موزه تماشاگه زمان تهران؛ جایی که زمان نمیگذرد

در عمارتی 80 ساله و در داخل باغی به وسعت پنج هکتار، گنجینه ای ارزشمند از ساعتهای قدیمی و زیبا وجود دارد که قدمتش به دوره محمد شاه و ناصرالدین شاه باز می گردد. نام این مکان زیبا، موزه تماشاگه زمان تهران هست. یکی از قسمتهای خیره کننده این مجموعه، اتاق اصفهانی ها بوده که گچبری های آن از تالار موسیقی کاخ عالی قاپوی اصفهان الهام گرفته شده است. علاوه بر گچبری های اتاق، چیز دیگری که توجه ببیننده را به خود جلب می کند، تابلوی گچبری آفرینش و قسمتهایی از طلا در گوشه سقفهاست. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا علاوه بر اعلام ساعت کاری موزه زمان، شما را از جزئیات پلان موزه زمان نیز آگاه کنیم.

موزه زمان

ساختار

در طبقه اول ساختمان موزه می توان شاهد ساعتهای کوکی و وزنه ای مکانیکی بود. از ساعتهای خاص این طبقه از پلان موزه زمان، ساعت شاهینی و ساعتی بوده که هر نیم ساعت یکبار جوجه ای از دریچه ای بیرون می آید و زنگ می زند. در طبقه دوم نیز تعداد زیادی ساعتهای مچی، جیبی و تقویم وجود دارند.

ساختار موزه تماشاگه زمان

نکات جالب

شاید یکی از جذاب ترین ساعتهای موزه، کارت ساعت زنی یا کارت پانچ که مخصوص ساعت زدن در راه آهن آن دوره بوده، باشد که با قرار دادن کارت کارمندان در جای مخصوص و فشردن کلیدی، ساعت ورود و خروج کارمندان ثبت می شد. در این مجموعه چیزی که جلب توجه می کند، ظاهر ساعتها بوده که بعد از اسلام تزئینات اسلامی بر رویشان انجام شده اند. از جمله این ساعتها می توان به ساعتی اشاره کرد که روی آن تصویری از زنی با حجاب است.

نوع دیگری از ساعتهای موزه تماشاگه زمان تهران، ساعتی است با زنگ کوکو که در قرن 14 میلادی وارد ایران شد و مورد توجه بسیاری قرار گرفت. در این موزه ساعت جیبی با قدمت 300 ساله بوده که برای محافظت بیشتر 3 در دارد. این ساعتها ابتدا به عنوان کالایی لوکس بوده و بعلت وزن کم و سبکی، به راحتی از گردن آویزان می شدند.

نکات جالب درباره موزه تماشاگه زمان

روشهای محاسبه زمان

شاید برایتان جالب باشد که در موزه تماشاگه زمان، روشهای محاسبه زمان نیز حفظ شد. در این موزه ساعتی وجود دارد که با سوختن شمع زمان را نشان می دهد. اختراع این ساعت به 1000 سال پیش باز می گردد و به آلفرد کبیر نسبت داده شده است. در فضای باز موزه تماشاگه زمان تهران ساعتهای سوختی، شنی، آفتابی را می توانیم ببینیم و خودمان هم نقش عقربه های ساعت را ایفا کنیم. از ساعتهای دیگر میتوان به ساعت آبی، ساعت آبی پنگان، ساعتهای اتمی، ساعت قایق اژدها، ساعتهای الکتریکی اشاره کرد.

روشهای محاسبه زمان

اطلاعات کلی

آدرس موزه زمان: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، نبش خیابان پرزین بغدادی

ساعت کاری موزه زمان: همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت 9 صبح تا 18

تلفن موزه زمان: 02122417336

قیمت بلیت موزه زمان: برای ایرانی ها 30000 ریال و برای غیر ایرانی ها 150000 ریال

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

تاریخچه خانه حسین خداداد یا موزه تماشاگه زمان مشهور

گلاره یوسف پور ، جمعه 11 بهمن 1398

برای آشنایی بیشتر با خانه حسین خداداد یا همان موزه تماشاگه زمان معروف و دیدنی با ما همراه باشید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :