میدان عجیب و فوق ­العاده­ نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان یا میدان امام، در مرکز شهر زیبای اصفهان در قرن هفدهم، با نام مستعار میدان نقش جهان، میدان سلطنتی اصفهان و یکی از اصلیترین موراد مربوط به فرهنگ اجتماعی ایران است. دورتا دور این میدان عظیم ساختمانهای قدیمی و باستانی بسیاری وجود دارد. عالی قاپو، مسجد سلطنتی (مسجد شاه)، مسجد شیخ لطف الله و ایوان قیصریه (دوازه ورودی) همگی در این مجموعه قرار دارند. این میدان و محیط اطراف آن نمونهای کامل از کیفیت بی نظیر فرهنگ ایرانی در دوره ی صفوی است. هر یک از این سازه ها زیبایی خود را دارد و منتظر بازدیدکنندگان هستند. از سال 1979 نقش جهان رسماً توسط یونسکو به عنوان یک بنای تاریخی در سایت میراث جهانی به ثبت رسید. با ما در مجله همگردی همراه باشید تا بیشتر در مورد این جاذبه ی بی نظیر، میدان نقش جهان در اصفهان بدانید!

میدان نقش جهان اصفهان 1

میدان نقش جهان عالی قاپو

در زمان حکمروایی شاه عباس اول در سال 1598 بود که تصمیم گرفته شد پایتخت پادشاهی ایران تغییر کند. آن ها محل اقامت و دولت سلطنت را از شهر مرزی قزوین به اصفهان به دل ایران بردند. شاه با این رویکرد تغییر پایتخت خود را در مقابل حملات عثمانی و ازبک در امان نگهداشت. همچنین این تغییر باعث شد شاه غلبه ی بیشتری بر خلیج فارس داشته باشد؛ این خلیج مهم ترین مسیر تجاری در آن زمان محسوب میشد. بعد از این تغییر شاه عباس اول به دنبال این آرزو بود که برنامه ی تغییر مدل و بازسازی فضاهای شهری آن زمان اصفهان را عملی کند. با وارد کردن زاینده رود به دل شهر کاری کرد که مناظر خشک و بی آب و علف شهر به یک اقامتگاه دنج با شکوه تبدیل شود. بعد از تکمیل این کار این پایتخت کلان شهری، اصفهان، جایی کاملاً مناسب برای شاه بود و بازدیدکنندگان از آن لذت میبردند. بعدها این شهر به عنوان بهترین شاهکار از نظر ساخت و ساز در تاریخ ایران شناخته شد!
میدان نقش جهان عالی قاپو جایی بسیار پر رفت و آمد به خاطر تبادلات تجاری و اجتماعی بود. در این میدان تمامی مردم از گوشه کنار دورهم جع میشدند و گاه گاهی شاه هم به آنجا میرفت. میدان نقش جهان اصفهان به عنوان یک پست بازرسی اصلی در مسیر راه ابریشم محل بسیار مناسبی برای بازرگانان ملل پیشرفته و متمدن برای تبادل کالاهایشان بود. بازرگانان از راههای دور مانند پرتغال و حتی چین می آمدند و در این میدان پرشکوه کالاهای خود را داد و ستد می کردند. محوطه ی حیاط پر از استراحتگاه بود. تعداد بسیاری از بازرگانان مشغول فروش و تبادل کالا با مشتریان و یکدیگر بودند. در بین استراحتگاه ها هم دستفروشانی بودند که غذاها و میان وعده های متنوعی در کنار سرگرمی های رنگارنگ و هنرمندان بازیگر میفروختند. تمامی این مردم گرد هم آمده بودند تا فضایی شاد و مفرح برای تمامی بازدیدکنندگان میدان فراهم کنند. هر ساله جشن ها و مراسم خاصی مانند جشن سال نو در این میدان برگزار می شد. بعضی وقت ها چوگان، ورزش ملی ایران، به منزله ی سرگرمی برای شاه و فروشندگان میدان بازی می شد. کل میدان قدم به قدم پر از سرامیک های نقاشی شده، تزئینات رنگارنگ، درختان سر به فلک کشیده و گل های بسیار زیبا بود. میدان نقش جهان در اصفهان نمونه های بارز از هنر و معماری سنتی شورآفرین و پیچیدهی ایرانی است که تمامی بازدیدکنندگان نباید آن ها را از دست بدهند.

میدان نقش جهان اصفهان 2

شهر اصفهان

آدرس: نقش جهان (میدان امام)
روزهای فعال: هر روز به جز جمعهها تا ساعت 2 بعدازظهر
ساعت های فعال: شبانه روزی
هزینه ی معمول: رایگان
مکانهای دیدنی مجاور: موزه هنرهای معاصر، عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، بازار اصفهان، کاخ چهل ستون، مسجد امام، هتل پارتیکان، هتل مهر، ادارهی پلیس گردشگری

میدان نقش جهان اصفهان 3
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

میدان نقش جهان اصفهان | نصف زیبایی نصف جهان

مجید قدیانی ، شنبه 15 اردیبهشت 1397

میدان نقش جهان، با چهار بنای بی نظیر، نگینی در میان معماری های شکوهمند شهر اصفهان.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :