معرفی 10 کشور و کوه آتشفشانی فعال در جهان

hb چهارشنبه 4 بهمن 1396

همگی به خوبی می دانیم که فوران آتشفشان یکی از زیباترین جلوه های موجود در طبیعت است. آتشفشان ها از دل زمین بیرون می آیند و به هنگام خروج گدازه های خود، همراه می شوند با سروصداهای زیادی؛ با اینکه در جهان بسیاری از مردم کشورهای گوناگون از پدیده آتشفشان می ترسند و همیشه به دنبال راه فرار از مواجه شدن با آن هستند اما در این بین کسانی نیز هستند که عاشقانه منتظر تماشا و فرا رسیدن زمان فوران یک کوه آتشفشانی می مانند تا بتوانند از نزدیک شاهد این پدیده چشم نواز طبیعی باشند و آتشفشان های فعال جهان را جذاب ترین جاذبه گردشگری دنیا خطاب کنند! پس در ادامه با همگردی همراه شوید تا شما را با ده تا از مکان ها و یا مقاصد آتشفشان های فعال در سال های اخیر و فعال ترین آتشفشان جهان آشنا کند؛

معرفی 10 کشور و کوه آتشفشانی فعال در جهان

آمریکا، جزیره هاوایی

اینکه در هوایی و در یک روز نه چندان ویژه شاهد جاری شدن مذاب ها و گدازه های آتشفشانی بر روی زمین باشید، اصلا چیز عجیبی نیست! در جزیره هوایی برای تماشای هر چه دقیق تر واکنش های آتشفشانی، رصدخانه ای بر روی کوه کیلائئوئه در پارک ملی آتشفشانی تاسیس شده است که به خوبی می تواند از حساس شدن لایه های رویین زمین به منظور فوران آتشفشانی اطلاعات به دست آورد و مردم محلی را از بروز این خطر طبیعی آگاه سازد. لازم به ذکر است پارک آتشفشانی هاوایی همه روزه از ساعت یک ربع به هشت صبح تا پنج بعدازظهر باز است و علاقه مندان و گردشگران می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آتشفشان های فعال در سال های اخیر این منطقه به این پارک مراجعه نمایند. در ضمن به یاد داشته باشد که هاوایی از جمله مکان هایی است که در تمام روزهای سال پر است از فستیوال ها وجشن های محلی و غیر محلی!

آمریکا - جزیره هاوایی

دریای کارائیب، مونتسرات

اگر از دسته افراد مشتاق برای صعود به قله آتشفشان های فعال جهان هستید؛ باید به شما بگوییم که تپه های سافریه در جزیره مونتسرات دریای کارائیب می تواند بهترین گزینه برای شما باشد! تا اواخر سال 2010 میلادی تنها بواسطه استفاده از هواپیما علاقه مندان و گردشگران می توانستند از حوالی رصدخانه ساخته شده در این جزیره، برای تماشای این مکان آتشفشانی اقدام کنند اما پس از آن؛ بسته به میزان تقضای بالای گردشگران و مسافران محترم، بستری مهیا شد تا در روز نیز بتوان به وقت محلی برای تمشاای این تپه های فعال آتشفشانی اقدام نمود. فقط یادتان باشد که برای این منظور بهتر است از گوشی های هوشمند و همچنین رادیوهای ترانزیستوری که با باتری کار می کنند، استفاده نمایید.

دریای کارائیب - مونتسرات

ایسلند، کوه آتشفشانی Eyjafjallajokull

ایسلند همان کشوری است که در سال 2010 میلادی به دلیل پخش خاکسترهای ناشی از فعالیت فعال ترین آتشفشان جهان، کوه Eyjafjallajokull، منجر به ایجاد غباری در سرتاسر اروپا شد! توجه داشته باشید برای رسیدن به آتشفشان کوه Eyjafjallajokull تنها می بایست از تورهایی که به این منظور برنامه ریزی شده اند، استفاده کنید تا بتوانید از موزه موجود در حوالی این آتشفشان نیز بهره ببرید.

ایسلند - کوه آتشفشانی Eyjafjallajokull

کنگو، کوه آتشفشانی Nyamulagira

اگر واقعا از دسته کسانی هستید که دیوانه وار عاشق آتشفشان های فعال جهان هستند؛ بهتر است به کشور کنگو بروید چرا که در این کشور نقطه آتشفشانی بسیار فعالی وجود دارد که با پرتاب چند متری گدازه های سرخ و آتشین به بیرون، می تواند برایتان صحنه های غیر قبال تکراری را پدید آورد! با اینکه اغلب مردم کنگو از فوران این آتشفشان می ترسند اما طبق آمار منتشر شده از سوی CNN در سال 2011، مکان آتشفشانی Nyamulagira که در منطقه تعلق گرفته به پارک ملی ویرونگا واقع شده است؛ از مقاصد برجسته دوستداران آتشفشانی بوده است. برای رسیدن به آتشفشان کنگو حداقل باید یک شب را در حوالی این کوه بگذارنید و پس از رفع خستگی در حدود سه تا چهار ساعت کوهنوردی کنید تا بتوانید به قله آتشفشانی آن برسید.

کنگو - کوه آتشفشانی Nyamulagira

اکوادور، کوه آتشفشانی Cotopaxi

در اکوادور کسی از فعالیت و فوران نه چندان عظیم کوه آتشفشانی کوتوپاکسی نمی ترسد! مردم این کشور در مقابل فعالیت آتشفشانی و آتشفشان های فعال در سال های اخیر بالای این کوه که البته خیلی هم با هیبت نیست، پا به فرار نمی گذارند و تمام فعالیت های آن را جزئی از زندگی روزانه خود قرار داده اند و با آن خو گرفته اند؛ گردشگران و علاقه مندان به مکان های آتشفشانی برای رسیدن به قله کوه کوتوپاکسی و تماشای از نزدیک فعالیت های آن می بایست ماسک هایی را به صورت های خود بزنند تا گازهای متصاعد شده از این قبیل فعالیت های درون زمینی به آنان ضرری نرشاند! البته ناگفته نماند کلا رفتن به این کوه آتشفشانی کمی پرخطر است و بر خلاف مردم محلی که چاره ای جز ماندن و به زندگی ادامه دادن، ندارند می توان لااقل از این مکان پرخطر اما جذاب آتشفشانی چشم پوشی کرد!

اکوادور - کوه آتشفشانی Cotopaxi

اندونزی

اندونزی کشوری است با 500 نقطه آتشفشانی که در حال حاضر در حدود 129 تا از آن ها از فعال ترین آتشفشان جهان می باشد. این کشور در سال های 2010 و 2011 به دلیل همزمان شدن فعالیت های برخی از این نقاط به شدت دچار آسیب و خرابی شد؛ ابتدا در سال 2010 فعالیت کوه مراپی سبب به وجود آمدن خسارات زیادی شد و پس از آن در اواخر سال 2011 میلادی نیز کوه آتشفشانی گامالاما کمی فعالیت کرد و سبب بروز خاکسترهایی شد که همراه با باران های شدید بر سر مردم این کشور ریخته شد و خیلی از آن ها را مجبور به ترک منازل شخصی خود کرد! با تمام این ها اندونزی همیشه یک مقصد ایده آل برای آن دسته از علاقه مندان به جاذبه های آتشفشانی بوده است و می توان گفت یکی از اصلی ترین مکان های آتشفشان های فعال جهان به حساب می آید.

اندونزی

ایتالیا، کوهستان اتنا

در سال 2011 میلادی کشور ایتالیا صاحب فعال ترین کوه آتشفشانی کل اروپا بود! سیسیلی جزیره ای است مستقلو خودمختار که متعلق است به کشور ایتالیا؛ این جزیره دارای کوه هایی از آتشفشان های فعال جهان است به نام اتنا که بر طبق آمار به دست آمده تا پاییز سال 2011 در حدود 7 مرتبه فعالیت از خود به ثبت رسانیده است و همین امر سبب گشته تا از آن سال تاکنون علاقه مندان زیادی به مکان فوران آتشفشانی این جزیره کوچک اما فوق العاده زیبا سفر نمایند.

ایتالیا - کوهستان اتنا

شیلی، کوه آتشفشانی پاریناکوتا

شیلی کشوری است که در تابستان سال 2011 تواسنت سروصدای زیادی در آمریکای جنوبی به پا کند چرا که فعال ترین آتشفشان جهان را درون خود جای داده! کوه آتشفشانی این کشور پس از 50 سال شروع به فعالیت کرد و زمین منطقه پیرامون خود را به صورت گسترده لرزاند؛ این کوه آتشفشانی که فورانی نداشت تنها سبب بروز خاکسترهای زیادی از گدازه های خود شد (تا جایی که حتی کشور آرژانیت را نیز به تاریکی کوتاه مدتی فرو برد)، موجب ترس و وحشت مردم و خالی کردن منطقه از سوی آنان شد. اما این منطقه از کشور شیلی با اینکه با مهاجرت بسیار زیاد مردم همراه شد ولی تبدیل به یک سوژه ایده آل برای عکاسان شد و به آن در شکار لحظه های فورانی کمک شایانی کرد! پاریناکوتا نام این کوه آتشفشانی است که برای رسیدن به آن باید از تجهیزات مناسب کوهنوردی استفاده کرد و خود را به حوالی مرز بولیوی رساند. البته برای تماشای کوه آتشفشانیپاریناکوتا می توان به اوسورنو در نزدیکی رودخانه کشور شیلی نیز رفت و از فاصله نه چندان زیاد به تمشاشا جذابیت های این کوه نشست.

شیلی - کوه آتشفشانی پاریناکوتا

ژاپن، کوه آتشفشانی شینموئه داک

ژاپن از جمله کشورهایی است که در عصر معاصر انواع و اقسام بلاهای طبیعی و غیر طبیعی را به خود دیده است. زلزله، سونامی و سیل، بمباران هسته ای و البته فوران کوه آتشفشانی شینموئه داک! این کوه که مدت زمان بسیاری است دیگر خبری از فعالیت های آتشین در آن دیده نشده است به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کشور ژاپن به حساب می آید که همه ساله با استقبال قابل توجهی از سوی گردشگران داخلی و خارجی رو به رو می شود؛ کشور ژاپن دارای 100 کوه آتشفشانی است که اغلب آن ها خنثی و غیر فعال هستند همچون کوه کوساتسو اونسن در کوه شیرانه این کشور که بی خطر است و تنها یک مکان توریستی، تفریحی به حساب می آید.

کوه آتشفشانی شینموئه داک

اسپانیا، جزایر قناری

در جنوب جزایر قناری آتشفشانی حساس و مرموز در زیر آب قرار گرفته است که بخار سولفور از خود منتشر می کند؛ این نقطه آتشفشانی که درست در وسط اقیانوس اطلس واقع شده است، قادر است به هنگام فوران خود، آب های بستر کناری خود را تا ارتفاع 20 متری به بالا پرتاب کند. البته با تمام جذابیت ها و زیبایی های بصری این پدیده آتش زا در دل آب باید گفت متاسفانه این آتشفشان پنهان در حوالی جزیره ال هی یرو با فوران خود منجر به کشتن دسته جمعی گردشگران و افراد محلی موجود در منطقه شد و به نوعی یک منطقه مرگ را ایجاد کرد!

اسپانیا - جزایر قناری
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

بهترین کوه های آتشفشان در جهان | ماجراجویی در کوه های آتشفشانی

ن. چرمچی ، سه شنبه 2 مرداد 1397

اگر در جستجوی بهترین کوه های آتشفشان در جهان هستید تا بتوانید در یک سفر ماجراجویانه از آنها بازدید کنید، بهتر است این مطلب همگردی را بخوانید.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 24 بهمن 1401

    پس تو این کشور ها هست!خوبه پس!!😐😐