خوراکی های خوشمزه روسی | تجربه طعم و مزه متفاوت

یکی از جذاب ترین بخش های هر سفر چشیدن غذاهای محلی آن منطقه، شهر یا کشور می باشد. خوردن این غذاها علاوه بر لذت چشیدن طعم های متفاوت و خوشمزه می تواند ما را تا حدی با فرهنگ و سلیقه مردم آن منطقه آشنا سازد. کشور روسیه نیز با آن وسعت و گستردگی که دارد از لحاظ آداب و رسوم، فرهنگ و خصوصا خوراکی های خوشمزه روسی از تنوع بالایی برخوردار می باشد. شاید تا امروز فقط نام سوپ برش یا خاویار این کشور را در بین بهترین خوراکی های روسی شنیده باشید اما باید بدانید که غذاهای روسی زیادی است که می توانید در مناطق مختلف این کشور امتحان کنید. در این بخش به معرفی 10 مورد از خوشمزه ترین خوراکی های روسی می پردازیم.

معرفی خوراکی های خوشمزه ی روسی

پاستیلای کولومنا

کولومنا یکی از شهرهای روسیه است که در 96 کیلومتری مسکو قرار دارد. پاستیلا یکی از خوشمزه ترین خوراکی های روسی است که از سیب ترش، عسل و ملاس یا شیره قند تهیه می گردد. پاستیلا علاوه بر یک خوراکی، روشی برای نگهداری محصولات کشاورزی نیز می باشد که از قرون وسطی و ایوان مخوف تاکنون باقی مانده است و بخشی از فرهنگ آشپزی روسیه محسوب می گردد. برای تهیه این خوراکی روسی، سیب ها را به صورت تکه های نواری درآورده و می پزند تا نرم شود. آن گاه سیب های نرم شده را در آفتاب پهن می کنند و پس از خشک شدن، نوارها را به صورت رول در می آورند. این رول ها را می توان تا برداشت سال بعد نگهداری و از آن ها استفاده کرد. این خوراکی معمولا در وعده غذایی عصرانه مورد استفاده قرار گرفته و به آن مارشمالو نیز گفته می شود. اگر به شهر کولومنا سفر کنید، می توانید سری به موزه پاستیلای این شهر بزنید. در این موزه این امکان را دارید که طرز تهیه یک پاستیلای خوشمزه را به طور کامل یاد بگیرید و با فوت و فن های حرفه ای آن آشنا شوید. همچنین می توانید خوراکی پاستیلا را که یکی از خوراکی های خوشمزه روسی است نیز از همین موزه تهیه کنید.

پاستیلای کولومنا

شیرینی زنجبیلی تولا

تولا یکی از شهرهای روسیه است که در 183 کیلومتری مسکو قرار دارد. شیرینی زنجبیلی تولا که می توان آن را جز بهترین خوراکی های روسی معرفی کرد، در این شهر تهیه می شود. این شیرینی ها معمولا به صورت مستطیل یا دایره، شکل داده شده و داخل آن  با مواد تر پر می شود. برای تزیینات روی این شیرینی نیز از مواد قندی استفاده می شود و طرح هایی مانند اوایل سده 18 بر روی آن انجام می گیرد. موزه پریانیکی تولا یکی از موزه های مواد خوراکی این شهر است که در آن می توانید طرز تهیه شیرینی زنجبیلی را یاد بگیرید. موزه تولستوی نیز در نزدیکی موزه پریانیکی قرار دارد. گفته می شود تولستوی علاقه زیادی به این شیرینی داشته است.

شیرینی زنجبیلی تولا

جینسنگ دریا

جینسنگ دریا که به آن خیار دریایی نیز گفته می شود، یک بی مهره دریایی است که به یک کرم بزرگ مودار شباهت دارد. این موجود به خاطر مزه خوب و خواصی که دارد در غذاهای کره ای، چینی و ژاپنی مورد استفاده قرار می گیرد. شهر ولادی وستوک روسیه تنها مکانی است که می توان این خیار دریایی را در آن پیدا کرد. این شهر در فاصله 9314 کیلومتری مسکو واقع شده و قبلا به عنوان خلیج تریپانگ (Trepang) شناخته می شد. از این رو به این بی مهره های دریایی تریپانگ نیز گفته می شود. تریپانگ ها را می توان به صورت آب پز شده یا به صورت خشک مصرف کرد. از این ماده در تهیه سالاد یا نوشیدنی به همراه عسل استفاده می شود و یکی از خوشمزه ترین خوراکی های روسی محسوب می شود.

جینسنگ دریا

ماهی های امول و موکسون

معروف ترین گونه های ماهی در سیبری، ماهی های امول و موکسون (Omul and muksun) هستند. این ماهی ها جز ماهی های سفید محسوب شده و دارای گوشتی نرم و شیرین و البته بسیار چرب می باشند. چرب بودن آن ها به دلیل قرار گرفتنشان در آب های سرد است. از این ماهی ها در بسیاری از غذاهای این منطقه خصوصا غذای معروف تاتار سیبریایی (Suguday) که از بهترین خوراکی های روسی است، استفاده می گردد. خوشمزه ترین گونه ماهی موکسون Mild-cured می باشد که تنها در سیبری می توان آن را پیدا کرد. ماهی امول نیز کوچک تر از موکسون بوده و فقط در نزدیکی دریاچه بایکال یافت می شود.

ماهی های امول و موکسون

آچپوک ماک

یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین کلوچه ها و کماج ها در منطقه باشقیرستان و تاتارستان، آچپوک ماک (Öçpoçmaq) است. آچپوک ماک در زبان های تاتاری و باشقیری به معنای مثلث می باشد. با توجه به این که این کلوچه ها به صورت مثلث های کوچک درست می شوند، به آن ها آچپوک ماک گفته می شود. آچپوک ماک ها معمولا سایز کوچکی دارند و وسط آن با موادی مانند سیب زمینی، گوشت گوسفند و پیاز پر می شود. اوفا واقع در 1265 کیلومتری مسکو و کازان واقع در 719 کیلومتری مسکو، شهرهایی هستند که می توانید آچپوک ماک های محلی را در تمامی سوپرمارکت ها یا کافه تریاها آن ها پیدا کنید. اوفا، پایتخت باشقیرستان و کازان پایتخت تاتارستان می باشد. مردم محلی این مناطق نیز پخت آچپوک ماک را به صورت حرفه ای بلدند و می توانند در یادگیری آن به شما کمک کنند. آچپوک ماک معمولا با چای و سوپ سرو می شود و از خوشمزه ترین خوراکی های روسی می باشد.

آچپوک ماک

سیمین ماهی

یکی از لذیذترین خوراک هایی که در ماه می می توانید در سن پترزبورگ پیدا کنید، سیمین ماهی (Smelt) است. این ماهی یکی از گونه هاییست که در رود نوا در بخش شمال غربی روسیه و خلیج فنلاند زندگی می کند. با توجه به این که فصل صید این ماهی بهار است، تقریبا تمامی غذاخوری های سن پترزبورگ در این فصل سیمین ماهی را برای مشتریان خود سرو می کنند. از این رو اگر در فصل بهار به سن پترزبورگ سفر کنید، بوی ماهی تازه سرخ شده را در کنار بوی خیار تازه احساس خواهید کرد. در واقع سیمین ماهی را می توان نماد غیر رسمی شهر سن پترزبورگ معرفی کرد. جشن بهاری سیمین ماهی یکی از جشن های محلی این شهر است که در فصل بهار برگزار می گردد. در طول برگزاری این جشن سنتی مردم اطراف سن پترزبورگ نیز برای لذت بردن از خوراکی های خوشمزه روسی به این شهر می آیند.

سیمین ماهی

کباب روسی

داغستان یکی از بخش های روسیه است که در 1795 کیلومتری مسکو قرار دارد. منطقه قفقاز داغستان بهترین گوشت گوسفندی روسیه را دارا می باشد. از این رو مردم این منطقه همچنان زندگی عشایری خود را حفظ کرده و به پرورش گوسفند می پردازند. مردان داغستانی به صورت کاملا سنتی گوشت گوسفند را تهیه و زنان این بخش با آن ها غذا و انواع شیرینی را تهیه می کنند. گوشت گوسفندان این منطقه دارای چربی بالایی بوده و بسیار لذیذ می باشد. همچنین بوی نامطبوعی که از گوشت سایر گوسفندان به مشام می رسد، در گوسفندان داغستانی چندان قوی نیست. همین دلایل باعث مرغوب تر شدن و خوش خوراک شدن گوسفندان داغستانی می شود. اگر به روسیه سفر کردید، خوردن غذاهایی مانند کباب روسی، سوپ گوسفندی، شورپا (shurpa) و شیشلیک را از دست ندهید. این غذاهای خوشمزه را در غذاخوری های مسکو نیز می توانید پیدا کنید زیرا گوسفندان مسکو از منطقه داغستان تامین می شوند و یکی از بهترین خوراکی های روسی محسوب می شود.

کباب روسی

استروگانینا

استروگانینا (Stroganina) یکی از غذاهای معروف و خوشمزه قطب شمال است که از فیله نازک ماهی تهیه می شود. این غذا را می توان از انواع ماهی های محلی مانند ماهی سفید پهن، امول و موکسون، ماهی خاویاری، تایمن، سفید ماهی فنلاند تهیه کرد. برای درست کردن استروگانینا، ماهی مورد نظر را به صورت نوارهای نازکی در آورده و آن ها را با ترکیبی از نمک و فلفل سیاه آغشته می کنند. استروگانینای اصلی را می توانید در شهر یاکوتسک، 4,898 کیلومتری مسکو نوش جان کنید و بدانید که در حال خوردن یکی از خوراکی های خوشمزه روسی می باشید.

استروگانینا

عسل آلتایی

عسل آلتایی نوعی عسل متفاوت است که غلیظ بوده و رنگی کهربایی دارد. طعم این عسل نیز با عسل های عادی فرق دارد. عسل آلتایی یک عسل کاملا طبیعی است که در مزرعه گندم سیاه در مجاورت کوه های آلتایی تولید می شود. زنبورهای این منطقه علاقه زیادی به این مزرعه دارند و عسلی متفاوت و خوشمزه تولید می کنند. این عسل را می توانید در تمامی سوپرمارکت های مسکو پیدا کنید.

عسل آلتایی

شیرینی چاک چاک

چاک چاک یکی از محبوب ترین دسرهای روسی است که آن را متعلق به قوم تاتارها می دانند. این خوراکی خوشمزه از گذشته تا کنون هیچ تغییری نکرده و به همان صورتی که 1000 سال پیش درست می شد، امروزه نیز تهیه و مصرف می گردد. برای تهیه چاک چاک، تخم مرغ و آرد را به صورت خمیری نرم در می آورند و درون ظرف های استوانه ای شکل و باریک می ریزند تا به شکل رشته فرنگی درآید. پس از سفت شدن آن را به شکل تکه های ریز درآورده و با شربت عسل روی آن را می پوشانند. این دسر باید قبل از سرو در جایی خنک قرار گیرد تا خشک و سفت شود. این دسر خوشمزه مورد علاقه تمامی ملیت های قومی از جمله تاتارها، باشقیری ها، قرقیزها، ازبک ها و قزاق ها می باشد. پیشنهاد می کنیم این دسر را حتما در روسیه امتحان کنید.

شیرینی چاک چاک

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

غذاهای روسی | طعم تجربه ای خوشمزه در سفر به روسیه

pakmanzar ، شنبه 12 خرداد 1397

چشیدن غذاهای روسی در سفر به روسیه برای دیدن جام جهانی 2018 خالی از لطف نیست .با ما همراه باشید تا غذاهای روسی را بشناسید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :