آشنایی با تعدادی از جاهای دیدنی اطراف تهران

همگان تهران را با موزه ها، کاخ ها، کافه ها، رستورانها، پاساژها و بازار معروفش می شناسند اما، لازم هست بدانید که مکان های دیدنی اطراف تهران نیز بیشمار بوده و در آنها میتوان دمی آسود و لذت برد. با ما در مقاله جاهای دیدنی اطراف تهران همراه شوید تا شما را با تعدادی از مکان های تفریحی اطراف تهران آشنا کنیم.

تنگه واشی و آبشار ساواشی

واژه واشی یا سوباشی در زبان آذری معنای سرچشمه می دهد. تنگه واشی و آبشار ساواشی در 120 کیلومتری تهران قرار دارند. برای رسیدن به این مکان سرسبز، باید وارد جاده فیروزکوه شد و 2 کیلومتر مانده به فیروزکوه، وارد جاده ای فرعی شد تا شما را به روستای جلیزجند برساند. با دیدن کشتزارهای پر محصول و رودخانه پر آب که گاهی ارتفاع آن به یک متر هم می رسد، مطمئن می شوید که به جلیزجند رسیده اید. با خیال راحت و البته کمی احتیاط به دل آب بزنید تا بتوانید از این مورد از مکان های دیدنی اطراف تهران لذت ببرید.

در همان ابتدای راه، یکی از سه کتیبه معروف دوره قاجار را مشاهده خواهید کرد. این کتیبه تاریخی به دستور فتحعلی شاه حکاکی شده است. این تابلوی شکوهمند یکی از سه کتیبه ای بوده که در آن دوران به دست هنرمندان ایرانی ساخته شد. حکاکی روی کتیبه، فتحعلی شاه را نمایش می دهد که در کنار عباس میرزا، علی نقی میرزا، علی قلی میرزا، پسران و نوادگانش در حال شکار گوزن است. بعد از دیدن این اثر تاریخی هنری و گذر از تنگه اول، به دشتی چون بهشت وارد می شوید که می توان برایش شعرهای زیبایی سرود و آن را همانند فردوس برین زیبا دید؛ مرغزاری پر از گل و گیاه و بسیار سرسبز در فصل تابستان.

بعد از این محل فرح بخش به تنگه دوم می رسید که در زیبایی را که در گذر از تنگه قبلی دیده اید از یادتان می برد. یک نکته مهم را در سفر به این مورد از مکان های تفریحی اطراف تهران فراموش نکنید؛ لباس گرم حتی در اوج گرمای تابستان.

تنگه واشی و آبشار ساواشی

شهرستانک

اگر دوست دارید در تابستانهای گرم تهران به جایی خنک پناه ببرید که چندان هم دور نباشد، می توانید سری به روستای شهرستانک بزنید و با یک تیر دو نشان را مورد هدف قرار دهید؛ طبیعتی زیبا و هوایی خوش در کنار آثار تاریخی به جا مانده از قرن ششم هجری. شهرستانک از توابع آسارای بوده که در 55 کیلومتری شمال کرج قرار دارد و فاصله اش تا تهران تنها 90 کیلومتر است. این مورد از جاهای دیدنی اطراف تهران که زمستانهای سرد با طبیعت خاص فصل سرما را دارد، 2190 متر بالاتر از سطح دریا است.

شهرستانک

سوهانک

دهکده سوهانک که زمانی روستایی بود در شمال شرق تهران، اکنون به خود شهر چسبیده و قسمتی از تهران شده است. این دهکده که در بالای تهران و در ارتفاع 1875 متری از سطح دریا قرار دارد، اکنون محله ای از بخش شمیرانات بحساب می آید و از جنوب به مینی سیتی می رسد. سوهانک بدلیل قرار گرفتن در بلندی، گاهی از آلودگی های تهران در امان می ماند و هوایی خوش تر دارد. این دهکده در یک کیلومتری شمال جاده لشگرک قرار داشته و فاصله اش از میدان تجریش تنها ده کیلومتر است.

سوهانک

شهر ری

شهر ری که اکنون به تهران چسبیده، یکی از این مکان های باستانی با قدمتی بالغ بر 8000 سال است که وجود حرم شاه عبد العظیم رنگ و بوی مذهبی نیز به آن داد. این شهر در 300 سال قبل از میلاد توسط سلوکوس، جانشین اسکندر به نام اوریوس خوانده شد، اما در زمان اشکانیان به ارساکیا و ارشکیه تغییر نام یافت تا در نهایت، در زمان حکومت ساسانیان به نام ری خوانده شد. شهر ری در زمان حکومت مغول و تیموریان بارها مورد هجوم و غارت اقوام مختلف قرار گرفت و در دوره اسلامی مرکز فرمانروایان بنی امیه شد. رسیدن اولین قطار دودی به این مورد از جاهای دیدنی اطراف تهران و کبابهای معروفش هم خود قصه ای است خواندنی.

شهر ری

برج نقاره خانه

برج نقاره خانه که ارتفاع آن به 3 متر می رسد، قدمتی 1000 ساله دارد و به گفته برخی منابع، به دست شخصی به نام بزرگ امید جهت استفاده شخصی ساخته شد. البته، تعدادی از پژوهشگران احتمال می دهند این برج سنگ و گچی که با آجر تزیین شده، مقبره یکی از پادشاهان سلجوقی باشد.

برج نقاره خانه

اطراف تهران پر از مکان های دیدنی و تاریخی است که حتی بسیاری از تهرانی ها از آن بی خبرند. روستای زیبای کن و امامزاده داوود مکانهایی هستند که برای دیدنشان کافی است تنها از روز تعطیل خود استفاده کرده و لحظه های بهتری را برای خود، خانواده و دوستانتان بسازید.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با تعدادی از بهترین جاهای دیدنی یزد

گلاره یوسف پور ، یکشنبه 20 اسفند 1402

این خبر برای آشنایی با تعدادی از بهترین جاهای دیدنی یزد برای شما مخاطبان گرامی نگارش شد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :