جشن آغاز سال نو میلادی و دنیایی از سنت و غذاها

شب سال نو، شبی است که با غذا و خوردنی های مخصوصش تعریف می شود. وقتی در سرتاسر جهان سال نو فرا می رسد، طبق رسوم برخی کشورها، نان، غذا و کیک های ویژه ای پخته می شوند؛ نودلها با رشته های بلند که نمایانگر طولانی بودن زندگی هستند، نخود فرنگی به نمایندگی از سکه و ثروت، ماهی نمایشگر فراوانی و گوشت خوک نشان دهنده خوش شانسی از جمله غذاهای سنتی مردم جهان در هنگام سال نو بشمار می آیند. جزئیات و ریز خوراکی ها ممکن است تفاوت داشته باشند، اما تم عمومی در همه جا یکسان است؛ غذا خوردن به همراه عزیزان برای استقبال از یک سال پر از موفقیت و کامیابی. با ما در مقاله جشن آغاز سال نو میلادی همراه باشید تا شما را با آداب و رسوم آغاز سال نو میلادی در جهان و غذاهای ویژه سال نو میلادی آشنا کنیم.

هاپین جان Hoppin' John، آمریکای جنوبی

هاپین جان Hoppin' John که در آمریکای جنوبی جز غذاهای اصلی بسیار مهم جشن آغاز سال نو میلادی بشمار می رود، غذایی شامل نخود فرنگی یا لوبیا چشم بلبلی با طعم گوشت خوک و برنج بوده که معمولا به همراه کلم برگ یا سایر سبزیجات پخته شده و نان ذرت سرو می شود. براساس گفته ها، این مورد از غذاهای ویژه سال نو میلادی در سال جدید خوش شانسی می آورد. ردپای تاریخ ابداع این غذا و نامش به رسوم و افسانه های مختلف بر می گردد، اما غذایی که در حال حاضر به این نام پخته می شود، ریشه در سنتهای آفریقایی و هند غربی دارد و به احتمال خیلی زیاد، توسط برده ها به آمریکای شمالی آورده شده است.

دستور العمل پخت هاپین جان Hoppin' John برای اولین بار در سال 1847 در کتاب آشپزی The Carolina Housewife اثر سارا راتلج Sarah Rutledge منتشر شد و سپس در طی قرنهای پس از آن، توسط آشپزهای خانگی و حرفه ای بارها و بارها مورد تفسیر قرار گرفت. طبق گزارشات، نام این غذای ویژه جشن آغاز سال نو میلادی از چارلستون در کارولینای جنوبی می آید و اساس آشپزی منطقه Lowcountry کارولینای جنوبی بشمار می رود.

هاپین جان Hoppin' John، آمریکای جنوبی

دوازده انگور Twelve grapes، اسپانیا

زمانیکه مردم آمریکا در حال تماشای مراسم سال نو در میدان تایمز Times هستند، مردم اسپانیا این مراسم را بطور زنده از Puerta del Sol مادرید تماشا می کنند؛ میدانی که جوانان خوشگذران در جلوی برج ساعت جمع شده تا تحویل شدن سال نو را جشن بگیرند. تمام کسانی که در آن میدان حضور دارند و تمامی کسانی که این مراسم را از خانه تماشا می کنند، در یک سنت غیر معمول سالانه شرکت دارند؛ دقیقا در زمان تحویل سال نو در نیمه شب، به ازای هر زنگ ناقوس یک انگور به دهان می گذارند. حتی برخی از آنها انگورها را از قبل آماده کرده تا در زمان تحویل سال بتوانند به سرعت و با هماهنگی زنگهای ناقوسها انگورها را بخورند.

این مورد از آداب و رسوم آغاز سال نو میلادی در جهان در قرن بیستم میلادی آغاز شد و ظاهرا ایده تولید کنندگان انگور در بخش جنوبی کشور بوده که در آن سال خاص، با افزایش بی رویه محصول انگور خود مواجه بوده اند. این سنت از آن زمان به بسیاری از مردم اسپانیایی زبان در سرتاسر دنیا منتقل گشت.

دوازده انگور Twelve grapes، اسپانیا

تامال Tamales، مکزیک

یکی از سنت های جشن آغاز سال نو میلادی، خوردن تامال Tamales بوده که از ماسا (خمیر نشاسته ای معمولاً بر پایه ذرت) محتوی انواع گوشت، پنیر، میوه، سبزی و سایر افزودنی های خوش طعم ساخته شده و در یک لفاف برگ موز بخارپز یا جوشانده می شود. در بسیاری از خانواده های مکزیک، گروه هایی از زنان به گرد هم می آیند تا صدها بسته کوچک از این غذا را درست کنند و هر فردی مسئول یک قسمت از پروسه آشپزی می شود. در نهایت، این بسته ها را بین دوستان، خانواده و همسایه ها تقسیم می کنند.

این غذا اغلب بهمراه سوپ مکزیکی Menudo سرو می شود؛ سوپی که از ذرت پوست کنده و سیرابی درست شده است. کسانی که در شهرهای بزرگ با جمعیت زیاد مردم اهل مکزیک زندگی می کنند، مطمئنا در پیدا کردن رستورانی که برای سال نو تامال Tamales سرو کند یا به فروش برساند، مشکلی نخواهند داشت. اما، دوستداران غذا که می خواهند ورژن واقعی این غذا را بخورند، باید به مکزیکو سیتی بروند.

تامال Tamales، مکزیک

اولیبولن Oliebollen، هلند

اولیبولن Oliebollen یا توپهای روغنی سرخ شده توسط گاری های خیابانی به فروش می رسند. این غذا در شب سال نو و جشنهای ویژه دیگر در هلند مورد استفاده قرار می گیرد. این مورد از غذاهای ویژه سال نو میلادی توسط انداختن یک تکه خمیر دارای دانه های مویز یا کشمش در یک سرخ کن عمیق درست شده و سپس در پودر شکر غلتانده می شوند. اگر به آمستردام سفر می کنید، بدنبال کلبه های کوچک موقتی یا تریلرهای ویژه فروش بسته های اولیبولن Oliebollen داغ سرخ شده بگردید، حتما آنها را پیدا خواهید کرد.

اولیبولن Oliebollen، هلند

شیرینی های Marzipanschwein یا Glücksschwein، اتریش و آلمان

مردم اتریش و آلمان شب سال نو را Sylvesterabend یا عید سنت سیلوستر Saint Sylvester می نامند. اتریشی ها در این شب، نوشیدنی های بسیار خوش طعم را بهمراه گوشت خوک برای شام سرو کرده و میز شام خود را با شیرینی های خوکی شکل که Marzipanschwein نامیده می شوند، تزئین می کنند. شیرینی های Glücksschwein نیز که مواد تشکیل دهنده مختلفی دارند، بعنوان هدیه سال نو در اتریش و آلمان مورد استفاده قرار می گیرند. در روزهای قبل و بعد از سال نو، نانوایی و شیرینی پزی های اتریش از انواع شیرینی های خوکی شکل پر می شوند.

شیرینی های Marzipanschwein یا Glücksschwein، اتریش و آلمان

نودل سوبا Soba، ژاپن

خانواده های ژاپن در نیمه شب سال نو، طی یکی از قدیمی ترین سنت ها، برای خداحافظی کردن از سال گذشته و استقبال کردن از سال جدید، نودل سوبا Soba یا Toshikoshi Soba می خورند. این سنت به قرن هفدهم میلادی باز می گردد و دراز بودن این مورد از غذاهای ویژه سال نو میلادی، نشان دهنده طولانی بودن و پر برکت بودن سال آینده هست. در سنت دیگری به نام Mochitsuki، دوستان و خانواده ها روز قبل از شب تحویل سال نو را به گلوله کردن کیکهای برنج موچی Mochi می پردازند. برنج شیرین و چسبنده شسته شده، خشک می شود، بخارپز می گردد و بصورت یک گلوله کوچک در می آید. سپس، میهمانان به ترتیب چندین گلوله برنجی را بر می دارند تا بعدا آنها را بعنوان دسر بخورند.

نودل سوبا Soba، ژاپن

کیک پادشاهی King cake

یکی از سنت های سال نو میلادی، سنت خوردن کیک در شب سال نو بوده که در فرهنگ های بیشماری یافت می شود. بیشتر کیکها در نیمه شب سال نو مورد استفاده قرار می گیرند، اما در برخی فرهنگها کیک را در کریسمس یا عید تعمید عیسی مسیح در ششم ژانویه برش داده و درونش یک سکه طلایی یا مجسمه طلایی قرار می دهند که سمبل یک سال پر از موفقیت برای کسی بوده که آن تکه از کیک را بدست می آورد.

کیک پادشاهی King cake

سوسیس Cotechino con lenticchie، ایتالیا

مردم ایتالیا شب سال نو را با عید سنت سیلوستر La Festa di San Silvestro جشن می گیرند. آنها معمولا جشن خود را با خوردن Cotechino con lenticchie شروع کرده و این وعده غذایی خوشمزه با خوردن Chiacchiere (توپ های خمیر سرخ شده که در عسل و پودر شکر غلتانده شده اند) و یک نوشیدنی ایتالیایی به نام Prosecco به پایان می رسد. ریشه این غذاها به شهر مودنا Modena باز می گردد.

سوسیس Cotechino con lenticchie، ایتالیا

ماهی شور Pickled herring، لهستان

از آنجایی که ماهی در لهستان بسیار فراوان است، مردم ماهی شور Pickled herring می خورند تا برایشان یک سال پر از مزایا و موفقیت را به همراه بیاورد. برخی این غذا را با سس خامه و برخی دیگر آن را با پیاز صرف می کنند. یکی از روشهای آماده کردن ماهی شور Pickled herring در لهستان به این صورت است که ماهی ها را برای 24 ساعت در آب شور قرار داده و سپس آنها را در یک بطری بهمراه لایه های پیاز، فلفل، شکر و سرکه سفید می گذارند.

ماهی شور Pickled herring، لهستان

کیک کرانسه Kransekage، دانمارک و نروژ

این کیک مردم دانمارک و نروژ برج مانند بوده و از تعداد زیادی حلقه های کیک گذاشته شده بر روی یکدیگر تشکیل شده است. این کیکها برای شب سال نو و سایر مناسبت های ویژه در دانمارک و نروژ مورد استفاده قرار می گیرند. این کیک از بادام، شکر و سفیده تخم مرغ درست شده و به شکل قیف یا شاخی است که داخل آن از شکلات، بیسکویت و سایر شیرینی های کوچک پر می شود.

کیک کرانسه Kransekage، دانمارک و نروژ
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

25 سنت عجیب آغاز سال نو میلادی در سراسر جهان

افسانه هادی پور ، چهارشنبه 11 دی 1398

در آستانه سال نو میلادی، 25 سنت عجیب این روز در سراسر جهان بازگو شده اند.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :