معبد ابوسمبل مصر؛ شگفتی تاریخ ساز در کشوری زیبا

معبد ابوسمبل مصر در ساحل غربی رود نیل قرار دارد و در سالهای 1244 تا 1274 پیش از میلاد ساخته شده است. چهار مجسمه غول پیکر فرعون در جلوی معبد مانند چهار نگهبان غول پیکر بوده که مواظب خراج هایی هستند که از جنوب می آیند و بدون شک، به عنوان یک هشدار از قدرت فرعون هستند. در طول قرنها، هم نیل و هم شنهای صحرا تغییر مکان دادند و باعث شدند تا این معبد تا سال 1813 از دیده ها مخفی شود. سالها بعد بطور اتفاقی کاوشگری سوئیسی به نام جین لوییس بورخارت آن را دوباره کشف کرد، در حالیکه تنها یکی از سرها بطور کامل از شن بیرون و سر بعدی شکسته شده بود. در سال 1817 نیز شنها توسط جیوانی بلزونی از روی معبد کنار زده شدند. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا بدانید معبد ابوسمبل کجاست و پی به اسرارش ببرید.

معبد ابوسمبل کجاست

قسمتهای مختلف

در قسمت جلویی معبد ابوسمبل مصر یک رشته پله کوتاه وجود دارد که به تراسی دارای 30 متر ارتفاع و 35 متر عرض در مقابل معبد منتهی می شوند. سه تن از مجسمه های غول پیکر و نگهبان معبد با چشمان خود به مسیر آب تا جاودانگی خیره شده اند. مجسمه سوم در سمت چپ فرو ریخته، اما قسمت پایین تنه آن هنوز پابرجا ست. این چهار مجسمه که بیش از 20 متر ارتفاع دارند، با مجسمه های کوچکی از مادر فراعنه (ملکه تویا)، همسر فرعون (نفرتاری) و بچه های مورد علاقه او جفت شده اند. بالای در ورودی و در میان مجسمه های غول پیکر، نقشی از Ra-Horakhty (خدای خورشید با سری از شاهین) قرار دارد.

سقف سرسرای بزرگ با اشکال کرکس که نماد الهه زایش فراعنه بوده، تزئین گشته و توسط هشت ستون محافظت می شود. در جلوی هر یک از این ستون ها، مجسمه ای اوسیریسی از رامسس دوم قرار دارد و نقاشی های روی دیوار قدرت فراعنه در مبارزات، لگد کوب کردن دشمنان و سلاخی کردن آنان را در مقابل خدایان نشان می دهند. بر روی دیوار شمالی، مبارزه مشهور کادش حکاکی شده است؛ جایی که از طریق روحیه بخشی فراعنه به لشکری که روحیه شان ضعیف شده بود، توانستند در برابر هیتی ها پیروز شوند. همچنین، حکاکی مشهور دیگری بچشم می خورد که رامسس دوم را نشان می دهد. در سرسرای بعدی که یک دالان چهار ستونه بوده، رامسس و نفرتاری در مقابل خدایان دیده می شوند.

قسمتهای مختلف معبد باشکوه و بزرگ ابوسمبل

شگفتی ساخت معبد

این معبد بگونه ای ساخته شده که در روز 21 فوریه (روز تولد رامسس) و روز 21 اکتبر (روز تاجگذاری) اولین اشعه های خورشید از سرسرای ستون دار و دالان به سمت جایگاه مقدس می روند و اشکال رامسس دوم، امون و راهوراختی را روشن می کنند. براساس مقاله معبد ابوسمبل کجاست باید بدانید که خدای پتاح که در سمت چپ قرار دارد، هرگز روشن نمی شود و از زمان جابجایی معبد مصر این حالت نسبت به قبل یک روز دیرتر اتفاق می افتد.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

معابد ابوسمبل مصر؛ شگفتی بی نظیر در سرزمینی تاریخی

بانو ، پنج شنبه 1 اسفند 1398

در این مقاله شما با معابد ابوسمبل مصر آشنا می شوید. ما را همراهی کنید که همراهی شما مایه افتخار ماست.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :