت گردی استفاده می شوند و برای گرم کردن چندین ظرف غذا مورد بهره گیری واقع می شود! اما اگر در چادر قصد استفاده از آن را دارید، توصیه اکید داریم برای خارج شدن دودهای حاصل شده از آتش، حتما به فکر ایجاد یک راه خروجی برای آن ها و همچنین ایجاد یک محفظه کنترل کننده برای شعله های آن باشید! این روش برایآشپزی در طبیعت کمک شما خواهد بود.

اجاق هوبو

ایجاد گودال داکوتا در طبیعت گردی تان:

گودال داکوتا به گودالی گفته می شود که می توان آن را در داخل چمنزار و علفزارها نیز ایجاد نمود و از آن به عنوان یک نگهدارنده دائمی آتش حتی در برابر وزش بادهای شدید بهره ها برد! گودال داکوتا مانع از هدر رفتن گرمای آتش ایجاد شده می شود که این امر در مکان ها و مناطقی که چوب و اجسام آتش گیرنده به سختی به دست می آید، اهمیت دارد. در این گودال کنترل کردن میزان حرارت و شعله آتش از طریق ورودی های اکسیژن صورت می پذیرد و به دلیل مقاومت بالای آتش در داخل این نوع از گودال های اجاق پزی بهتر است حواسمان را به خوبی جمع کنیم تا در داخل حفره هایی که چوب های خورد و ریشه درختی وجود دارد، آتش به پا نکنیم. این روش برای آشپزی در طبیعت با مواد ساده کمک می کند.

گودال داکوتا

آگاهی از میزان دمای ایجاد شده آتش در طبیعت گردی:

پختن و یا حتی گرم کردن غذا در سفر طبیعت گردی شما می تواند سخت و دشوار باشد اما قطعا سوختن و از بین رفتن آن به دلیل وجود دمای زیاد آتشی که برای پختن و گرم کردن آن ایجاد نموه اید واقعا غیر قابل تحمل است! بیایید با متوجه شدن از میزان حرارت برای پختن یک ماهی را مرور کنیم تا بتوان فهمید که لااقل از روی تغییر رنگ پوست ماهی، دمای ایجاد شده از سوی ما چقدر است و بهتر است آن را کم کنیم یا زیاد؟! برای این منظور به اندازه یک قاشق چایخوری آرد را روی سطح ماهی تابه و یا تکه سنگی که آن را داغ کرده ایم، می ریزیم و تغییر رنگ آرد در مدت زمان 5 دقیقه ای گواه میزان دمایی زیر سنگ و ماهی تابه می باشد.البته توجه داشته باشید این ارزیابی دمایی به وسیله اجاق یوکن به ثبت رسیده است که اجاقی است دائمی برای پخت و پز غذا در طبیعت و بیشتر برای اقامت های طولانی مدت و رفت و برگشت هایی منظم به نقطه ای مشخص در طبیعت ایجاد می شود. لازم به ذکر است این اجاق از یک جعبه فلزی، سنگ و گل، شاخه های علفی، یک عدد تخت سنگ بزرگ به عنوان کباب پز و همچنین چند تکه سنگ کوچک و قلوه سنگ ایجاد می شود. این قسمت از پیشنهادات ما برایراه های آشپزی در طبیعت است.

آتش در طبیعت

ساخت و ایجاد آتش زنه:

گاهی برای ایجاد آتش در شرایط بحرانی و دشوار طبیعت گردی باید همراه خود مقداری آتش زنه داشته باشید تا در صورت فراهم شدن بستر مهیا کردن آتش، بلافاصله آن را برافروخته و خود را گرم کنید؛ برای ساخت و ایجاد آتش زنه روش های زیادی وجود دارد که یکی از آن ها کندن قسمت هایی از لباس خود و یا هر نوع پارچه اشتعال پذیر دیگری است که به صورت نواری کنده شده و در داخل جعبه ای همچون جعبه تخم مرغ، قرار داده می شوند و سپس روی تمام آن ها با پارافین آب شده شمع پوشیده می شود و به گونه ای که یک سطح نازک از پارافین بر روی پارچه قرار بگیرد. حال شما صاحب یک آتش زنه بزرگ شده اید که البته می توانید جعبه را شکسته و این آتش زنه را به قسمت های کوچکتر تقسیم نموده میان تمامی همراهان و هم سفرهایتان تقسیم کنید. توجه داشته باشید هر کدام از این آتش زنه ها حداقل بین 5 تا 15 دقیقه قدرت فوران دارند و اگر به دنبال ایجاد یک آتش پایدار هستید، حتما لازم است طرف این مدت زمان مشخص به فکر پایداری و دائمی کردن آتش خود باشید! این مقاله برایآشپزی در طبیعت کمک شما خواهد بود.

آتش زنه

پختن غذا در کیسه های کاغذی مناسب برای طبیعت گردی:

پخت و پز غذا در کیسه های کاغذی هم سخت است و هم آسان! سخت است چون باید حواستان باشد که کیسه کاغذی از بین نرود و آسان است چرا که خیلی راحت می توان غذا را از داخل آن میل کرد بدون آنکه نیازی به تمیز کاری آن داشته باشید. برای پختن غذا در کیسه های کاغذی بهتر است ابتدا کمی کاغذ را خیس کنید زیرا کاغذ خشک به سرعت در مقابل حرارت می سوزد و از بین می رود. غذایی را که در داخل کیسه کاغذی گذاشته اید، هیچ وقت بطور مستقیم بر روی آتش قرار ندهید از ذغال های داغ برای پختن در این روش بهره بگیرید و سعی کنید غذایتان را با بخار گرم و آماده کنید. در کیسه کاغذی غذاهای متعددی را می توان قرار داد که ژامبون ها یکی از آن ها می باشند؛ شما می توانید در کنار ژامبون ها از چند تخم مرغ نیز که بر روی آن ها قرار می گیرند استفاده کنید و بالای کیسه را تا کرده و در قسمت پایین آن هم یک سوراخ برای وارد کردن تکه ای چوب برای جا به جایی اش، ایجاد نمایید. در روش پخت با کیسه های کاغذی زمان خیلی مِلاک نیست اما مثلا برای پخت ژامبون در حدود ده تا پانزده دقیقه زمان لازم است که البته در صورت پخته نشدن تخم مرغ هایی که همراه آن کرده اید، می توان این عدد را افزایش داد و کمی بیشتر برای پخته شدن آن ها صبر پیشه کرد! فراموش نکنید در این روش به صورت مداوم و پیاپی باید کیسه را خیس کنید و اگر از محتویات دیگری در داخل کیسه استفاده می کنید، بهتر است آن ها را نیز خیس نموده همچون صدف و ذرت.همچنین در خصوص استفاده از این روش پختن غذا در طبیعت گردی این نکته را نیز باید در نظر داشت که گاه برای مغز پخت شدن برخی از مواد غذایی باید از چند کیسه کاغذی استفاده کرد و حواس خود را نیز جمع کرد تا در صورت سوختن کاغذ، خیلی سریع آن را خیس نموده و مانع از بین رفتن غذا شد! این روش برای آشپزی در طبیعت با مواد ساده جوابگو خواهد بود.

آشپزی در شرایط سخت

استفاده از خاکستر چوب سفید به جای جوش شیرین در طبیعت گردی:

اگر قصد درست کردن خمیر برای تولید نان و یا هر نوع استفاده دیگری را دارید و جوش شیرین با خودتان به سفر طبیعت گردی تان نبرده اید، اصلا ناراحت نباشید چرا که می توانید با پیدا کردن درخت گردوی آمریکایی، درخت سپیدار و همچنین درخت افرا از خاکستر چوب آن ها بهره گرفته و بجای جوش شیرین از آن ها استفاده نمود. خاکستر چوب این درختان که ملقب است به خاکستر چوب سفید، دارای مقدار زیادی جوش شیرین و پُتاس می باشد و می توان با ترکیب نمودن آن با مقداری آرد، به یک خمیر تازه و طبیعی دست پیدا کرد. این روش برایآشپزی در طبیعت مفید خواهد بود.

خاکستر چوب سفید

فنجان و چنگال درست کنید:

خیلی راحت می توان با در اختیار داشتن یک قوطی کنسروی و خم کردن لبه های ان به صورت گرد که قادر نباشد لب های مان را ببرد، یک فنجان درست کرد. همچنین می توان در صورت فراهم بودن شرایط و کمی خلاقیت با استفاده از شاخ حیواناتی که در دل طبیعت مشغول زندگی کردن می باشند نیز یک دسته زیبا برای آن ایجاد نمود و نوک شاخ آن ها را با آتش نرم کرده و سپس به بدنه قوطی کنسرومان، متصل کنیم تا صاحب یک فنجان دسته دار شویم! برای درست کردن یک چیزی همانند چنگال با قابلیت های آن نیز می توان از چند تکه سیم محکم و یک قطعه فلز استفاده کرد و صاحب یک چنگال کاملا ابداعی شد. این وسیله برایآشپزی در طبیعت مفید است.

چنگال

قلق روشن کردن و نگه داشتن آن بر روی کبریت در طبیعت گردی:

خیلی از مواقع که شرایط بحرانی و حاد می شود آنقدر شدت باد زیاد است که حتی روشن کردن یک کبریت برای افراد مبتدی و کسانی که با این شرایط آشنایی ندارند بسیار سخت و اعصاب خورد کن تلقی می شود. حال شما فرض کنید که در چنین شراطی تنها چند دانه کبریت نیز بیشتر ندارید و هر بار روشن نشدن و از بین رفتن کبریت ها، به شما استرسی مضاعف القا می کند. برای روشن کردن کبریت در وضعیت اضطراری باید دست خود را پایین گرفته و با بدن خود مانع از رسیدن باد به کبریت شوید؛ پس از روشن شدن کبریت نیز می بایست سر آن را به سمت پایین گرفته و خیلی سریع با دستان خود به دور آن حلقه بزنید و کاری کنید که باد تنها از طرفین آن عبور نماید. این ازراه های آشپزی در طبیعت می باشد.

روشن کردن کبریت

ساختن مشعل در سفر طبیعت گردی:

گاهی لازم است هم برای ایجاد روشنایی در مسیر و هم برای روشن کردن اجاق های سفری، از یک مشعل برخوردار شوید؛ برای ساختن مشعل همچون آتش زنه می توانید اقدام کنید با این تفاوت که بجای پارچه و لباس، باید از مقواهای تکه تکه اما متصل به یکدیگر استفاده نمایید. مقواهای موج دار یا همان تکه ای را در داخل یک قوطی کنسروی همچون تن ماهی قرار دهید و فیتیله ای در قسمت بیرونی قوطی برای ان ایجاد کنید تا شروع آتش از آن باشد. نوارهای مقوایی را در داخل قوطی گنجانده و پارافین های ذوب شده را بر روی آن ها بریزید. حال شما دارای یک مشعل با قدرت نوردهی و گرمایشی 20 الی 30 دقیقه ای هستید و می توانید از آن برای پیدا کردن مسیر درست و یا روشن کردن آتشی برای پخت و پز غذاهایتان استفاده کنید. این قسمت درباره راه های آشپزی در طبیعت است.

مشعل

ساختن چاقو از اره در طبیعت گردی:

گاهی این امکان برای شما فراهم می شود که از یک اره کند و به درد نخور، بتوانید یک چاقوی نسبت تیز برای خود ایجاد نمایید به این شکل که دندانه های کند شده اره را شکسته تا تیز بشوند و قسمت دیگر اره را نیز با لایه ای چرمی می پوشانید تا چاقوی شما از همه طرف تیز نباشد و دستان شما را بِبُرد! توجه داشته باشید برای این منظور از اره زنگ زده به هیچ عنوان استفاده نکنید چرا که تنها وقت و انرژی تان را برای ساختن یک چاقو از آن، تلف نموده اید. این از ابزار آشپزی در طبیعت است.

چاقو

بهره گیری از لایه های آلومینیومی در ظرف های متناسب با شرایط طبیعت گردی:

در خیلی از مواقع دیده شده است که طبیعت گردان مجبور می شوند بعد از پخته شدن غذا در ظرف هایشان، برای پاک کردن و جدا کردن دوده های چسبیده به ظروف که حاصل شعله آتش می باشند، به سختی بیفتند از این رو توصیه همگردی به شما عزیزان این است که از یک لایه نازک ورقه آلمینیومی برای جلوگیری از این اتفاق استفاده کنید آن را به دور ظروف خود بپیچانید و حتی اگر خیال می کنید که ممکن است این دوده ها به سطح داخلی ظروف شما نیز وارد شوند، داخل آن ظرف ها را نیز با پوشش آلومینیومی بپوشانید و این نکته را فراموش نکنید که دوده های آتش بسیار بسیار برای بدن، مضر می باشند! این قسمت مفید و کارساز برایآشپزی در طبیعت است.

بهره گیری از لایه های آلمینیومی در ظرف های متناسب با شرایط طبیعت گردی

استفاده از فر خورشیدی:

می توان از اشعه های خورشیدی به شکل زیرکانه ای برای گرم کردن و یا پختن غذاهای دلخواه خود در شرایط بحرانی و دشوار استفاده نمایید؛ قطعا اگر ساعت ها مواد غذایی تکی و یا میکس شده خود را جلو نور خورشید قرار دهید، نه تنها پخته نمی شوند بلکه ممکن است خراب و فاسد نیز بشوند! پس هیچ گاه اقدام به انجام این کار نابخردانه نکنید و به جای آن، از یک محفظه شیشه ای استفاده کنید و غذای مورد نظرتان را در داخل آن محفظه قرار دهید. پرتوها خورشیدی هر کدام دارای اشعه های گوناگونی هستند که برخی از آن ها با طول موج های کوتاه قادر به عبور از شیشه محفظه شما می باشند و پس از رد شدن از آن، با طول موج های بلند تری منتشر می شوند. حال این اشعه ها که وارد محفظه شده اند قصد خروج دارند که نمی توانند و بالاجبار درون محفظه شما باقی خواهند ماند و آنقدر تحرک دارند تا دسته آخر به صورت انرژی های گرمایشی در می آیند و سبب گرم شدن مواد غذایی داخل شیشه می شوند! توجه داشته باشید در این روش، محفظه شیشه ای شما بسته به مدت زمانی که جلوی نور خورشید قرار گرفته است، داغ می شود پس بهتر است با احتیاط کامل آن را لمس کنید؛ این از مقالات مفید دربارهراه های آشپزی در طبیعت است.

فر خورشیدی

جعبه فری از جنس مقوا:

از یک جعبه مقوایی که دارای لبه های آلمینیومی و یا پوشیده شده با آلومینیوم است استفاده کنید و در داخل آن یک قطعه نه چندان بزرگ ذغال قرار دید. برای متوجه شدن از میزان دمای ذغال قرار داده شده از فرمول 40 درجه فارنهایت برای هر ذغالی که درون جعبه گذاشته اید، استفاده کنید. با گذاشتن ده ذغال در داخل جعبه شما به یک منبع حرارتی بی نظیر دست پیدا می کنید که همچون فرهای خانگی می توان عمل کند! طبق فرمول 40 ذغال یعنی 400 درجه فارنهایت که قطعا برای پختن هر غذا و موادی کافی است! برای از بین نرفتن حرارت داخلی آن، پیشنهاد می کنیم از یک سنگ کوچک استفاده کرده و آن را زیر یکی از گوشه های این جعبه مقوایی قرار دهید تا راهی برای رفت و آمد هوا و اکسیژن فراهم شود. زمان پخت غذا در این دسته از فرهای مقوایی متفاوت است اما می توان زمانی 45 دقیقه را با اکراه برای آن در نظر گرفت که البته با اضافه و کم شدن ذغال ها این مدت زمان نیز حتما دستخوش تغییراتی خواهد شد و این از راه های آشپزی در طبیعت است.

جعبه فری از جنس مقوا

ایجاد مخمر از گلسنگ در طبیعت گردی:

برای پختن نان نیاز به مخمر هست اما گاهی شرایط به گونه ای نیست که شما بتوانید به مخمرهای صنعتی دسترسی داشته باشید و در این مواقع شما می توانید از گلسنگ استفاده کرده و آن را به مدت یک شب در داخل آب قرار داده و بعد از آن، آرد را به آن اضافه کرده و خیلی خوب آن را مخلوط کنید و از ترکیب این دو، یک مایه خمیری مناسب ایجاد نمایید. اکنون باید این مایه خمیر را کمی در کنار آتش گذاشته تا بوسیله حرارت آن کمی حجیم شود و به بار بنشیند. حال به راحتی می توانید با این مایع حجم دار شروع به پختن نان کنید و از نان حاصل دست رنج خود لذت ببرید! توجه داشته باشید که در صورت تمام شدن مایه، می توانید مجددا به آن آرد و آب اضافه کنید و دوباره خمیری از نو بسازید. فقط حواستان باشد که بایستی این مایه خمیری را در محل خنک نگهداری نمایید و این نوعی آشپزی در طبیعت با مواد ساده به حساب می آید.

گلسنگ

کبابی کردن حیوانات با چوب زنده:

در طبیعت هر نوع حیوانی که مورد سلیقه و نظر شما باشد، می توان شکار کرد و آن را به صورت کبابی میل نمود اما برای کبابی کردن باید اول یک شاخه چوبی زنده را پیدا کرد و آن را به داخل شکم ماهی، خرگوش، پرنده و یا هر نوع جانور دیگری که شکارش کرده اید قرار دهید. زنده بودن چوب سبب می شود تا تمام نواحی شکمی جانور و گوشت بدن آن با شرایط یکنواخت پخته شود و بسیار خوش مزه و خوش طعم آماده گردد. در این روش توصیه می کنیم برای انتقال یک مزه تند و دودی مانند، غذایتان را بر روی ذغال بپزید و از ارتباط مستقیم شعله های آتش با غذا، خودداری کنید! این قسمت درباره آشپزی در طبیعت با مواد ساده است.

کباب کردن گوشت

حمل کردن آب در طبیعت گردی:

در حال حاضر بطری ها و قمقمه های طبیعت گردی و کوهنوردی متعددی در بازار موجود می باشد که از دوام و ماندگاری بسیار خوبی نیز برخودار هستند. اما چون ممکن است در شرایط بحرانی و سخت، حتی این وسایل را نیز از دست بدهید می توانید برای نگهداری و حمل کردن آب، از چوب درخت بامبو و یا چوب درخت نخان استفاده کنید و در صورت وخامت اوضاع، از پارچه لباس و یا شلوارتان که ضد آب و نفوذ ناپذیر در برابر مایعات می باشند، استفاده نمایید.

قمقمه

ورقه آلومینیومی پخت غذا در طبیعت گردی:

با در اختیار داشتن چند ورقه و یا کاغذ آلمینیومی که مخصوص پخت و پز غذا در دل طبیعت می باشند، به راحتی می توانید غذای همراه خود و یا دلخواهتان را پخته و سرو کنید. برای این کار ابتدا غذا را داخل این ورقه ها گذاشته و سپس آن را به درون گودالی پر از ذغال گذاشته و روی آن را نیز می پوشانید! ناگفته نماند در این روش می توانید از گودال نیز استفاده نکنید زیرا اگر ما به وجود گودال اشاره داریم به این دلیل است که غذای شما سریع تر آماده و پخته شود! ضمن اینکه در شرایط حفر گودال کمی آگاهی از پخته شدن و یا نپختن غذا سخت می باشد. این از روش های آشپزی در طبیعت با مواد ساده به شمار می آید.

ورقه آلومینیومی

پاک کردن ظروف از مواد چسبناک:

برای تمیزی و جدا کردن مواد چسبناک ظروف می توان از خاکستر سفید که مختص درختان گردو آمریکایی و راش می باشد استفاده کرد. این خاکستر دارای مقدار زیادی پتاس و سود می باشد که در صورت ترکیب شدن با مواد چسبناک، به صورت خودجوش و خام شروع به سوختن می کند و آن ها را از بین می برد. این بخش از موارد آشپزی در طبیعت با مواد ساده است.

خاکستر سفید

جعبه فلزی برای پختن:

اگر در طول طبیعت گردی تان، با یک جعبه نسبتا بزرگ فلزی مواجه شده اید به سادگی از کنار آن عبور نکرده و حتی اگر در شراط بحرانی و دشوار نیز گیر نیافتاده اید، آن را بردارید و در ادامه مسیر با خودتان به همراه داشته باشید. از این جعبه فلزی می توان همچون یک فر پر حرارت و دائمی استفاده کرد و آن را در مکانی که باد از زیر آن به جریان بی افتد؛ قرار داد و با ایجاد یک آتش فروزان در آن درب جعبه را گذاشته و اجازه دهیم تا آتش تبدیل به ذغال های داغ شود. توجه داشته باشید قبل از آتش درست کردن در محفظه داخل جعبه باید تعدادی سوراخ برای رسیدن اکسیژن از زیر آن به آتش داخل آن تعبیه کنید و برای حفظ گرما نیز بر روی درب بسته شده آن، تعدادی سنگ و مقداری خاک بریزید! همچنین این را نیز به خاطر داشته باشد که عموما جعبه های مهمات جنگی به دلیل اینکه از فلز محکم ساخته می شوند، از بهترین گزینه های استفاده در این روش می باشند و این ازراه های آشپزی در طبیعت است.

جعبه فلزی برای پختن

بهره مندی از بازتاب گرما برای پختن غذا در طبیعت گردی:

اگر نمی خواهید بر روی آتشی که به پا کرده اید، ظرف غذایی قرار بگیرد؛ می توانید از یک تکه چوب منحنی شکل در کنار آتش به جهت هدایت گرما به مسیری که شما چوب را در ابتدای آن قرار داده اید، استفاده کنید. با این کار هم غذایتان در کنار آتش با گرمای آن پخته می شود و هم به اصطلاح جان آتشی که آن را ایجاد نموده اید، از بین نمی رود! برای این منظور ابتدا در کنار آتش با کنار هم گذاشتن چند چوب یک متری، یک فضای کوچک درست کنید و داخل آن را پر کنید از ذغال های نیمه برافراشته و سپس ظرف غذایتان را بر روی این ذغال ها قرار دهید و منتظر بمانید تا با انعکاس گرما به وسیله تخته چوب منحنی شکل، ذغال ها دوباره شروع به سوختن کنند و غذای شما را گرم نمایند. در این روش لازم است پس از هر بار استفاده کمی چوب خشک و خیس را به داخل فضای ذغالی وارد کرده و اجازه سوختن و ترکیب شدن آن ها با ذغال های قبلی را بدهید و پس از اتمام کارتان نیز روی آن ها را با پوسته های گیاهی و چندین شاخ و برگ مختلف بپوشانید تا تنها مقدار کمی هوا برای خاموش نشدن شعله زیر خاکستر به آن برسد و این ازراه های آشپزی در طبیعت است.

بهره مندی از بازتاب گرما برای پختن غذا در طبیعت گردی

پخت و پز با استفاده از تخته چوبی:

یک تخته چوب مسطح را پیدا نموده و با قرار دادن آن بر روی آتش، حسابی آن را گرم و داغ کنید. مواظب باشید این تخته چوب آتش نگیرد و از بین نرود که کلا باید بی خیال این روش پخت و پز غذا در محیط طبیعی شوید! پس از گرم شدن تخته چوب، آن را از آتش دور نکنید و در فاصله ای حدودا 30 سانتی متر ی از شعله های آتش آن را قرار داده و ماهی، سبزیجات، مرغ و گوشت مورد نظرتان را با استفاده از سیمی و یا نوک چند چاقی به تخته بچسبانید و کمی صبر کنید تا غذای مورد نظرتان پخته شود. توجه داشته باشید در این روش برای پختن ماهی لازم به برگرداندن آن نیست اما برای طبخ گوشت حتما باید آن را برگردانید تا به خوبی پخته شود و این از راه های آشپزی در طبیعت می باشد.

پخت و پز روی اتش

طبیعت گردی، حفر گودال و بخارپز کردن درآن:

برای این کار ابتدا باید یک گودال مناسب ترجیحا بر روی خاک ماسه ای ایجاد نمایید و چند تکه سنگ نه چندان بزرگ را نیز در داخل گودال قرار دهید. حال باید روی سنگ ها را با تعدادی برگ پهن و یا هر گیاه دیگری که در دسترس شما می باشد و البته سمی نیست، بپوشانید و غذای مورد نظرتان را بر روی این برگ ها قرا داده و دوباره بر روی غذایتان، چند برگ و گیاه و حتی علف نیز بگذارید؛ اکنون شما گودال مناسبی برای پختن غذا در اختیار دارید اما باید بتوانید از طریقی مقداری آب برای بخار کردن درون فضای گودال ایجاد شده نیز بریزید که برای این کار پیشنهاد می شود بر روی گودل یک سوراخ نه چندان بزرگ ایجاد کنید و از طریق آن، مقداری آب را به داخل گودال ریخته و روی سوراخ را نیز بپوشانید تا بخارهای حاصل شده از تبخیر آب به بیرون درز پیدا نکنند! اکنون کار بخارپز کردن به اتمام رسیده است و شما تنها باید مدت زمانی چند ساعته را صبر کنید تا به غذایی لذیذ دست پیدا کنید. در ضمن می توانید در صورت در اختیار داشتن دانه های خوراکی از آن در داخل گودال نیز استفاده کنید تا بو و عطر بهتری به غذایتان داده باشید! این ازراه های آشپزی در طبیعت می باشد.

طبیعت گردی، حفر گودال و بخارپز کردن درآن

فر انعکاس دهنده گرما در طبیعت گردی:

خیلی راحت می توان با استفاده از یک ورقه آلومینیومی، به یک فر دائمی و مناسب برای طبخ انواع مواد غذایی دست پیدا کرد. برای ایجاد این فر انعکاس دهنده، باید ورقه آلومینیومی را در قسمت پایین آتش قرار داده و در قسمت کناری و بالای آتش نیز طوری که دودهای حاصل از آن بتوانند به بالا حرکت کنند، تعدادی چوب و سنگ قرار دهیم تا حرارت های کناری آتش را به سمت پایین یعنی جایی که ورقه آلومینیومی قرار گرفته است، هدایت کنند. در این روش شما باید ورقه خود را بر روی یک تخت سنگ هموار قرار دهید تا همچون یک ماهیتابه برایتان عمل کند. فراموش نکنید مدت زمان گرم شدن و یا پخته شدن غذای شما بسته به خاموش نشدن آتش دارد، پس بخشی از توجه خود را باید به خاموش نشدن و اضافه کردن چوب به درون آتش اتلاق کنید تا جریان انعکاس گرما مسدود و از بین نرود و بخش دیگر را به عدم دست زدن به ورقه آلمینیومی که قطعا بسیار داغ شده است. همچنین این را نیز در نظر داشته باشید که اگر تمایلی به دودی شدن غذایتان ندارید، به فکر ایجاد یک راه خروجی برای دود آتش شوید وگرنه طعم و بوی غذایتان حتما دودی خواهد شد! این ازراه های آشپزی در طبیعت است.

فر انعکاس دهنده گرما در طبیعت گردی

آتشی همچون کلید:

اگر به شکل کلید نگاه کرده باشید، عمدتا دارای یگ گردی در بالای خود و یک باریکی در قسمت پایینی خود می باشند که درست مطابق با شکل آتش درست کردن ما در این روش است. برای این منظور ما در قسمت گردی کلید آتش کوچکی را روشن نموده و با استفاده از یک راه باریک آن را به نقطه دلخواه که پر است از شاخ و برگ خشک درختان، هدایت می کنیم و با رسیدن آتش شروع به پخت و پز غذا می نماییم. در این روش به راحتی می توانیم به صورت بصری شعله های آتش را کم و یا در صورت نیاز به شعله ای بیشتر کمی از آتشی که در قسمت گرد کلید مهیا کرده ایم را به سوی آن انتقال دهیم. این روش از موارد آشپزی در طبیعت با مواد ساده است.

آتشی همچون کلید

ظروف ساخته شده با چوب بامبو، مناسب برای طبیعت گردی:

شاید به ندرت بتوان کسی را پیدا کرد که اهل طبیعت و طبیعت گردی باشد، اما استفاده از ظروف ساخته شده با چوب بامبو را منع کند! با داشتن این ظروف به راحتی می توان غذای خود و دیگران همراهان را پخت و گرم کرد به شرط اینکه حواسمان باشد که این ظروف نسوز نیستند و در صورت قرارگیری در مجاورت حرارت مستقیم، از بین می روند. البته برای جلوگیری از این اتفاق هم می توان از ورقه های آلومینیومی استفاده کرد و آن ها را در داخل این ورقه ها پیچاند و هم در صورت قرار دادن ظروف بامبو بر روی آتش، زیر آن ها یک تکه فلز همچون یک قوطی کنسرو خالی شده گذاشت و این از راه هایآشپزی در طبیعت با مواد ساده به حساب می آید.

ظروف ساخته شده با چوب بامبو

تخم مرغ گِلی:

قطعا پختن و یا آب پز کردن تخم مرغ در یک طبیعت گردی، نیاز به ظرف و آب و دیگر موارد دارد اما شما گاهی می توانید با داشتن چند عدد تخم مرغ و درست کردن پوششی گِلی نازک برای کل سطح آن و انداختن تخم مرغ بر روی ذغال هایی که هنوز گرمای خود را از دست نداده اند، به یک تخم مرغ پخته شده و خوش مزه ذغالی برسید! توجه داشته باشید در این روش به هنگام کندن گِل های چسبیده به پوست تخم مرغ، پوست آن نیز جدا می شود و تنها زرده و سفیده اش برای خوردن باقی می ماند! این از موارد آشپزی در طبیعت با مواد ساده است.

پخت تخم مرغ

پختن تخم مرغ در داخل یک پیاز!

برای این کار همان طور که از عنوان مشخص است، داخل پیازی را خالی نموده و سپس تخم مرغ را شکسته و محتویات آن را به داخل قالب پیازی که آن را تهی کرده اید، قرار دهید و چند دقیقه به آن ها فرصت دهید تا هم پیاز و هم تخم مرغ درونی آن به خوبی پخته شود و این بخش ازراه های آشپزی در طبیعت است.

بخار پز کردن تخم مرغ با پیاز

ماهی سوخاری در دل طبیعت گردی تان:

اصلا کار پیچیده و عجیبی نیست سرخ کردن ماهی در دل طبیعت که از راه های آشپزی در طبیعت است و حتی در شرایط بحرانی و دشوار طبیعت گردی! برای این منظور کافی است تکه چوب محکمی و نوک تیزی را به داخل ماهی کرده و آن را بر روی آتش قرار دهید و مدام چوب را بچرخانید تا تمام قسمت های ماهی سرخ شوند. البته حتما این را می دانید که برای سرخ شدن نیاز به روغن و یا حتی آب می باشد و برای این منظور به هیچ عنوان نباشد پوست ماهی را از آن جدا کنید چرا که سبب سُر خوردن ماهی و افتادن آن به درون آتش می شود و این از راه های آشپزی در طبیعت است.

ماهی سوخاری در دل طبیعت گردی تان

خوردن نوشابه در طبیعت گردی، ممنوع!

به هیچ وجه در طبیعت گردی از نوشیدنی های شیرین همچون نوشابه های مختلف، استفاده نکنید! بیاید برای درک بهتر از عدم صرف مایعات شیرین مثل همین نوشابه های انرژی زا و غیره با هم به بررسی جریان ماجرایی هایی که در بدن هر فرد ایجاد می شود، بپردازیم و این جریانات را مورد تحلیل خود قرار دهیم: پس از میل کردن مقدار مشخصی از یک نوشابه در حدود 10 دقیقه بعد از نوشیدن، مقداری به اندازه 10 قاشق چای خوری شکر از متریال های آن جدا و در بدن شما یافت می شود و که به دلیل وجود اسید فسفریک بدن، طعم شیرین آن خنثی و مانع از ایحاد استفراغ بر ای شما می شود! با گذشت 20 دقیقه از خوردن آن، قند موجود در خون به شدت دچار افزایش می شود و در لحظه سبب تولید انسولین می شود و در این وضعیت کبدتان است که اگر خوب کار کند، مانع از بالا رفتن قند خون می شود و سهم زیادی از این انسولین ها را تبدیل به لیپید (چربی) در بدنتان می کند. 40 دقیقه پس از مصرف، سطح کافئین لبریز می شود و حس خواب آلودگی برایتان به وجود می آید که البته این حس هیچ وقت سبب به خواهب رفتن شما نمی شود زیرا کبدتان، قندهای ذخیره کرده را وارد رگ های بدن می کند و سبب می شود تا سلول های آدنوزین مغزتان به صورت یک دیوار مستحکم و بزرگ، جلو به خواب رفتن چشمان شما را بگیرند. در بازه زمانی 45 دقیقه دیگر، شرایط بدن شما کاملا تغییر می کند و از شرایط خستگی و خواب آلودگی به شرایط انرژی داری و وجود حالت های شادمانی در بدن تبدیل می شود که در واقع این واکسن درست همان چیزی است که با مصرف هروئین در بدن معتادان به چشم می خورد. یک ساعت پس از نوشیدن نوشابه، اسید فسفریک موجود در آن که وارد روده کوچک شده است به منیزیم، کلسیم و روی می چسبد و سبب افزایش متابولیسم بدنتان می گردد. حال دیگر سطح قند خون شما و دیگر شیرین کننده های موجود در بدنتان بالا رفته و مانع از خروج کلسیم از طریق دفع ادرار می شود.مدتی بعد از آن کافئین وارد عمل می شوند و با به وجود آوردن شرایط ادراری سبب خروج مقدار قابل توجهی کلسیم و منیزیم و روی می شوند و اجازه فرصت جذب شدن آن ها به بدن را نمی دهند. البته در کنار تمامی این مواد، مقدار زیادی آب، سدیم و سایر الکترولیت های نهفته در بدن نیز به بیرون دفع می شوند. کمی که بیشتر بگذرد تقریبا تمامی شرایط به وجود آمده در بدنتان به حال ابتدایی بر می گردد و فشار قند خونی که بالا رفته است حال پایین آمده است و یا سبب ایجاد انرژی مضاعف در بدن شما می شود و یا سبب ایجاد یک حس خنثی همراه با خستگی مفرط! در آخر باید گفت پس از گذشت یک ساعت و شاید کمی بیشتر، تمام اتفاقات جدیدی که در بدنتان حادث شده است به حالت اولیه و معمولی بازگشته است و در این میان شما فقط مقادیر زیاد آبی پر خواص را از دست داده اید که باید در صدد جبران موادی برآیید که همراه با آن آب به بیرون دفع شده است. اکنون قطعا حس خوردن نوشابه دیگری در بدن شما به وجود آمده است.

خوردن نوشابه در طبیعت گردی، ممنوع!

بهره گیری از سنگ های داغ شده در مسیر طبیعت گردی:

خیلی راحت می توان از سنگ های داغ شده که در داخل آتش قرار گرفته اند، در داخل بدن مرغ و ماهی که قصد خوردن آن را کرده ایم؛ استفاده کنیم. البته در این روش احتمال نپختن کامل و یا بخش هایی از شکم جانور نیز وجود دارد که توصیه می کنیم در صورت خیلی بحرانی بودن شرایط، از این روش برای پختن غذا استفاده کنید! البته می توان با چند سنگ و یک طناب محکم و پیدا نمودن یک تکیه گاه مناسب، به یک غذای پخته شده و خوش طعم دست پیدا کنیم که در این روش می بایست سنگ ها را به یک طرف طناب و غذا را به طرف دیگر آن گره زده و با استفاده از تکیه گاه یافت شده، آن را به صورت معلق در بالای شعله های آتش قرار داد تا با وزیدن کوچک ترین باد نیز سنگ ها به حرکت درآمده و سبب متحرک شدن ظرف غذای شما شوند. در این روش می توان از یک ظرف نیز برای ریختن مایعات و چربی پوست مرغ در زیر آن تعبیه کرد تا پس از پخته شدن کامل، بتوان این چربی های آب شده گرم را نیز به آن اضافه نمود و یک وعده غذایی لاکچری را در شرایط بحرانی حاکم در طبیعت، میل نمود. این بخش از راه های آشپزی در طبیعت است.

بهره گیری از سنگ های داغ شده در مسیر طبیعت گردی

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

مقاصدی برای سفر جذاب و خاطره انگیز، مطمئن ولی پر استرس

مسلم علیمحمدی ، یکشنبه 26 فروردین 1397

مکان های متعددی برای سفر کردن وجود دارد که برخی را شهر گمشده ای ازطلا می خوانند برخی از این مکان ها را بهشت روی زمین می نامند

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :