چگونه یک کوله پشتی خوب انتخاب کنیم؟

اگر اهل کوهنوردی یا طبیعت گردی باشید، می دانید که کوله پشتی خوب یکی از مهم ترین ابزاریست که باید با خود به همراه داشته باشید. زیرا شما به وسیله ای نیاز خواهید داشت که بتوانید لوازم مورد نیاز سفر خود را در آن قرار داده و با خود حمل نمایید. با توجه به این که این وسیله همیشه همراه شماست، باید به گونه ای باشد که به راحتی بتوانید آن را حمل نمایید به گونه ای که مزاحمتی برای راه رفتن و حرکت شما ایجاد نکند. با توجه به این مسائل خرید کوله پشتی خوب دارای اهمیت بالایی است. در ادامه ی این پست مجله همگردی نکات مهمی را در این خصوص برای شما بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

کوله پشتی

خرید کوله پشتی

مهم ترین نکته ای که در انتخاب یک کوله پشتی مسافرتی باید به آن توجه داشته باشید، راحتی آن است. نباید خود را درگیر رنگ ها و مدل های متنوع کوله پشتی کنید. سعی کنید کوله های مختلف را امتحان کنید تا بتوانید راحت ترین آن ها را انتخاب نمایید. انعطاف پذیری پارچه، مقاومت در برابر نفوذ آب و کاور مخصوص ضدآب از جمله ویژگی های یک کوله پشتی خوب محسوب می گردد. کوله همچنین باید دارای تسمه هایی با اسفنج نرم و قفل شونده برای شانه ها و کمر باشد. این تسمه ها باید دارای قابلیت رگلاژ بوده و عرضی مناسب داشته باشند. دارا بودن پشتی و زین استاندارد برای جلوگیری از فشار مضاعف به فرد، شانه ها و ستون مهره های فرد نیز از دیگر مواردی است که در انتخاب کوله پشتی باید به آن توجه داشت.علاوه بر این ها باید نوع فعالیت و برنامه ی خود را بدانید و متناسب با آن کوله پشتی مورد نیاز خود را خریداری نمایید. جنسیت کوهنورد، حجم بار، وزن بارقابل حمل، مارک و قیمت کوله نیز از جمله موارد دیگری است که بایدمورد توجه قرار گیرد. در ادامه به بررسی هرکدام از این موارد می پردازیم.

خرید کوله پشتی

خرید کوله پشتی خوب متناسب با فعالیت

اولین نکته ای که در خرید کوله پشتی باید به آن توجه داشته باشید، این است که به چه دلیلی قصد خرید کوله را دارید و از آن در چه برنامه ای استفاده خواهید کرد. برای فعالیت های مختلف کوله پشتی های مخصوصی طراحی و تولید شده است.

خرید کوله پشتی خوب طبیعت گردی: این کوله ها معمولا جیب های مختلفی در اطراف خود دارند. در برخی از مدل های این کوله ها، یک کوله ی کوچک نیز به کوله ی اصلی وصل شده است. این کوله کوچک را می توانید در موارد لزوم و زمانی که بخواهید در اطراف کمپ خود به گشت و گذار بپردازید، از کوله اصلی جدا کرده و با خود به همراه داشته باشید.

خرید کوله پشتی خوب کوهنوردی: این کوله پشتی جیب های کمتری دارد و طوری طراحی شده که برای حمل بار به صورت طولانی مدت مشکلی را برای شما ایجاد نمی کند.

خرید کوله پشتی خوب غار نوردی: این کوله ها معمولا ظاهر ساده ای دارند و به شکل استوانه ای و بسیار کشیده طراحی می شوند.

خرید کوله پشتی خوب سنگ نوردی: این کوله ها بلند تر از سایر کوله پشتی ها بوده و به صورتی طراحی می شوند که عرض آن ها از پهلوهای سنگ نورد باریک تر باشد. با این طراحی سنگ نوردان قادر خواهند بود تا به راحتی دستان خود را حرکت دهند و از میان شکاف ها عبور کنند.

خرید کوله پشتی خوب یخ نوردی: این کوله ها به صورت ضد آب تولید می شوند و تمامی ویژگی های کوله های سنگ نوردی را دارا هستند. علاوه بر آن کوله های یخ نوردی دارای بندهای مخصوصی هستند که توانایی حمل لوازم یخ نوردی را به شما می دهند.

خرید کوله پشتی خوب فنی و آلپی: این کوله پشتی ها به دلیل به همراه داشتن وسایلی چون کرامپون، چوب اسکی، تبرهای یخ و ... نسبت به سایر کوله ها ظاهر کشیده تری دارند و طوری طراحی شده اند که بتوان این لوازم را به راحتی در آن ها جاسازی کرد. در این کوله ها معمولا جیبی در اطراف دیده نمی شود.

کوله پشتی غار نوردی

ظرفیت کوله پشتی

کوله پشتی که انتخاب می کنید باید متناسب با لوازمی باشد که قصد حمل آن ها را دارید. اگر کوله پشتی بیش از اندازه بزرگ یا کوچک باشد، باعث می شود تا توزیع بار در آن به صورت یکنواخت انجام نگیرد. در این صورت برای حمل آن دچار ناراحتی و مشکل خواهید شد. برای انتخاب یک کوله پشتی متناسب با ظرفیت مورد نیازتان مانند دستور العمل زیر رفتار کنید.ابتدا تمام لوازم مورد نیاز خود را جمع آوری کرده و آن ها در یک کیسه بزرگ زباله بریزید. سپس طول، عرض و ارتفاع کیسه را با متر اندازه بزنید. با این کار می توانید حجم مورد نیاز خود را تخمین زده و کوله پشتی خود را متناسب با آن انتخاب نمایید. برای تشخیص اندازه اعداد را در هم ضرب و سانتی متر مربع مورد نیاز را حساب کنید. کارخانه های مختلف تولید کوله ممکن است واحد های مختلفی داشته باشند. مثلا کارخانه های آمریکایی اندازه کوله پشتی را با اینچ مربع تعیین می کنند و برخی دیگر با لیتر مکعب. پس قبل از رفتن به فروشگاه تبدیل واحد را انجام دهید.

خرید کوله

سایز مناسب در خرید کوله پشتی خوب

سعی کنید کوله پشتی را متناسب با اندازه ی بدن خود انتخاب نمایید. اگر کوله پشتی بیش از اندازه کوچک باشد، فشار بار بیشتر بر روی شانه های شما خواهد بود و اگر بیش از اندازه بزرگ باشد، کمربند آن زیر لگن شما خواهد افتاد و حمل آن شما را ناراحت خواهد کرد. اندازه ی کوله پشتی باید طوری باشد که بر روی لگن شما تکیه کند. یک کوله پشتی مناسب باید با اندازه بالاتنه شما ( فاصله بین شانه ها و استخوان لگن ) تطابق داشته باشد. برای این که بتوانید کوله پشتی مناسب بدن خود را انتخاب کنید، مانند دستور العمل زیر رفتار کنید.ابتدا مقداری وسیله به اندازه ی 20 تا 30 پوند در کوله پشتی قرار دهید تا سنگین شود. تمام بندهای آن را شل کنید و کوله را بر روی پشت خود قرار دهید. سپس سگک های آن را ببندید و کمربند آن را نیز تا جایی که می توانید سفت کنید. در این حالت کوله باید بر روی استخوان لگن شما قرار داشته باشد. به این نکته توجه کنید که در کوله هایی که میزان آویزان بودن آن ها قابل تنظیم است، نوارهای شانه ای باید به کوله وصل باشند.

سایز متناسب کوله

جنسیت کوهنورد در خرید کوله پشتی خوب

از آن جایی که فیزیک بدنی خانم ها و آقایان باهم متفاوت است، توجه به جنسیت کوهنورد یکی از نکاتی است که حتما باید به آن توجه نمایید. استخوان بندی بدن خانم ها معمولا نسبت به بدن آقایان ریزتر است و شکل پایین تنه و لگن آن ها نیز متفاوت می باشد. همچنین خانم ها شانه های ظریف تر و کوچک تری نسبت به آقایان دارند. از این رو بسیاری از تولید کننده ها کوله هایی مخصوص بانوان می سازند. این کوله ها بسته به شرکت تولید کننده از علائمی مانند women lady SL یا شکل گل شیپوری و ... مشخص می شوند. این کوله ها برای آقایانی که استخوان ها ظریفی دارند نیز مناسب می باشد.

جنسیت صاحب کوله پشتی

تهویه

در هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید که در طراحی کوله پشتی منتخب شما، موضوع تهویه در نظر گرفته شده باشد. برای این کار از یک نوع اسفنج خاص در ساخت آن استفاده می شود. این اسفنج باعث می شود تا هوا به راحتی از قسمت پشت کوله عبور کند و تهویه ی بهتری در قسمت پشت فرد ایجاد گردد.در صورت عدم توجه به این مورد، نگه داشتن طولانی مدت کوله پشتی بر روی پشت شما باعث ایجاد تعریق شده و در صورت برداشتن آن در هنگام استراحت پشت شما در معرض باد قرار می گیرد و امکان سرما خوردگی وجود دارد. تهویه ی موجود در پشت کوله باعث می شود تا دمای پشت فرد کاهش پیدا کرده و تعریق به میزان قابل توجهی کمتر شود.

تهویه کوله پشتی

چگونه کوله پشتی باکیفیت را تشخیص دهیم؟

زمانی که قصد خرید کوله را دارید، باید به دقت تمامی بخش های کوله را مورد بررسی قرار دهید. نوع و تمیزی دوخت های کوله پشتی می تواند بیانگر کیفیت و استاندارد بودن کوله ی شما باشد. کمی به دوخت درزها فشار وارد کنید و فواصل دوخت ها را بررسی نمایید. دوخت نامرتب، دررفتگی درزها و پارگی نخ ها می توان دلیلی بر عدم کیفیت کوله پشتی باشد. پوشش بارانی برای یک کوله پشتی بسیار ضروری است. این پوشش باعث خشک ماندن کوله ی شما در باران و رطوبت خواهد شد. سگک های کوله باید به راحتی آزاد شوند تا بتوانند دسترسی راحت تری را برای شما به وجود آورند. بندهای قابل تنظیم نکته ی دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. این بندها باعث می شوند تا بتوانید به راحتی حجم کوله ی خود را با توجه به مقدار بار خود کم یا زیاد کنید. اگر کوله ی شما دارای نقاط اتصال و وصله های چرمی سوراخ دار بر سطح خارجی خود باشد، این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید چیزهای اضافه تری به کوله ی خود آویزان کنید. یک کوله ی باکیفیت و استاندارد به خوبی از ابزار و لوازم شما محافظت می کند و راحتی را نیز برای شما به ارمغان می آورد. برای تست کوله پشتی، فروشندگان معمولا وزنه هایی را در اختیار شما قرار خواهند داد. بهتر است حدود 11 کیلوگرم وزنه را برای امتحان در داخل کوله پشتی مورد نظر خود قرار دهید. سپس مقداری راه بروید و وضعیت را بسنجید. شما باید کاملا احساس راحتی داشته باشید. نکاتی که باید در این بخش به آن توجه داشته باشید:
- کمربند باید در دور لگن شما قرار داشته باشد. برای امتحان، یکی از زانوهای خود را بلند کنید. اگر کوله دارای حرکت ناموزونی بود، به این معنی است که کمربند یا خیلی بالا و یا خیلی پایین است.
- نوارهای شانه از افتادن کوله به عقب جلوگیری می کنند و نباید در زیر بغل شما فرو روند.
- کوله متناسب باید طوری باشد که تمام وزن را بر روی لگن شما بیندازد.
سعی کنید با کوله ای که بر پشتتان است در اطراف فروشگاه کمی قدم بزنید. حالات بدن خود را عوض کنید. به عنوان مثال بالا و پایین بپرید، خم شوید و نوک شست پای خود را لمس کنید. یک پای خود را بر روی صندلی قرار دهید و بدنتان را از یک سمت به سمتی دیگر تکان دهید. در این حالت کوله باید به همراه حرکت بدن شما حرکت کند و باعث به هم زدن تعادل شما نشود. در این حالت باید سعی کنید تا آن را در جای خود تنظیم نمایید. اگر نتوانستید، این کوله را فراموش کرده و کوله ی دیگری را انتخاب نمایید.
در سال های اخیر شرکت های معتبری در سراسر جهان اقدام به تولید کوله پشتی هایی با اندازه، ابعاد و کاربرد های گوناگون کرده اند. این تنوع در تولید می تواند انتخاب را برای کاربر ساده تر کند. امیدواریم با توجه به نکات بیان شده در بالا بتوانید کوله پشتی مناسبی را  انتخاب و سفر خوب و راحتی را برای خود رقم بزنید.

کوله پشتی باکیفیت

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

چگونه یک هاست خوب انتخاب کنیم؟

- ، دوشنبه 27 دی 1400

بسیاری از مدیران وبسایت ها، هنگام گذراندن مراحل طراحی سایت، در مسئله خرید هاست مناسب، دچار سردرگمی می شوند.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :