دیلمان| ییلاقی جادویی در سفر رویایی به گیلان

استان های سرسبز گیلان و مازندران دارای ییلاق هایی هستند که هرکدام زیبایی و چشم انداز منحصر به خود را دارند اما بی شک طبیعت ییلاق شرق گیلان به خصوص سیاهکل و بخش دیلمان یکی از زیباترین ییلاق های سر سبز این نوار شمالی کشور است. اگر از مزارع چای و شالیزار های لاهیجان 15 کیلومتر دور شوید و به سمت شمال این شهر بروید به جلگه ای بی نهایت خوش آب و هوا می رسید که شاید تنها با تصویر بهشت در ذهن آدمی زاد هم خوانی داشته باشد. نام این منطقه زیبای استان گیلان سیاهکل است. شهری که از غرب به رشت می رسد و از شرق به طبیعت بکر لنگرود. در میانه سیاهکل هم می توان کنار «شیم رود» اطراق کرد و علاوه بر مست شدن از طبیعت زیبایش، به قول شاعری شیرین سخن گذر عمر را به تماشا نشست. جنوب غربی سیاهکل به رودبار می رسد و بوی زیتون های نام دار رودبار مشام هر گردشگری را پر می کند. املش و رودسر هم در جنوب سیاهکل رویایی قرار دارند. این شهر خود به دو بخش دیلمان و مرکزی تقسیم می شود. این مقاله درباره سفر به گیلان، دیدنی های سیاهکل و جاذبه های گردشگری دیلمان است.

ييلاق هاي بكر گيلان

سفر به گیلان

در سفر به گیلان و بعد از رسیدن به سیاهکل محو تماشای چشم اندازهای بی نظیر آن می شوید و خانه های لته پوش کنار رود لحظه ای رهایتان نمی کند. البته مردمان خونگرم و مهمان نواز این منطقه همچون اکثر مناطق گیلان زیبایی این سفر خاطره انگیز را صد چندان می کند. مردمانی که بیشتر آن ها هنوز با لباس های سنتی و زیبای آن نواحی می گردند و به آن وفادار مانده اند به خصوص در مناسبت ها و مراسم خود. مردمانی که همانند طبیعت آن ناحیه، رسومات و عادات خود را دست نخورده حفظ کرده اند. اهالی سیاهکل و دیلمان لباس هایی با رنگ های شاد به تن می کنند که با سکه دوزی و نوارهای رنگین تزیین شده و هم پای طبیعت رشک بر انگیز این روستای شرق گیلان دیدنی های خود را به رخ هر گردشگری می کشد. در میان این همه زیبایی، توصیف شکوه منظره پر ابهت قله پر برف درفک که همچون نگینی از میان جنگل سر سبز سر برآورده و می درخشد قابل بیان نیست. این متن درباره سفر به گیلان، دیدنی های سیاهکل و جاذبه های گردشگری دیلمان است.

 سفر به گیلان

سیاهکل

سیاهکل در تاریخ ایران زمین هم تاثیرات به سزایی داشته است و همین بس که این شهر استان گیلان به تنهایی خواستگاه دو سلسله تاریخی است که بسیار از آن ها شنیده و خوانده ایم. یکی دیلمان و دیگری آل بویه. برای رفتن به مناطق ییلاقی و دیدن طبیعت سر سبز آن منطقه می توان از جاده آسفالتی که از دل جنگل سیاهکل می رود سود برد یا از رودبار که رستم آباد و لوشان و دیلمان و سیاهکل را به بزرگراه رشت قزوین متصل می کند. در این سفر رویایی به سیاهکل بهتر است یک پنجشنبه را جا دهید چرا که از دست دادن پنجشنبه بازار سیاهکل به حتم مایه تاسف و حسرت خواهد شد. از دیگر دیدنی های این منطقه آبشار لونک است که در 22 کیلومتری جنوب سیاهکل و در جاده ای که به سمت دیلمان می رود سرازیر است. منطقه باستانی قلعه کوتی نیز یکی از مناطق باستانی این طبیعت بکر است. کوتی که در زبان محلی معنای تپه می دهد به خوبی بیانگر دلیل نام گذاری آن است. بیشتر خانه های دیلمان و سیاهکل به شکل قلعه روی تپه ساخته شده اند که تعداد بی شماری از این قلعه های قدیمی هنوز وجود دارند و می توان از آن ها بازدید کرد. تعدادی از این قلعه های برجا مانده در بخش شرقی گیلان عبارتند از: کافر قلعه واقع در روستای عین شیخ دیلمان، کافرکول در حوالی سیاسر و قلعه کوتی میکال در جوار روستایی به نام میکال. قلعه گرماور که در 60 کیلومتری سیاهکل بر فراز یک صخره بنا شده است یکی از باشکوه ترین قلعه های این منطقه است. در 15 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان کاروانسرایی قرار دارد که محل استراحت مسافرینی بوده که از سیاهکل و دیلمان قصد رسیدن به طالقان را داشته اند. نام این کاروانسرا که با سنگ های رودخانه ای و آجر ساخته شده و ملاط آن از جنس گچ و ساروج است «تی تی کاروانسرا» است که بر گرفته از نام بانی آن «تی تی خانم» از منسوبان خاندان صفوی است. تی تی در زبان محلی معنای شکوفه می دهد و نشان از ذوق و سلیقه مردمان این منطقه گیلان دارد که در میان سرسبزی و جنگل رشد و نمو کرده اند. برای دیدن تمام مناطق باستانی سیاهکل نباید به اقامتی کوتاه فکر کرد چرا که به جز محل های نام برده و طبیعتی که رعایت نمی کند امام زاده هایی چون سید صالح، سید اسماعیل و تورار نیز وجود دارد به علاوه قلعه کوتول شاه، منطقه گردشگردی ابی نام، غارهایی مانند اسپهدان، لوعلی و محوطه باستانی کوه پس و حسنی محله. این مطلب درباره دیدنی های سیاهکل و جاذبه های گردشگری دیلمان است.

سیاهکل دیدنی و زیبا

دیلمان جادویی

بی تردید دیلمان یکی از زیباترین ییلاق های شرق گیلان است. روستایی سحر انگیز با طبیعتی بکر و دست نیافتنی که هر انسانی با دیدن چشمه های فراوان و قله های برف گیرش جادو می شود. دیلمان با قرار گرفتن در ارتفاعی بالغ بر 2500 متر بالاتر از دریا، آب و هوایی سرد دارد و یکی از کهن ترین سکونت گاه های انسان در ایران می باشد. کاوش های باستانی و کشف ابزار و ظروف مسی و نشانه های زندگی غار نشینی نشان گر حضور انسان ها از 2000 سال پیش از میلاد در این منطقه است. دیلمان خود از دو بخش پیرکوه و دیلمان تشکیل شده است که از شرق آن می شود به قله درفک رسید و از شمال به رشته کو های البرز. کوه درفک میعادگاه غارنوردان است و وجود دوغار منحصر به فرد که در یکی قندیل های یخی زیبا و در دیگری سنگ هایی که به شکل انسان ها و حیوانات هستند کوهنوردان و غارنوردان فراوانی را هر سال به سمت خود فرا می خواند. برای سفر به دیلمان که بیشتر به دلیل تفریح و استراحت در ییلاق است کافی است در سفری به گیلان و اقامت در یکی از شهرهای بزرگ مانند رشت یا لاهیجان تنها دو ساعتی رانندگی اضافه را به جان بخرید و به دیلمان برسید و بعد از تنفس در این مکان جادویی و گرفتن جانی دوباره از دیدار طبیعت افسونگر دیلمان به اقامتگاه خود بازگردید. البته در این سفر دیدن حمام تاریخی میر بلوک را هم از دست ندهید. دیدن حمامی با بنا و معماری دوران قاجار در طبیعت دیلمان خالی از لطف نیست. این مطلب زیبا درباره دیدنی های سیاهکل است.

دیلمان جادویی

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر به دیلمان| بکرترین و سرسبز ترین ییلاق استان گیلان

مسلم علیمحمدی ، شنبه 17 تیر 1396

دیلمان که در شرق گیلان قرار گرفته است از دست نیافتنی ترین و بکر ترین مناطق سرسبز استان گیلان می باشد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :