خانه و موزه مقدم | زیباترین خانه تهران

گاهی وقت ها می شود در داخل شهر هم جایی را پیدا کرد که بتواند به اندازه یک تور یک روز شما را خوشحال کند. فقط کافی است که آن ها را بشناسید. ممکن است افرادی زیادی از جلوی گران ترین خانه تاریخی ایران و جهان بارها عبور کرده باشند اما آن را نشناسند.ممکن است افرادی زیادی در میدان حسن آباد و خیابان های اطرافش زندگی کنند یا ترددشان به آن منطقه زیاد باشد اما ندانند موزه مقدم کجاست. خانه و موزه مقدم تهران ، خانه کوچکی که در بین همه خانه ها و مغازه های آن اطراف به راحتی گم می شود اما وقتی آن را پیدا کردید تازه متوجه مهجور ماندن این بنا خواهید شد. خانه ای که خیلی ها آن را ارزشمندترین خانه جهان می دانند؛ اسمی که قطعا برای خانه ای که در بندبند وجودیش تکه ای تاریخ را جای داده اسم مناسبی است. خانه و موزه مقدم تهران یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از زمان قاجار است که از نظر تاریخچه، معماری و اشیایی که در آن نگهداری میشوند، ارزش بسیار بالایی دارد. با هم نگاهی به معماری زیبای این بنای به یادگار مانده از تهران قدیم داشته باشیم.خانه و موزه مقدم تهران یکی از خانه های تاریخی شهر تهران است که از دیدنی های محبوب این شهبرای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود. در ادامه اگر میخواهید بدانید که موزه مقدم کجاست و در کل کسب اطلاعاتی از خانه و موزه مقدم با ما همراه باشید.

خانه موزه مقدم

پیشینه تاریخی خانه و موزه مقدم تهران

خانه و موزه مقدم تهران یا به عبارتی خانه مقدم از جمله خانه های مجلل دوران قاجار، متعلق به یکی از درباریان آن دوران به نام محمد تقی خان احتساب الملک، است. احتساب الملک دارای دو پسر به نام های حسن و محسن بود که برای ادامه تحصیل به اروپا رفتند. حسن در فعالیت های ادبی، سیاسی و اجتماعی حضور فعالی داشت و در جوانی فوت کرد. از او نمایشنامه بسیار معروف جعفرخان از فرنگ آمده به جا مانده است.برادر کوچکتر، محسن، پس از اتمام تحصیلات خود در رشته های نقاشی، تاریخ هنر و باستان شناسی در سال 1315 ه.ش به ایران بازگشت و به همراه همسر فرانسوی خود سُلما در خانه پدری ـ محل کنونی خانه و موزه مقدم تهران ـ ساکن شدند و در کنار فعالیت های علمی به گردآوری آثار و اشیاء تاریخی و فرهنگی پرداختند.استاد مقدم بسیاری از آثار ارزشمند جمع آوری شده مانند کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده و غیره را با الهام از فضاهای سنتی ـ تاریخی به نحو چشمگیری در جای جای این عمارت قدیمی نصب و برخی دیگر مانند کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد تاریخی و غیره را با نظم و ترتیب خاصی در خانه پدری نگهداری کرد.

خانه و موزه مقدم -باغ خانه موزه مقدم

خانه و موزه مقدم -مقدم
نقاشی استاد مقدم توسط خودش

مختصری از زندگی محسن مقدم

استاد مقدم از بنیان گذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و استاد ممتاز این دانشگاه بود. نشان دانشگاه تهران را که با الهام از تاریخ و فرهنگ کهن ایران طراحی کرده است. او اولین ایرانی است که به دریافت نشان لژیون دو نور با درجه اوفیسیه از طرف شارل دو گل رئیس جمهور فرانسه مفتخر شده است. در سال 1351 ه.ش، زنده یاد استاد مقدم با توجه به علاقه وافرش به علم، تاریخ و هنر، خانه پدری خود را به همراه آثار نفیس گردآوری شده وقف دانشگاه تهران نمود. استاد محسن مقدم در سال 1366 ه.ش دارفانی را وداع گفت و پس از مرگ همسر ایشان در سال 1369 ه.ش، تولیت خانه و موزه مقدم در اختیار مستقیم دانشگاه تهران قرار گرفت.

خانه و موزه مقدم -نمای زیبای خانه موزه

موقعیت جغرافیایی و مسیرهای دسترسی

اگر میخواهید بدانید که موزه مقدم کجاست؟ باید بدانید که این مکان واقع در تهران، خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک 251 قرار دارد. اگر قصد سفر با مترو به این موزه را دارید می توانید از ایستگاه های حسن آباد و دانشگاه امام علی (ع) استفاده کنید. در جواب سوال موزه مقدم کجاست باید بدانید که این موزه بین این دو ایستگاه مترو قرار دارد و با حدود پنج دقیقه پیاده روی به آنجا می رسید. وقتی در این محل قدم می زنید، اگر از قبل از محل این موزه آگاه نباشید اصلا فکر نمی کنید چنین بنایی در این محل وجود دارد. همه ساختمان های اطراف آن از معماری معمولی و نسبتا جدیدی برخوردار هستند، اما به درب ورودی موزه که می رسید همه چیز عوض می شود. زمان باز می گردد به دوران قاجار و رویای قدم زدن در عهد قجر،در شما تداعی می شود.

خانه و موزه مقدم -مسیر خانه موزه مقدم

قیمت ورودی

این خانه از چنان شکوهی برخوردار است که وقتی وارد آن می شوید ،تو گویی وارد قصری با ابهت می شوید.در بدو ورود،اولین چیزی که توجه شما را در این خانه جلب خواهد کرد حوض و شمعدانی و استفاده بسیار زیاد و مناسب و زیبا از رنگٰ های شاد مانند فیروزه ای، آبی آسمانی و بنفش است. ورودی موزه برای هر نفر ایرانی 3000 تومان است که با ارائه کارت دانشجویی می توانید از تخفیف هم بهره مند شوید.

خانه و موزه مقدم -نمای باغ خانه موزه

معماری موزه مقدم

معماری ایرانی با رعایت اصول ساخت باغ ایرانی در این خانه به خوبی به چشم می آید. این خانه محل سکونت خاندان محمدتقی خان احتساب الملک از صاحب منصبان مشهور دربارقاجار بوده است. سپس این خانه در اختیار دکتر محسن مقدم، استاد باستان شناسی دانشگاه تهران و همسر فرانسوی اش سلما، قرار می گیرد.این زوج باذوق که قدر آثار تاریخی و هنری کشورمان را به خوبی می دانستند شروع به جمع آوری آثار با ارزشی از سراسر کشورمان می کنند که در گزارشی مفصل به آنها خواهیم پرداخت. با نهایت دقت و ظرافت تکه های قیمتی از نظر تمدن و پیشینه باستانی، در نقاط مختلف این خانه بکار برده می شود.گل کاری و فضاسازی انجام شده با گیاهان حال و هوای بسیار خوشی برای گردشگران فراهم می آورد. همینطور زیبایی فضای خانه را هم صد چندان نموده است.خانه ای با تمام سلایق سنتی ایرانی، که محال است حال و هوایتان را دگرگون نکند.در قسمت غربی این خانه ساختمان اربابی (برجی) واقع شده است که استاد مقدم به همراه یکی از شاگردان در دانشکده هنرهای زیبا، دکتر ابوالقاسمی، در سال 1345 ساخته اند. این ساختمان با کاشی هایی از دوران قاجار تزیین و بخش هایی از هنرهای ایرانی در آن به نمایش گذاشته شده است.

خنه موزه مقدم-معماری موزه مقدم
معماری موزه مقدم-ستون خانه موزه
معماری موزه مقدم-حیاط خانه موزه مقدم
معماری موزه مقدم-حیاط خانه موزه مقدم2

چگونگی ساخت

در قسمت شمالی این ساختمان یک ایوان با چند طاق و ستون زیبا ساخته شده که مزین به کاشی هایی از دوران زندیه و قاجار است. در وسط این ایوان حوضچه ای از جنس مرمر قرار دارد که از حمام فتحعلی شاه به اینجا منتقل شده و آبی که از آن جاری می شود توسط یک جوی باریک به داخل یک استخر می ریزد.دکتر مقدم این استخر را پس از سفر به اسپانیا و الگوبرداری از استخر و آب نماهای باغ الحمراء (باغی به جای مانده از دوران صدر اسلام اسپانیا) ساخته است که در اطراف آن چند فواره قدیمی هم آب را به داخل استخر می پاشند.حیاط اندرونی و بیرونی با یک دیوار به نام دیوار تجدد از هم جدا شده است.

معماری موزه مقدم-حیاط خانه مقدم2
معماری موزه مقدم-خانه موزه مقدم
معماری موزه مقدم-خانه موزه مقدم3

چیدمان زیبای حیاط

این دیوار از چند ستون با طاق های کاشی کاری شده ساخته شده است. پایه این ستون ها حجاری شده و یاد ستون های کاخ چهل ستون اصفهان را در ذهن تداعی می کنند.پایه ستون ها هنگام تخریب کاخ خواهر ناصرالدین شاه به این خانه منتقل شدند و نمایی زیبا با ستون های فیروزه ای ایجاد کرده اند. کار طراحی و ساخت این دیوار زیبا را استاد هوشنگ سیحون بر عهده داشته است. فکر می کنم تا اینجای مطلب ارزش این خانه برایتان روشن شده باشد.در قسمت شمالی حیاط اندرونی ایوان زیبایی قرار دارد که از چهار ستون با سرستون هایی با گچ بری کرنتی تشکیل شده است.کار تزیینات این ایوان را هم دکتر مقدم به زیبایی هرچه تمام تر انجام داده و البته بر شکوه این خانه افزوده است.از طریق دو راه پله مارپیچ می توان به ایوان بزرگ دسترسی پیدا کرد.قسمت بعدی خانه حیاط اندرونی است که استاد مقدم و همسرش با الهام گرفتن از طرح فرش ایرانی آن را طراحی کرده اند.یک حوض و آبنمای زیبا در وسط آن قرار دارد و در چهار طرف آن باغچه هایی گل کاری شده تدارک دیده شده است.

خانه موزه
معماری موزه مقدم-خانه موزه مقدم4

نمای حیاط خانه

همچنین دکتر مقدم به زیبایی تمام و سلیقه مثال زدنی خود، دیوار این حیاط را با کاشی و ظروف قاجاری تزیین کرده و در وسط این دیوار هم یک طاق نمای زیبا با کاشی های آبی رنگ ساخته است.و در نهایت، این خانه لقب زیباترین و باارزش ترین خانه جهان را از دید بسیاری از نویسندگان و بازدیدکنندگان کسب کرده است. در طراحی و ساخت این خانه به اصول معماری ایرانی مانند حوض ایرانی ، شیشه رنگی ایرانی و اصول فضا سازی باغ ایرانی توجه ویژه شده است.با این اوصاف ،نام زیباترین خانه، پر بیراه نبوده و کاملا زیبنده این خانه بی مثال می باشد.نیم نگاهی هم به معماری و فضاسازی کشورهای دیگر صورت گرفته است. برای مثال دکتر مقدم و همسرش یک باغچه ژاپنی در حیاط بیرونی ساخته اند.به شما توصیه می کنیم اگر میخواهید بدانید موزه مقدم کجاست و اگر قصد گردشگری در تهران را دارید حتما به این خانه زیبا هم سری بزنید و زیبایی و محیط بی نظیر آن را از نزدیک ببینید و تجلی شکوه سلیقه ایرانی را در تار و پود این خانه ارزشمند لمس کنید.

معماری موزه مقدم-حیاط خانه موزه4
کافه خانه و موزه مقدم

معماری موزه مقدم-معماری خانه موزه مقدم
شیشه رنگی ایرانی در ساختمان برج

معماری موزه مقدم-خانه موزه مقدم5
حوض ژاپنی حیاط بیرونی

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

موزه مقدم | زیباترین خانه تاریخی در پایتخت

کیانا صدیقی ، شنبه 21 مرداد 1396

یکی از بناهایی که مربوط به دوران قاجار می باشد، موزه مقدم دانشگاه تهران است. این موزه از نظر تاریخی، فرهنگ و معماری بسیار با اهمیت است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :