کویر مرنجاب همسفر گردشگری تنها و ساده دل

ایران کشوری پهناور با طبیعت های بی نظیر از کوه و جنگل و ساحل در شمالش گرفته تا کویر در جنوب و مرکز کشور.هر جا که بنگری جز زیبایی چیزی را نخواهی یافت. این کشور زیبا و چهار فصل دارای مناطق گردشگری بیشماری است که بیشترشان ناشناخته مانده اند یا خوب به مردم دنیا معرفی نشده اند. یکی از این جاذبه های گردشگری کویر گردی می باشد که امروز ما در مجله همگردی تصمیم گرفته ایم شما همراهان گرامی را با کویر مرنجاب آشنا کنیم که در استان زیبای اصفهان و شهرستان آران و بیدگل و در واقع در شمال این شهرستان قرار دارد. اگر علاقه مند به کویر نوردی و سفرهای بیابانی هستید خوب جایی آمده اید کویر مرنجاب. کویری که می توان به جرات گفت از بهترین و برترین جاذبه های گردشگری ایران محسوب می شود. دیدنی های کویر مرنجاب فراوان است. کافی است که به این منطقه قدم بگذارید تا صحت گفتار مرا تایید کنید. اگر بار اولتان باشد که به کویر مرنجاب می آیید، مطمنا از این همه زیبایی آن هم در کویر شوکه خواهید شد و دریاچه نمک آران و بیدگل در شمال کویر مرنجاب و در شرق آن نیز کویر بند ریگ و پارک ملی کویر واقع شده اند و همچنین در غرب کویر مرنجاب دریاچه های نمک حوض مره و حوض سلطان و کویر مسیله قرار گرفته اند و در سمت جنوب این کویر هم شهرستان آران و بیدگل با مردمانی خون گرم و مهربان قرار دارد. جذابیت های مناطقی این چنینی خیلی زیاد است از شن های روان گرفته تا پوشش جانوری و گیاهی ویژه کویر و حس کشف چیز هایی که تا حالا در هیچ جا ندیده ای. همه با حس کنجکاوی شما ترکیب می شود و شما را به یک فرد ماجراجو تبدیل خواهد کرد که سبب این می شود که بتوانید سختی طی مسیر در کویر را به جان بخرید. البته برای کویر نوردی یا هر کار دیگری باید در ابتدا عاشق آن کار باشید چون اگر عشق نباشد مطمنا در جایی از مسیر از حرکت خواهید ایستاد و خسته خواهید شد. نمک زاری که پیرامون جزیره سرگردان را فرا گرفته است سبب شده است که این جزیره مرموز به صورت یک جاذبه طبیعی زیبا شما را به خود جلب کند. وقتی که بارندگی زیاد باشد اطراف آن را در حد دو سه سانتی آب فرا می گیرد که به نوع خودش دیدنی و تماشایی است. علت نام گذاری جزیره سرگردان هم همین می باشد چون که مردم محلی فکر می کنند این مکان در حال حرکت است و به همین دلیل نام سرگردان را بر جزیره نهاده اند. جزیره سرگردان در 5 کیلومتری ال شهرستان آران و بیدگل فاصله دارد.نمک زار چاه پنجه را می توان به عنوان یکی از جاذبه هایی که گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. همچنین اگر بخواهیم نامی از دیگر جاذبه های گردشگری کویر ببریم باید به چاه دستکن که مردم بومی معتقدند امام هشتم شیعیان با دستان مبارک خود آن را حفر کرده اند و کاروانسرای مرنجاب که شاه عباس دستور ساخت آن را داده است. همچنین قلعه کرشاهی ، کوه کلنگ ، کمپ متین آباد و کوه یخاب اشاره کنیم که همگی در نوع خودشان جالب توجه و یک جاذبه گردشگری تمام و کمال هستند.تنوع زیستی کویر مرنجاب دیدنی و زیبا است.

کویر زیبا و دیدنی مرنجاب

وجه تسمیه کویر

مرد رنج آب نام دیگر کویرمی باشد زیرا به عقیده ی عده ای در زمان های قدیم که می خواستند در این مناطق چاه آب شیرین حفر کنند کاری بسیار طاقت فرسا و سخت بود بنابر این نام مرد رنج آب بر ان نهادند که در گذر زمان این اسم تغییر کرد و تبدیل به مرنجاب گردید. البته عده ای دیگر بر این اعتقاد دارند که شاه عباس نام این کویر را کویر مرنجاب نهاده است. محبوبیت کویر مرنجاب بین کویر نوردان مثال زدنی است. امروزه فقط مردم در طبیعت سرسبز به دنبال لحظات خوش نمی گردند، بلکه حس تنوع طلبی انسان سبب شده است که بیابان گردی و مناطق کویری نیز از مکان های پر طرفداری باشند. از جاذبه های دل انگیز کویر مرنجاب دریاچه های نمک، تپه های شنی آسمان فوق العاده و روح انگیز شب، جنگل های تاق می باشد که هر دوست دار طبیعت را مجذوب خود خواهد کرد. در 35 کیلومتری شهرستان آران و بیدگل دریاچه نمک قرار گرفته است و تقریبا 647 کیلومتر مربع وسعت دارد دریاچه ای خشک و پوشیده از نمک که از جاذبه های زیبا و بی نظیر مرنجاب به شمار می رود. رسوبات نمکی که بعد از این که باران می بارد و آب تبخیر می شود به صورت اشکال هندسی در این دریاچه تشکیل می شود در نوع خودش دیدنی و قابل توجه است. البته حواستان را باید جمع کنید چون که در این دریاچه ممکن است با باتلاق های نمکی روبه رو شوید که خیلی خطرناک است. در این مقاله با دیدنی های کویر مرنجاب و تنوع زیستی کویر مرنجاب آشنا خواهیم شد.

وجه تسمیه کویر مرنجاب

دسترسی به کویر

مسیر های رسیدن به کویرزیاد است برای نمونه اگر خودروی سواری دارید می توانید از شهرستان آران و بیدگل خودتان را به این کویر زیبا برسانید. البته مسیر های دیگری هم هست که کمی صعب العبور است و نیاز به تجهیزات بیشتر و خودرو های دو دیفرانسیل دارد که هزینه سفر تان را بالا خواهد برد. همچنین باید ازیک نفر که مسیر را می شناسد کمک بگیرید. از دیگر مسیر ها مسیر خالد آباد می باشد که در جنوب شرقی کاشان واقع شده است. خالد آباد از توابع شهرستان ابوزید آباد می باشد و یک مسیر 80 کیلومتری است که باید از آنجا به پشت ریگ و سپس به مرنجاب بروید. برای این که کویر نوردی به شما خوش بگذرد توصیه می کنیم که هیچ وقت تنهایی اقدام به این کار نکنید و همواره چند نفره و با چند ماشین دل به بیابان بزنید تا اگر یکی ازماشین هایتان خراب شد مشکلی برایتان پیش نیاید. همچنین توصیه می شود که همراه خود آب و غذا به اندازه کافی و وافی داشته باشید به هر حال هر سفری یک سری مقدماتی دارد که باید رعایت کرد تا خدای ناکرده خطری پیش نیاید.پوشش گیاهی و جانوری در کویر بی نظیر است و علتش هم این است که در این کویر آب و غذای کافی برای رشد و نمو جانوران و گیاهان موجود می باشد که برای نمونه می توان به حیواناتی نظیر آفتاب پرست، انواع مارمولک و مار، روباه شنی، شغال، بزمجه، گرگ، کفتار و گیاهانی مانند ارته، قیچ، گز، اسکنبیل، گز، دم گاوی اشاره کرد. بزارید یک چیز جالب عرض کنم. گفته می شود که در این چند سال اخیر یک جفت یوز پلنگنیز در حوالی کویر مرنجاب مشاهده شده اند. تنوع زیستی کویر مرنجاب و دیدنی های کویر مرنجاب دیدنی است.

تنوع گیاهی و جانوری کویر
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

تحقق توسعه کیفی گردشگری در کویر مرنجاب در سال 1401

گلاره یوسف پور ، شنبه 7 خرداد 1401

براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، تحقق توسعه کیفی گردشگری در کویر مرنجاب در سال 1401 صورت می پذیرد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :