سفر به صوفیا بلغارستان و بناهای معروف صوفیا | سفری به تاریخ

صوفیا این پایتخت شکوهمند کشور بلغارستان مملو از جنبه های تاریخی و باستانی است. شهری که در خود از روم باستان تا پادشاهان مسلمان عثمانی نشانه دارد. صوفیا روزگاری با کلیساهایش فخر می فروخت و روزگاری با مساجدش و در این گذار تاریخی مدتی هم زیر پرچم سرخ های شوروی کمونیست زیست تا برای روایت هیچ نکته ای کم نداشته باشد. صوفیا که در متون قدیمی از آن به نام سردیکا نام می برند اکنون پایتخت بلغارستان است و شاید به خوبی برای گردشگران معرفی نشده است. سردیکا دارای کلیسایی شکوهمند به نام هاگیا سوفیا که از بناهای معروف صوفیا بوده که بعد از حکم رانی ترک های عثمانی و با توجه به رسم الخط این قوم تبدیل به شهر دارای کلیسای صوفیا شد و تا امروز به همین نام شناخته می شود و در سفر به صوفیا بلغارستان مهم است. در ادامه به معرفی تعدادی از اماکن دیدنی صوفیا بلغارستان می پردازیم.

صوفیا

1 - حمام های معدنی مرکزی (Central Mineral Baths)

صوفیای بلغارستان شهری است پراز چشمه های معدنی به طوری که از زمان قدیم مردم برای بازدید این چشمه ها سختی راه را تحمل می کردند و به صوفیا می آمدند و در سفر به صوفیا بلغارستان مد نظر است. عثمانی ها در زمان زمام داری خود اقدام به ساخت حمام های سنتی کردند تا از آب این چشمه ها نهایت استفاده را برده باشند. مردم بلغار پس از باز پس گیری کشور خود از دست عثمانی ها این حمام ها را تخریب و به جای آن مجموعه جدیدی بنا کردند. این حمام ها از سال 1913 تا 1980 محلی پر رفت و آمد جهت استحمام بودند. عکسی که مشاهده می کنید یکی از این بناهای ساخته شده در صوفیا است که به سبک نئو بیزانسی ساخته شده و گنبدهایش شهره خاص و عام است. بازدید باغ های اطراف این ساختمان برای عموم آزاد است و آب گرم طیبعی از فواره وسط پارک سرازیر است و این از جاهای دیدنی صوفیا است.

بلغارستان

2 - کلیسای جامع سنت الکساندر نوسکی (Alexander Nevski Catherdal)

اولین چیزی که با دیدن این بنا در صوفیای بلغارستان شما را شگفت زده خواهد کرد عظمت بی همتای این ساختمان است. کلیسای جامع سنت الکساندر نوسکی که از اماکن دیدنی صوفیا بلغارستان و بناهای معروف صوفیا است برای جمعیتی بالغ بر 1000 نفر جا دارد و در منطقه بالکان به عنوان دومین کلیسای بزرگ شناخته می شود. قدمت این کلیسا که گنبد 45 متری اش روکشی از طلا دارد به قرن 18 باز می گردد. ارتفاع برج ناقوس این بنای ساخته شده در سال 1880 برابر با 53 متر دارد. کلیسای جامع سنت الکساندر نوسکی به احترام سربازان روسی ساخته شد که طی سال های 1877 تا 1878 در جنگ با عثمانی ها جان خود را از دست دادند تا بلغارستانی آزاد را بسازند. لازم به ذکر است سنت الکساندر نوسکی که نام این کلیسای پر هیبت شهر صوفیا که از بناهای معروف صوفیااست، را از آن گرفته اند یک شاهزاده روسی تبار بوده است.

کلیسای جامع سنت الکساندر نوسکی

3 - پارک بوریسوا گاردینا (Borisova Gardina)

یکی از مشهورترین اماکن دیدنی صوفیا بلغارستان، پارک بوریسوا گاردینا است که از لحاظ طراحی منحصر به فرد است. این پارک قرن هجدهمی طی 50 سال سه بار توسط سه طراح مختلف تغییر شکل داده است. البته در چشم انداز پارک بوریسوا گاردینا تغیرات اندک و نا محسوس است. این پارک که محلی عالی و زیبا برای گذراندن اوقات فراغت است در سال 1880 ساخته شده است و لقب قدیمی ترین پارک صوفیای بلغارستان را یدک می کشد. ضمنا اگر تابستان به این شهر تاریخی سفر کردید فراموش نکنید پارک بوریسوا گاردینا که از بناهای معروف صوفیا است، محل برگزاری کنسرت های فضای باز است که کاملا رایگان می باشند.

پارک صوفیا

4- کلیسای سنت جرج (George Rotunda)

اگر در میان شهر صوفیا به یک بنای 1800 ساله با آجرهای قرمز رنگ برخورد کردید در حال دیدن قدیمی ترین ساختار شهر و از بناهای معروف صوفیا می باشید. این بنا که به طرز عجیبی از آفت های روزگار و بحران های انسانی جان سالم به تن برده کلیسای سنت جرج بوده که از اماکن دیدنی صوفیا بلغارستان است. نقاشی های دیواری بسیار زیبای کلیسای سنت جرج خبر از قدمت آن می دهد. این سازه کوچک صوفیای بلفارستان در دوره زمام داری حکام عثمانی، یعنی حوالی سال 1600 به مسجد تبدیل شده بوده است و در سفر به صوفیا بلغارستان مهم می باشد.

سنت جورج

5 - تئاتر ملی ایوان وازوف (Ivan Vazov National Theatre)

هلمر و فلنر که از مشهورترین معماران وینی در زمان خود بودند و ساختمان های فراوانی در اروپا هنر این دو معمار چیره دست است در سال 1909 تئاتر ملی ایوان وازوف را در صوفیای بلغارستان بنا کردند. این ساختمان بسیار مشهور با سبک نئو کلاسیک ساخته شده است و در سفر به صوفیا بلغارستان مد نظر است.

تئاتر ملی ایوان وازوف

6 - بلوار ویتوشا (Vitosha Boulevard)

برای رفتن به شیک ترین و مدرن ترین خیابان صوفیای بلغارستان باید به بلوار ویتوشا سر بزنید. این بلوار تماشایی مرکز بوتیک ها و فروشگاه های برند است که منظره کوه همیشه پر برف ویتوشا، در انتهای آن قابی زیبا را به تصویر می کشد. لازم نیست برای رفتن به بلوار ویتوشا حتما نیتی برای خرید داشته باشید. می توانید در کافه های متعدد این بلوار بنشینید و به منظره امروزی ساختمان ها با معماری مدرن خیره شوید و لا به لای شلوغی این شهر خود را فراموش کنید.

بلوار ویتوشا

7 - موسسه ملی باستان شناسی(National Institute of Archaeology)

تمام یافته های قدیمی و باستانی صوفیای پر خاطره و مغروق در تاریخ، زیر یک سقف به نمایش درآمده تا پی به قدمت صوفیای بلغارستان ببرید. موسسه ملی باستان شناسی نام موزه ای است که در سال 1905 افتتاح شد. البته این ساختمان نیز مانند بسیاری از بناهای به جا مانده در صوفیه از زمان عثمانی ها، یک مسجد بوده است. اکنون در این فضای دیدنی می توانید هم آثار باستانی را مشاهده کنید و هم نگاهی به اشیا یافت شده در دوران معاصر بی اندازید.

موزه

8 - کلیسای سنت صوفیا (Sofia Church)

کلیسای سنت صوفیا همان نقطه ای از شهر صوفیای بلغارستان است که باعث شده امروزه همه این شهر را با نام صوفبا بشناسند. امپراتوری دوم بلغارستان در زمان حکومت خود یعنی حوالی سال 1300 میلادی، در بنای ساده آجری، که کلیسایی ساخته شده در 500 سال پیش بود نشست و فرمان داد تا نام شهر را صوفیا بگذراند. کلیسای سنت صوفیا که قدمتش به دوران بیزانس باز می گردد در مدت دو قرن زمام داری ترکان عثمانی مسجد بوده است. زلزله مهیب سال 188 میلادی کلیسای سنت صوفیا را به یک ساختمان متروکه تبدیل کرد. هنگام بازدید از کلیسای سنت صوفیا می توانید مقبره هایی به عمر 1500 سال را در کنار بقایای به جا مانده از کلیسای باستانی را ببینید.

کلیسای سنت صوفیا

9 - کوه ویتوشا (Vitosha Mountain)

اگر به حومیه شهر صوفیای بلغارستان بروید می توانید در صورت علاقه  به اسکی و کوهنوردی فکر کنید. کوه ویتوشا با داشتن تله کابین و خطوط متعدد اتوبوس مکانی کاملا در دسترس است. البته بهتر است به جای کوه از واژه پارک طبیعی استفاده کنیم. پارکی که بر حسب اتفاق 2200 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. ریزورت های اسکی کوه ویتوشا بین عشاق اسکی باز بسیار محبوب است و در زمستان با جمعیت زیاد مواجه خواهید شد. نمای کامل شهر صوفیا، از بالای کوه ویتوشا بسیار جذاب و یه یاد ماندنی است.

کوه ویتوشا

10 - کلیسای بویانا (Boyana Church)

بنای به ثبت رسیده در یونسکو، مکانی رویایی در دامنه کوه ویتوشا است. کلیسای بویانا همچون بانویی سالخورده، در طبیعت آرام آن منطقه آرمیده است و به انتظار گردشگران و توریست های جهان گرد نشسته است. ساخت کلیسای بویانا در سه مرحله جداگانه انجام شده است. این بنای قدیمی که نماد آرامش شهر صوفیای بلغارستان است در بین سال های 1000 تا 1800 میلادی احداث شده است ولی در زمان حکومت امپراطوری دوم بلغارستان دچار تغییرات فراوانی شد. این تغییرات که در سال های 1200 میلادی رخ داد که شامل طراحی و نقاشی 240 شکل مذهبی و تاریخی بر دیوارهای کلیسای بویانا است که منظره ای شکوهمند را به نمایش می گذارد. با سفر به صوفیا، پایتخت کشور بلغارستان، می توانید با قدم زدن میان تاریخ روم و عثمانی از میان فرهنگ های مختلف عبور کنید و متعجب شوید از روزگاری که این سرزمین باستانی در چنگ بلشویک ها افتاده و رنگی سرخ بر تاریخ آن پاشیده است.

کلیسای بویانا

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر به استانبول | سفری به عمق تاریخ سرزمینی اسرارآمیز

مجید قدیانی ، دوشنبه 18 آذر 1398

شهر تاریخی و دیدنی استانبول ترکیه دارای اماکن تاریخی و تفریحی فراوانی بوده که برای سفر به آن بهتر است، اطلاعات مختصری داشته باشید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :