برترین زنان پر افتخار ایران | نام آوری در تاریخ

بانو پنج شنبه 25 مرداد 1397

ایران سرزمینی بوده که همیشه معروف ترین زنان پر افتخار ایران در آن نقش آفرین بوده اند. با نگاهی به تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین می توانید با شخصیت های موثری از برترین زنان پر افتخار ایران که جایگاه والای خود را در تاریخ ثبت کرده اند، روبه رو گردید.

معروف ترین زنان پر افتخار ایران

زنان پر افتخار در ایران باستان

معروف ترین زنان پر افتخار ایران از زمان کهن همواره محبوب و کارآمد بوده اند. از نوشتار تاریخی معتبری همچون شاهنامه و دیگر کتاب های تاریخی استفاده شده تا برترین زنان پر افتخار ایران را به همگان معرفی کرد. با نگاهی به تاریخ ایران می توانید به شخصیت های موثر و ارزشمندی از زنانی که جایگاه ویژه خود را در تاریخ ثبت کرده اند، روبرو شوید.

زنان پر افتخار در ایران باستان

آرتمیس، نخستین و تنها زن دریا سالار جهان

آرتمیس نخستین بانویی بود که دریانوردی را در حدود 2480 سال پیش آموخته بود. این زن دستور دریاسالاری خود را از سوی خشایار شاه دانا دریافت کرد و اولین زنی بود که در تاریخ دریانوردی جهان در جایگاه فرماندهی دریا قرار گرفته است. در سال 484 پیش از میلاد، هنگامی که فرمان بسیج دریایی برای شرکت در جنگ با یونان از سوی خشایارشاه صادر شد، آرتمیس فرماندار سرزمین کاریه با پنج فروند کشتی جنگی که خود فرماندهی آن ها را در دست داشت به نیروی دریایی ایران پیوست و در شمار معروف ترین زنان پر افتخار ایران قرار گرفت. ایرانیان موفق به فتح آتن شدند. در آن دوره نیروی زمینی ایران 800 هزار پیاده و 80 هزار سواره داشت و نیروی دریایی ایران شامل 1200 ناو جنگی و 300 کشتی بود. آرتمیس در سال 480 پیش از میلاد در جنگ سالامین شرکت داشت و شجاعت بسیاری از خود نشان داد. او در یکی از دشوار ترین شرایط با دلیری و بی باکی کم مانند توانست بخشی از نیروی دریایی ایران را از خطر نابودی نجات دهد و به همین دلیل فرمان دریاسالاری از سوی خشایارشاه را دریافت کرد. او به خشایارشاه پیشنهاد ازدواج داد که به دلایلی این پیوند صورت نگرفت. در سال های دهه شصت میلادی دهه نیروی دریایی ایران برای نخستین بار ناوشکن بزرگی را به نام یک زن نامگذاری کرد. ناو شکن آرتمیس در دوران خدمت دریاسالار فرج الله رسایی به آب انداخته شد و سال ها بر روی آب پاسدار سواحل ایران بود. این زن زیبا در بین برترین زنان پر افتخار ایران جای دارد.

آرتمیس، نخستین و تنها زن دریا سالار جهان تا به امروز

سردار دلیر ایرانی یوتاب

یوتاب خواهر آریوبرزن سردار دانای ارتش شاهنشاهی داریوش شاه بود. وی درنبرد با اسکندر همراه آریوبرزن فرماندهی قسمتی از ارتش را بر عهده داشته و او در کوه های بختیاری راه را بر اسکندر بست. ولی یک ایرانی با خیانت به میهن خود، راه را به اسکندر نشان داد و او از مسیری که می شناخت، رهنمون شد و دشمن به ایران هجوم آورد. از یوتاب به عنوان شاه آتروپاتان آذربایجان در سال های 20 قبل از میلاد تا 20 پس از میلاد هم یاد کرده اند. با این همه هم آریوبرزن و هم یوتاب در راه وطن کشته شدند و نامی جاوید از خود برجای گذاشتند.

سردار دلیر ایرانی یوتاب

آتوسا دختر کوروش بزرگ

آتوسا یکی از برترین زنان پر افتخار ایران بوده است. از وی به نام شهبانوی داریوش بزرگ یاد شده و آتوسا را چندین بار در لشکرکشی های داریوش مدد روح و جسم داریوش بوده است. آتوسا دختر کوروش بزرگ، ملکه پادشاه هخامنشی داریوش یکم، و مادر خشایارشاه هم بود. به گواهی مورخین یونانی او بانفوذترین همسر داریوش بزرگ بود. شخصیت آتوسا همانند دیگر زنان پارسی نبود. به گفته مورخین یونانی در عین زنانگی او خصلت های مردانگی هم نظیر قدرت طلبی، درایت و اقتدار را توامان باهم دارا بود و از معروف ترین زنان پر افتخار ایران می باشد.

آتوسا دختر کوروش بزرگ

آرتادخت وزیر خزانه داری و امور مالی دولت ایران

در زمان اردوان چهارم وزیر خزانه داری بانویی بود که اقتصاد پارتیان را بر عهده داشت. وزیر خزانه داری و مجری مالی حکومت ایران در زمان شاهنشاهی اردوان چهارم آرتادخت بود. به گفته کتاب اشکانیان اثر دیاکونوف روسی خاورشناس بزرگ او مالیات ها را سامان بخشید و در اداره امور مالی خطایی مرتکب نشد و اقتصاد امپراتوری پارتیان یا اشکانیان را هم رونق بخشید. نمی توان از دوره اشکانیان گفت و نامی از بانو آرتادخت نبرد. گفته می شود وی با کارهای ارزشمند خود ایران را سامان بخشید و توانگری خود را نشان داد. وی همچنین دارایی های کشور را گردآوری نمود که نشان از آگاهی وی به دانش شمارش است. این زن از معروف ترین زنان پر افتخار ایران می باشد.

آرتادخت وزیر خزانه داری و امور مالی دولت ایران

آذرمیدخت شاهنشاه زن ایرانی

آذرمیدخت، دختر خسرو پرویز، پادشاه مقتدر ساسانی بود که در اواخر حکومت ساسانی در سال 631 میلادی، سی و دومین پادشاه ساسانی شد و پس از گشتاسب بنده بر چندین کشور آسیایی پادشاهی کرد ولی مدت حکمرانیش کوتاه بود. واژه آذرمیدخت به معنی پیر نشدنی و همیشه جوان است. بعد از مرگ خسرو پرویز قدرت ساسانیان رو به ضعف نهاد و چندی پس از آن در زمان یزدگرد سوم حکومت ساسانیان با حمله اعراب به ایران برچیده شد. این زن از برترین زنان پر افتخار ایران می باشد.

آذرمیدخت شاهنشاه زن ایرانی

آذر آناهید ملکه ملکه های امپراتوری ایران زمین

آذر آناهید در دوران شاپور یکم، ملکه امپراتوری ایران و بنیانگذار سلسله ساسانی بود. نام این زن زیبا در قلمرو ایران در کتیبه های خواندنی زرتشت در استان فارس بارها آمده و او را ستایش کرد.

آذر آناهید ملکه ملکه های امپراتوری ایران زمین

پرین بانوی دانشمند ایرانی

او دختر کی قباد بود که در 924 هزار مورد از نسخه های اوستا را به زبان پهلوی برای نسل بعد از گوشه ممالک آریایی دیدنی گردآوری نمود. با این عمل نام او در تاریخ ایران زمین برای همیشه ثبت گردید. از او چند کتاب دیگر گزارش شده که به احتمال زیاد در آتش سوزی های سپاه اسلام این اثر یکی از برترین زنان پر افتخار ایران از میان رفته است.

پرین بانوی دانشمند ایرانی

زربانو سردار جنگجوی ایرانی

زربانو دختر رستم و خواهر بانو گشسب است. این زن در سوار کاری ماهر بوده و در جنگ ها رشادت های بسیاری از خود نشان داد. تاریخ ایران نام او را جنگجویی که آزاد کننده زال آذربرزین بوده، ثبت کرده است.

زربانو سردار جنگجوی ایرانی

فرخ رو نخستین بانوی وزیر

نام این بانو به عنوان اولین زن وزیر در تاریخ نگاشته شده و وی توانسته از طبقه عام به وزیر امپراتوری ایران برسد او زنی مهم در تاریخ ایران زمین می باشد.

فرخ رو نخستین بانوی وزیر

کاساندان تنها همسر کوروش بزرگ

پس از شاه او اولین شخصیت مقتدر کشور ایران بود. کوروش بنیان گذار سلسله هخامنشیان در ایران و نخستین پادشاه کشور ایران بود. بانو کاساندان در کنار کوروش بزرگ حکمرانانی با درایت و عادل بودند که از خود نامی نیک در تاریخ ایران زمین به یادگار گذاشتند. مورخ یونانی گزنفون هم از کاساندان با نیکی و بزرگ منشی یاد کرده است.

کاساندان تنها همسر کوروش بزرگ

گردآفرید بانوی پهلوان

یکی دیگر از پهلونان بود. دختر زیبا و دلاوری که پدرش در مرز ایران و توران نگهبان بود. هنگامی که به دستور افراسیاب لشکری برای جنگ با ایرانیان وارد مرز ایران شد، گردآفرید به جنگ سهراب رفت. مبارزه بین سهراب و گردآفرید شروع شد و سهراب نمی دانست که گردآفرید زن است زیرا او در لباس و کلاه رزمی شبیه مردان بود. در زمان جنگ کلاه از سر گردآفرید افتاد و موهای او آشکار شد. سهراب وقتی فهمید که طرف مقابل دختر است، دلباخته او شد و از او خواستگاری کرد ولی گردآفرید چون سهراب را ایرانی نمی دانست و از هویت او آگاهی نداشت این همسری را نپذیرفت زیرا نمی خواست همسر غیر ایرانی باشد که فرماندهی لشکر دشمن را بر عهده داشت. گرد آفرید نقش رزمی جسورانه ای را در اپیزود سوگ وارانه رستم و سهراب در شاهنامه ایفا می کند. همچنین فردوسی از او به نام زنی جنگجو و دلیر و شجاع از سرزمین پاکان یاد می کند.

گردآفرید بانوی پهلوان

آریاتس سرداری مبارز

از سرداران دلیر ایرانی می باشد. متاسفانه مورخین یونانی در چند جا تنها به نامی کوتاه از وی اکتفا کرده اند.

آریاتس سرداری مبارز

گردیه خواهر بهرام چوبینه، همسر خسرو پرویز

گردیه خواهر بهرام چوبینه بود. فردوسی بزرگ از او به عنوان همسر خسروپرویز یاد کرده که در چند نمونه از نبردها در کنار شاه قرار داشته و دلاوری بسیاری از خود نشان داده است.

گردیه خواهر بهرام چوبینه، همسر خسرو پرویز

هلاله پادشاهی عادل و کاردان

پادشاه زن ایرانی که به گفته کتاب دینی مفید کیانیان بر تخت شاهنشاهی نشست. از او به عنوان هفتمین شاه مقتدر یاد شده است. او مادر داراب بود و پس از وهومن سپندداتان بر تخت شاهنشاهی ایران نشست. وی با زیبایی تمام سی سال پادشاه ایران بود و هیچ گزارشی مبنی بر بدکردار بودن وی و همچنین ثبت قوانین اشتباه و ظالمانه از وی به ثبت نرسیده است.

هلاله پادشاهی عادل و کاردان

پوران دخت پادشاه 10 کشور آسیایی

پوران دخت زنی مقتدر بود که بر بیش از 10 کشور آسیایی سلطنت می کرد. او پس از اردشیر به عنوان بیست و پنجمین پادشاه بر تخت شاهنشاهی ایران نشست.

بانو

شیرین معشوقه نامی خسرو

شیرین شاهزاده ای ارمنی بود. ارمنستان یکی از شهرهای زیبا و دیدنی بود و تحت نظارت شاه ایران حکومت می کرد. خسرو پرویز و شیرین حماسه ای تشکیل دادند که برای همیشه ماندگار شد. شیرین زیبا از خسرو 4 فرزند به نام های نستور، شهریار، فرود و مردانشه بدنیا آورد که هر چهار فرزند وی در زندان سرد از بین رفتند. پس او سر بر بالین خسرو نهاد و با خوردن زهری، عشق خود به خسرو را جاودانه ساخت و هردو باهم جان باختند.

شیرین معشوقه نامی خسرو

بانو گشنسب و منظومه

بانو گشنسب خواهر زربانوی دلیر بود. نام بانو گشسب جنگجو در برزونامه و بهمن نامه فراوان ذکر شده است. یکی از معروف ترین حکایت ها نبرد سه گانه فرامرز، رستم و بانو گشسب است. نام سه بانوی گردآفرید، هلاله و بانو گشتسب از شخصیت های اسطوره ای شاهنامه می باشند که براساس ماهیت اسطوره ها براساس شخصیت های واقعی ساخته شده اند. چنانکه فردوسی می گوید: که رستم یلی بود در سیستان منم کردمش رستم داستان.

بانو گشنسب و منظومه

فرانک مادر فریدون

همسر آبتین و مادر فریدون که سبب زنده ماندن فریدون در دست دژخیمان ضحاک بود و در به قدرت رسیدن او نقش مهمی داشت.

فرانک مادر فریدون

سیندخت مادر بزرگ رستم

مادر رودابه و مادربزرگ رستم که در همسری زال و رودابه و جلب موافقت مهرآب پدر رودابه به این ازدواج نقش پر رنگی داشت و نیز در زمان تولد رستم یار و مددکار دخترش بود.

سیندخت مادر بزرگ رستم

رودابه مادر رستم

دختر مهرآب کابلی و همسر زال و مادر رستم است. رودابه در زمان تولد رستم نخستین عمل سزارین را انجام داد. چنین زایمان ها را باید رستمی گفت نه سزارین زیرا سزار قرن ها پس از تولد رستم دستان به دنیا آمد.

رودابه مادر رستم

تهمینه مادر سهراب و همسر رستم

تهمینه دختر پادشاه سمنگان و همسر رستم بود. ثمره عشق او به دنیا آمدن سهراب بوده که داستان زندگی و از بین رفتن دردناکش به دست پدر در شاهنامه فردوسی آمد.

تهمینه مادر سهراب و همسر رستم

فرنگیس همسر سیاوش

فرنگیس دختر فراسیاب بود که با سیاوش وصلت کرد. کیخسرو پادشاه مقتدر ایرانی که از طرف پدر نوه کیکاووس و از طرف مادر نوه افراسیاب بود از این ازدواج به دنیا آمد و شرح زندگی و مرگ سیاووش در شاهنامه آمده و در ادبیات جایگاه ویژه ای دارد. کیخسرو و مادرش پس از مدتی از توران به ایران آمدند. کیخسرو به راهنمای یاری رستم پهلوان برای گرفتن انتقام خون سیاوش به جنگ پدربزرگش افراسیاب رفت، لشکر توران را شکست داد و افراسیاب و عده زیادی از نامداران توران از جمله اشکبوس را از بین برد. در پایان زندگی چون انسانی مقدس و پاک و منزه بود و در چشمه ای از نظرها ناپدید شد به همین جهت مردم ایران در آن روزگار و زرتشتیان همیشه او را سوشیانت که معنی سود رسان است، می دانند و منتظر بازگشت و ظهور او هستند.

فرنگیس همسر سیاوش

منیژه دختر افراسیاب

منیژه دختر افراسیاب بوده که بیژن عاشق او شد و به بند اسارت افراسیاب درآمد و به دستور افراسیاب او را به چاهی انداختند تا سرانجام رستم که خود را در قالب بازرگانی درآورده بود، توانست او را نجات بدهد.

منیژه دختر افراسیاب

ماندانا مادر کوروش کبیر

ماندان یا ماندانا دختر آژی دهاک آخرین پادشاه ماد بود و از این ازدواج کوروش به دنیا آمد. او در انتقال قدرت به کوروش بزرگ سهم مهمی داشت.

ماندانا مادر کوروش کبیر

دغدویه مادر زرتشت

دغدویه از شهر ری بود و در آنجا با کوی ها و کرپن ها که مردم را اغفال می کردند و از آن ها مرتب قربانی گرفته و دین را وسیله ای برای رسیدن به خواست های ناروای خود کرده بودند به مبارزه پرداخت. پدر و مادرش چون جان او را در خطر دیدند او را نزد به آذربایجان فرستادند. او با پوروشسب ازدواج کرد و ثمره این پیوند زرتشت پیامبر بزرگ ایرانیان است.

دغدویه مادر زرتشت

پوروچیستا دختر زرتشت پیامبر

پوروچیستا کوچکترین فرزند زرتشت می باشد. در گفتار زرتشت از پوروچیستا بیش از فرزندان دیگرش سخن و اندرز مانده است. یکی از مهمترین سخنان زرتشت با پوروچیستا درباره ازدواج با جاماسب حکیم می باشد. زرتشت به دخترش می فرماید: پوروچیستا، جاماسب خواهان همسری با توست و تو را از من خواستگاری کرده و من او را برای همسری تو مناسب می دانم ولی تو با خرد مقدست مشورت کن ببین آیا او را شایسته همسری خود می دانی یا نه؟ این گفتار زرتشت یک مورد را آشکار می سازد و آن این است که دختر در آئین زرتشت درانتخاب همسر آزاد بوده و عقیده پدر بر او تحمیل نمی گردد.

پوروچیستا دختر زرتشت پیامبر

رکسان یا رکسانا (روشنک)

رکسان یا رکسانا یا روشنک دختر داریوش سوم بوده که همسری اسکندر را به جهت دوستی و سازش پذیرفت.

رکسان یا رکسانا (روشنک)

پانته آ همسر یکی از سرداران کوروش

او همراه شوهرش که فرمانده سپاه کوروش کبیر بود به میدان جنگ رفت. همسرش در میدان از بین رفت. به درخواست او مراسم دیدنی برای همسرش برپا شد و آرامگاه مجلل و شایسته ای برای او ساختند. پانته آ پس از سخنرانی مهیجی که برای لشکریان کوروش ایراد کرد و آنان را به ادامه رزم و پیروزی تشویق نمود بر بالای آرامگاه همسرش با خنجری که همراه داشت خود را کشت.

پانته آ همسر یکی از سرداران کوروش

موزا ملکه اشکانی

زن فرهاد چهارم و مادر فرهاد پنجم بوده که در سکه های بدست آمده از زمان اشکانیان تصویر این ملکه زیبا و با ابهت اشکانیان کنار پسرش فرهاد بر روی سکه ها دیده می شود.

موزا ملکه اشکانی

کتایون مادر اسفندیار

کتایون مادر اسفندیار و یکی از اولین کسانی که زرتشت را پذیرفت. موقعی که اسفندیار به فرمان گشتاسب قصد کرد به نبرد رستم برود کتایون به شدت با وی مخالف بود و او را پند داد ولی او نپذیرفت و در جنگ با رستم کور و سپس کشته شد و کتایون با غم و درد به سوگ او نشست.

کتایون مادر اسفندیار

پریچهر همسر جمشید

پریچهر همسر جمشید است. پریچهر در معنای زبان پارسی یعنی بسیار زیبا، بسیار زیبا، زیباروی، پری روی و انسانی که سیمای پری دارد، آمده است. استاد توس درباره او گفته است: پری چهره را بچه بد درنهان از آن خوب روی، شادمان شد جهان.

پریچهر همسر جمشید

رام بهشت همسر ساسان

رام بهشت مادر بابک و همسر ساسان است که در نزدیکی دریاچه بختگان پادشاهی کرد و برای فرزند دیگرش به نام اردشیر داراب پهناور را گرفت و این شروعی برای بوجود آمدن سلطنت ساسانی در ایران زیبا بود.

رام بهشت همسر ساسان

بی بی قدم خیر بختیاری و فرماندهی ارتش

شیر زنی از ایل بختیاری که فرماندهی ارتش بختیاری در برابر ارتش انگلیس را بر عهده داشت.

بی بی قدم خیر بختیاری و فرماندهی ارتش

بی بی مریم بختیاری و فتح تهران

بی بی مریم بختیاری با رشادتی که داشت باعث شد که تهران را فتح کند و سرپرستی ارتش پیش قراول سپاه فاتح تهران را به عهده داشت و فتح تهران به نام برادرش سردار اسعد بختیاری رقم خورد.

بی بی مریم بختیاری و فتح تهران

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

برترین پل های تاریخی ایران را متفاوت بشناسید

مسلم علیمحمدی ، دوشنبه 27 اسفند 1397

با وجود پل، عبور از یک سمت رودخانه راحت تر صورت می گیرد. در کشور ما پل های تاریخی فراوانی وجود دارد.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 28 آبان 1400

    سلام این عکس اول شباهت خیلی زبادی با من داره و همگه اقوام بدلم فرستادنش