گزارش اختصاصی همگردی از اقامتگاه بومگردی خانه باغ شاکر

گاهی دلمان می خواهد که در زمان به عقب برگردیم. به دوران کودکی و سرخوشی اش، اما شاید هم برخی اوقات به این فکر کنیم که می خواهیم به گذشته برگردیم. گذشته خیلی دور. شاید فکر کنید که هیچ کدام از این ها ممکن نیست، اما من که می گویم اگر بازگشت به دوران کودکی امکان پذیر نباشد، شرایط سفر به تاریخ مهیاست. حتما می پرسید چگونه؟ یا شاید هم فکر کنید که دیوانه شده ام، اما هنوز هم هستند، خانه هایی که مربوط به صدها سال پیش هستند و عطر و بوی خاطرات قدیم را در خود جای داده اند. یکی از این خانه های قدیمی که حدود 300 سال قدمت دارد، خانه باغ شاکر در شهر آران و بیدگل در استان اصفهان است که حدود 2 سال پیش با عنوان اقامتگاه بومگردی خانه باغ شاکر شروع به پذیرش مهمان نمود. با همگردی همراه باشید تا با این اقامتگاه بیشتر آشنا شوید.

شبی را در خانه باغ شاکر، مهمان زندی ها و قاجاری ها باشید..

اقامتگاه خانه باغ شاکر که در سال 95 از میان 208 اقامتگاه به عنوان برترین اقامتگاه استان اصفهان شناخته شد، در دل جاده و در 5 کیلومتری شهر در مزرعه حسین آباد واقع شده. آقای شاکر، صاحب خانه حدود 5 سال پیش این زمین و ساختمان و باغ آن با مساحت حدودی 8000 متر مربع با هزینه شخصی خریداری نمود و فاز یک آن را راه اندازی نمود. فازی که شامل اتاق های اقامتگاه، برج نگهبانی و اتاق کرسی است. آقای شاکر قصد دارد که فاز دوی آن را نیز که شامل باغ های اطراف است، سر و سامان دهد. نمای خشتی و کاهگلی اقامتگاه، رنگ و بو و حال و هوایی سنتی را در دل کویر زنده می کند. خانه باغ، کمی از شهر دور است، اما همین مسئله، آن را تبدیل به مکانی بکر و بی سر و صدا برای استراحت کرده. برج نگهبانی خانه متعلق به دوران زندیه است و قدمتی در حدود 300 سال دارد و بخش شاه نشین آن نیز یادگار دوران قاجار است.

خانه باغ شاکر

 سلامی به بادگیرهای خانه

قبل از هر چیز با نزدیک شدن به خانه، برج نگهبانی و دو بادگیر بلند اقامتگاه، توجه را جلب می کند. گویی می خواهد از دور فریاد بکشد و مهمانان را هرچه زودتر به سمت خود فرا بخواند. جاده خاکی را که پشت سر بگذاری، به تابلوی ورودی می رسی که با حروف درشت روی آن نوشته شده: اثر فرهنگی، تاریخی خانه باغ شاکر. در چوبی بزرگ اقامتگاه که در میان دیوارهای خشتی احاطه شده، خودنمایی می کند. کوبه ای روی در منتظر است تا دست به سمتش دراز کنی و آن را به در بکوبی تا میزبان از شنیدن صدایش گل از گلش بشکفد و به استقبال میهمانان بیاید. صاحب اقامتگاه، حدودا 60 ساله است و آنطور که فهمیدیم سال ها به تدریس زبان انگلیسی در مدارس می پرداخته و اکنون چند سالیست که به دغدغه همیشگی خودش روی آورده، جذب گردشگر و شناساندن پتانسیل های ایران و آران و بیدگل به جهانیان. اقامتگاه، 4 اتاق دارد که هرکدام نام های خاصی دارند که بر روی تابلوی بالای سرشان نوشته شده و طبق گفته آقای شاکر، هرکدام نام یکی از گیاهان دارویی و مفید کویر هستند. کویری که برای مردمان آن خطه آشنا که نه، همچون دوستی دیرینه است. در اتاق ها، چیزی که توجه را جلب می کند، فضای سنتی آن است. بالشت ها و پشتی های متعدد رنگی، صاقچه های کوچک، پنجره های بزرگ و قدی رو به حیاط و حوض، لوازمی قدیمی مثل گنجه، صندوقچه، فانوس و چراغ گردسوز که بر روی طاقچه قرار گرفته اند. رختخواب های تمیزی هم در دو طرف سمت چپ اتاق دسته شده اند و روی هم قرار گرفته اند و تعدادشان زیاد است، چون هر اتاق تقریبا ظرفیت 8 نفر را دارد.

حیاط خانه باغ شاکر

کمی بیشتر درباره خانه تاریخی

شاه نشین به همینجا و اتاق هایش ختم نمی شود. از پله های اتاق که پایین می آیی، حوض پر از ماهی است و گلدان های دور و برش و باز هم پله. همان پله هایی که تو را به سمت تاریخ می برند. در خانه باغ شاکر، همه چیز به گونه ای است که فکر می کنی در ماشین زمان هستی. از پله های اتاق که پایین می آیی به دوران قاجار می روی و پله های بعدی را که طی می کنی، کم کم راهت به سمت زندیه باز می شود. حوضی بزرگ با تختی رویش که جان می دهد برای صبحانه خوردن در زیر آفتاب گرم دم صبح یا شامی در خنکای دم غروب. کمی جلوتر، دست راست را که نگاه کنی، آتشی برافروخته می بینی که دورتادورش را کنده های چوب به جای صندلی گرفته و سرمای پاییز را برای مهمانان دلپذیر می کند. وقتی هم که چای زغالی و سیب زمینی زیر خاکستر به راه باشد که دیگر نور علی نور است. اما داستان به همینجا ختم نمی شود. گرمای آتش هرچقدر هم زیاد باشد، به پای گرمای کرسی نمی رسد. کرسی هایی که فقط پاهارا گرم نمی کنند، هدفشان گرم کردن دل هاست، وقتی که همه را مصرانه دور یک لحاف جمع می کنند. اتاق کرسی زیر برج نگهبانی قرار دارد. دست راست آن راه پله ایست تنگ و باریک که نمی دانی وقتی به آن بالا برسی، قرار است با چه شکوهی رو به رو شوی. جایی که بر فراز برج، تک تک ستاره ها در شب همچون دوستی قدیمی به تو چشمک می زنند و نوید روزهای پر امید را می دهند، البته در میانه راه پله، اتاق دیگری نیز قرار دارد که همچون بهار خواب است و درهایش از دو طرف، همیشه باز.

شاه نشین خانه باغ شاکر

دور همی در خانه باغ شاکر
برج نگهبانی خانه باغ شاکر
اتاق کرسی خانه باغ شاکر

امکانات اقامتگاه خانه باغ شاکر

آشپزخانه هم همراه با غذاهای سنتی اش از جمله شامی گوشت شتر، سمت راست شاه نشین قرار دارد. صبحانه در خانه باغ، رایگان و جزو سرویس است، اما در صورت سفارش ناهار و شام، هزینه ها را باید پرداخت کنید. ظرفیت کل اقامتگاه، 40 نفر بوده و هزینه یک شب اقامت به ازای هر نفر، 75 تومان است. سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و حمام هم در نزدیکی برج نگهبانی قرار دارد و مشترک است. ساعت اسکان، 2 بعد از ظهر و زمان تخلیه اتاق ها هم 12 ظهر است. در صورتی که بخواهید و از قبل هماهنگ کنید، تور کویرگردی در کویر ابوزید آباد و مرنجاب و آفرود و شترسواری هم از ظرف اقامتگاه با هزینه ای جداگانه ارائه خواهد شد. سیستم گرمایشی اقامتگاه، پکیج بوده و آب گرم هم موجود است.

سرویس بهداشتی خانه باغ شاکر

 دیدنی های آران و بیدگل

از دیدنی های نزدیک به آران و بیدگل که بسیار هم معروف است، می توان به شهر زیرزمینی نوش آباد یا اویی در شهر نوش آباد اشاره کرد که حدودا 6 کیلومتر با این شهر فاصله دارد که با اتومبیل در 10 دقیقه طی می شود. قلعه فرزین نیز از بناهای تاریخی و بسیار زیبای نوش آباد است که البته رسیدگی به ان نشده و می توان گفت که رهایش کرده اند. کویر ابوزیدآباد و کویر مرنجاب هم در فاصله کمی از این شهر قرار گرفته اند.

 نگاهی اجمالی به خانه باغ شاکر

پارکینگ: ندارد

نحوه دسترسی: به اندازه 2 کیلومتر از جاده، خاکی است.

صبحانه: رایگان

اینترنت: ندارد

وسایل گرمایشی: پکیج/کرسی

تلویزیون: ندارد

تخت: ندارد

حیاط: دارد

سرویس بهداشتی: ایرانی و فرنگی و مشترک

 

توصیه ها و نکات سفر

از آنجا که آران و بیدگل، شهری کویری است، آب و هوای آن در تابستان ها بسیار گرم و خشک و در شب های زمستان، بسیار سرد است. بهترین زمان سفر به این منطقه، پاییز و همینطور اوایل بهار است. در پاییز، با خود لباس گرم به همراه ببرید. ضد آفتاب و کلاه لبه دار را برای سفر به کویر فراموش نکنید. اگر با ماشین شخصی می روید، بهتر است که از گوگل مپ استفاده کنید و اگر اتومبیل کرایه می کنید، مطمئن باشید که از محلی ها بوده و اقامتگاه را بشناسد.

 

اطلاعات تماس و دسترسی

آدرس: اصفهان، آران و بیدگل، خیابان عباس آباد، خیابان شهید ملکیان، خیابان شهید کریم پناه، دشت حسین آباد

تلفن تماس: 09133620653

سایت: http://shakergarden.com

اینستاگرام: instagram.com/khanebaghe_shaker

تلگرام: https://t.me/shakerEcolodge

آقای شاکر

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

گزارش اختصاصی همگردی از اقامتگاه بومگردی ورکانه

مینا جعفری ، چهارشنبه 2 اسفند 1396

به عنوان سفر بلاگر همگردی، سفری به روستای ورکانه داشتم تا از تنها اقامتگاه روستا یعنی " اقامتگاه بومگردی ورکانه " گزارشی کامل تهیه کنم ...

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :