باغ و عمارت شاپوری شیراز؛ زیبایی حیرت آور و باشکوه

hb یکشنبه 12 مرداد 1399

در منطقه ای قدیمی در شیراز یک مجموعه زیبا شامل باغ و کاخ دیده می شود که نامش باغ و عمارت شاپوری شیراز هست. این عمارت که مالکش یکی از شناخته شده ترین تاجران شهر شیراز با نام عبدالصائب شاپوری بود، در حدود هشتاد سال پیش ساخته شد. در سالهای پس از ساخت، از آن به عنوان محل زندگی استفاده گشت. اما، هم اکنون بازدید از آن برای عموم آزاد بوده و این مکان گردشگری سالانه میزبان خیل عظیمی از گردشگران است. طراح پلان عمارت شاپوری ابوالقاسم مهندسی یکی از شناخته شده ترین معماران شهر شیراز بود. همچنین، لازم به ذکر است که ساخت این مجموعه در حدود 5 سال به طول انجامید. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا شما را با باغ و عمارت شاپوری شیراز آشنا کنیم.

عمارت باغ شاپوری

ویژگی های باغ

پلان عمارت شاپوری از جهات گوناگون دارای ارزش هست. برای مثال، نشان دهنده سلیقه ساختمان سازی ایرانیان در آن زمان بود. عمارت شاپوری از چند جهت مورد استفاده بوده و دارای بازده و کارکرد بسیاری نیز بوده است. برای مثال، در محوطه این کاخ که شامل یک باغ بزرگ می شود، می توان تعداد زیادی درخت میوه مانند انار و نارنج را دید که از ویژگی های یک باغ ایرانی هستند. از قسمتهای تاریخی و به جای مانده از این عمارت شاپوری می توان به شکل یک گل اشاره کرد. از این ساختار چهار هزار متر مربعی در حدود نیمی به باغ، راه های ارتباطی آن و بنا اختصاص داده شده و در حدود دو هزار متر را انواع گیاهان و درختهای مختلف تشکیل داده اند.

ویژگی های باغ

معماری

این باغ در ابتدای دوره پهلوی ساخته شد و حاصل ترکیب معماری و باغ سازی ایرانی و اروپایی است. در واقع، پس از این دوره اصالت در معماری ایرانی کم کم از یاد رفت و شیوه های جدید معماری اروپایی جایگزین آن شدند. این باغ را می توان یک نمونه کامل از طراحی غیر ایرانی و اروپایی دانست، چرا که پیش از آن در باغهای ایرانی حوض میانی هم راستا با ورودی باغ قرار می گرفت و دارای شکلی مستطیلی بود. اما، پلان عمارت شاپوری انسان محور طراحی نشده است. راه های ورودی که به شکل منحنی و قرینه قرار دارند، مسیر دسترسی را از ورودی تا بنا را برای اتومبیل فراهم می کنند. برخلاف باغهای اصیل ایرانی، اثری از تقسیمات چهار گانه دیده نمی شود و در واقع، این مجموعه چهار باغ نبوده و شبکه آبرسانی به گیاهان نیز شبه به راه آبهای چهار باغها نیست.

در کل، می توان نحوه طراحی این مجموعه را کاملا متاثر از معماری غربی دانست. در این مجموعه درختان انار به وفور قابل رویت بوده و از دیگر درختان می توان به نارنج اشاره کرد. از این جنبه ها می توان گفت عمارت شاپوری شیراز تا حدودی شبیه به باغهای ایرانی است. از دیگر موارد این باغ که تا حدودی شبیه به معماری ایرانی هست، می توان به وجود آب نما اشاره کرد. همچنین، از دیگر شباهتهای این مجموعه به باغهای ایرانی می توان به وجود یک حوض در محل ورودی باغ اشاره کرد. همچنین، لازم به ذکر است که این کاخ و باغ مانند ساختمانهای ایرانی با دیوار محصور شد.

معماری عمارت شاپوری
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

عمارت شاپوری از زیباترین باغ عمارت های شیراز است

گلاره یوسف پور ، یکشنبه 10 بهمن 1400

براساس آخرین خبرهای منتشر شده، عمارت شاپوری از زیباترین باغ عمارت های شیراز است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :