راه های گریز ومقابله با بهمن | برای مقابله با بهمن کجا پناه ببریم

کوهستان علی رغم این که زیبا است و دیدنی اما خطرات زیادی هم دارد که یکی از این خطرات سقوط بهمن می باشد. در واقع توده های سنگین برف از یک سطح شیب دار به سمت پایین سرازیر می شوند و هرچه را که در مسیر خود باشند در زیر خروارها برف دفن می کنند. در ادامه با همگردی همراه باشید تا راه های گریز و مقابله با بهمن را با هم می آموزیم.
برای خواندن مقالاتی از این دست در مورد حفظ ایمنی در سفر به بلاگ های زیر مراجعه کنید:
توصیه های ایمنی در سفر | چگونه در سفر از خود محافظت کنید
ایمنی در سفر | در سفر حواستان به خودتان باشد !!

برای فرار از بهمن چه کار باید کرد؟

تعریف دقیق بهمن

اگر توده ای از جسم جامد از یک سطحی که دارای شیب می باشد به طرف پایین سرازیر کند به آن بهمن می گویند، که شامل بهمن برف، شن، سنگ و ماسه می باشد. بسیار ضروری و حیاتی است که مسافرانی که در فصل زمستان در جاده ها سفر می کنند و رانندگان و کوهنوردان، روستاییانی که در دامنه کوه ها زندگی می کنند  در مقابل سقوط بهمن بتوانند از خود مراقبت کنند و برای این کار باید نکاتی را رعایت نمایند که در زیر ما به بررسی علت سقوط بهمن و راه های مقابله با آن بپردازیم.

برف و بهمن

علت بهمن چیست ؟ برای مقابله با آن چه باید کرد؟

- صدای هیلی کوپتر، هواپیما و ماشین های برف روب می تواند سبب شود که برف ها از بالای کوه به سمت پایین سرازیر شود.
- رعایت سکوت در هنگامی که می خواهید از نواحی کوهستانی عبور نمایید بهترین راه برای جلوگیری ازبهمن است.
- همواره باید در مناطق کوهستانی که پوشیده از برف است هوشیار باشید و اگر احیانا کوچکترین صدایی را شنیدید سریع از منطقه فرار کنید.
- از نکاتی که کوهنوردان باید رعایت کنند این است که همواره ابزار و وسایل لازم برای کوه نوردی در مناطق برف گیر را به همراه داشته باشند و نکات مقابله با بهمن را مدنظر داشته باشند.
- سعی کنید وسایلی که به همراه دارید و برنده و تیز هستند همواره از خود دور نگه دارید.
- در هنگام کوهنوردی سعی کنید در موقعی که بهمن می آید شما فاصله تان را با یکدیگر  بیشتر کنید چون اگر حادثه اتفاق افتاد بتوانید یکدیگر را نجات دهید و و همگی با همدیگر در بهمن گرفتار نشوید.
- حرکت کردن به سمت درختچه ها و سنگ ها که به عنوان عوامل باز دارنده بهمن شناخته می شوند می تواند تا حد زیادی جان شما را نجات دهد.

خطر سقوط بهمن
- کوهنوردان بهتر است که همواره تلفن همراه، بیسیم و سایر وسایل ارتباطی را با خود داشته باشند تا خانواده و دیگران از وضعیت شما اطلاع داشته باشند.
- در موقعی که  در نواحی که احتمال سقوط بهمن وجود دارد هستید بهتر است که همواره با سمت بالاتر حرکت کنید چون در این صورت میزان برفی که ممکن است بر روی سرشما بریزد کمتر باشد.
- از دیگر عواملی که سبب ایجاد بهمن می شود می توان به وزش باد اشاره کرد بنابراین باید همواره از شرایط جوی اطلاع داشته باشید تا خدای نکرده در بهمن گیر نیفتید.
- خطر بهمن در نقاطی که شیب آن بالاتر از 35 و یا 40 درجه است بیشتر است چون که در این شیب کاهش ثبات لایه فوقانی برف باعث می شود که بهمن از بالا سرازیر شود.
بهمن

- همان طور که گفتیم سر و صدا تاثیر بسیاری در ایجاد بهمن دارد بنابر این اگر با خود رو در جاده های بهمن خیز در حال عبور می باشید حواستان باشد که بوق نزنید یا صدای ضبط خودرویتان را بالا نبرید.
- در جاهایی که حتی یک بار هم بهمن آمده است باید خیلی مراقب باشید چون که همواره این احتمال است که باز هم بهمن رخ دهد همچنین عبور از این گونه مناطق در روزهایی که ریزش برف زیاد است. 
- کوهنوردان بهتر است  که از مناطقی که شناخته شده است استفاده کنند برای این کار می توانند از یک فردی که با مسیر آشنا هست کمک بگیرند و راه های گریز و مقابله با بهمن را مدنظر داشته باشند.
- نخ بهمن وسیله ای مناسب است برای کوهنوردان تا این که زمانی که بهمن آمد و گرفتار شدند به راحتی بتوان آن ها را پیدا کرد این نخ در واقع نخی قرمز رنگ است که طول آن 15 تا 50 متر می باشد که بر روی آن یک فلش جهت دار است که این فلش جهتش در مسیر فرد می  باشد. با دنبال کردن آن می توان کسی را که در زیر بهمن مدفون شده است  به راحتی پیدا کرد.
- برای این که از یک شیب برفی عبور کنید بهتر است قدم های آهسته وخیلی نرمی بردارید، فشار و ضربه باعث می شود که باعث شکست برف و بهمن شود.
- شیب هایی که پوشش گیاهی به اندازه کافی ندارند و یا صاف هستند حتی اگر کمتر از 25 درجه هم باشد باز هم احتمال سقوط بهمن وجود دارد.
- در جاهایی که شیب آن بالای 50 درجه است چون که برف به طور طبیعی به سمت پایین سرازیر می شود احتمال سقوط بهمن خیلی زیاد است.

در امان ماندن از خطر بهمن

توصیه ای برای مقابله با بهمن

- اگر خدای ناکرده دیدید که بهمن به روی شما در حال ریزش است و دارید در زیر توده های عظیم برف دفن می شوید با پرتاب کردن وسایلتان به سمت بالا به امدادگران کمک می کنید که خیلی سریع شما را پیدا کنند.
- یکی از عوامل مرگ و میر در بهمن ورود ذرات برف به دهن  و خفگی می باشد بنابراین با پوشاندن جلوی دهان و بینی خود می توانید از خفگی جلوگیری کنید.
- تقریبا 30 دقیقه زمان برای نجات فردی که در زیر بهمن گرفتار شده است فرصت باقی است بنابراین سعی کنید که هر چه می توانید کم تر در زیر برف فرو بروید.
- با گرفتار شدن در بهمن سعی کنید که به حالت شنا کردن خودتان را به بالای برف ها رسانده و به سمت راست یا چپ و به طرف بالا حرکت نمایید.
- با حفظ آرامش و خونسردی می توان انرژی بیشتری ذخیره کرد و انرژی کافی برای نجات خود خواهید داشت.

سقوط بهمن و خطرات آن

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر کارت راه حلی برای مقابله با آسیب های کرونا است

گلاره یوسف پور ، چهارشنبه 16 مهر 1399

براساس آخرین خبرهای بدست آمده، سفر کارت راه حلی برای مقابله با آسیب های کرونا است.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :