غار مغان| جاذبه ای طبیعی ماورای تصور بشر

خراسان رضوی سرزمین غارهاست. تعداد غارهایی که در این استان شناسایی شده است به 220 غار می رسد. مهم ترین غار های این استان غار مغان و بزنگان می باشد که در این متن ما به بررسی غار مغان می پردازیم. همه ساله افراد زیادی برای بازدید از این غار زیبا به این استان سفر می کنند. غار در ارتفاع 2157 متری از سطح دریا و در روستای مغان در 28 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد و برای رفتن  به داخل این غار باید کاملا با آن آشنا باشید چون که غار  دارای مسیر های پرپیچ و خمی می باشد که ممکن است درآن گم شوید. گفته می شود که این غار عمرش بین 30 تا 40 میلیون سال می باشد. این غار از سنگ های آهکی دولتی به رنگ خاکستری تشکیل شده است. این غار در سال 1324 توسط 70 نفر کوهنورد مشهدی کشف شد. غار دارای لایه های مختلف  و ظریفی است. تعداد دهانه های این غار دو دهانه می باشد. ستون های استالاگمیت و استالاکتیت واقعا زیبا هستند که سبب شده منظره زیبایی در این غار به وجود بیاورند. دهانه های این غار یکی رو به شمال و دیگری رو به شرق است و دهانه شمالی 6 در 2 متر و دهانه شرقی 5/12 متر در 3 متر می باشد. از روستای مغان تا دهانه این غار تقریبا باید یک ساعت و نیم پیاده روی کنید و باید به همراه خود تجهیزات لازم و کافی از قبیل چراغ قوه ، کفش و لباس مناسب و آب خوردن همراه داشته باشید. گشت و گذار دراین غار 2 ساعت تا 5/2 ساعت طول خواهد کشید. غار مغان دارای اسرار پیچیده ای است. طوری که مردم محلی اعتقاد دارند که روزگاری در درون این غار جن و پری وجود داشته است و علتش وجود برکه آب در وسط غار است. انواع فسیل های تنتاکولیتس ، و کرینوئید هاو براکبویودها را می توان در غار مغان مشاهده کرد که خط الراس ارتفاعات ناحیه را با مقاومت بالایی که دارند تشکیل داده اند. برای رفت و آمد در داخل غار باید خیلی مراقب باشید چون که وجود چاه های متعدد که در داخل آن ها خفاش هایی زندگی می کنند، در درون غار می تواند خطر سقوط به درون آن ها را به همراه داشته باشد. یکی از این چاه ها عمقی به اندازه 25 متر دارد. این غار به سبب وجود این چاه ها به سه طبقه تقسیم می شود. برای رسیدن به برکه  آبی که در داخل غار  قرار دارد باید از پرتگاه تنگی عبور کنیم. پرتگاهی که 35 سانتی متر بیشتر نیست واقعا خطرناک است پس مراقب باشید که زیر در این پرتگاه چاهی عمیق وجود دارد. بعد از رد شدن از این پرتگاه مرگ به برکه آب می رسیم. بعد از رد شدن از برکه یک محوطه ی کوچکی وجود دارد که آخرین نقطه ی غار مغان می باشد و دارای چند شعبه فرعی است . این سوال مطرح است که چگونه به غار مغان برویم ؟ پاسخ این پرسش ما را در لذت بردن از دیدنی های غار مغان یاری می کند.

روستای دیدنی مغان

مشخصات دقیق غار مغان

ارتفاع ورودی غار  ابتدا 4 متر وبعد کمی که جلوتر می رویم تا 12 متر هم می رسد و قطرات آبی که از سقف غار در برخی نقاط به پایین می ریزد فضای دل انگیزی را ایجاد می کند. یک استلاکمیت دو قلو زیبایی را می توان بعد از طی مسافتی در حدود 110 متر مشاهده کرد. ورودی غار مغان 19 متر می باشد. تنگه ای که عرض ان 4 متر می باشد در 120 متری داخل غار وجود دارد که دهانه ی آن به سمت غرب می باشد و به تالار دوم راه دارد. بزرگترین تالار غار مغان و حتی بزرگترین تالار بین دیگر غارهای خراسان رضوی تالار اول غار مغان می باشد که طول آن 246 متر ارتفاع این تالار 9 متر و عرضش بین 11 تا 33 متر متغیر می باشد. طول تالار دوم که بعد از عبور از یک تنگه 4 متری وارد آن می شویم 29 متر و ارتفاع آن 7متر وعرضش هم در حدود 10 متر می باشد. اندکی که مسیر داخل غار را طی کنیم به یک سربالایی می رسیم که این سربالایی به دو حفره غربی و جنوب غربی که 19 متر طول دارد راه دارد که اگر از هرکدام از این حفره ها بگذریم به تالار سوم راه دارند. تالار سوم ارتفاعی بالغ بر 6 متر و عرض آن 7 و طول آن 12 متر می باشد. توصیه ما به شما دوستان و غارنوردان عزیز این است که از مسیر غربی بروید چون که ساده تر و راحت تر می باشد. تالار چهارم  که طول آن 23 متر و ارتفاع آن 6 متر و عرض 7 متر می باشد و در جایی قرار گرفته که رفتن به آن سخت است زیرا که یک صخره ی 5 متری در جلویتان است که راهی گربه رو دارد و در سمت راست قرار گرفته است که باید با یک طناب و با کمک دیگر دوستان خود از این مسیر عبور کنید. از تالار چهارم اگر 23 متر فاصله بگیرید به یک دو راهی شرقی و غربی خواهید رسید که این دوراهی های هرکدام 17 متر است و با عبور از آن ها یک تالار زیبایی را مشاهده خواهیم کرد. داخل این تالار زیبا برکه  زیباتری قرار گرفته که ابعاد این برکه 5*4 متر و عمق این برکه 40 تا 20 سانتی متر می باشد. البته نکته ای که باید خدمت شما دوستان گرامی عرض کنم این است که آب این برکه قابل آشامیدن نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر از اینکه چگونه به غار مغان برویم و برای لذت بردن از دیدنی های غار مغان با ما همراه شوید.

غار زیبای مغان

روش دسترسی به غار

روستای مغان در عرض جغرافیایی 34 و8و36وطول جغرافیای 82و22و59  ارتفاع 1768مترازسطح دریا و درفاصله 28کیلومتری جنوب غربی مشهد قراردارد. برای رسیدن به روستا بایستی نه کیلومتر جاده آسفالت  را طی کنیم ومابقی جاده خاکی می باشد. از روستای مغان پس از گذشتن از کوچه های ده با فاصله دو کیلو متر به چشمه ای می رسیم که محل اطراق و ابتدای پیاده روی به سمت غار می باشد. این قسمت پاسخ سوال چگونه به غار مغان برویم است.

روش دسترسی به غارمغان

چگونه به غار سفر کنیم؟

برای این که خودمان را به غار مغان و دیدنی های غار مغان برسانیم و از اسرار این غار آگاه شویم باید به مشهد مقدس سفر کنیم و با عبور از کال شلگرد و روستای اردمه به روستای خانرود خواهیم رسید و بعد به روستای مغان می رسیم. روستایی که با طی مسیری به مسافت 2 کیلومتر خود را به چشمه ای می رسانیم که از این چشمه به بعد باید پیاده به سمت غار حرکت کنیم. بنابر این سعی کنید که کفش و لباس مناسبی برتن کنید و همراه خود آب آشامیدنی و خوراکی به اندازه کافی داشته باشید چون که سفری یک و نیم ساعته را با پای پیاده در پیش خواهید داشت.

چگونه به غار مغان سفر کنیم؟

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

غار کاوات یکی از جاذبه های طبیعی استان کرمانشاه است

گلاره یوسف پور ، شنبه 21 بهمن 1402

براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، غار کاوات یکی از جاذبه های طبیعی استان کرمانشاه است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :