موزه میراث روستایی گیلان | سفر در تاریخ روستایی گیلان

جاذبه های گردشگری گیلان،در تمام طول سال میهمانانی را از سراسر ایران و جهان به سمت خود می کشاند. استان گیلان به علت آب و هوا و طبیعت زیبا و بکرِ بسیاری نقاط آن، همواره مورد توجه قرار گرفته است. اما این استان علاوه بر طبیعت خیره کننده، دارای فرهنگ، آداب و رسوم، میراث فرهنگی، خوراکی های متنوع و بازی های بسیاری است. وجود تمام این جاذبه ها در یک بسته ی قابل لمس برای همگان بسیار جذاب می باشد. موزه تاریخ روستایی گیلان در سراوان همان بسته ی هیجان انگیز بازتاب دهنده ی گیلان اصیل و سنتی است. حضور در موزه میراث روستایی گیلان با خانه های کاهگلی اصیل به همراهی کسانی که لباس های محلی به تن دارند و غذاهای سنتی، صنایع دستی و بازی های قدیمی بازتاب دهنده ی همان صمیمیت و جلای زندگی روستایی قدیم است.

خانه ی روستایی در موزه تاریخ روستایی گیلان

موزه تاریخ روستاهای
خانه ی روستایی موزه روستایی گیلان
موزه تاریخ روستایی گیلان-سراوان

پس از زلزله ی سال 69 رودبار، در راستای حفظ میراث روستایی استان، تصمیمی برای نگهداری مطمئن تر از خانه های با قدمت بیش از 150 سال گرفته شد تا بیش از پیش به آن ها رسیدگی و از آن ها نگهداری شود. در سال 81، این تصمیم عملی شد و فاز اول احداث موزه میراث روستایی گیلان آغاز شد. این موزه با مساحت حدود 260 هکتار در کیلومتر 18 آزادراه رشت- قزوین در جاده ی سراوان- شفت قرار دارد و امروزه یکی از جاذبه های گردشگری گیلان است. اقلیم های ساحلی، جلگه ای، کوهپایه ای و کوهستانی در دو حوزه ی شرق و غرب به همراه جلگه ی مرکزی، 9 حوزه ی بازسازی شده در این موزه هستند که هرکدام از آن ها در قالب یک روستا بازسازی شده اند.
این بازسازی و ساخت موزه تاریخ روستایی گیلان بدین گونه بود که پس از مطالعات میدانی بر روی خانه های قابل انتقال و منطبق بر شاخص های موزه، خانه ها واچینی و در محیط موزه، دوباره چینی می شوند. تاکنون 25 مجموعه مسکونی شامل خانه ها و بناهای جانبی (مثل انبار برنج، تلمبار و طویله و باغچه سبزیجات و صیفی جات تقریباً در محوطه همه خانه ها) متعلق به 7 روستا، به همراه مسجد، مدرسه، ساختمان ورودی، خانه پژوهشگران، بازارچه، قهوه خانه های سنتی و کارگاه آهنگری، مجموعا 80 بنا، به این موزه منتقل شده اند. از این بین 35 بنا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

خانه های روستایی موزه میراث روستایی در برف

نکات جالب توجه

در قسمت بازسازی شده ی جلگه ی مرکزی در موزه میراث روستایی گیلان، کشتزار برنجی بازسازی شده که هر ساله در آن کاشت و برداشت برنج به روش سنتی انجام می گیرد. در بخش های دیگر، باغ چای، توتستان، نارنجستان و محل های نگهداری دام و طیور نیز احداث شده که بیانگر معیشت مردم روستاهای گیلان می باشند. در کنار تمام این بازسازی ها، جشنواره های متعدد موسیقی محلی، معرفی مفاخر، مراسم و آئین های سنتی و بازی ها و نمایش های بومی نیز در موزه برگزار میگردد تا علاوه بر اینکه این آداب به نسل آینده منتقل شود، به بازدیدکنندگان نیز معرفی گردند. همچنین در این موزه رستوران ها، چایخانه ها، بازارهای سنتی، پارک کودک، کارگاه های آموزش و تولید صنایع دستی پذیرای گردشگران می باشد. در تمام طول بازدید راهنماهای بازدید این محل، فروشندگان و سازندگان صنایع دستی و غذاها با لباس های محلی همراه بازدیدکنندگان هستند تا برای بومی های استان یادآور سال های دورشان و برای بازدید کنندگان روایتگر روزهای قدیم این استان باشد.

طبخ نان محلی گیلان
سابیدن سبزی در نمکیار در موزه میراث روستایی
چادرشب بافی در موزه میراث روستایی
ساخت گمج در موزه تاریخ روستایی گیلان
شالیزار ایجاد شده در موزه تاریخ روستایی گیلان
فروش گرک در موزه ی تاریخ روستایی گیلان

کلام آخر

اگر گذرتان به گیلان خورد و بازدید از این قسمت از جاذبه های گردشگری گیلان را از دست دادید، دوباره سفر کنید و گیلان را بهتر، متفاوت تر و عمیق تر بشناسید. این بار علاوه بر سبزِ کوه و دشت و آبیِ دریا، اصالت را در آنجا درک کنیم و برگی نو رقم بزنیم در حفظ این میراث. باشد که با دلسوزی بیشتر در حفظ آن ها کوشا باشیم. این موزه همه روزه از ساعت 9 الی 16:30 پذیرای بازدیدکنندگان می باشد.

با لباس محلی در موزه میراث روستایی
لافندبازی در موزه میراث روستایی

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

جاذبه ای گردشگری به اسم موزه میراث روستایی گیلان

hb ، دوشنبه 9 اردیبهشت 1398

موزه میراث روستایی گیلان یک مکان جذاب و توریستی برای تماشای معماری و فرهنگ سنتی ساکنان روستاهای اصیل استان گیلان می باشد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :