جاذبه های گردشگری غرب کشور | سفر به غرب ایران

از مرسوم ترین کارها در تعطیلات تابستانی در ایران، سفر به جاهای مختلف کشور تحت عنوان ایران گردی می باشد که اکثریت گشت و گذار در ایران را به خارج از ایران ترجیح می دهند. اگر مقصد گردشگری برای تعطیلات دیدن جاذبه های گردشگری غرب ایران است، خواندن این مقاله در مجله گردشگری همگردی کمک شایانی جهت لذت بیشتر در این سفر به شما خواهد کرد.
کشور ایران مهد انواع جاذبه های گردشگری اعم از فرهنگی، باستانی، هنری، تفریحی و... می باشد که با توجه به عمر محدود انسان، نمی توان بودن در کنار تمام جاذبه های گردشگری غرب کشور را تجربه کرد. ولی برای چند روز هم کافی است تا با سفر کردن و گشت و گذار در مکان های تاریخی و دیدنی شهرهای ایران و سفر به غرب ایران ، به روح خود حال و هوایی تازه ببخشیم. طبق محاسبه ما، شما قادر هستید پس از خواندن این مطلب در زیر، طی 10 روز تجربه غرب کشور ایران و جاهای دیدنی غرب ایران را به تجارب خود در دیگر نقاط ایران اضافه کنید. همدان، لرستان، کرمانشاه، کردستان، ایلام قسمت غربی کشور را می سازند.
این 10 روز مدت زمانی است که از شهر تهران سفر کنید. چنان چه ساکن شهر های دیگر هم هستید این برنامه باز هم شامل حالتان خواهد شد.

ایران گردی

اولین روز از برنامه جاهای دیدنی غرب ایران

جاهای دیدنی غرب ایران : همدان

مقصد ایران گردی و بازدید از جاذبه های گردشگری غرب کشور در روز اول همدان می باشد.
مدت زمان لازم برای دیدن جاذبه های گردشگری شهر زیبای همدان، تقریبا یک روز و نیم می باشد. همان طور که می دانید آرامگاه بوعلی سینا در این شهر واقع شده که در اطراف این مقبره شاهد جاذبه های گردشگری زیادی خواهیم بود، پس اقامت در نزدیکی این آرامگاه شانس بیشتری را در لذت بردن از جاذبه های همدان در سفر به ما خواهد داد. هتلی به نام هتل پارسیان در این منطقه این شانس را به شما تقدیم می کند.

جاهای دیدنی غرب ایران : آرامگاه تاریخی ابو علی سینا در همدان

در مورد مسافت هتل پارسیان با این جاذبه می توان گفت که با 9 دقیقه پیاده روی به این مکان خواهید رسید.
این آرامگاه و کتابخانه و موزه مربوط به آن محل مناسب برای آغاز تجربه دیدن جاذبه های گردشگری همدان و برترین جاذبه های گردشگری غرب کشور می باشد.

آرامگاه بوعلی

جاهای دیدنی غرب ایران : مقبره باستانی استر و مردخای

چنان چه پس از بازدید از آرامگاه ابو علی سینا، قصد دیدن این مکان تاریخی را داشتید، تنها با 15 دقیقه پیادروی از آرامگاه بوعلی به این مکان خواهید رسید. وجود هتل پارسیان و رستوران های زیاد در حوالی این مناطق، از دیگر امتیازات مثبت ایران گردی در این شهر به شمار می آید.

مقبره استر و مردخای

جاهای دیدنی غرب ایران : ایران گردی در حمام قلعه همدان

حمام قلعه از دیگر جاذبه های گردشگری ایران گردی و از جاذبه های گردشگری غرب کشور در همدان است که با ماشین تقریبا 8 دقیقه زمان و با پای پیاده 23 دقیقه زمان لازم است تا از هتل پارسیان به این مکان تاریخی برسید. چنان چه پس از مقبره استر و مردخای قصد رفتن به حمام قلعه را داشتید، پس از 3 دقیقه پیاده روی این مکان در جلوی چشمتان خواهد بود. با سفر به این حمام، دوران قاجار برای ما تداعی خواهد شد و این جاذبه امروزه تحت عنوان موزه مردم شناسی شهر همدان، از جاذبه های گردشگری پر قدمت ایران و از زیباترین جاذبه های غرب کشور به شمار می آید.

حمام قلعه در همدان

جاهای دیدنی غرب ایران : شاهکاری در همدان به نام گنبد علویان

پیشنهاد بعدی ما در بین جاذبه های گردشگری غرب کشور در شهر همدان، گنبد علویان می باشد که مدت زمان لازم برای رسیدن به این مکان تاریخی از حمام قلعه، 11 الی 15 دقیقه به صورت پیاده می باشد. در مورد ویژگی های این گنبد، می توان به طرح و نمای آن که با گچ بری هایی جذاب که با متد معماری بعد از اسلام تزئین شده است اشاره کرد که از بهترین بناهای باستانی ایران و جاذبه های غرب کشور به شمار می رود. ناگفته نماند نام این مکان در لیست آثار ملی به چشم می خورد. در مسیر حمام قلعه تا گنبد علویان امامزاده ای با نام امامزاده عبدالله توجهتان را جلب خواهد کرد.

گنبد علویان

جاهای دیدنی غرب ایران : ایران گردی در تپه ای به نام هگمتانه در همدان

مقصد بعدی در بین جاذبه های گردشگری غرب کشور و دیدنی های شهر همدان، تپه هگمتانه نام دارد که فاصله زمانی این تپه از گنبد علویان نزدیک به 11 دقیقه به صورت پیاده است. در مورد قدمت هگمتانه می توان به 3000 ساله بودن این منطقه اشاره کرد که تحت عنوان اولین پایتخت کشور ایران نیز شناخته می شود. شهرهایی مانند هگمتانه در ایران، آتن در یونان، رم در ایتالیا از شهر هایی محسوب می شوند که بیشترین قدمت را در سراسر جهان به خود اختصاص داده اند. این شهر به دست دیاکو احداث شده و این نظریه از سمت فردی به نام هرودوت انتشار یافته است. به گفته ی هرودوت در این شهر دیوار هایی مشاهده می شده که رنگ سیاره های کهکشانی در آسمان به زیبایی روی این 7 دیوار نقش بسته بود. در مورد گذشته این تپه می توان گفت که بر اساس تحقیقاتی که روی این ناحیه انجام شده، در ادوار گذشته کاخ های شکیل و زیبا در این تپه احداث شده بودند. نقطه عطف تاریخ این شهر، در آب رسانی بوده که در آن زمان توسط شبکه هایی، نیاز آب مردم بر طرف می شد.
از جاذبه های گردشگری غرب کشور در همدان می توان موزه ای به نام موزه باستان شناسی همدان و کلیسای گریگوری استفاتن را نام برد که اولی دارای 1 دقیقه فاصله زمانی و دومی 4 دقیقه تا تپه هگمتانه به صورت پیاده راه است.

هگمتانه

دومین روز در برنامه ریزی سفر به غرب ایران

در صبح دومین روز از روز های برنامه ریز شده در این سفر، سر زدن به سه مکان از برترین جاذبه های گردشگری غرب کشور خالی از لطف نخواهد بود.

سفر به غرب ایران : آرامگاه باباطاهر در همدان

این مکان فاصله ای بالغ بر نیم ساعت الی 35 دقیقه توسط ماشین از هتل پارسیان دارد. در این جاذبه با رفتن به داخل آرامگاه، تزئینات زیبا و طرح و نقش های متنوع و چشم نواز، روح هر انسانی را به وجد می آورد. در اصل در این مزار شما پارادوکسی از معماری در گذشته و امروز را در کنار هم مشاهده خواهید کرد.

ارامگاه باباطاهر

سفر به غرب ایران : ایران گردی در باغ ایرانی همدان

مناظر بدیع و دلنوازی در این باغ در انتظار شما می باشند که تنها با 13 الی 16 دقیقه پیاده روی از مزار باباطاهر به این مکان تماشایی خواهید رسید.برای دیدن این دو منطقه از جاذبه های غرب کشور صبح تا ظهر زمان لازم است. برای صرف ناهار، رستوران خوراک تنوری کندو که تنها 8 دقیقه پیاده و 3 دقیقه با رانندگی پس از باغ ایرانی به چشم می خورد را پیشنهاد می کنیم.

باغ ایرانی همدان

 سفر به غرب ایران : سفال سازی در لالجین همدان

در ایران گردی در غرب ایران، یکی از جاذبه های غرب کشور که شهرت جهانی دارد را حتما در بین سایر مقاصد گردشگری و جاذبه های گردشگری غرب کشور خود بگنجانید. از هتل پارسیان تا لالجین بطور میانگین 35 دقیقه رانندگی لازم است تا به این مکان جهانی برسید. منطقه ای که آوازه اش در ساخت اشیای سفالی تمام ایران و جهان را پر کرده است. با رسیدن به این منطقه، آنقدر غرق در رنگ و نقش ظروف و اجسام سفالی و سرامیکی و لعاب لالجین خواهید شد که متوجه گذر نصف روز خود نخواهید بود.

سفال سازی در لالجین

سفر به غرب ایران : گنجنامه؛ منطقه ای باستانی در شهر همدان

اگر دوست دارید دوران حکومت خشایار شاه و داریوش برایتان تصویرسازی و تداعی شود، به رشته کوه های الوند رفته و با دیدن سنگ نبشته های تاریخی و پر قدمت در دنیای تاریخ پرواز کنید. در ایران گردی خود با رفتن به دل دره چشم نواز عباس آباد، خاطره ای جاودانه را از طبیعت و تاریخ (سنگ نبشته) با هم رقم بزنید. آبشار گنجنامه در این منطقه حال و هوایی خاص را به گردشگران بومی ایران و غیر ایرانی خواهد بخشید. صرف ناهار هم در این طبیعت بکر که دیگر قابل وصف نیست!

دره عباس آباد

سفر به غرب ایران : دومین روز از سفر به غرب ایران

مقصدمان در این روز شهر سنندج و کردستان می باشد.
تنها با دو ساعت و بیست و پنج دقیقه رانندگی در جاده ای زیبا، خود را در سنندج خواهید دید. برای بعد از ظهر روز دوم، سنندج بهترین مکان می باشد. ایران گردی در شهر سنندج، لحظات زیبایی را در مناظر ناب و جاذبه های گردشگری زیبایش برای شما خلق خواهد کرد. زبان از وصف چشم انداز ها و منظره های طبیعی این شهر قاصر است. در ایران گردی در شهر سنندج و تماشای جاذبه های گردشگری غرب کشور، هم از درون شهر و هم بیرون شهر خاطرات به یاد ماندنی را رقم خواهید زد.
برای صرفه جویی در وقت و راحت بودن مسیرهای جاذبه های غرب کشور در این شهر، در یکی از هتل های جبار، آبیدر و یا کاج اقامت داشته باشید. نزدیک بودن این سه هتل به هم، حق انتخاب را برای ما راحت تر و بیشتر می کند. در محله این هتل ها می توانید ما یحتاج خود را با وجود داروخانه، بازار، بانک، کافه و رستوران هایی نظیر رستوران فردو، آناهیتا، مروارید، آبیدر و سفره خانه ای با نام صوفی فراهم سازید. در این بخش محل اقامت خود را هتل 3 ستاره آبیدر در نظر می گیریم.

سنندج

سفر به غرب ایران : پارک جنگلی زیبا با نام آبیدر در سنندج

این پارک زیبا تا هتل تنها به 13 دقیقه رانندگی نیاز دارد. منظره بی نظیر این پارک می تواند از بهترین چشم انداز ها در ایران گردی باشد. پارک جنگلی آبیدر با قابلیت دید کل شهر زیبای سندج، آماده پذیرایی از گردشگران می باشد. این پارک شهرت جهانیش را مدیون سینمای رو بازش می باشد که تحت عنوان بزرگ ترین سینمای روباز در ایران و جهان به ثبت رسیده است و در صورتی که رأس ساعت 9 شب در این مکان حضور داشته باشید، شاهد فیلم سینمایی خواهید بود. ظرفیت این جاذبه گردشگری در سنندج به 10 هزار نفر می رسد. با قدم زدن در این پارک زیبا به ریه های خود هوایی تازه را هدیه کنید.

پارک جنگلی آبیدر

سومین روز از سفر به غرب ایران

در روز سوم شما در یک دوراهی برای انتخاب دیدن جاذبه های غرب کشور در سفر ایران گردی خود قرار خواهید گرفت که مقصدتان بیرون شهر باشد یا داخل شهر.
در صورتی که انتخاب شما به ایران گردی در داخل شهر سنندج محدود شد، از مطالب زیر آگاهی های لازم را کسب کنید:

سفر به غرب ایران : عمارت باستانی به نام مشیر دیوان در سنندج

با 15 دقیقه پیاده روی از هتل، مکانی تاریخی به نام عمارت مشیر دیوان در جلوی چشمتان ظاهر خواهد شد که قدمت این بنا به دوران قاجار در ایران باز می گردد. از عناصر تشکیل دهنده این عمارت زیبا در ایران می توان به قسمت های عمومی، 7 حیاط، بخش های خصوصی و تشریفاتی، خدماتی و بهداشتی اشاره نمود. سبکی که در ساخت این عمارت باستانی دیده می شود، بسیار چشم نواز و جالب می باشد.

مشیر دیوان سنندج

سفر به غرب ایران : ایران گردی در مکانی به نام عمارت آصف وزیری یا همان خانه کرد

60 ثانیه پیاده روی از عمارت مشیر دیوان لازم است تا به عمارت آصف وزیری در بین دیگر جاذبه های غرب کشور در سنندج برسیم. چنان چه از علایق ایران گردی در سنندج، شناخت فرهنگ و تمدن مردم کرد بود با رفتن به خانه کرد که امروزه به موزه مردم شناسی (کرد) معروف است، می توانید در لا به لای گشت و گذار در جاذبه های گردشگری زیبای سنندج، کمی هم با فرهنگ این مردم آشنایی پیدا کنید. از جمله عمارت هایی که در کشور ایران (شهر سنندج) در زمان حکومت صفویان احداث شد، می توان به همین عمارت آصف وزری اشاره کرد.

عمارت آصف وزیری

سفر به غرب ایران : عمارت سالار سعید؛ از دیگر جاذبه های گردشگری ایران در شهر سنندج

بعد از عمارت آصف وزیری با گذشت 3 دقیقه به صورت پیاده، به عمارتی زیبا و چشم گیر به نام عمارت سالار سعید از جاذبه های غرب کشور خواهیم رسید. این عمارت موزه ای زیبا را در دل خود جای داده است. در این موزه می توانید انواع اجسام کهن و قیمتی ایران باستان را نظاره گر باشید. با داخل شدن به این مکان تاریخی به زمان قبل از حکومت ناصرالدین شاه سفر خواهید کرد و دوران قاجاریه برایتان تداعی خواهد شد. ناگفته نماند طرح و نقش تزئینات و سبک به کار رفته در ساخت این عمارت تاریخی، هر انسانی با هر ملیتی را به وجد خواهد آورد. برای صرف ناهار پس از گشت و گذار در این جاذبه های گردشگری در ایران گردی، نیازی به بازگشت دوباره به هتل نیست. کافی است تا با نگاه کردن به اطرافتان، غذای مورد علاقه تان را از رستوران های موجود با کیفیت غذای خوب تهیه کنید. این رستوران ها عبارت اند از: کبابی ئاریز و کبابی دیگری که اولی با 5 دقیقه و دومی با 8 دقیقه پیاده روی نسبت به موزه سنندج به چشم می خورند و شما می توانید از 10 صبح تا 10 شب از غذاهای این کبابی ها استفاده کنید، رستوران دیگری به نام جهان نما که میانگین زمان لازم برای رسیدن به این ستوران نیز 8 الی 11 دقیقه به صورت پیاده می باشد.

عمارت سالار سعید

سفر به غرب ایران : ایران گردی در بازار تاریخی شهر سنندج

پس از 11 دقیقه رانندگی از هتل مذکور، این بازار را خواهید دید. از ویژگی های این بازار در بین جاذبه های غرب کشور در سنندج، می توان به وسعت بزرگ، مسقف بودن و کهن بودن آن اشاره کرد. در این بازار دو بخش به چشم می خورد: یکی بخش آصف و دیگری بخش سنندجی. این جاذبه نیز از جمله جاذبه های غرب کشور در ایران است که نامش در بین آثار ملی دیده می شود. در این بازار 3 دروازه با قدمت دیرینه توجه هر انسانی را به خود جلب می کند و با گشت و گذار در این جاذبه باستانی، در واقع در دوران صفویه گشت و گذار خواهیم داشت.

بازار قدیمی سنندج

سفر به غرب ایران : خسرو آباد؛ عمارتی تاریخی

مدت زمان لازم برای رانندگی و رسیدن به این مقصد، 13 تا 10 دقیقه نسبت به بازار می باشد. ایران گردی در این مکان تاریخی، حال و هوای قاجار را برای ما تداعی خواهد کرد. در گذشته های دور، در اصل والیان اردلان در این عمارت پادشاهی می کردند. در این بنای باستانی، می توانید لحظات زیبایی را در بین تجارب جاذبه های غرب کشور در سفر در ایران و شهر زیبای سنندج رقم بزنید.

خسرو آباد

جاذبه های گردشگری غرب ایران : وکیل؛ نام عمارتی تاریخی

پس از عمارت خسرو اباد، با 15 دقیقه پیاده روی به عمارتی دیگر به نام عمارت وکیل می رسیم. عمارت وکیل فرصتی برای دیدن خانه های تاریخی ایران در جاذبه های غرب کشور در سنندج را به شما می دهد. این کاخ تاریخی به دوران زندیه تعلق دارد ولی در اصل چندین سال بعد برای کامل کردن بنای این کاخ اقدامات لازم را انجام دادند. عناصر تشکیل دهنده حومه این عمارت عبارت اند از: حمامی زیبا، بازارچه ای تاریخی، تعدادی حیاط. شهرت جاذبه های غرب کشور در این شهر به دلیل وجود نقش و رنگ های زیبا و تاریخی می باشد.

عمارت ویل

جاذبه های گردشگری غرب ایران : روستایی به نام روستای پالنگان: اوج زیبایی طبیعت

استان کردستان دارای روستاهای بکری می باشد که گذراندن اوقات فراغت در این مناظر زیبا آرامش خاصی را به همه هدیه می دهد. یکی از این روستاهای معروف و زیبا در کشور ایران و استان کردستان، روستای پالنگان یا پلنگان نام دارد. کافی است تا 2 ساعت رانندگی کنید و پس از آن، این منظره بکر رو به روی چشمان شما خواهد بود. در راه رسیدن به این طبیعت، نقاشی هایی که توسط چشم اندازهای این منظره به وجود آمده، شما را در آغوش خود غرق خواهد کرد.
قبل از ظهور اسلام این روستا در ایران وجود داشت. دامنه های کوه این روستای زیبا مانند مادری مهربان، خانه های اهالی این روستا را در دل خود جای داده است. طبیعت پلکانی که توسط خانه ها به وجود آمده اند از جاذبه های گردشگری خارج از سنندج محسوب می شود که خاطرات به یاد ماندنی را در ایران گردی برا ما رقم خواهد زد. چشمه های موجود در این منظره بی نظیر، حال و هوایی خاص را به این روستا بخشیده است. در ایران گردی در این روستا، گذر رود روان و شفاف آرامش خاصی را به ما هدیه خواهد داد. وجود این رود باعث رونق و ازدیاد ماهی فروشان این منطقه شده است. اگر طرفدار غذاهایی مانند ماهی کبابی هستید، اهالی این منطقه مهارت خاصی در طبخ این غذا دارند. با این تفاسیر طبیعتی بکر در کنار غذاهای لذیذی مثل ماهی کبابی برای هر گردشگری از خارج و داخل کشور، ایران را از آرامش بخش ترین مکان های گردشگری و جاذبه های غرب کشور نشان می دهد.

روستای پالنگان

چهارمین روز در برنامه ایران گردی

در روز چهارم به یکی از شهرهای زیبای کشور ایران، شهر کرمانشاه سفر خواهیم کرد.
در این روز به دل جاده زده و بعد از 2 ساعت و 8 دقیقه خود را در شهر کرمانشاه خواهید دید. آمار دقیق تر از جاذبه های گردشگری کرمانشاه، نشان دهنده این است که برای تماشای تعدادی از جاذبه های گردشگری این شهر، باید ایران گردی را در خارج از این شهر تاریخی هم تجربه کرد. با این تفاسیر تقریبا 3 روز زمان لازم است تا ایران گردی را بطور کامل در این شهر به سر انجام برسانیم.
انواع هتل با امکانات مختلف و قیمت های ارزان، معمولی و لاکچری در تمام گوشه کنار های شهر به چشم می خورد. برای مثال زدن از انواع هتل در این شهر می توان به هتل جمشید، بیستون، رسالت، پارسیان و آزادگان اشاره کرد. طاق بستان که از مکان های تاریخی معروف ایران می باشد، باعث ساخت هتل بیستون در نزدیکی خود شده است. چنان چه اهل چادر زدن در دل طبیعت و لذت بردن از نجوای آرام بخش مناظر زیبا می باشید، پارک کوهستان بهترین مکان برای علاقه مندان به طبیعت می باشد که موقعیت غربی این پارک زیبا در حوالی طاق بستان می باشد. برای شرح مسافت جاذبه های گردشگری از محل اقامت، هتل جمشید را به عنوان مثال در نظر می گیریم.

شهر کرمانشاه

جاذبه های گردشگری غرب ایران : گشت و گذار در مکان تاریخی طاق بستان و پارک زیبای کوهستان

این مکان تاریخی با کمک سنگ نوشته و سنگ نگاره های کهن خود، ما را در ایران گردی به زمان حکومت ساسانیان دعوت می کند. این منطقه در ادوار گذشته به دلیل جای دادن مناظر بدیع و چشمه ی روان و زلال و کوه های استوار در دل خود، از مناطق مورد علاقه ی بزرگان ساسانی در کشور ایران به شمار می رفته است. آثار تاریخی این منطقه کهن از قرن سوم میلادی تا به امروز، نقش مهمی را در بیان تاریخ طاق بستان داشته است. از جمله حوادثی که در قرون گذشته در این مکان اتفاق افتاده است می توان، مراسم به پادشاهی رسیدن افرادی نظیر خسرو پرویز، اردشیر دوم (که قدمت سنگ نوشته مربوط به این پادشاه به سال های 379 تا 383 میلادی باز می گردد که این سنگ نوشته هم اکنون در طاق کوچک این منطقه به چشم می خورد)، شاهپور دوم و شاهپور سوم را مثال زد و از دیگر آثار این منطقه، کتیبه ای می باشد که از جنس سنگ بوده و خط نوشته های روی آن پهلوی (به طور دقیق تر کتیبه ای) می باشد. عناصر تشکیل دهنده این مکان تاریخی عبارت اند از: طاقی کوچک، طاقی بزرگ و طرح و تصویر برجسته ای از مراسم تاج گذاری اردشیر دوم. از دیگر نکات در مورد طاق بستان این است که این منطقه به دلیل وجود مغازه هایی در اطرافش، از ثبت شدن در بین جاذبه های گردشگری و مناطق تاریخی آثار ملی محروم شده است. در آخر باید گفت که یکی از مناطقی که بزرگان و سران حکومت در ایران برای شکار انتخاب می کردند، همین منطقه بوده است.وقت آن رسیده است که پس از گشت و گذار در زمان ساسانیان، کمی به دل مناظر بدیع بزنیم و به نجواهای طبیعت بکر پارکی که در نزدیکی طاق بستان قرار گرفته، گوش جان بسپاریم. ناگفته نماند که در دو طرف طاق بستان پارک هایی بزرگ دیده می شود که یکی در سمت شرق و دیگری در سمت غرب آن قرار دارد که مقصود ما از طبیعت بکر در این جا پارک کوهستان می باشد که در سمت غرب این منطقه به چشم می خورد. بالای این طبیعت زبیا، قابلیت دیدن جاذبه های گردشگری و تمام سطح شهر را به شما هدیه خواهد داد. اگر آسمان کرمانشاه عاری از آلاینده ها باشد، تصویری از شهر را در این قسمت پارک به شما می دهد که به ایران گردی شما طعم دیگری می بخشد.برای صرف ناهار در این مکان، دنده کباب کرمانشاهی را به شما پیشنهاد می کنیم که طعم این غذا را در هیچ جای دیگری از ایران نمی توانید پیدا کنید. این غذای محلی به وفور در رستوران های این منطقه وجود دارد.

طاق بستان

جاذبه های گردشگری غرب ایران : تفریح در بازاری 200 ساله

درست 200 سال پیش، زمانی که جاده ابریشم از مسیر های اصلی در کشور ایران محسوب می شده بازاری را در این منطقه احداث کردند که در آن به مبادله و داد و ستد می پرداختند. این بازار از آن زمان تا به امروز محافظت شده و از جاذبه های گردشگری تاریخی کرمانشاه و ایران به شمار می رود. در این جاذبه بزرگ و کهن 18 سویه از این بازار به چشم می خورد. طی گذشت زمان که خیابان ها را گسترش دادند، این گسترش باعث به وجود آمدن چند سویه از این بازار شد که شامل راسته ی کردها، مسگر ها، زرگرها، بزارخانه و بازاری به نام توپخانه در یک سمت و تاریکه بازار و بازار اسلامی که مختص یهودیان است در سمت دیگر می باشد. برچسب شناسایی قدمت این شهر زیبا تاریکه بازار می باشد. قسمتی از بازار که مختص زرگرها می باشد، با سینی هایی که نان برنجی های خوش رنگ و خوش طعم را در دل خود جای داده اند، از گردشگران ساکن ایران و خارج از ایران استقبال کرده و آن ها را برای خرید این سوغاتی خوشمزه تحریک می کند. این بازارها و خارج این بازارها به قدری تماشایی است که شما را چندیدن ساعت در دل خود غرق می کند.

بازار قدیمی

پنجمین روز ایران گردی در کرمانشاه

جاذبه های گردشگری غرب ایران : مکانی مذهبی به نام تکیه معاون الملک

از هتل نام برده تا این محل حدود 25 دقیقه رانندگی کفایت می کند. در مورد قدمت این بنا می توان گفت که شخصی به نام حسین خان معین الرعایا در سال 1282 دست به ساخت این عمارت زده و بعد از او، فردی به نام حسن خان معین الملک، اقدامات لازم برای به سر انجام رساندن ساخت این بنای زیبا را انجام داده است. از عناصر تشکیل دهنده این عمارت بی نظیر می توان به عباسیه، حسینیه و زینبیه اشاره کرد. این جاذبه، شهرت جهانی خود را در بین جاذبه های گردشگری تاریخی ایران و خارج از ایران، مدیون تزئیناتی است که با کاشی ها و طرح و نقش های بی مانند روی آن منقوش است. نام این اثر زیبا در سازمان یونسکو به چشم می خورد.

تکیه ای باستانی

جاذبه های گردشگری غرب ایران : تکیه ای دیگر به نام بیگلر بیگی در کرمانشاه

پس از تکیه معاون الملک، تکیه ای دیگر به نام بیگلر بیگی، به جاذبه های گردشگری در ایران گردی اضافه می شود. این بنای تاریخی در زمان قاجار احداث شد و سبک معماری و طرح و نقش های تزئیناتی آن، حال و هوایی خاص را به این منطقه بخشیده است.

تکیه گاه بیگلربیگی

جاذبه های گردشگری غرب ایران : مسجد قدیمی و معروف جامع شافعی

برای رسیدن به این مسجد، 26 دقیقه رانندگی لازم است. این مسجد از دیگر جاذبه های گردشگری شهر کرمانشاه محسوب می شود. اهل سنت در این استان این مسجد را به عنوان محل عبادت خود برگزیده اند. با رفتن به این مکان، متد معماری ترکیه در عمارت جدید بنا شده در این ناحیه توجه ما را به خود جلب خواهد کرد که این بنا پارادوکس زیبایی را در کنار بنای مسجد تاریخی به وجود آورده است.

مسجد جامع شافی

جاذبه های گردشگری غرب ایران : منبع زیبایی ها در باغ گل ها

چنان چه پس از دیدن مسجد شافعی، قصد گشت و گذار در یکی از معادن زیبایی های کشور ایران را کردید، با 14 تا 20 دقیقه رانندگی خود را به باغ گل ها برسانید. گل های موجود در این باغ، بوم نقاشی زیبایی را ایجاد کرده اند که آوازه این زیبایی در تمام کشور ایران پیچیده است. گل هایی نظیر گل های ژاپنی، فرانسوی، ایرانی و ایتالیایی جلوه خاصی را به این مهد زیبایی بخشیده است.

باغ گل ها

جاذبه های گردشگری غرب ایران : باغی منحصر به فرد به نام باغ پرندگان

این باغ از باغ های منحصر به فرد در کل کشور ایران به شمار می آید که وسعت این باغ به 2000 متر می رسد. ایران گردی در این منطقه، فرصت تجربه ای ناب را از قدم زدن در کنار 30000 پرنده به گردشگران ارائه می دهد. این جاذبه در بین جاذبه های گردشگری ایران که به پرندگان مربوط می شود، از شهرت خاصی برخوردار است که این شهرت به دلیل وجود 130 گونه از پرندگان زیبای ایرانی و کمیاب خارجی در این منطقه می باشد.

باغ پرندگان

ششمین روز از ایران گردی

جاذبه های گردشگری غرب ایران : منطقه ای معروف به نام بیستون

از دیگر جاذبه های گردشگری معروف ایران، سنگ نبشته بیستون نام دارد که این مکان تاریخی از لذت بخش ترین جاذبه ها در ایران گردی رقم خواهد خورد. گردشگران در هر آب و هوایی از سال به این منطقه سفر کنند، شاهد جامه ی زیبا و مخصوص آن فصل بر تن این منطقه می باشند. در مورد شهرت این اثر تاریخی می توان گفت که لقب بزرگترین سنگ نبشته در کل کره خاکی را از آن خود کرده است. با دیدن این جاذبه در شهر بیستون به زمان هخامنشیان خواهیم رفت. از دیگر امتیازات این منطقه می توان در مورد به ثبت رسیدن این سنگ نبشته که نقش برجسته ای در بیان تاریخ هخامنشیان دارد، در سازمان میراث جهانی یونسکو سخن گفت و امتیاز بعدی آن به لیست آثار ملی ایران مربوط می شود که نام فضای اطراف این سنگ نبشته را دل خود جای داده است. با نگاه کردن به طرح و نقش های برجسته و حک شده روی این اثر باستانی، بزرگی پادشاهی داریوش برای ما تداعی خواهد شد.

بیستون در کرمانشاه

جاذبه های گردشگری غرب ایران : شاه عباسی؛ نام دیگر کاروانسرای بیستون

در حوالی سنگ نبشته زیبای بیستون، کاروانسرایی نظر گردشگران را به خود جلب می کند که کاروانسرای بیستون یا شاه عباسی نام دارد. این مکان فرصت قدم زدن در آغوش منظره ای فراموش نشدنی را در ایران گردی به شما هدیه می دهد. تعدادی از افراد، محلی برای استراحت گردشگران تدارک دیده اند که با نام هتل لاله شناخته می شود.

کاروانسرای شاه عباسی

جاذبه های گردشگری غرب ایران : ایران گردی در شهرستان صحنه

از شهرستان های کشور ایران که قدمتی دیرینه دارد، می توان شهرستان صحنه را نام برد که موقعیت این شهرستان در حوالی استان کرمانشاه گزارش شده است. در مورد تاریخ این شهرستان زیبا، مدارکی در دست می باشد که گویای تاریخ دیرینه آن در سال های قبل از ظهور اسلام می باشد. مثالی از این مدارک می تواند گوردخمه هایی باشد که اصلیتشان به این محل باز می گردد. در این شهرستان، جاذبه های گردشگری به وفور چشم را می نوازد که یکی از این جاذبه های گردشگری، دربند صحنه یا همان سراب صحنه نامیده می شود. عناصر سازنده این جاذبه دیدنی عبارت اند از: آبشاری که فرزند طبیعت می باشد، آب و هوایی که هر انسانی را به وجد می آورد و منظره ای که یکی از چشم انداز های تکرار نشدنی در ایران را دارد. از پیشنهادات ما در این محل، خوردن یک وعده غذایی در آغوش این طبیعت بکر می باشد. پس از اتمام لذت و گردش در این منطقه، راهی استان کرمانشاه شده و از دیگر جاهای دیدنی آن برای خود خاطره سازی کنید.

شهرستان صحنه

جاذبه های گردشگری غرب ایران : تجربه ای بی نظیر در قوری قلعه

قوری قلعه نام غاری در استان کرمانشاه می باشد که تحت عنوان بزرگ ترین غار آبی در کل خاورمیانه شناخته می شود. باستان شناسان در مورد قدمت این غار زیبا اثبات کرده اند که این غار یادگاری از 65 میلیون سال پیش در ایران محسوب می شود. گردشگران کافی است تا با 1 ساعت و 53 دقیقه رانندگی از هتل مذکور، تجربه ایران گردی در این مکان پر قدمت را به دیگر تجارب خود در سر در ایران اضافه کنند. این غار از بخش هایی نظیر تالارهای مریم، عروس، کوهان شتر و بلور مسیر برزخ تشکیل شده است که این خش های نام برده دنیایی متفاوت را در این غار زیبا به وجود آورده اند.
ایران گردی در این غار در کنار خوردن خوراکی های محلی که اهالی نزدیک این مناطق برای گردشگران تدارک می بینند، طعم شیرین و دلچسبی را در این جاذبه به مسافران هدیه می دهد.

قوری قلعه

هفتمین روز از سفر به غرب ایران

مقصد ما در این روز، شهر خاطره ساز ایلام می باشد.
برای رسیدن به شهر ایلام از استان کرمانشاه دو راه در پیش روی شما می باشد که اولی مربوط به جاده ای می باشد که سال احداث آن به چندین سال پیش باز می گردد و شما در این راه به 2 ساعت و 42 دقیقه زمان احتیاج دارید، و راه دوم مربوط به جاده ای می شود که در سال های اخیر ساخته شده و این راه، رسیدن به ایلام را حدودا 40 دقیقه نسبت به جاده قبلی جلوتر انداخته است. موقعیت این جاده تازه احداث، در منطقه ای به نام حمیل گزارش شده که البته هنوز به طور رسمی به ثبت نرسیده است. چشم انداز این جاده به قدری رویایی و ناب است که شما را در آغوش خود کشیده و غرق خواهد کرد. نمونه ای از این مناظر مربوط به کوه هایی می باشد که در این مسیر به چشم می خورد. از نکات و دانستنی های لازم در سفر به غرب ایران، زمان این سفر می باشد که پیشنهاد همه انسان هایی که با این مناطق آشنایی دارند، فصل زیبای بهار می باشد.
از هتل های مشهور و خوب این استان، هتل دالاهو، زاگرس و خلاش می باشند. در کشور ایران استان ایلام از شهرهایی به حساب می آید که طبیعت و چشم انداز هایش زبان زد عام و خاص می باشد. علاوه بر این چشم انداز ها، جاذبه های گردشگری جالب و خاطره سازش باعث بالا رفتن امتیاز این شهر در بین سایر شهرهای ایران شده است. ناگفته نماند که بیشتر این جاذبه های گردشگری در بیرون این استان به چشم می خورند که فرصت بودن در کل این جاذبه ها نیازمند زمانی طولانی می باشد. از جاذبه های گردشگری معروف این ناحیه می توان دژی به نام میر غلام هاشم که دارای 2 ساعت و نیم فاصله زمانی با ایلام، دریاچه دو قلو با 3 ساعت فاصله زمانی تا ایلام، قلعه ای زیبا به نام پور اشرف با دو ساعت و نیم فاصله زمانی تا ایلام و... را مثال زد. تاریخ احداث جاذبه های باستانی در استان ایلام به صدها سال قبل تخمین زده شده است. زمان لازم برای ایران گردی در این استان طبق برنامه ریزی ما، 24 ساعت می باشد.

ایلام

جاهای دیدنی غرب ایران : گچان؛ آبشاری گمشده در نقشه

تقریبا 15 کیلومتر خارج از شهر ایلام، آبشاری زیبا چشم را نوازش می دهد که روی نقشه آثاری از این جاذبه مشاهده نمی شود. ولی جای نگرانی ندارد، برای این که تجربه حضور در این مکان رویایی را داشته باشید، بومیان این منطقه کمک شایانی به شما در یافتن این آبشار به شما خواهند کرد. این آبشار زیباییش را مدیون طبیعت بکری که ساخته دست درختان برافراشته و کوه هایی استوار و آبی روح بخش است، می باشد.دیگر جاذبه های گردشگری استان ایلام شامل طاق شیرین و فرهاد تا تفرجگاه تجریان، کاخ زیبای فلاحتی تا تنگ ارغوان و... می باشد.

گچان

هشتمین روز از ایران گردی

در روز هشتم، به یکی از شهر های دیدنی ایران به نام لرستان می رسیم.
پس از گردشگری در شهر ایلام، با 3 ساعت و 55 دقیقه رانندگی خود را در شهر لرستان خواهیم یافت. ایران گردی در این شهر نیز شامل گردش در انواع مکان های دیدنی اعم از مذهبی، باستانی، هنری و طبیعی خواهد بود. هتل های زیادی در این شهر برای استراحت شما در نظر گرفته شده است که هتل سالیز، عطر، جهانگردی، ارشیا و شهرداری نمونه هایی از این هتل ها در لرستان می باشند.

جاهای دیدنی غرب ایران : قلعه ای با شهرت جهانی به نام فلک الافلاک

یکی از یادگاری های زمان حکومت ساسانیان در این شهر، قلعه فلک افلاک نام دارد که به آن قلعه دوازده برجی نیز می گویند. نام این قلعه در لیست آثار ملی کشور ایران به ثبت رسیده است. این قلعه نه تنها از برترین جاذبه های گردشگری لرستان، بلکه از جذاب ترین و بهترین جاذبه های گردشگری در کل کشور ایران محسوب می شود.

قلعه فلک الافلاک

جاهای دیدنی غرب ایران : تجربه حضور در مناره آجری

پس از اتمام گردشگری در قلعه زیبای فلک الافلاک، با گذشت 10 دقیقه رانندگی به جاذبه ای دیگر در این شهر خواهیم رسید که مناره آجری نام دارد. ارتفاع این مناره دیدنی به 30 متر می رسد و هدف از احداث آن، راهنمایی و کمک به کاروان ها بوده است. سال احداث این بنای تاریخی به 900 سال پیش باز می گردد.

مناره آجری

جاهای دیدنی غرب ایران : کیو؛ دریاچه ای تماشایی در استان لرستان

اگر به زبان و گویش لری تسلط داشته باشید، به راحتی متوجه معنای واژه کیو خواهید شد که همان رنگ آبی تیره در زبان مردم لرستان می باشد. گیاهانی که در اعماق این دریاچه رشد کرده اند باعث شده اند تا رنگ آب این دریاچه زیبا، به آبی تیره تغییر کند. از همین رو مردم لرستان به این جاذبه زیبا در شهرشان لقب کیو را داده اند. ناگفته نماند که این دریاچه را نشانه و نمادی برای سرسبزی و زندگی در لرستان خوانده اند.

دریاچه کیو

جاهای دیدنی غرب ایران : آبشار بیشه؛ بهشتی کوچک در ایران

مدت زمان لازم برای رسیدن به این آبشار از شهر خرم آباد، 1 ساعت و 22 دقیقه رانندگی می باشد. ارتفاع این آبشار به 48 متر می رسد و به جرأت می توان گفت این جاذبه نیز از زیباترین جاذبه های گردشگری در ایران می باشد. ایران گردی در این منطقه از لرستان به شما این فرصت را می دهد تا در کنار زیبایی این آبشار، دنیایی جدا از این دنیا را با چشمانتان ببینید.

آبشار بیشه

جاهای دیدنی غرب ایران : کاروانسرای تاریخی گوشه شهنشاه

این مکان تاریخی 23 دقیقه با ماشین، تا استان لرستان فاصله زمانی دارد. ایران گردی در این منطقه ما را به سفر در زمان حکومت صفویان مهمان می کند. این منطقه که از جاذبه های گردشگری این استان محسوب می شود، نقش یک مادرمهربان را برای فرزندان حود با نام درختان انگور و انار ایفا می کند.

جاهای دیدنی غرب ایران : مقبره ای به نام شجاع الدین خورشید

موقعیت مقبره شجاعالدین خورشید، در حوالی کاروانسرای گوشه شهنشاه به ثبت رسیده است. فردی که در این مقبره به خاک سپرده شده است، موسس خاندان اتبکان لر کوچک می باشد.
ایران گردی در این دو جاذبه را در بین سایر نقاط مورد نظر خود بگنجانید.

مقبره شجاع الدین

دهمین روز سفر به غرب ایران

برنامه ریزی ما برای روز دهم ایران گردی در غرب کشور، برگشتن به اولین شهر یعنی استان همدان می باشد. مدت زمان لازم در رانندگی برای رسیدن به همدان از استان لرستان، 3 ساعت و 21 دقیقه به طور دقیق می باشد. این فاصله کم امتیازی را در جهت بیشتر گذراندن سفرمان در استان خرم آباد به ما می دهد.

جاهای دیدنی غرب ایران : اثر به جا مانده از گذشته های دور؛ گرداب سنگی

یکی از یادگاری های زمان حکومت ساسانیان در لرستان، گرداب سنگی نام دارد. با رفتن به این مکان شاهد کانال هایی هستیم که از این چشمه منشأ می گیرند. هدف از احداث این کانال ها در این منطقه، رسیدن آب به گوشه کنار لرستان در ادوار گذشته بوده است. حضور در این مکان، حال و هوای تاریخی را به سفرتان در غرب کشور ایران خواهد داد.
در آخر که به سمت نقطه آغازی ایران گردی خود (همدان) برمی گردیم، در صورت تمایل به بیشتر کردن روزهایتان در این سفر می توانید از شهرستان های زیبای بروجرد و ملایر که جاذبه های گردشگری زیبایی را در دل خود جای داده اند دیدن کنید.

گرداب سنگی

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر به کشور پرو | معرفی جاذبه های گردشگری پرو

مسلم علیمحمدی ، دوشنبه 30 مهر 1397

پرو که پایتخت آن لیما می باشد در آمریکای جنوبی واقع شده و برزیل ، بولیوی ، شیلی و اکوادور و کلمبیا و همچنین اقیانوس آرام مرز مشترک دارد.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 9 خرداد 1402

    خیلی خوب و مفید بود ممنونم