نکات مورد نیاز در خرید کیسه خواب | کیسه خواب خوب

یکی از لوازم مهمی که در سفرها خصوصا کمپینگ ها مورد استفاده قرار می گیرد، کیسه خواب است. این کیسه در واقع یک لحاف و تشک قابل حمل است که بدن شما را از سرما حفظ می کند. این کیسه ها در طراحی های مختلف ساخته شده و از مواد متفاوتی نیز برای تولید آن ها استفاده می شود. هرکدام از این کیسه ها بسته به نوع جنس و مدلشان مزایا و معایبی دارند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم. پس اگر قصد خرید کیسه خواب را دارید و در انتخاب آن دچار تردید هستید، با مجله همگردی همراه باشید.

خرید کیسه خواب1

کیسه خواب

کیسه خواب (Sleeping bag) برای اولین بار در قرن 19 میلادی توسط پرایس جونز اختراع شد. این وسیله در واقع لحاف و تشکی که به وسیله یک زیپ یا دکمه به هم وصل شده اند و می توانند به عنوان یک رختخواب در سفرها همراه شما باشند. این کیسه معمولا از پارچه هایی با الیاف نایلونی و پر تولید می شود و شخص برای خواب درون آن رفته و زیپ یا دکمه را می بندد. این کیسه معمولا ضد رطوبت بوده و با توجه به این که به طور کامل بسته می شود، قادر است دمای بدن را حفظ کرده و از خروج گرما از کیسه جلوگیری کند. این وسیله برای افرادی که به کوهنوردی یا طبیعت گردی می روند و یا مسافرانی که فضایی برای خوابیدن ندارند بسیار مناسب است. کیسه ی خواب همچنین در عملیات یا اردوهای نیروهای نظامی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به انواع مختلف این کیسه ها موجود در بازار، باید ببینیم کدامیک مناسب تر است و می تواند نیازهای ما را برطرف سازد. علاوه بر آن در ادامه به نکاتی در مورد چگونگی استفاده و نگهداری بهینه از این وسیله خواهیم پرداخت.

کیسه خواب خوب

کیسه خواب ها چگونه بدن را گرم نگه می دارد؟

نکته ای که در مورد یک کیسه ی خواب باید توجه داشته باشید این است که این کیسه ها هیچ گرمایی تولید نمی کند، بلکه با استفاده از لایه های درونی، بیرونی و گرمایی خود باعث خارج شدن گرمای بدن از محیط کیسه می گردد. در واقع این کیسه ها به عنوان یک عایق حرارتی عمل کرده و می تواند دمای بدن شما را حفظ کند. در بین لایه های کیسه خواب از موادی استفاده می شود که این مواد باعث نگه داشتن هوا در درون خود شده و مانع از خروج گرمای تولید شده ی بدن به بیرون و وارد شدن سرمای بیرون به داخل کیسه می شوند.

خرید کیسه خواب 2

انواع کیسه خواب

کیسه خواب ها در مدل های مختلفی تولید می شوند. از انواع این مدل های می توان به کیسه های مستطیلی، شبه مستطیلی و مومیایی اشاره کرد. دابل وایدها (Double-wide) نیز برای خواب دونفره طراحی شده اند که اغلب آنان با یک زیپ جدا شده و تک نفره نیز می شوند. این کیسه ها انواع مردانه، زنانه و بچه گانه نیز دارند که متناسب با اندازه و آناتومی بدن هریک طراحی شده اند.
کیسه خواب های نیم تنه نیز نوع دیگری از کیسه ی خواب هستند که به گونه ای طراحی شده اند که در صورت پوشیدن لباس های گرم می توانند سرمای زیر صفر درجه را نیز تحمل کنند. اگر کوهنورد یا طبیعت گرد باشید، می دانید که این وسیله یکی از ضروری ترین وسایلی است که لازم است به همراه داشته باشید. اما قطعا حمل آن دارای مشکلاتی می باشد و بخشی از راحتی شما می گیرد. برخی کوهنوردان برای حل این مسئله از کیسه ی خواب های نیم تنه یا تنه استفاده می کنند. این کیسه ها شاید راحتی کیسه خواب های دیگر را نداشته باشند، اما سبک تر بوده و حمل آن ها راحت تر است.
برای ساخت لایه های بیرونی و درونی کیسه ی خواب از مواد مختلفی استفاده می شود که هرکدام از آن ها مزایا و معایبی خود را دارند. اغلب این مواد خاصیت ضدآب داشته و پارچه های ورقه ای ضد آب (یکی از مواردی که در ساخت این کیسه ها از آن ها استفاده می شود، نوعی پوشش ضد آب با پارچه های ورقه ایست که به آن ها گورتکس نیز گفته می شود. لباس های ضد آب زیادی در بازار موجود هستند اما گورتکس نیستند. گورتکس یک نام تجاری ثبت شده است که در زمینه ساخت پارچه های ضدآب و دارای قابلیت تنفسی، شناخته شده است. با توجه به این که کیسه های ضد آب، آب را به خود جذب نمی کنند، استفاده از آن ها در محیط های مرطوب مانند غار برفی یا کیسه بیوواک بسیار مناسب تر است)، پارچه های میکرو (پارچه های میکرو در مقایسه با پارچه های ورقه ای قابلیت ضدآبی بالاتری دارند. همچنین توانایی آن ها از لحاظ تنفسی و فشرده شدن نیز بیشتر از گورتکس ها می باشد. جنس این پارچه ها از پلی استر با نخ های نایلونی بسیار نازک بوده و برخی از آن ها نیز از پلیمرهای ضدآب مانند سیلیکون ساخته می شوند. این پارچه ها سبک تر بوده و دوام بیشتری نیز دارند.) و نایلون (نوع دیگر کیسه خواب ها، کیسه خواب هایی با پوشش نایلونی هستند. این کیسه ها قابلیت فشردگی بسیار بالایی دارند و سبک ترین و تنفسی ترین جنس موجود در بین سایر انوع آن ها می باشند، اما توانایی زیادی در مقابل تعرق درون چادر و رطوبت ندارند.) هستند.

انواع کیسه خواب

جنس انواع کیسه خواب ها

همان طور که در بالا اشاره شد، برای عایق کردن در لایه های کیسه از موادی استفاده می شود که جلوی خروج گرما از کیسه را می گیرد. این مواد معمولا الیاف های مصنوعی یا پر هستند و هرکدام از آن ها نیز مزایا و معایب خود را دارند. برخی از شرکت های سازنده از ترکیب این دو ماده برا عایق سازی استفاده می کنند تا کیفیت بالاتری را در کار خود داشته باشند. در ادامه به بررسی هرکدام از از این عایق ها و مزایا و معایب هریک خواهیم پرداخت تا اگر تصمیم به خرید کیسه خواب دارید، بدانید کدام را می خواهید.

استفاده از پر

اگر به دنیال خرید کیسه خواب پرهستید، باید در مورد آن ها اطلاعاتی کسب کنید. بهتر است بدانید که، پر، بسیار سبک و گرم بوده و قابلیت فشرده سازی بالایی دارد. این ماده دارای 700 تا 800 درجه ی انبساط بوده و هر گرم آن توانایی 405 تا 462 سانتی متر مکعب را دارا می باشد. معمولا در این کیسه ها مرغوب و البته گران تر، به دلیل کیفیت بالا از پر قو یا پر غاز استفاده می شود. برای این کار لایه های زیرین پر بدن پرندگان بکار برده می شود. از معایب استفاده از پر نیز می توان به دیر خشک شدن و ضد آب نبودن آن اشاره کرد. از این رو اگر شرایط جوی مرطوب باشد، باید کیسه ی خواب را درون یک کیسه ی پلاستیکی ضد آب قرار دهید. به یاد داشته باشید که در صورت خیس شدن کیسه، خاصیت گرمایی آن نیز از بین خواهد رفت.

استفاده از الیاف مصنوعی

اگر به دنیال خرید کیسه خواب با الیاف مصنوعی هستید، باید در مورد آن ها اطلاعاتی کسب کنید. بهتر است بدانید که، کیسه خواب های پرشده با الیاف طبیعی ارزان تر از کیسه ی خواب های پرقو هستند. این کیسه ها در شرایط جوی مرطوب قادرند تاحدی خاصیت گرمایی خود را حفظ کنند. از معایب الیاف طبیعی می توان به فشردگی کمتر و سنگینی بیشتر آن ها اشاره کرد. همچنین این کیسه ها مانند پر قابلیت گسترده شدن را ندارند و به دلیل پف کمتری که دارند، گرمای خود را سریع تر از پر از دست می دهند.

انواع کیسه خواب 4

لوازم جانبی کیسه خواب

زمانی که قصد انتخاب و خرید کیسه خواب را دارید، باید به تمامی وسایل جانبی آن دقت کنید. تمامی بخش های این کیسه ها باید بتواند انتظارات شما را کاملا برآورده کند.

کلاه

کلاه کیسه ی خواب باید این توانایی را داشته باشد که تمامی سر را پوشانده و گرمای درونی آن را حفظ کند. در این حالت صورت شما باید آزاد باشد تا بتوانید به راحتی تنفس کنید.

یقه

یقه ی کیسه ی خواب باید بتواند دور گردن شما را به طور کامل بپوشاند تا گرمای بدن حفظ شده و از کیسه خارج نشود.

زیپ های کیسه خواب

در طراحی برخی از این کیسه ها از یک زیپ در سمت راست و یک زیپ در سمت چپ استفاده شده است. با استفاده از این دو زیپ می توان دو کیسه را به هم متصل کرد. زیپ های بلند در کیسه خواب باعث می شود تا ورود و خروج به کیسه به راحتی انجام شده و برای تهویه مناسب تر است. در مقابل زیپ های نصفه وزن و حجم کیسه را تا حدودی کاهش داده و باعث می شود تا برخی از امکانات تهویه ی آن نیز حذف گردد.

آستر

برخی از کیسه ها دارای یک آستری اضافی در درون خود هستند. این آستری قابل شستشو بوده و مانع از نفوذ چربی بدن به کیسه خواب می گردد. همچنین وجود این آستری باعث گرمای بیشتر درون این کیسه ها می شود و بین 8 تا 15 درجه فارنهایت به دمای کیسه اضافه می کند. برخی از این کیسه ها واترپروف بوده و این خصوصیت آن ها باعث حفظ بیشتر گرمای بدن می گردد. این ویژگی در مناطق سرد مانع نفوذ رطوبت در کیسه شده و از تشکیل یخ درون این لایه جلوگیری می کند. با این که این آستری بسیار مفید به نظر می رسد، اما به دلیل حجم و وزن اضافی که به کیسه می دهد، بسیاری از کوهنوردان آن را غیر ضروری می دانند.

کیسه خواب 5

نکته هایی در مورد استفاده ی بهتر از کیسه خواب و گرم ماندن در آن

- برای این که بتوانید خرید کیسه خواب خوب داشته باشید باید بدانید که بدن شما در طول خوابیدن درون آن، باید انرژی و نیروی کافی داشته باشد. خوردن غذا و مایعات کافی باعث سوخت و ساز مناسب در بدن شده و کالری مورد نیاز برای خواب خوب آزاد می گردد.
- سعی کنید از یک زیر انداز خوب استفاده کنید. خوابیدن بر روی یک زیرانداز باعث می شود تا بین سطح و بدن شما یک عایق ایجاد شود.
- اگر قصد عوض کردن لباس های خود را دارید، بهتر است این کار را در درون کیسه ی خواب انجام دهید.
- لباس های تنگ باعث اختلال در گردش خون بدن می شوند. سعی کنید از پوشیدن این لباس ها در سفر خودداری نمایید.
- پوشیدن کلاه و جوراب گرم در داخل کیسه خواب باعث حفظ دمای بدن و خارج شدن گرما می گردد.
- هوای حبس شده در قسمت بالای کیسه را افزایش دهید. این کار را می توانید با قرار دادن یک ژاکت در بالای کیسه انجام دهید. همچنین در برخی از کیسه ها این امکان وجود دارد که بتوانید پر را در بخش بالایی کیسه جمع کنید.
- یک بطری آب گرم که درب آن کاملا بسته شده باشد، می تواند به گرم شدن هوای درون کیسه کمک کند.
- یک بطری درون این کیسه های خود قرار دهید تا در صورت نیاز برای ادرار از آن استفاده نمایید. این کار باعث می شود کمتر مجبور به ترک کیسه باشید.
- باز و بسته کردن زیپ کیسه در هنگام خواب از گرما و تعریق زیاد جلوگیری می کند.
- سعی کنید در درون کیسه از پوشیدن لباس های ضد آب یا ضد باد خودداری کنید. پوشیدن این لباس ها باعث تعریق و عدم تنفس می شود.
- اگر پاهایتان به آخر کیسه برسد و پر آن فشرده شود، شما در پایین کیسه احساس سرما خواهید کرد. فشردگی پر در قسمت زیر کیسه نیز باعث سرد شدن آن می شود. برای آزاد کردن آن از حالت فشردگی باید کمی جابجا شوید.
- اگر در داخل این کیسه ها احساس سرما می کنید، سه دلیل دارد: یا از کیسه خواب خوبی استفاده نکرده اید. یا کیسه خواب اندازه ی بدن شما نیست و یا کیسه را به دور خود فشرده کرده اید.

شستشوی کیسه خواب

روش های نگهداری از کیسه خواب

این کیسه ها یکی از مهم ترین مواردی است که باید در سفرهای خود به همراه داشته باشید. از این رو بهتر است نکاتی را جهت نگهداری از آن رعایت کنید تا بتوانید سال ها از آن استفاده نمایید. بهتر است پیش از خرید کیسه خواب به نکات نگهداری درست از کیسه خواب خود توجه نمایید:
-زمانی که از کیسه ی خواب استفاده نمی کنید، آن را در حالت آویخته نگه دارید.
-برای درون کیسه ی خواب از یک آستری به صورت جداگانه استفاده کنید. این کار باعث جلوگیری از چرک شدن کیسه در تماس با چربی بدن می شود.
-اگر کیسه ی خواب شما کثیف شد، می توانید از مواد پاک کننده برای تمیز کردن موضعی آن استفاده نمایید.
-هر چند وقت یک بار کیسه خواب خود را بشویید، اما توجه داشته باشید که برای شستشوی کیسه ی خواب نباید از خشکشویی استفاده کنید. برای شستشو مانند دستورالعمل زیر رفتار کنید:
برای شستشوی کیسه خواب باید از یک پودر لباسشویی ملایم به عنوان شوینده استفاده شود. کیسه را در درون یک ماشین لباسشویی بزرگ با سرعت چرخش کم بشویید. پس از شستشو آن را چند بار آبکشی نموده و با استفاده از یک دستگاه خشک کن، خشک نمایید. پس از هربار شستن آن را از دستگاه بیرون بیاورید و با کوبیدن بخش های گلوله شده پرهای آن را پخش کنید. می توانید برای پخش شدن پرهای آن، در دقایق آخر خشک شدن، یک توپ تنیس در کیسه ی خواب قرار دهید. پس از پایان شستشو، لایه درونی آن را لمس کنید تا از خشک شدن کامل آن مطمئن شوید.
در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفید و کاملی در مورد انتخاب یک کیسه ی خواب خوب و نحوه ی استفاده ی بهینه از آن به شما عزیزان بدهیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه و پسند شما قرار گرفته و به شما در خرید کیسه خواب عالی و با کیفیت کمک کرده باشد. سفر خوبی برایتان آرزومندیم.

انتخاب یک کیسه خواب

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

خرید کیسه خواب خوب | واجب ترین عنصر کوه نوردی و طبیعت گردی

مجید قدیانی ، چهارشنبه 20 تیر 1397

برای ماندن در دل طبیعت حتی یک شب، داشتن یک کیسه خواب مناسب یکی از واجب ترین وسایل مورد نیاز این ماجراجویی شبانه است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :