با شماری از معروف ترین مقاصد گردشگری ادبی جهان آشنا شویم

صنعت گردشگری وابسته به ادبیات از قرن هیجدهم میلادی آغاز شد؛ وقتی Bardolatry باعث گشت تا Stratford تبدیل به مرکزی برای گردهمایی طرفداران شکسپیر شود. بیشتر شهرهای بزرگ جهان دارای وجه ادبی منحصر بفرد خود بوده و قابلیت تبدیل شدن به یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری ادبی جهان را دارند! با ما در مقاله بهترین مقاصد گردشگری ادبی جهان همراه شوید تا شما را با تعدادی از دیدنی ترین مقاصد گردشگری ادبی جهان آشنا کنیم.

ماینتس

هر فرد شیفته کتاب باید به این مورد از دیدنی ترین مقاصد گردشگری ادبی جهان سفر کند تا از یوهانس گوتنبرگ، مردی که اولین ماشین چاپ را اختراع کرد تقدیر بعمل آورد. گوتنبرگ در اواسط قرن پانزدهم میلادی و زمانیکه ماینتس شهری حائز اهمیت در امپراطوری رم محسوب می شد، به فعالیت مشغول بود. درست روبروی کلیسای باشکوه ماینتس، موزه گوتنبرگ قرار دارد که به تاریخچه چاپ و دستاوردهای گوتنبرگ اختصاص یافته است. روی یک صفحه نمایش، کتاب مقدس گوتنبرگ یا همان انجیل قرار داشته که اولین کتابی بود که او توسط ماشین چاپ حروفچینی کرد.

ماینتس

بوینس آیرس

در بوینس آیرس به تعداد افراد، یک کتابفروشی وجود دارد که این تعداد یک رکورد در سطح جهانی محسوب می شود. این کتابفروشی ها شامل 102 کتابفروشی مخصوص کتابهای دست دوم و کمیاب هستند. یکی از کتابفروشی های این مورد از دیدنی ترین مقاصد گردشگری ادبی جهان، El Ateneo بوده که زیبایی خاص خود را دارد و در جهان منحصر بفرد است. El Ateneo در گذشته سالن تئاتر بود تا اینکه در اوایل 2000 میلادی تبدیل به کتابفروشی شد. این فروشگاه مساحتی حدود 1900 مترمربع داشته و نگاره های روی سقف و مجسمه هایش مانند سابق حفظ شده اند. نمایشگاه کتابی که سالانه برگزار می شود، میلیون ها نفر را به این شهر زیبا می کشاند.

بوینس آیرس

لندن

یکی از بهترین مقاصد گردشگری ادبی جهان، لندن هست. میلتون در St-Giles-without-Cripplegate، جان دان در کلیسای سنت پل و کریستوفر مارلو در Deptford در مجاوت مکانی که در یک نزاع عمومی چاقو خورد، دفن شده است. به Poet’s Corner در کلیسای وست مینستر بروید و از آرامگاه Tennyson، Browning، Dickens و Kipling بازدید کنید. در خیابان Tite محله چلسی این مورد از معروف ترین مقاصد گردشگری ادبی جهان، خانه ای قرار دارد که اسکار وایلد برای اولین بار در آنجا با طرفدارانش روبرو شد. در میدان 17 Gough هم خانه ای قرار دارد که دکتر جانسود در آن زندگی و روی دیکشنریش کار کرد. در رستورانهای خیابان Greek محله سوهو هم افرادی همچون Martin Amis، Clive James و Julian Barnes با یکدیگر ملاقات داشتند.

لندن

پاریس

در پاریس نیز کارهای زیادی وجود دارند که دوستداران کتاب می توانند انجام دهند. در منطقه 102 Boulevard Haussmann، آپارتمان مارسل پروست قرار دارد؛ جایی که او در اتاق کوچک خود زندگی می کرد و رمان "در جستجوی زمان از دست رفته" را نوشت. کمی اطراف مقبره های Père Lachaise، Montmartre و Montparnasse قدم بزنید و آرامگاه Oscar Wilde، Baudelaire ، Zola ، Stendhal و de Nerval را پیدا کنید. از اواخر قرن نوزدهم، پاریس مرکز هنرمندان و نویسندگان بود، به خصوص در دهه 20 که نویسندگان بزرگ آمریکایی و انگلیسی مانند Hemingway، Gertrude Stein، Joyce و F.Scott Fitzgerald در پایتخت فرانسه گرد هم آمدند.

کتابفروشی های Shakespeare and Company، then on rue de l’Odeon و now on rue de la Bucherie در این مورد از بهترین مقاصد گردشگری ادبی جهان مکانهایی بودند که این نویسندگان بزرگ زیاد به آنها رفت و آمد داشتند و حضور اینها باعث ایجاد جاذبه های ادبی خاص در این شهر شده اند.

پاریس

توکیو

اگر بدنبال تجربه ای متفاوت میان جاذبه های ادبی جهان هستید، به توکیو سفر کنید. توکیو در حال حاضر میزبان یک جشنواره سالانه ادبیات بوده که باعث شده تا این شهر به یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری ادبی جهان تبدیل شود و پذیرای افرادی همچون J.M.Coetzee و Junot Diaz باشد. در امپراتوری توکوگاوا در قرن هفدهم میلادی و زمانیکه توکیو Edo نامیده می شد، این شهر زادگاه شاعر بزرگ Basho، استاد هایکو بود. طی قرن بیستم، توکیو نویسندگانی همچون Natsume Soseki، Yukio Mishima را در خود پرورش داد که معاصرترین آنها Haruki Murakami هست که از آثار معروف او می توان به پس از تاریکی، جنگل نروژی و 1Q84 اشاره کرد.

توکیو

رم

رم زیباترین کتابخانه های جهان را در خود جای داده و یکی از بهترین مقاصد گردشگری ادبی جهان است. شما می توانید با تورهایی که شامل راهنما نیز هستند از کتابخانه Biblioteca Casanatense، موسسه ملی کتابخانه باستان شناسی، کتابخانه واتیکان و کتابخانه های Angelica و Vallicelliana بازدید کنید. در دوران رمانتیسم ادبیات، شاعران و نویسندگان راهی پایتخت ایتالیا می شدند. می توانید از خانه گوته در Via del Corso دیدن کرده و سری به کافه Caffé Greco، جایی که پاتوق شلی، دیکنز و بایرون برای لذت بردن از یک نوشیدنی بود، بزنید. همچنین، خانه کیتس-شلی که کیتس در سال 1824 در آن درگذشت را ببینید.

رم

نیویورک

نیویورک که همیشه مرکز کولی های آمریکا بوده، از دیرباز زادگاه نویسندگان بسیاری است. جک کرواک در هتل چلسی رمان "در راه" خود را نوشت و نویسندگانی همچون آرتور میلر، آلن گینزبرگ و تنسی ویلیامز نیز در مدتی که در این شهر بودند، به فعالیت نویسندگی مشغول گشتند. تامپوس نوشیدنی خود را در بار White Horse Tavern Hunter می نوشید و دیلان توماس آخرین شب زندگی خود را در آنجا سپری کرد. هتل Algonquin مکانی عالی برای ملاقات افراد خوش مشربی همچون دوروتی پارکر در قرن بیستم بود. پل بروکلین الهام بخش شاعر نامدار Hart Crane بوده و همچنین، رویدادهای رمانهای بزرگی نظیر ناطور دشت، صبحانه در تیفانی و روانی آمریکایی در این مورد از دیدنی ترین مقاصد گردشگری ادبی جهان صورت گرفتند.

نیویورک

دوبلین

دوبلین، شهر نویسندگان بزرگی همچون ییتس، منگن و جویس هست. برای شروع یک کتابخانه سه واحدی باشکوه متعلق به قرن هجدهم وجود دارد که شما می توانید در آن نسخه خطی کتاب Kells را ببینید. بعد از آن به سراغ کتابخانه Marsh می رویم که قدمت آن به 1707 میلادی برمی گردد. سپس، از موزه نویسندگان بازدید کرده و در انتها کتابخانه Chester Beatty است که در آن نسخه های خطی از کتابهای اسلامی و آسیای شرقی موجود هستند. اما، مهمتر از همه خود دوبلین است با خیابانهای زیبایش که Leopold Bloom و Stephen Daedalus در آن قدم زده اند.

دوبلین

شیراز

پیش از بازدید از مقاصد گردشگری وابسته به ادبیات جهان، سری به شیراز بزنید. تاریخچه ادبیات ایران زمین به هزاران سال پیش برمی گردد. شیراز بدلیل اینکه زادگاه نویسندگان بزرگی در گذشته بوده، بعنوان شهر شاعران و یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری ادبی جهان شناخته می شود. حافظ که بدون شک از بهترین شعرای ایرانی بود، در شیراز زندگی می کرد و آرامگاه حافظ نیز در همین شهر قرار دارد. شما می توانید در شیراز از آرامگاه سعدی و آرامگاه خواجوی کرمانی نیز بازدید کنید، در کنار ارگهای باشکوه، مساجد، کتابخانه ها و باغهای دلنشین.

شیراز

استکهلم

استکهلم برای مدتی طولانی محل زندگی نویسندگان بزرگی همچون استرندیبرگ و ایویند جانسون بود، اما ظهور ژانر نویر اسکاندیناوی است که اخیرا روی داده و آن را تبدیل به یک مقصد گردشگری وابسته به ادبیات کرده است. استکهلم شهری هست که Stieg Larsson در آن زندگی می کرد؛ نویسنده کتابهای "سه گانه هزاره" که شامل کتاب محبوب "دختری با خالکوبی اژدها" نیز می شود. در موزه استکلهم نمایشگاهی به کتابها اختصاص یافته است. می توانید به موزه ملی سوئد رفته و در آنجا از نسخه خطی قانون نامه گیگاس (Codex Gigas) دیدن کنید.

استکهلم

سن پترزبورگ

سن پترزبورگ مرکز فرهنگی روسیه امپریالیستی، خانه نویسندگان بزرگی نظیر لرمانتوف، تالستوی و ناباکوف بوده است. می توانید برای بازدید از مکانهای ادبی سن پترزبورگ از تورهای گردشگری استفاده کرده و از مکانی که رودین راسکولنوکوف، آلیونا ایوانا را در رمان جنایت و مکافات به قتل می رساند هم دیدن کنید. سپس سری به موزه پوشکین بزنید؛ محلی که پدر شعر روسیه تا پیش از کشته شدن در دوئل در آن زندگی می کرد و در آخر خیابانها و پلهای این شهر زیبا هستند؛ مکانهایی که شخصیتهای داستانهای گوگول در آنها با تیره بختی خود روبرو می شوند.

سن پترزبورگ

زوریخ

زوریخ در سالهای پس از جنگ جهانی اول، مرکز گردهمایی هنرمندان آوانگارد و تجربی بود. جیمز جویس در سال 1915 به این شهر آمد و در 1941 در آرامگاه فلوترن به خاک سپرده شد. در کافه Odeon افرادی همچون استفان زویگ، ولادیمیر لنین، برتولت برشت و هرمان هسه با یکدیگر ملاقات داشتند. توماس مان سالهای متمادی در زوریخ زندگی کرد. اگر به ادبیات مدرنیسم علاقمند باشید، زوریخ یک مقصد عالی گردشگری ادبی برای لذت بردن از یک گردش چند روزه است.

زوریخ

بوستون

بوستون را با لقب آتن آمریکا، یک مقصد گردشگری ادبی امریکا می شناسند و مرکز حائز اهمیتی برای ادبیات آمریکایی متعلق به قرن نوزدهم بشمار می رود. در کتابفروشی Old Corner افرادی نظیر رالف والدو امرسون، ناتانیل هاوتورن، الیور وندل هولمز و هنری لانگفلو با یکدیگر ملاقات داشتند و نشریه Atlantic برای اولین بار در این مکان منتشر شد. جشنواره کتاب بوستون هر ساله در این شهر برگزار شده و در سالهای اخیر میزبان نویسندگان بزرگی نظیر سلمان رشدی، جویس کارول اوتس و مایکل اوندیاج بود.

بوستون

ونیز

می توانید در ونیز از موزه Goldoni که به آثار نمایشنامه نویس ونیزی اختصاص یافته، دیدن کنید. فراموش نکنید حتما از Biblioteca Marciana باشکوه بازدید کنید؛ بنایی که در قرن 16 میلادی بنا شده و هزاران نسخه خطی و آثار اولیه چاپ شده در آن موجود هستند. در ضمن، بازدید از کتابفروشی Liberia Acqua Alta را که در این مجموعه قرار دارند را نیز از دست ندهید.

ونیز

سانفرانسیسکو

در طول دهه 50 سانفرانسیسکو یک مکان مهم برای نویسندگان و شاعران نسل بیت بود. کنت، شاعر معروف مسئول برگزاری دورهمی ها برای نویسندگان جوانی همچون آلن گینزبرگ بوده و کتابفروشی City Lights که در سال 1953 توسط لارنس فرلینگتی تأسیس شد، اثر " Howl" آلن گینزبرگ را پیش از آنکه درگیر یک محاکمه قبیح شود، منتشر کرد. در روز هفت اکتبر آلن گینزبرگ و چهار تن از دیگر نویسندگان آثارشان را در گالری Six Gallery می خوانند که از این رویداد بعنوان نقطه آغاز جنبش نسل بیت یاد می شود. در حال حاضر، یک موزه بیت وجود دارد که مملو از نسخه های اولیه کتاب و خاطرات این نسل است.

سانفرانسیسکو
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

با شماری از معروف ترین مقاصد گردشگری هنری دنیا آشنا شویم

ن. چرمچی ، چهارشنبه 3 دی 1399

اگر دوستدار فرهنگ و هنر هستید و علاقه دارید تا با معروف ترین مقاصد گردشگری هنری دنیا آشنا شوید، با این مطلب همراه باشید.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 21 بهمن 1401

    سلام وقت بخیر مطالب خوبی را ارائه کردید اما منابع این اطلاعات مشخص نیست لطفا منابع هم ذکر کنید مرسی