معنی نمادهای معروفی که می شناسیم چیست؟

به احتمال قریب به یقین، کمتر کسی با مفهوم و ریشه نمادهای معروف آشنایی دارد.این نمادها همه جا هستند، در ایمیل، جاده ها، تبلیغات. آن ها همه جا ما را دوره کرده اند؛ در محیط کار، در فروشگاه ها ،پشت خریدهایمان وهمه ما این علائم را مشاهده کرده ایم، اما چیزی درباره ریشه، معنا و مفهوم آن ها نمی دانیم. منشاء آن ها برای خیلی ها سوال است. تصمیم داریم امروز، شما را با مفاهیم درست این نمادها و علائم آشنا کنیم. با این مطلب جالب از مجموعه نمادهای معروف و معنی نمادهای معروف همراه ما باشید.

جمجمه معروف و استخوان صلیبی اش

از مجموعه نمادهای معروف ما همیشه این نماد را سمبل مرگ و نابودی می دانیم. ولی باید بگوییم این علامت همیشه نشانه مرگ نیست. بلکه نشانه زندگی ابدی و احیا هم هست چون وقتی انسان ها می میرند استخوان ها بر خلاف تن و جسم، تجزیه نمی شوند. به همین دلیل در اروپا از این نشانه در نزدیکی قبرستان هنرمندان معروف استفاده می کنند. ذکر این نکته در اینجا الزامی است که ،سمبل دزدان دریایی هیچ ارتباطی با این داستان ندارد. در حقیقت دزدان دریایی هیچ سمبل و پرچم خاصی نداشته اند. این نماد توسط بعضی از دزدان دریایی مثل کاپیتان ادوارد انگلند بر روی پرچم استفاده می شد. در واقع این سمبل توسط ادوارد لوئیس استیونسن نویسنده کتاب جزیره گنج، منتسب به دزدان دریایی شده و این گونه به جهان معرفی شد.

جمجمه استخوانی

نمایش، مکث و توقف

مشخص نیست که دقیقا چه کسی این سمبل ها را اختراع کرده و برای اولین بار کجا از آن استفاده شده است اما به گفته برخی منابع مخترع این نشانه ها و معنی نمادهای معروف ،هنرمندی روسی به نام «واسیلی کاندینسکی» است و برخی منابع دیگر مخترع نخستین ضبط صوت را به نام رین ورسم معرفی کرده اند.  منطق علائم و نماد توقف و نمایش به این صورت است: مربع یعنی ثبات و مثلث یعنی حرکت. علامت مکث یا همان پاوز هم از یکی از نشانه های موسیقی به نام сaesura اقتباس شده است که برای جدا کردن عبارت ها در امر موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد.

نماد مکث و توقف

نماد صلیب سرخ

نماد صلیب سرخ از نمادهای معروف شباهت زیادی به پرچم سوئیس دارد، درست است چون نظریه تشکیل چنین سازمانی ،برای اولین بار ،در کشور سوئیس پیشنهاد شد. این سمبل در بعضی کشورها به دلایل مختلفی تغییر شکل داد. مسلمانان از آنجایی که نمی خواستند سمبل مسیحیت را به کار ببرند از نشانه هلال احمر یعنی از یک هلال ماه قرمز استفاده کردند.

نماد صلیب سرخ

سمبل معروف المپیک

از مجموعه نمادهای معروف بدانید که این را دیگر همه می دانند که حلقه ها در نشانه المپیک نشان دهنده 5 قاره هستند.زرد: آسیا، قرمز: آمریکا، سیاه: آفریقا، آبی: استرالیا، سبز: اروپا. نکته بارز و مهم سمبل المپیک در این است که پرچم تمام کشورهای دنیا حداقل یکی از پنج رنگ  این حلقه ها را همراه با زمینه سفید در خود دارند. و در کل به معنای همگانی بودن این برنامه برای کل جهان معنا می شود.

سمبل معروف المپیک

علامت تیک

این نشانه و نماد  در لیست معنی نمادهای معروف برای این که درست بودن یا کامل شدن چیزی را نشان دهیم استفاده می کنیم. این نشانه برای نخستین بار، در طول دوره امپراتوری روم بوجود آمده است. نشانه V در زبان رومی از کلمه veritas یعنی درست می آید. کم کم به طور خلاصه و اختصاری فقط حرف V مورد استفاده قرار گرفت . اما بعدها و به مرور زمان ،این علامت هم کمی به دلیل استفاده از قلم های جوهری کمی تغییر کرد. زیرا هنگام نوشتن جوهر زود بیرون نمی آمد و همین باعث شد یک طرف این علامت کوتاه تر از طرف دیگر نوشته شود. و بدین ترتیب این تدریجا از این علامت برای درست و کامل بودن حرف یا عبارتی ،یک علامت همه گیر و بعد جهانی شد.

علامت تیک

نماد و سمبل بازیافت

اولین بار از این نماد در نخستین روز زمین در سال 1970 استفاده شد. علامت 3 فلش چرخان نشان دهنده منابع غیر قابل احیاءی طبیعت هستند که همواره باید برای نسل های بعدی حفظ و نگهداری شوند. رنگ سبز از نمونه معنی نمادهای معروف هم برگرفته از رنگ سبز طبیعت است.

سمبل بازیافت

نماد هشدار و خطر رادیواکتیو

این نماد در سال 1946 برای نشان دادن و هشدار برای وجود مواد و محیط های رادیواکتیو ساخته شد. معنا و مفهوم نماد در مجموعه معنی نمادهای معروف هم کاملا مشخص است. تصویر یک اتم و سه نوع رادیواکتیو (آلفا، بتا و گاما) در مثلثی زرد رنگ که حکایت از خطر دارد.

نماد خطر رادیواکتیو

کلید فرمان (⌘)

این علامت انحصارا و فقط در کیبورد لپ تاب های شرکت اپل دیده می شود و از علامت جاده ای که در سودان برای نشان دادن مکان های معروف به کار می رود نشات گرفته است.

کلید فرمان (⌘)

علامت بخش

این علامت و نشانه در کتاب ها معمولا برای نشان دادن فصلهای کتاب مشاهده می شود و شکلی کوتاه شده از دو حرف S انگلیسی است که از کلمه آلمانی satz یعنی sentence “جمله” گرفته شده است. بعضی ها هم می گویند این علامت شکل کوتاه شده عبارت signum sectiōnis به معنی علامت بخش است.

نماد علامت بخش

نماد و سمبل کپی رایت (© )

این نماد هم برای اولین بار در سال 1670 در کتاب ها دیده شد. تا سال 1802 در آمریکا یک جمله طولانی به جای این نماد به کار برده میشد. چون کم وقتگیر بود اما بعدها این عبارت کوتاه و کوتاه تر شد تا تنها علامت ©  از آن باقی ماند. حرف c داخل یک دایره ،امروزه دیگر  برای همه شناخته شده است.

نماد و سمبل کپی رایت

علامت اتساین(@)

اما ریشه این علامت کمی مبهم و گنگ است. به نظر بعضی ها، این نماد شکل کوتاه شده حرف اضافه لاتین است اما بعدها در صفحه کلید کامپیوترها هم مورد استفاده قرار گرفت. در قرن 16 از این علامت برای نشان دادن واحد وزنarroba استفاده می شد. اما اکنون این نشانه از ماشین تحریرهای انگلیسی به صفحه کلیدهای کامپیوتر هم راه یافته است. در زبان روس به این علامت dog می گفتند زیرا دم کوتاهی شبیه به دم سگ دارد.

علامت اتساین

سمبل یو اس بی

سمبل یو اس بی از نیزه سه شاخه ای در داستان های افسانه ای و خدای دریاها ،برای نشان دادن قدرت، الهام گرفته شده است. یعنی دستگاهی که قدرت متصل شدن به چندین کامپیوتر را دارا است. سه شاخه بودن این نماد هم جامعیت کاربردی آن را نمایش می دهد.

سمبل یو اس بی

علامت هشتگ

از این نماد بیشتر در محیط وب و اینترنت استفاده می شود. اما معناو مفهوم آن خیلی فراتر از یک هشتگ ساده است. در ادبیات قرون وسطی لاتین این علامت نشاندهنده صلیب بود و Cum Deo خوانده میشد یعنی With God (با خدا) و علاوه بر آن به عنوان نماد واحد وزن پوند هم به کار می رود.

نماد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

چوخا چیست و چه کاربردی در بین اقوام ایرانی دارد؟

مسلم علیمحمدی ، یکشنبه 14 آبان 1402

با ما در مقاله جالب چوخا چیست همراه شوید تا شما را از معنی چوخا و قیمت چوخا آگاه نماییم.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :