غار نخجیر دلیجان | غاری که هنوز نفس می کشد!

غار نخجیر دلیجان با قدمتی در حدود 70 میلیون سال، در میان راه نراق به دلیجان واقع در استان مرکزی قرار دارد. غار چال نخجیر نام خود را از منطقه ای که در آن وجود دارد به عاریت گرفت. غار چال نخجیر از لحاظ لغوی معنی پایین تر از شکارگاه را می دهد و دلیل آن قرار گرفتن این منطقه در گودی است. شکارچیان در زمان های قدیم صید خود را به سمت این بخش می راندند تا بتوانند به راحتی آن ها را شکار کنند. در سال های دور، اهالی منطقه غار چال نخجیر را غار هو هو می نامیدند. از عجایب و زیبایی های این غار که به طور خیلی اتفاقی در انفجار هایی که سازمان آب دلیجان برای رسیدن به آب در سال 1368 ایجاد کرد، کشف شدند، زنده بودن این غار آهکی است. غار سه طبقه نخجیر که در سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت، دارای سنگ های تزئینی نادر و کمیابی بوده که هر کدام به اشکال مختلفی شبیه اند. انگار دست طبیعت قصد داشته با ساختن مجسمه هایی مانند لاکپشت، انسان، گوزن، عقاب، کبوتر و تندیس های بلورین عظیم، مجسمه سازی را به چالش بکشد. این منطقه آهکی دارای تالارهای بسیاری بوده که نام بعضی از آن ها عبارتند از: آبشار گلی، هیولا، فرسنگ، گل کلمی و عروس. اگر قصد دارید مناظری را در ذهنتان ثبت کنید که همانند ندارند، غار نخجیر دلیجان را در برنامه سفر خود جای دهید.

غار نخجیر دلیجان

دسترسی به غار

غار چال نخجیر دلیجان که در دل کوهی تخت در نزدیکی روستای نراق از توابع استان مرکزی قرار دارد، قدمتش به دوره سوم زمین شناسی می رسد. این مجموعه تشکیل شده از سنگ های مرجانی بوده که گردشگران را مجذوب خود می کنند. 5 کیلومتر مسیر خاکی همراه با دیواره های آهکی حیرت انگیز تنها بخشی از عجایب چشم نواز این غار بوده که در اثر حرکت گسل معکوسی که وجود دارد، ایجاد شده است. ارتفاع 10 تا 40 متری دهانه ورودی که عرضی حدود 10 متر دارد، بازدیدکنندگان را به سمت غار می کشاند. تاکنون توسط افراد مجرب و غارنوردان حرفه ای 4 کیلومتر از شاخه اصلی غار چال نخجیر دلیجان کشف شده که خود این شاخه، چندین راهرو فرعی دارد. به نظر اهالی فن و با توجه به شواهد موجود، این غار باید چیزی در حدود 8 کیلومتر تا 10 کیلومتر عمق داشته باشد.

دسترسی به غار

مصالح غار نخجیر

دسته سنگ های رسوبی و آهکی بیشتر غار چال نخجیر دلیجان را تشکیل داده اند. تنها 5 درصد دیواره های آن سنگی بوده و مابقی از رسوبات آهکی پوشیده شده اند. مهمترین ویژگی آهک هم قابلیت حل شوندگی آن در دی اکسید کربن است. با اینکه دریاچه ای قابل قایقرانی در انتهای غار کشف شده، اما هنوز به دلیل شناسایی کامل برای بازدید عموم بازگشایی نشده و تنها مسیری در حدود 1300 متر ایمن سازی گشته و با نور پردازی مناسب و کف سازی ایده آل مقصد گردشگرانی است که آرزو می کنند کاش این مسیر همچنان ادامه داشت. چکیده های بلورین درخشنده، راهروهای طویل، مسیرهای بعضا مشکل، حوضچه های آب و تالارهای متعدد از زیبایی های منحصر بفرد غار چال نخجیر دلیجان هستند. سنگ های کریستالی آبشاری شکل نیز از جمله مناظری بوده که بدون شک از یاد هیچ گردشگری نخواهند رفت.

مصالح غار نخجیر

موجودات داخل غار

با اینکه به دلیل عدم نفوذ نور به داخل غار چال نخجیر دلیجان، هیچ موجود زنده ای توان حیات ندارد، اما اشکالی که سنگ ها با پایه های بلورین از حیوانات ساخته اند، آنقدر حقیقی به نظر می رسند که صدا و گرمای نفسشان را می شود حس کرد. حیواناتی همانند بچه فیل، لاکپشت، تمساح و کرگدن تعدادی از آن ها هستند. بلورین کلسیت، منشورها، باغ های مرجانی، دهلیزها و دالان ها در کنار حوضچه های آب و تراس های آن از دیگر جاذبه های توریستی غار نخجیر دلیجان هستند. جالب است بدانید زمین شناسان ادعا می کنند که می توانند شکل آینده هر قسمت غار را پیش بینی کنند، چرا که این منطقه شگفت آور هر 100 سال 2 و نیم سانتیمتر به قطر خود می افزاید و چون در زمره غارهای زنده است، هر ترک یا ایرادی را طی سالیان متمادی ترمیم و اصلاح می نماید. شاخه اصلی که بیش از 1200 متر طول دارد با چندین راه فرعی هموار قابل عبور است.

موجودات داخل غار

نما و اندازه غار

در پایان مسیر قندیل هایی رویت می شوند که بلورین بوده و رشد آن ها به دلیل وضعیت ویژه سریعتر از باقی قسمت های غار نخجیر دلیجان بوده و شفاف تر هستند. طبقه اول این غار سه طبقه، دریاچه ای است که 60 متر پایین تر با تامین آب خود از کانال های آبی خاکی زیرزمینی قرار دارد. تعداد این کانال های آبی خاکی به 14 عدد می رسند و عمق دریاچه چیزی بین 10 تا 70 متر هست. مسیر ورودی 900 متری از طبقه دوم آغاز می شود و به طبقه سوم می رسد که در حال حاضر 300 متر آن برای بازدید عموم آماده است. غار نخجیر دلیجان به دلیل موقعیت مکانی خود که در دامنه کوه واقع شده، دسترسی آسانی دارد و تهویه طبیعی آن باعث شده تا اکسیژن داخل کافی باشد و بشود در تابستان ها از خنکای آن لذت برد و در زمستان ها احساس گرما کرد. در ضمن، نهشته های زیبایی که نمونه مشابهی در دیگر غارهای ایران زمین ندارد، همانند نهشته بزرگ کاج هر بیننده ای را مبهوت خود می کنند. نهشته ها موادی هستند که به وسیله آب یا باد از محلی به محل دیگر حمل و در آنجا انباشته می شوند.

نما و اندازه غار

نکاتی که باید در نظر بگیرید

اما با عنایت به همه موارد مثبت سفر غار نخجیر دلیجان، باید در نظر داشت که ورود کسانی که مشکلات تنفسی یا سابقه بیماری های قلبی دارند به این مکان ممنوع است. همچنین، مسیر رفت و برگشت غار نخجیر 470 پله دارد، بنابراین باید آمادگی یک پله نوردی را داشته باشید. اگر علاقمند هستید به قسمت هایی که هنوز سنگفرش و برای بازدید عموم آماده نشده اند، نگاهی بیندازید، باید بدانید امکانپذیر نیست و احتیاج به تجهیزات و ابزار حرفه ای و کامل دارد. برای رسیدن راحت به ورودی غار نخجیر دلیجان باید از سمت بزرگراه اصفهان وارد شهر دلیجان شده و بعد از میدان دوم یا همان میدان سپاه وارد خیابان سید عبد الهادی دلیجانی شوید. بعد از گذر از میدان بسیج و ورود به بلوار فاضل نراقی، به راه ادامه دهید تا به یک میدان برسید و از آنجا وارد جاد نراق شوید. بعد از تنها 15 کیلومتر با طی مسافتی کوتاه خود را در دهانه ورودی غار نخجیر دلیجان می یابید.

نکاتی که باید در نظر بگیرید

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

بازاری که علیرغم تمام بی مهری ها هنوز نفس می کشد

گلاره یوسف پور ، پنج شنبه 8 آبان 1399

این خبر پیرامون بازاری که علیرغم تمام بی مهری ها هنوز نفس می کشد، برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :