با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی قزوین آشنا شویم

قزوین یکی از استان های بخش مرکزی کشور بوده که مانند سایر مناطق فرهنگ، هنر و آداب و رسوم خاص خود را دارد. خوشمزه ترین غذاهای سنتی قزوین در کنار شیرینی هایش در میان مردم ایران و حتی دیگر کشورهای دنیا دارای شهرت و محبوبیت هستند. با ما در مقاله محبوب ترین غذاهای سنتی قزوین همراه باشید تا شما را با تعدادی از برترین غذاهای سنتی قزوین آشنا کنیم.

قیمه نثار

یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی قزوین، قیمه نثار هست. این غذای خوشمزه یکی از غذاهای اصلی مهمانی ها، مراسم ها، اعیاد قزوینی ها بوده که در کنار غذاهای دیگر بر روی سفره قرار می گیرد. برای تهیه این غذا از برنج آبکش شده، گوشت گوسفندی، خلال پرتقال، خلال بادام، خلال پسته، پیاز داغ، زعفران، زرشک و رب گوجه فرنگی استفاده می شود. قیمه نثار دارای یک طعم فوق العاده بی نظیر بوده و معمولا به همراه سبزی خوردن و ماست سرو می گردد.

قیمه نثار

کوکوی شیرین

در تهیه این مورد از برترین غذاهای سنتی قزوین از سیب زمینی، تخم مرغ، ماست، آرد، شکر، گلاب، پودر هل، زعفران و روغن استفاده می شود. همچنین، ادویه و چاشنی های معطری را برای خوش طعم و عطر شدن به آن اضافه می کنند.

کوکوی شیرین

شیرین پلو

قزوینی ها به خوراکی و غذاهای شیرین علاقه ی زیادی دارند. از این رو، در آشپزی سنتی آنان بسیاری از غذاها دارای طعمی شیرین هستند. شیرین پلو یکی از غذاهای محبوب و لذیذ مردم قزوین بوده که از برنج، سینه مرغ، خلال پرتقال شیرین شده، شربت قوام آمده، خلال بادام، خلال پسته، زعفران ساییده شده، کره، سیب زمینی و مرغ تهیه می گردد.

شیرین پلو

دیماج

دیماج یک غذای تابستانی بوده که از تکه های نان لواش خشک، پنیر، خیار، سبزی خوردن، گردو، پیاز داغ و زردچوبه تهیه می شود. برخی افراد در این غذا از هندوانه نیز استفاده می کنند. جالب ترین بخش این غذای سنتی نحوه خوردنش هست. مردم این مورد از محبوب ترین غذاهای سنتی قزوین را با دست می خورند و آن را به صورت لقمه هایی با اندازه و شکل دلخواه درآورده و نوش جان می کنند. برخی نیز برای لقمه کردن دیماج از استکان های کمر باریک کمک می گیرند.

دیماج

آش دوغ قزوینی

اگر از طرفداران آش هستید، چشیدن طعم آش دوغ قزوینی را از دست ندهید. تهیه این آش محلی بسیار ساده بوده و معمولا تمامی خانم های قزوینی می توانند آن را درست کنند. برای پختن این آش از برنج، حبوبات شامل عدس، لوبیا قرمز و نخود، دوغ چکیده، سبزی آش، پیاز داغ، سیرداغ و نعناع داغ استفاده می شود. البته، این مواد ممکن است در خانواده های مختلف و با توجه سلیقه و ذائقه آن ها کمی متفاوت باشند. پس از پختن این مواد، گوشت ها را به صورت قلقلی درآورده و سرخ می کنند و هنگام سرو، بر روی آش دوغ می ریزند.

آش دوغ قزوینی

آش ماش پیازو

آش ماش پیازو یکی از آش های سنتی قزوینی بوده که برخلاف سایر آش ها در تهیه آن از سبزی استفاده نمی شود. مواد اصلی این آش را برنج، گوشت و حبوبات شامل عدس، ماش، لوبیای قرمز و چشم بلبلی تشکیل می دهند و برای طعم دادن به آش نیز از پیاز، دارچین، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می کنند.

آش ماش پیازو

جوجه بروستد

جوجه بروستد غذایی است که در آن مرغ را به همراه سیب زمینی سرخ شده، سوپ شیر، نان باگت و خیارشور میل می کنند. این غذا جز غذاهای سنتی و بومی مردم این استان محسوب نمی گردد. این غذای خوشمزه معمولا در وعده غذایی شام میل می شود.

جوجه بروستد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم آشنا شویم

ز. نیرومند ، جمعه 17 آذر 1402

با ما در مقاله بهترین غذاهای محلی قشم همراه شوید تا شما را با تعدادی از غذاهای سنتی معروف قشم آشنا کنیم.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 21 دی 1396

    سلام ، به هم وطنانی که علاقمند هستند دیداری از این استان داشته باشند پیشنهاد می کنم در ماه محرم روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به این شهر سفر کنند تا با یک تیر چند نشان بزنند ، زیارت ، عزاداری ، دیدن اماکن تاریخی ، و میل نمودن غذای نذری ، که حتما پای قیمه نثار هم در وسط خواهد بود .