تجدید دیداری با روستای هیر قزوین که اشک به چشم می آورد

یکی از بزگترین روستاهای الموت روستای هیر می باشد. این روستا دارای جمعیتی در حدود 3500 نفر می باشد که برخی از این جمعیت مهاجر هستند. مردم روستای هیر به زبان تاتی صحبت می کنند و آب و هوای این روستا کوهستانی و سردسیر می باشد. لتر تله نام کوهی در کنار روستای هیر قزوین می باشد که معنی آن در زبان بومی صخره است. این روستا دارای طبیعتی جذاب و سرسبز می باشد و پر است از باغستان های زیبا با انواع میوه ها که زندگی اقتصادی مردم روستا را تامین می کنند. از آنجا که روستای هیر قزوین در 65 کیلومتری قزوین قرار گرفته است و دیدنی های روستای هیر بیشمار است. جمعیت این روستا مانند دیگر روستاهای کشور بنا به دلایل مختلف از جمله یافتن شغلی مناسب و داشتن یک زندگی مطلوب به قزوین مهاجرت کرده اند. حتی در زمستان ها جمعیت این روستا به 800 نفر نیز می رسد. روستایی که جمعیت آن در حدود 3500 نفر برآورد می شود. اگر از قدمت روستای هیر بخواهیم بدانیم گفته می شود که این روستا قدمتش به قبل از اسلام باز می گردد. هیر را برخی آتش معنی کرده اند. شهر زیبای رازمیان در 11 کیلومتری روستای هیر قرار دارد. شهری که به دلیل کاشت برنج به خوشه های طلایی معروف است. همچنین روستای هیر دارای رودخانه ای بسیار باشکوه به نام رودخانه نینه رود است که در نوع خودش می تواند یکی از مکان های دیدنی و تفریحی این روستا به حساب آید. نبنه رود به روستای هیر شادابی و سرزندگی و خیر و برکت عطا کرده است. این رودخانه زیبا باعث حاصلخیزی این منطقه شده و در اقتصاد مردم روستا در طول ادوار گذشته نقش به سزایی داشته است. از جمله این که در حاشیه این رودخانه انواع مزارع پرورش ماهی قزل آلا وجود دارد که مشتریان بالقوه ای از سراسر شهر قزوین و روستاهای اطراف دارد. در این مقاله با محصولات روستای هیر نیز آشنا خواهیم شد.

روستای هیر در استان قزوین

روستاهایی که در مجاورت روستای هیر واقع شده اند عبارتند از :

روستای ویار در شمال روستای هیرکه دیدنی های روستای هیر بیشمار است و روستاهای میلک و ورگیل در قسمت جنوبی روستای هیر و روستای دربند در قسمت جنوبی و روستاهای لطر و پراچان نیز در قسمت شرقی روستای هیر واقع گردیده اند. جالب است بدانید که 850 هکتار از زمین های استان قزوین به کشت زغال اخته اختصاص داده شده است و این امر سبب گردیده استان قزوین رتبه نخست را درتولید زغال اخته که از محصولات روستای هیر است، در بین دیگر استان ها به خود اختصاص دهد و در واقع قطب تولید زغال اخته استان قزوین روستای هیر می باشد که بزرگترین روستاها در زمینه تولید این محصول در کل کشور به حساب می آید. روستای هیر دارای آثار تاریخی فراوانی بوده که متاسفانه بیشترشان به دلیل کم توجهی و گاهی بی توجهی مسئولان وقت یا  به کلی نابود شده اند و یا این که به سرقت رفته اند. در این مقاله می توانید با دیدنی های روستای هیر و محصولات روستای هیر رو به رو شوید.

روستایی زیبا و دیدنی

محصولات کشاورزی روستای هیر

شغل عمده مردم روستای هیر باغداری می باشد. کشت انواع محصولات روستای هیر چون زالزالک، گردو، زغال اخته، فندق و ریواس در این منطقه رواج دارد و از بین این محصولات زغال اخته همان طور که گفتیم از محصولات اصلی و استراتژیک روستای هیر و حتی استان قزوین به حساب می آید  و جز مرغوبترین زغال اخته های کشور است. از دیگر محصولات روستای هیر می توان به گردو  وفندق هیر اشاره کرد به گونه ای که گردوهای هیر گردوهایی بسیار خوشمزه و خوش طعم با روغن فراوان می باشند . همچنین زمانی که شرایط مساعد باشد از باغات روستای هیر چیزی در حدود 200 تن زغال اخته برداشت می شود و به نقاط مختلف کشور صادر می گردد. یکی  دیگر از نکات جالب روستای هیر درخت کهنسالی می باشد که وقتی وارد روستا شدید مطمنا نظرتان را جلب خواهد کرد گفته می شود که این درخت در زمان های گذشته در حدود 200.000 گردو مردم از آن برداشت می کردند.از طریق جاده ای که در روستای هیر وجود دارد می توان به روستاهای اشکورات و دیگر شهر های استان گیلان دسترسی داشت. بسیاری از مردم این روستا که به شهر های اطراف کوچ کرده اند به دلیل این که تعلق خاطری به روستا دارند و به دلیل تنوع محصولات باغی و باغستانهای قدیمی و دامداری های سنتی و همچنین چشمه خنک آب "وگل " روزهایی از تابستان برای سرزدن به محصولات کشاورزی و رسیدگی به امورات باغداری به روستای هیر می آیند. در کتاب فرهنگ معین در مورد روستای هیر مطالب جالب توجهی وجود دارد. این فرهنگ نامه هیر را روستایی معرفی می کند که در آن زغال سنگ به وفور یافت می شود و یک روستای کوهستانی با جمعیت در حدود 1058 نفر می باشد و حتی می گوید که تا سال 1360 حمام عمومی روستا گرمایش از طریق همین زغال سنگ ها تامین می شده است و رودخانه نینه رود آب مورد نیاز برای کشاورزی و باغداری روستا را فراهم می نماید. همچنین در این کتاب آمده است که روستای هیر در 27 کیلومتری باختر معلم کلایه قرار گرفته و از دهستان های بخش معلم کلایه قزوین به شمار می رود. کوچه های عریض روستای هیر به همت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به جهت جذب توریست و گردشگر و توسعه این کار سنگ فرش شده است. صخره سنگی بزرگی که در حدود 700 متر ارتفاع دارد در قسمت جنوب شرقی و شرق روستای هیر واقع گردیده که چشم هر گردشگر و رهگذری را به خود جلب می کند و در واقع یکی از نماد های این روستا به حساب می آید.

محصولات کشاورزی روستای هیر

مکان های دیدنی روستای هیر قزوین

1- امامزاده «شاه رشید» روستای هیر

2- غار زیبا و بی نظیر اسکول و کوه سنگی معروف به لتر تله که دارای چشم انداز زیبایی می باشد و غار اسکول در دل این کوه سنگی واقع شده است.

3- گورستانی در روستای هیر وجود دارد که بسیار قدیمی است و گفته می شود قدمت آن به دوران کوروش برمی گردد.

4- از دیگر مکان های دیدنی می توان به مزارع پرورش ماهی غزل آلا و طلاسر که در واقع مجموعه ای گردشگری و توریستی می باشد و در نزدیکی نینه رود واقع شده است اشاره نمود.

5- اگر در طول سال دنبال جایی خنک می گردید می توانید به باغات سنتی پیشتین و دارستان سری بزنید که در این روستای زیبا قرار گرفته اند.

6- در گرمای طاقت فرسای تابستان توصیه می کنیم از رودخانه خروشان و بی نظیر نینه رود حتما حتما دیدن کنید.

7- از دیگر مکان های جذاب می توان به باغ های گِل کِند اشاره کرد

8- چشمه وگل روستای هیر که دیگر گفتن ندارد زیرا آب معدنی طبیعی وگل رو همه شما دوستان احتمالا می شناسید این آب معدنی که از آب این چشمه تهیه می شود در 7 کیلومتری شمال روستای هیر قزوین واقع شده است .

9- کوه صخره ای سرکه (به زبان محلی سرکه ای تله)

9- سرکه ای تله یا کوه صخره ای سرکه از دیگر دیدنی های روستای هیر به شمار می رود.

10- و در اخر هم غاری تاریخی در جنوب شرقی روستا و در مرز روستای دربند به نام غار ملک شاه که توصیه می کنیم به این مکان دیدنی و تاریخی نیز حتما سری بزنید.

مکان های دیدنی روستای هیر قزوین

راه دسترسی به روستای هیر قزوین

برای این که از قزوین به روستای هیر بروید باید از جاده باراجین عبور کرده و سر انجام از جاده بهرام آباد به رازمیان رفته و بعد از آن خود را به زردچال برسانید و بعد از زردچال به روستای تماشایی و بی نظیر با آب وهوایی خوش به نام روستای هیر خواهید رسید و فاصله اش تا قزوین در حدود 65 کیلومتر مربع می باشد.

راه دسترسی به روستای هیر قزوین

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

روستای هیر یکی از تفرجگاه های بکر در استان قزوین است

گلاره یوسف پور ، شنبه 14 بهمن 1402

براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، روستای هیر یکی از تفرجگاه های بکر در استان قزوین است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :