با تعدادی از دیدنی ترین شهرهای جنوب ایران آشنا شویم

ایران، کشوری است 4 فصل که در هر نقطه آن میتوان زیبایی های بسیاری را پیدا کرد. در بین مناطقی که گردشگران بسیاری دارند، منطقه جنوب کشور طرفداران متعددی دارد. از دلایل سفر به این منطقه، مردم خونگرم و میهمان نواز جنوب و خلیج فارس زیبا و آبی هستند. با ما در مقاله دیدنی ترین شهرهای جنوب ایران همراه باشید تا شما را با تعدادی از شهرهای معروف جنوب ایران آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با زیباترین شهرهای جنوب ایران برایتان جالب خواهد بود.

دزفول

یکی از زیباترین شهرهای جنوب ایران، دزفول است. دزفول شهری تاریخی بوده که برای اقامت در آن نیز مکانهای بسیاری وجود دارند. یکی از این اقامتگاه ها که هم در منطقه ساحلی و هم در نزدیکی محدوده اصلی مراکز تاریخی قرار دارد، هتل روناش است.

دزفول

موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی این شهر در گذشته حمامی به نام کرناسیون بوده که متعلق به دوره قاجار است. این موزه در قسمت شمالی بافت قدیمی این مورد از دیدنی ترین شهرهای جنوب ایران و در مرکز محله کرناسیون قرار دارد. مدت زمانی که برای بازدید از این موزه نیاز دارید، حدود 1 ساعت است.

موزه مردم شناسی دزفول

بازار قدیم دزفول

در بازار قدیم دزفول هم میتوان صنایع دستی مختص این شهر را دید و هم میتوان از برخی بناهای تاریخی بازدید کرد. صنایع دستی موجود در این بازار شامل گلیم بافی، کرتله بافی، کپو و خراطی هستند. از جمله بناهای تاریخی موجود در بازار این مورد از شهرهای معروف جنوب ایران میتوان به کاروانسرا و بقعه شیخ اسماعیل قصری اشاره کرد که قدیمی ترین بنا در بازار بحساب می آید. مدت زمانی که برای بازدید از این بازار نیاز دارید، حدود 2 ساعت است.

بازار قدیم دزفول

حمام شاه رکن الدین

حمام شاه رکن الدین دزفول در محله ای به نام شاه رکن الدین قرار گرفته که در کنار آن مسجد، مدرسه علمیه و بقعه شاه رکن الدین هم قرار دارند. این حمام تاریخی متعلق به دوران صفویه است. برای بازدید از این حمام حدود 1 ساعت زمان نیاز دارید.

حمام شاه رکن الدین دزفول

خانه تاریخی سوزنگر

در محله میاندره، خانه تاریخی سوزنگر با معماری و ساختار قدیمی خود قرار دارد. این خانه شامل دو طبقه است که در طبقه اول، ایوان، اتاقهای گوشوار و تراسی را میتوان دید که دارای سقف چوبی هستند. طبقه دوم این خانه مختص میهمانان بود. این خانه توسط آجر تزئین شده و زیبایی آن هر فرد با ذوقی را به وجد می آورد. زمان مورد نیاز برای بازدید از این خانه 1 ساعت است.

خانه تاریخی سوزنگر دزفول

رودخانه علی کله

پارک ساحلی علی کله است که رودخانه آن نیز در آنجا است، در قسمت شمالی دزفول قرار دارد. برای گشت و گذار در پارک این مورد از زیباترین شهرهای جنوب ایران حدود 2 ساعت زمان نیاز دارید.

رودخانه علی کله دزفول

شوش

شوش در سمت جنوب غربی دزفول قرار دارد و از دزفول تا این مورد از دیدنی ترین شهرهای جنوب ایران تنها 38 دقیقه راه است.

شوش

قلعه شوش

این قلعه که به نام اکروپل یا قلعه فرانسوی ها نیز معروف است، بر روی تپه باستانی شوش و در زمان قاجار ساخته شد. تپه باستانی شوش در خیابان طالقانی این مورد از شهرهای معروف جنوب ایران قرار دارد. برای بازدید از این بنا 2 ساعت زمان نیاز دارید.

قلعه شوش

آرامگاه دانیال نبی (ع)

از جمله معروف ترین مناطق دیدنی جنوب ایران، آرامگاه دانیال نبی است. این آرامگاه دارای دو حیاط بوده و بر روی گنبد مخروطی این آرامگاه، پله قرار داده شد. محل قرارگیری این بنا در قسمت شرقی ساحل رودخانه شاوور و روبروی تپه ارگ هست.

آرامگاه دانیال نبی (ع)

محوطه تاریخی چغازنبیل

نمی شود به این مورد از زیباترین شهرهای جنوب ایران سفر کرد و محوطه چغازنبیل را ندید. این مکان در 35 کیلومتری جنوب شرقی شوش قرار گرفته و توسط عیلامی ها در سال 1250 قبل از میلاد ساخته شده است. برای بازدید از این مکان 2 ساعت زمان نیاز دارید.

محوطه تاریخی چغازنبیل شوش
آبادان

برای اقامت در آبادان، هتل کیوان را پیشنهاد می دهیم. این هتل در مرکز شهر قرار دارد و از اینجا به راحتی میتوان به تمام نقاط دیدنی دسترسی داشت.

آبادان

کنزالمال

در این مورد از شهرهای معروف جنوب ایران میتوان مراکز خرید بسیاری را پیدا کرد. یکی از مراکز خرید بزرگ در محدوده اروند رود که دارای 400 غرفه بوده، کنزالمال است. برای بازدید از این مرکز خرید نیاز به 2 ساعت زمان دارید.

کنزالمال

پل کابلی

پل کابلی آبادان در محله فرهنگیان درست در کنار پل اصلی رودخانه بهمنشیر قرار دارد. این پل اولین پل کابلی بر روی خشکی در جهان است. بازدید از این پل 2 ساعت زمان نیاز دارد.

پل کابلی

فلافل سرای اکبر برزیلی

فلافل جنوب یکی از غذاهای معروف در این منطقه است. یکی از این فلافلی های مشهور که در نزدیکی هتل کیوان قرار دارد، فلافل سرای اکبر برزیلی است. از پل کابلی تا این فلافل سرا تنها 8 دقیقه با خودرو فاصله هست.

فلافل سرای اکبر برزیلی

دیلم

در مرز استان خوزستان و شمال غربی استان بوشهر، بندر دیلم قرار دارد. در اینجا میتوان از خلیج زیبای فارس لذت برد. در کنار این بندر، بازارهایی از جمله بازار کویتی ها وجود دارند. در این بازارها می توانید اجناس خارجی را با قیمت کمتری نسبت به دیگر بازارها پیدا کنید.

بندر دیلم

بوشهر

برای اقامت در شهر بوشهر، هتل ساحلی پرواز را به شما پیشنهاد می دهیم. این هتل بعد از درب پایگاه هوایی و مقابل پارک مرجان قرار دارد.

بوشهر

بازار قدیم بوشهر

از جمله جاذبه های این مورد از شهرهای معروف جنوب ایران، بازار قدیمی بوشهر است. این بازار در محله دهدشت قرار دارد و در زمان قاجار ساخته شده است. برای بازدید از این بازار نیاز به یک ساعت زمان دارید.

بازار قدیم بوشهر

موزه دریانوردی

در موزه دریانوردی دو بنا قرار دارند که شامل عمارت کلاه فرنگی و ساختمان کنسولگری می شوند. این بناها در سال 1858 میلادی و در زمان قاجار به عنوان مقر کنسولگری دولت انگلیس ساخته شدند. برای بازدید نیاز به یک ساعت زمان دارید.

موزه دریانوردی بوشهر

عمارت ملک بوشهر

یکی از مناطق دیدنی جنوب ایران، عمارت ملک است که در دوران قاجار و به وسیله فرانسویان ساخته شد. مصالح بکار برده شده در این عمارت بومی و محلی هستند.

عمارت ملک بوشهر

عسلویه

برای رفتن به قشم، بهتر است در بین راه در شهر عسلویه استراحتی داشته باشید و از این شهر دیدن کنید. این شهر ساحل بسیار زیبایی دارد. برای اقامت نیز هتل آپارتمان رمیله عسلویه را به شما معرفی می کنیم.

عسلویه

قشم

قشم یکی از جزیره های زیبای خلیج فارس است که با خودرو شخصی خود از بندر خمیر و بعد از بندر پل راهی قشم میتوان به این جزیره رسید. در قشم میتوان مراکز خرید بسیاری را پیدا کرد. اگر بدنبال خرید کردن هستید، محل اقامت خود را هتل مارینا 2 انتخاب کنید.

قشم

آکواریوم قشم

یکی از مکان هایی که باید حتما در سفر خود به قشم از آن دیدن کنید، آکواریوم پروانه طلایی است. در این آکواریوم میتوان انواع مختلفی از آبزیان را مشاهده کرد. این آکواریوم شامل 180 نوع ماهی و آبزی بوده و وسعت این مکان حدود 1000 متر مربع است. مدت زمانی که برای بازدید از این آکواریوم نیاز دارید، حدود 1 ساعت است.

آکواریوم قشم

منطقه حفاظت شده حرا

در بین جزیره قشم و سواحل استان هرمزگان، تنگه ای به نام خور خوران قرار دارد که در این تنگه میتوان جنگلهای حرا را مشاهده کرد. برای بازدید از این منطقه جالب، حدود 2 ساعت زمان نیاز دارید.

جنگل های حرا

پارک کروکودیل نوپک

در شهر سوزا، پارک ساحلی وجود دارد که اگر از کروکودیل نمی ترسید، پیشنهاد می کنیم، حتما به آن سری بزنید. پارک کروکودیل نوپک اولین مرکز پرورش و نگهداری کروکودیل در خاورمیانه هست. زمان مورد نیاز برای بازدید از این پارک حدود 1 ساعت است.

پارک کروکودیل نوپک

بندرعباس

بعد از قشم به بندرعباس سفر کنید. در اینجا هتلی را به شما پیشنهاد می دهیم که به برخی مراکز خرید و اسکله مسافربری قشم نزدیک است. این هتل در میدان 17 شهریور واقع شده و نام آن هتل 3 ستاره ایران است. این شهر بخاطر قرارگیری در کنار دریا و سایر عوامل از نظر سوغاتی با دیگر شهرهای ایران متفاوت است. بندرعباس به غذاهای مختص خودش بسیار معروف است و یکی از غذاهایی که باید حتما امتحان کنید، هواری است. پیشنهاد می دهیم کل شهر را گشت بزنید و از زیبایی های این شهر لذت ببرید.

بندرعباس

موزه بزرگ بندرعباس

موزه بزرگ بندرعباس شامل 3 طبقه می شود. در طبقه اول، فضای عمومی، خدماتی، کتابخانه تخصصی و نمایشگاه قرار دارند. طبقه دوم به بخش مردم شناسی تعلق گرفته که شامل مجموعه ای مربوط به صید و صیادی، آزادسازی قلعه هرمز هست. طبقه سوم نیز متعلق به باستان شناسی است. برای بازدید از این موزه به یک ساعت زمان نیاز دارید.

موزه بزرگ بندرعباس

معبد هندوها

در سال 1310 هجری قمری معبد هندوها ساخته شده است. این معبد با توجه به معماری هندوها ساخته شده و شکل بسیار متفاوتی نسبت به معماری موجود در این منطقه و کل ایران دارد. این معبد در بلوار املم خمینی و روبروی بازار روز قرار دارد. می توانید بعد از دیدن این معبد، گشتی نیز در بازار روز بزنید. برای بازدید از این معبد 1 ساعت زمان نیاز دارید.

معبد هندوها در بندرعباس
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

با تعدادی از دیدنی ترین مناطق طبیعی ایران آشنا شویم

سبا بیات ، یکشنبه 8 خرداد 1401

با ما در مقاله زیباترین مناطق طبیعی ایران همراه باشید تا شما را با تعدادی از برترین جاذبه های طبیعی ایران آشنا کنیم.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
  • سلام الیکم برعکس ان چیزی که می گند ایران فوق الاده زیبا و دوست داشتنی است و مردمانش یاد گرفته اند که همدیگر را دوست داشته باشند درود بر تو ای ایران و مرگ بر من با جیب بی پول