رابطه انواع غذا با خواب | رابطه ای مهم و اساسی

خوردن و خوابیدن دو نیاز اساسی انسان بوده که به هم مرتبط هستند. جای تعجب نیست که آنچه قبل از رفتن به رختخواب می خورید بر روی کیفیت خواب شما تاثیر دارد. طبق اظهارات دکتر کریستفروینتر، رئیس مرکز پزشکی خواب سنتارا مارتون جفرسون در کارلوتسفیل واقع در ورجینیا درباره رابطه انواع غذا با خواب، غذایی که ما قبل از خواب می خوریم می تواند نیاز ما را برای رسیدن به یک خواب راحت برآورده کند یا می تواند تمام شب ما را بیدار نگه دارد. مقاله مفیدترین و مضرترین غذاها برای خواب شما را برای دانستن تاثیر غذا بر خواب کمک می کند.

تاثیر غذا بر خواب

بهترین ها برای خواب

غذاهایی که غنی از ملاتونین هستند مانند گیلاس ترش

لازم نیست که یک قرص ملاتونین بخورید تا میزان ترشح هورمون خواب را افزایش بدهید. طی تحقیقاتی که در سال2014 در دانشگاه دولتی لیوسیانا درباره تاثیر غذا بر خواب صورت گرفته افرادی که بی خواب هستند و در طی روز آب گیلاس ترش می خورند به نسبت آن هایی که داروی کاذب می خورند یک ساعت و نیم بیشتر می خوابند. به گفته دکتر وینتر گردو یکی دیگر از منابع غنی در بین مفیدترین و مضرترین غذاها برای خواب ملاتونین است.

غذاهایی که غنی از ملاتونین هستند مانند گیلاس ترش

یک نوشیدنی گرم مثل شیر

لبنیات سرشار از تریپتوفان، کلسیم و ویتامین D است که همه در ایجاد یک خواب خوب دخیل هستند. وینتر چنین می گوید: بزرگترین مزیت شیر این است که سالم و گرم است. به گفته وی وقتی شما دمای درونی بدن خود را با یک لیوان نوشیدنی گرم بهم می ریزید و رگ های شما با وسیع شدن برای دفع هرچه سریع تر عکس العمل نشان می دهند، همان گونه که معمولا هنگام دیدن رویایی شیرین اتفاق می افتد یا کاری که چایی های بدون کافئین نیز انجام می دهند. وقتی برای خرید تشک خوشخواب می روید مدل های مختلف را امتحان کنید تا خوشخوابی را انتخاب کنید که از همه بهتر نیازهای شما را به لحاظ وزن و راحتی برآورده کند. فروشگاهی که شما از آن تشک خوشخواب می خرید باید مرتب بهترین ها را انتخاب کرده و براساس توصیه کارشناسان امر و تجارب به دست آمده مشتریان را در انتخاب درست یاری کنند. بعد از انتخاب تشک برای اینکه مطمئن شوید در خانه خود راحت خواهید بود راحتی آن را برای خواب امتحان کنید.

یک نوشیدنی گرم مثل شیر

نشاسته و کربوهیدرات پیچیده مثل نشاسته برنج سفید

طبق مطالعات سل ریسرچ در سال 2014 درباره رابطه انواع غذا با خواب همیشه نشاسته بالای برنح مضر نیست. بر اساس یافته های آن ها تغییر سطح انسولین موجب خواب آلودگی می شود. محققان معتقدند که غذاهای محتوی کربوهیدرات های پیچیده میزان ملاتونین وتریپتوقان را بهبود می بخشند. جهت اطلاع، آنچه که موجب خواب عمیق روز بعد از روز شکرگزاری می شود کربوهیدرات است نه بوقلمون. موز و ترکیبی ازجو دوسر پرک و عسل نیز می تواند مفید باشد.

نشاسته و کربوهیدرات پیچیده مثل نشاسته برنج سفید

لبنیات سر شار از کازئین مانند پنیر لور

به گفته وینتر برای اینکه میزان اسید آمینه حاوی تریپتوفان خون خود را افزایش دهید، از پروتئین استفاده کنید. این امر موجب به خواب رفتن می شود و برای کارایی بیشتر از پروتئین کازئین استفاده کنید. این نوع پروتئین یک نوع پروتئین دیر هضم است که به وفور در پنیر لور یافت می شود. براساس مقاله ای در مجله علم و دارو بعد از تمرین بدنسازی مصرف کازئین درست قبل از خواب موجب بازسازی ماهیچه ها در طول شب می شود. از منابع دیگر می توان به ماست یونانی اشاره کرد که تاثیر غذا بر خواب را نمایش می دهد.

لبنیات سر شار از کازئین مانند پنیر لور

مضرترین ها برای خواب

نوشیدنی سنگین

طبق اظهارات لورا سیپلو نویسنده کتاب رژیم بانوان برای سلامت ساعت بدن، یکی از بزرگترین متوقف کننده های ساعت بدن نوشیدنی سنگین است. این ماده باعث طولانی شدن مراحل عمیق خواب در شب و در نتیجه سطح هوشیاری روز بعد می شود. طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه ملبورن در سال 2017، در واقع تناوب ایجاد شده در امواج مغزی ماحصل از نوشیدنی سنگین قبل ازخواب همانند امواج شوک الکتریکی است. برای هر لیوان حداقل یک ساعت تا خواب فاصله بیاندازید.

نوشیدنی سنگین

غذاهای چرب و سرخ شده مانند استیک و پنیر

به گفته سیپلو، خوردن یک وعده غذای سرخ شده سنگین در شب هنگام به مثابه این می ماند که هنگام خوابیدن در رختخواب خود روی شکم خود نشسته و موجب برگشت اسید معده شوید و دیگر اینکه به عقیده وینتر بدن بیشتر گرایش دارد که پروتئین های سنگینی مانند استیک را به سمت تولید دوپامین هدایت کند که این ماده موجب بالا رفتن سطح هوشیاری می شود. وعده های غذایی خیلی سنگین را به ناهار موکول کنید.

غذاهای چرب و سرخ شده مانند استیک و پنیر

شکلات

دکتر وینتر می گوید شما همه می دانید که کافئین برای بیدار ماندن است اما آنچه که ممکن است ندانید میزان حساسیت بعضی افراد به کافئین و میزان کافئین در شکلات بیشتر از حد تصور شما است. یک بسته شکلات تلخ به اندازه یک فنجان پر از قهوه کافئین دارد. حتی چای هایی که کافئین کمتر دارند یا بدون کافئین هستند می توانند خواب شما را به تعویق بیاندازند.

شکلات

غذاهای تند مانند فلفل قرمز

به گفته سیپولو فلفل قرمز طعم را سس تند فوق العاده می کند اما خوردن غذاهای تند قبل از خواب می تواند موجب سوهاضمه و برگشت اسید معده و در نهایت بیدار ماندن در تمام شب می شود. سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب از خوردن غذاهای تند خودداری کنید.

غذاهای تند مانند فلفل قرمز

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

نکات مهم در انتخاب کیسه خواب را از یاد نبرید

ز. نیرومند ، جمعه 23 آذر 1397

کیسه خواب یکی از ضروری ترین وسایل برای کمپینگ و کوله گردی است. در این بخش نکات مهم برای خرید یک کیسه خواب خوب معرفی شد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :