میدان های نبرد اسکاتلند در گذشته و حال | گذاری در تاریخ اسکاتلند

تاریخ اسکاتلند تنها پرچم تکان دادن نیست. به گزارش CNN، اسکاتلند یکی از مهم ترین مقاصد سفر در جهان است. چشم اندازهای حیرت انگیز اسکاتلند ترکیبی پر هیجان از کوه های با ابهت، جنگل های بکر و سواحل دست نخورده است. در عین حال داستان های شورش ها در تاریخ اسکاتلند واقعی هستند، قسمت هایی از زندگی واقعی که  " بازی تاج و تخت" را به تصویر می کشند. هیچ بازدیدی از اسکاتلند کامل نخواهد بود بدون اینکه خود را به مکان های تاریخی دل فریب اسکاتلندی برسانید. برای شروع چه مکانی بهتر از معروف ترین میدان های نبرد اسکاتلند است تا سفرتان را با آن آغاز کنید.  در سالی که اسکاتلند دوباره ادعای هویت ملی خود را مطرح کرد، ردپای تاریخی جنگ های اسکاتلند از پل استرینیگ (Stirling) در سال 1297 تا نبرد کالودن (Culloden) در سال 1746 نشان می دهد که چقدر داشتن هویت، جنگ های سختی را در پی داشته است.

میادین نبرد اسکاتلند در گذشته و حال

1-    پل استرلینگ (Stirling)، سال 1297

افراد عادی پس از مراسمی در پل تاریخی و محل نبرد استرلینگ، یکی از میدان های نبرد اسکاتلند، در سال 2015 عبور می کنند. طرفداران فیلم شجاع دلِ مِل گیبسون (Mel Gibson) پل استرلینگ را اولین پیروزی بزرگ برای ویلیام والاس (William Wallace)، مالک زمین اسکاتلندی عصیان گر در مقابل "ادوارد دراز قد" (ادوارد یکم پادشاه انگلستان) در انگلیس می دانند. اما شاید فکرش را هم نمی کردید که والاس به فرمانده اندرو موری (Andrew Murray) پیوست. موری، بزرگِ یک خانواده ی قدرتمند اسکاتلندی بود، کسی که پرچم شورش را سال پیش بالا آورده بود. مطمئنا پل استرلینگ پیروزی موری از طریق ویلیام والاس بود، اما او شانسی نداشت که از آن لذت ببرد، زیرا پس از دریافت یک زخم مرگبار طی مدت کوتاهی کشته شد. موری در اعضای فیلم شجاع دل ذکر نشده اما این تنها حذفیات مضحک این فیلم نیست. شاهکاری که باعث شد اسکاتلندی ها پل استرلینگ را از آن خود کنند، تاکتیکی بود که باید صبر می کردند تا پیشاهنگ ارتش انگلیس از پل چوبی تنگی عبور کند، سپس به سمت آن ها یورش ببرند، آن ها را به دام بیاندازند و آن ها تکه تکه کنند. فرمانده انگلیسی دستور داد پل تخریب شود و نیمی از ارتش خود را به فراموشی سپرد. در فیلم شجاع دل برای دور کردن سوار نظام، جنگ با اختراع گارد نظامی ویژه ای که با استفاده از نیزه و سپر شکل می گرفت و شیلترن (schiltron) نامیده می شد، پیروز شد اما در حقیقت این نوع دفاع در طی قرن ها وجود داشته و نسخه فیلم از پل استرلینگ!  پلی نیست که قابل مشاهده باشد.

میادین نبرد اسکاتلند در گذشته و حال استرلینگ

امروزه:

مقبره والاس که در ارتفاع 220 فوتی ایستاده، نمای پل استرلینگ را به خوبی نمایش می دهد. بهترین مکانی که می توانید از آن جا منظره ی یکی از معروف ترین جنگ های اسکاتلند را ببینید، پل استرلینگ را بررسی کنید، بالای مقبره والاس است. یک برج قرن 19 امی که نگهبان اسکاتلند را در خود نگه داشته است. البته نام موری نیز مورد چشم پوشی قرار داده شده. در سال ها اخیر، هواداران تاریخ اسکاتلند از به رسمیت شناختن بیشتر اندرو موری دفاع می کنند و هم اکنون یک بنای یادگار برای پل استرلینگ در دست ساخت است. بازدیدکنندگان از قلعه با شکوه استرلینگ همچنین با یک منظره ی عالی از کوه های والاس در مقابل تپه هایی پوشیده شده از گیاه علف جاروب پاداش داده می شوند. جایی که آن را پیدا کنید: پل استرلینگ یک ساعت رانندگی از غرب ادینبورگ در امتداد M9 قرار گرفته. همچنین از طریق فرودگاه گلاسکو (Glasgow) نیز در دسترس است.

میادین نبرد اسکاتلند در گذشته و حال استرلینگ حال

2-    فالکرک (Falkirk)، سال 1298

یکی از میدان های نبرد اسکاتلند، مکان نبرد فالکرک است که یک راز باقی مانده، اما شهر مجسمه اسب های بزرگ یک واقعه برجسته جالب است. بعد از یک سال جنگ های اسکاتلند و حمله در مقابل ارتش انگلیسی که مداوم تقویت می شد، اسکاتلندی ها در زمین هایشان ایستادگی کردند. والاس می خواست تا یک حمله شبانه داشته باشد اما پذیرفته نشد. جنگ باید در روشنایی روز و یک زمین باز شکل می گرفت. والاس یک موقیعیت دفاعی را انتخاب کرد و سربازان نیزه دار، کمانداران و شوالیه هایش را منظم چید. شوالیه های سوار انگلیسی، اسب های اسکاتلندی را به طور پیوسته می راندند اما موفق به نفوذ در آرایه نظامی چهار دیوار سپر پیاده نظام نشدند. در فیلم شجاع دل اسکاتلندی ها به علت خیانت چند نجیب زاده ی والاس (از جمله رابرت بروس) شکست می خورند و حقیقت ملال آور تر ظاهر می شود: منزوی و بدون راه فرار. دیواره سپر پیاده نظام با تیر های تیز انگلیسی ها سوراخ سوراخ می شدند تا زمانی که از هم جدا شدند. والاس فرار کرد و از نگهبانی اسکاتلند دست کشید و از پرونده های تاریخ اسکاتلند عمدتا ناپدید شد تا زمانی که در سال 1305 دستگیر شد. او پس از محاکمه در ماه آگوست اعدام شد ( گزارش های معاصر می گویند که او را تا محل اعدام برهنه با اسبی  بر روی زمین کشیدند و به چهار قسمت تقسیم کردند) به طریقی که باعث می شود فیلم به طور مثبتی محدود شود.

میادین نبرد اسکاتلند در گذشته و حال فالکرک

 امروزه:

چرخ فالکرک یک شگفتی در مهندسی است. هیچ کس دقیقا نمی داند که نبرد فالکرک دقیقا کجا اتفاق افتاده. بسیاری از مکان ها پیشنهاد شده در اطراف شهر مدرن که در بین ادینبورگ و گلاسکو است، قرار دارند. تحقیقات باستان شناسی آینده ممکن است بقایای نبرد را پیدا کنند اما هم اکنون این مکان یک راز است. امروزه به جز جستجو برای نیزه ها، بهترین دلیلی که از باید از این شهر بازدید کنید، مهندسی شگفت انگیز شناخته شده در چرخ فالکرک (Falkirk Wheel) و مجسمه های دو اسب فالکرک (Falkirk Kelpies) است. مجسمه های شگفت انگیز جانورانی که برنده جایزه  شدند. جایی که آن را پیدا می کنید: از فالکرک 1 ساعت رانندگی به سمت غرب ادینبورگ در امتداد M9 است و به راحتی از هر دو فرودگاه ادینبورگ و گلاسکو قابل دسترس است.

میادین نبرد اسکاتلند در گذشته و حال فالکرک امروزی

 3-    نبرد بنوک بورن (Bannockburn)، سال 1314

یکی دیگر از میدان های نبرد اسکاتلند بنوک بورن است. این جنگ، نبرد قاطعی بود. به دنبال شکست والاس در جنگ فالکرک، عنوان نگهبان اسکاتلند به رابرت بروس (Robert the Bruce) تغییر یافت، کسی که در سال 1306 به عنوان پادشاه اسکاتلند تاج گذاری کرد. علی رغم (و یا به دلیل) این نمایش ملی همبستگی، انگلیسی ها همچنان برای به قدرت رسیدن تلاش می کردند. رابرت تاکتیک های چریکی اش را تغییر داد و درست زمانی که شرایط برای دیدار با سران انگلیسی مناسب بود، زمان باقی مانده خودش را داشت. در ژوئن سال 1314 سربازان انگلیسی که استرلینگ را محصور کرده بودند، اعلام کردند که آن را به اسکاتلند واگذار می کنند اگر آن را تا 24 ماه دیگر تقویت نکنند. ادوارد دوم 13000 گروه از افراد پیاده نظام را به سمت شمال فرستاد و ارتش رابرت آن ها را در نبرد بنوک بورن ملاقات کردند. آبراه مارپیچی که در آن محل وجود داشت منجر به شکست ادوارد شد. پیاده نظام رابرت که موقعیت دیوار سپری را از جنگ فالکرک آموخته بودند. در اولین روز جنگ و اولین شکل گیری آن ها، به سوار نظام های انگلیسی حمله کردند، و در نیروهای ادوارد یک سوراخ بزرگ ایجاد کردند. در روز بعد آن ها را در مقابل آبراهه حبس کردند. این اتفاقات کافی بود تا روحیه انگلیسی ها را خراب کنند و روز را برنده شوند. یک دهه دیگر برای انگلستان طول کشید تا استقلال اسکاتلند را به رسمیت بشناسد اما این پیمان هم در دومین جنگ اسکاتلند و شروع استقلال اش در سال 1332 فرو ریخت.

میادین نبرد اسکاتلند در گذشته و حال بنوک بورن

 امروزه:

بازسازی میدان های نبرد اسکاتلند در جنگ های اسکاتلند در سال های دور، کاری جالب توجه و جالب در اسکاتلند است. مردم به بازسازی تاریخ اسکاتلند علاقه دارند! یک نمایش مجدد از نبرد بنوک بورن، از قاطعانه ترین جنگ های اسکاتلند، در 700 امین سالگرد آن در 27 ژوئن 2017 برگزار شد. مانند نبرد فالکرک میدان جنگ بنوک بورن نیز برای ما مشخص نیست. اگر چه این مکان تاریخی هفتصدمین سالگرد اش را در سال 2014 جشن گرفت، یکی از مکان های باقی مانده در اسکاتلند است که باید مورد بازدید قرار گیرد. در تجربه ی جنگ بنوک بورن باید این سوال را پرسید که چگونه داستان نبرد بنوک بورن را به شما می گویند در صورتی که هیچ مدرک باستان شناسی وجود ندارد؟  و پاسخ؟ تکنولوژی 3D. به لطف حرکت شگفت انگیز شبیه سازی شده، بازدید کنندگان از بنوک بورن می توانند شانه به شانه ی جنگجویان اسکاتلندی بیاستند. بلیط ها می توانند آنلاین رزرو شوند. جایی که آن را پیدا می کنید: بنوک بورن در دو مایلی جنوب شرقی استرلینگ قرار دارد. M80/M9 را در اتصال نهم در A872 قطع کنید.

میادین نبرد اسکاتلند در گذشته و حال بنوک بورن امروزه

4-   نبرد کیلی کِرِنکی (Killiecrankie)، سال 1689

یکی دیگر از میدان های نبرد اسکاتلند، زمین های جنگل پیتلوچِری بوده که مکانیکی از جنگ های اسکاتلند با نام کیلی کرنکی بوده است. در قرن 17 ام انگلستان و اسکاتلند توسط یک پادشاه اداره می شدند، در تاریخ اسکاتلند و در سال 1685 چارز دوم انگلستان به جیمز دوم، کاتولیک رومی پیروز شد.تشکیل یک سلسله ی کاتولیک جدید برای تاج و تخت انگلستان و اسکاتلند مسلم بود که جمعیت پروتستان را بسیار خشمگین کند. بنابراین آنها از ویلیام پرتغال (هلند) که شوهر مری (دختر جیمز) بود درخواست کردند تا از کانال انگلیسی عبور کنند و تاج و تخت را به دست آورند. در سال 1689 یک انقلاب با شکوه اتفاق افتاد اما برای بسیاری از طرفداران جیمز نبرد خیلی دور از تصور نبود. رهبران یعقوب گرایان در اسکاتلند، وایکانت داندی (Viscount Dundee) و جان گراهام (John Graham) از منطقه ی کاور هَوس (Claverhouse) بودند. او نیرویی با 2400 مرد که 240 نفر از آن اهالی کوهستان اسکاتلندی به نام کامرون بودند را جمع کرد و نیرو های دولت ژنرال هیو مکای (General Hugh Mackay) را در شمال گلوگاه پوشیده از درخت دهکده کیلی کِرِنکی (Killiecrankie) مشغول کرد. داندی مردان خود را در مرز برافراشت و منتظر نور مناسب در اوایل روز شد. قبل از فرستادن کامرون هایش، با تاکتیک صلاح گرم (highland charge) به پایین هجوم بردند که این حرکت برای سربازان دولت خیلی سریع تر از آن اتفاق افتاد که اسلحه هایشان را استوار کنند. آن ها کاملا شکست خوردند: 2000 نفر از ماکی ها و 3500 مرد کشته شدند و بقیه فرار کردند. اما حادثه ی غم انگیز برای یعقوب گرایان این بود که داندی به طور تصادفی با یک گلوله ی تفنگ فتیلهای (musket) به طور مهلکی مجروح شد و بدون رهبری پویای او ، جنبش از دست رفت و هرگز بهبود نیافت.

میادین نبرد اسکاتلند در گذشته و حال کیلی

امروزه:

امروزه این آوردگاه جنگ های اسکاتلند، پیتلوچِری، با زیبایی طبیعی و برجسته یکی از ناحیه های اسکاتلند است حتما باید دیده شود. با عبور از کنار کیلی کِرِنکی، یک شکاف بزرگ فرسوده در کوهستان شمالی پیتلوچِری (Pitlochry) که در جنگلی باستانی پوشیده شده و توسط رودخانه ای متمایز شده، ناحیه ای زیبا از اسکاتلند و ایده آل برای ماجراجویی در ارتفاعات است. مرکز بازدیدکنندگان کیلی کِرِنکی که تشکیل دهنده ی تاریخ اسکاتلند است، از آوریل تا اکتبر باز است ( با ورودی رایگان )  جایی که آن را پیدا می کنید: کیلی کِرِنکی در سه مایلی پیتروچری (Pitlochry) به خوبی متصل است که با قطار کمتر از 2 ساعت از ادینبورگ مسافت دارد. از پیتروچری تا کیلی کِرِنکی مسیری با اتوبوس ارائه می شود، اگر چه این منطقه با مسیر های پیاده روی پوشیده شده است.

میادین نبرد اسکاتلند در گذشته و حال کیلی امروزه

5-  نبرد گلِن کوِ (Glencoe)، سال 1692

در تاریخ اسکاتلند، گلِن کوِ محل قتل عام در سال 1692، فراموش نخواهد شد. این مکان یکی از پر بازدید ترینِ میدان های نبرد اسکاتلند است. یک گذشته خونین، اما یک آینده امید بخش جهانگردی. گلن کو را یکی از جنگ های اسکاتلندی دانند چون، یک قتل عام نسبت به یک جنگ فاجعه کمتری نیست. حوادث 13 فوریه سال 1692 در میان ننگین ترین اتفاقات در تاریخ اسکاتلند جای دارد. به دنبال شکست یعقوبی گرایان، ویلیام به دنبال تعهدی به وفاداری از قبیله های اسکاتلندی بود بدین منظور دستور داد آن ها قبل از دادرسی و قبل از تاریخ 1 ژانویه 1692 ظاهر شوند. به علت جو شرور و خیانت، آلستر مکلین(Alasdair Maclain) از قبیله مکدونالد ( Glen Coe MacDonald ) برای امضا کردن یک هفته دیر کرد. دشمنان اش شامل جان دالینپِل (John Dalrymple)، دبیر کل امور اسکاتلند و اعضای قدیمی قبیله کمپبل (Campbell) نقشه ای برای از بین بردن او طراحی کردند. آن ها خبری انتشار دادند که امضای  مکلین غیر عادی است سپس اعلان کردند که مک دونالد ها غیر قابل اعتماد اند و محرمانه نقشه اعدامشان را برنامه ریزی کردند. در 12 فوریه برای سربازانی که از مهمان نوازی مک دونالد ها استفاده می کردند دستورات محرمانه ای رسید: " شما توسط این حکم دستور دارید تا بر شورشیان حمله کنید و همه ی افراد زیر 70 سال را قتل عام کنید." در روز بعد 38 مک دونالد به وسیله ی مهمانانشان کشته شدند. طبق قوانین اسکاتلندی " قتل توسط افراد قابل اعتماد" جنایت فجیعی بود و یک پرس و جوی متعاقب پس از آن، دالریمپِل (Dalrymple ) را گناهکار شناخت. اما به علت عدم تمایل ویلیام به پیگیری این موضوع، او و همه ی همکاران خیانت کارش موفق به فرار از مجازات شدند.

میادین نبرد اسکاتلند در گذشته و حال گلن کو

امروزه:

گلِن کوِ یکی از مهم ترین نقاط زیبا و البته بخشی مهم از تاریخ اسکاتلند است. عالی برای کوه نوردی و صخره نوردی، ماجراجویی، اسکی و گریختن از باند خیانتکاران است. بله درست در همینجا است، در نزدیکی (Glen Etive) که باند دنیل کریگ(Daniel Craig) و جودی دِنچ (Judi Dench) در فیلم اسکای فال (Skyfall) عقب نشینی کردند. چرا آن را از طریق جای قدم هایشان دنبال نمی کنید؟ از میان گِلن کوِیِ مه آلود عبور کنید، رولز-رویس (Rolls Royce) خود را در بالا پارک کنید، به کوهستان نگاه کنید و از این شگفتی متعجب شوید. جایی که آن را پیدا می کنید: گِلن کوِ کمتر از 3 ساعت با ماشین از ادینبورگ و تنها 2 ساعت از گلاسکو فاصله دارد. یک ایست هم در مسافرت برای جزیره است.

میادین نبرد اسکاتلند در گذشته و حال گلن کو امروزی

6-   نبرد کالودن (Culloden)، سال 1746

در مارچ نظامی یعقوبی گرایان از کالودِن به نَن (Nairn) که در آن مجددا تاریخ اسکاتلند رانمایش داده شده بود. این مارچ نظامی در 15 آوریل سال 1746 انجام شد. رویداد های جنگ های اسکاتلند علی الخصوص نبرد گِلن کوِ برای مدت ها در حافظه ی اسکاتلندی ها ماند تا اینکه در سال 1745 برای اختلافات ضد انگلیسی قهرمانی پیدا کردند. او چالز ادوارد استوارت (Charles Edward Stuart) که با نام پرنس چارلی زیبا شناخته شده بود. بعد از یوروش ناموفق برای تصاحب کردن انگلستان شمالی، چالز ارتش خود را به سمت شمال اسکاتلند برد، در نبردی در فالکرک پیروزی یافت و قلعه را قبل از رسیدن نیرو های مسلح محاصره کرد. با کم شدن پول و منابع، چالرز تصمیم گرفت تا با انگلیسی ها در دروموسی مور (Drumossie Moor) در نزدیکی اینوِرنِس (Inverness) مواجه شود. در هر طرف تدابیر جنگ های اسکاتلندی این نبرد خاص خاص بوده است. نیروهای دولتی بر نیروی اسلحه هایشان تکیه می کردند در حالی که یعقوبی گرایان از مزیت زمین های کوهستانی شان استفاده می کردند (یک تاکتیک شجاعانه اما بی جا برای زمین های مردابی باز.) در عرض یک ساعت 1500 تا 2000 نفر از یعقوبی گرایان مردند و یا زخمی شدند و به علت حکمِ نداشتن هیچ سهمی، آن هایی که زخمی شده بودند در روز های سخت و روز های پیش رو محکوم به مرگ بودند. عواقب بعد از نبرد کالودن در بخش غم انگیز تاریخ اسکاتلند بود: یک لشکر کشی انگلیسی برای سرکوب اسکاتلندی های ستم دیده طبق قوانین بریتانیایی، محروم کردن اسکاتلندی ها از زمین هایی که حقشان بود و ممنوع کردن استفاده کنترل نشده از تارتان (پارچه پیچازی اسکاتلندی).

میادین نبرد اسکاتلند در گذشته و حال کالودن

امروزه:

کالودن یکی از تاثیر گذار ترین آثار از تاریخ اسکاتلند، در اصل بیابان محافظت نشده مورلند (moorland) که در فاصله ی 10 دقیقه ای خارج از اسکاتلند کشیده شده، و به طور عمده آشکار است جز برای مرکز توریستان (که در سال 2007 باز شد). سنگ های قبر این مکان و سازنده این سنگ های خاطره انگیز کار مالک زمین دانکَن فوربِس (Duncan Forbes) در سال 1881بوده است. این امر برای یادآوری هر دو موردِ اشتباهات تاریخ اسکاتلند و انعطاف پذیری نهایی آن ها در برابر فلاکت است. همچنین ارزش شرط بندی روی غربی ها برای بازدید از گلنفینان (Glenfinnan) را دارد. مکانی که پرنس چارلی زیبا در آن استاندارد های سلطنتی اش را مطرح کرد و شورش یعقوبی گرایان را شروع کرد. کوهستان گلنفینان، در کنار شهر لوچ شیل (Loch Shiel) در منطقه ی کوهستانی لوچابر (Lochaber) قرار گرفته. در سال های اخیر این منطقه با عنوان دریاچه سیاه در فیلم های هری پاتر شناخته شد. همچنین در این سریال پل راه آهنی گلنفینان (Glenfinnan Viaduct) که نتیجه ی مهندسی مشهور و شگفت انگیز ویکتوریایی است، دو بار در سال با قطار مدریه ی هاگوآرتز عبور می کند. جایی که آن را پیدا می کنید: کالودن در بیرون از شهر اینورنس قرار گرفته. 3 ساعت رانندگی در شمال ادینبورگ و به طور منظم با قطاری که از پیتلو چری می گذرد، در دسترس است.

میادین نبرد اسکاتلند در گذشته و حال کالودن امروزی

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آثار تاریخی برای مرمت در حال واگذاری به بخش خصوصی است

گلاره یوسف پور ، دوشنبه 7 شهریور 1401

براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، آثار تاریخی برای مرمت در حال واگذاری به بخش خصوصی است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :