ورزشی هیجان انگیز با تور 1 یک روزه رفتینگ در تابستان

به جای آن که صحنه ها و کلیپ های هیجان انگیز شنا، شیرجه و قایق سواری را در دریاچه ها و رودخانه های شهرهای خارجی تماشا کنید و حسرت بخورید که چرا نمی توانید در کشور خودمان این چنین لذت هایی را تجربه کنید، بهتر است تصورتان را عوض کنید. چند سالی است که ورزش ها و تفریحات آبی هیجان انگیز جای خودشان را کم کم در شهرهای ایران باز کرده اند. کافی است یک جست و جوی ساده انجام بدهید تا دست کم یک تور 1 یک روزه رفتینگ پیدا کنید که شما را درست به نزدیک رودخانه ای با کلی تفریح مهیج آبی ببرد، نمونه اش قایق سواری در رودخانه های خروشان یا همان رفتینگ. همین حالا حداقل 6 رودخانه در ایران هستند که تور رفتینگ در آن ها برقرار است و می توانید از تفریحی لذت ببرید که آدرنالین هرکسی به طرز باورنکردنی افزایش می دهد. پس تجربه آن را از دست ندهید. این مطلب به شما کمک می کند تا بدون کوچک ترین ترسی از جریان پر شتاب آب های خروشان، دل به رودخانه بزنید. مطمئن باشید شور و هیجانی در دل شما شکل خواهد گرفت که دیگر به راحتی حاضر نخواهید بود آن را با شور و هیجان های مصنوعی شهربازی عوض کنید. همین حالا تصور کنید همراه با دوستان سوار با قایقی پارویی با جریان آب رودخانه همسفر هستید و از لا به لای کوه ها، جنگل های انبوه و از کنار دشت ها، کشتزارهای سرسبز و آبادی ها با هیجان تمام می گذرید. شاید هم بخت با شما یار بود و در روزهای گرم تابستانی حیواناتی را که در ساحل رودخانه آبتنی می کنند، ببینید. امسال شاید به خاطر بحران آب تنها تا پایان تابستان فرصت رفتینگ رفتن را داشته باشید؛ در حالی که اگر حجم آب رودخانه به اندازه کافی باشد تا آبان ماه هم این تفریح برقرار است. پس بشتابید و در تور 1 یک روزه رفتینگ  ثبت نام کنید. در ادامه با ما در مجله همگردی همراه باشید تا بدانیم رفتینگ چیست؟؟

رفتینگ

رفتینگ چیست؟؟

در یک کلام، قایق سواری در رودخانه هایی که اصطلاحا به آن ها وایت واتر (آب سفید) می گویند، رفتینگ نامیده می شود، به عبارت ساده تر کلک سواری در رودخانه، قایق هایی را که در جریان رودخانه به کار گرفته می شوند در یک نگاه کلی می توان به دو نوع تقسیم کرد: قایق های یک یا دو نفره کایاک و کانو که جنس های مختلف پلاستیک، فایبر گلاس، کربن و... دارند و دوم قایق های بادی ویژه رودخانه که با آن رفتینگ را انجام می دهند.
قایق های رفتینگ هم اندازه های متفاوتی دارند که بسته به میزان حجم و سرعت آب رودخانه و نوع استفاده ای که قرار است از آن شود، تغییر می کنند، مثلا بعضی از آن ها حدودا 2 متر طول و یک متر عرض دارند و برخی دیگر 4 متر طول و 180 سانتی متر عرض. البته در دنیا قایق های بزرگتری به طول 6 تا 8 متر با عرض 3 متر هم برای رفتینگ ساخته شده اند. اندازه رفتینگ بسته به نوع کارکرد هم تغییر می کند، یعنی آنهایی که برای ورزش کردن ساخته شده اند با آنهایی که ویژه گردشگری و تفریح هستند، فرق دارند و افراد باید قایق متفاوتی را نسبت به یکدیگر انتخاب کنند. اگرچه در کشور ما تداخل این دو موضوع با هم مشکلاتی را در رفتینگ به ویژه برای گردشگران ایجاد کرده است.
پس اگر قصد دارد برای رزرو تور 1 یک روزه رفتینگ یا هیجان انگیزترین تور رفتینگ اقدام کنید، بهتر است هم برای لذت بیشتر و هم به خطر نیافتادن سلامتی تان، به آژانس های مسافرتی و گردشگری مراجعه کنید که برگزاری تور رفتینگ زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می کنند. در این تورها متخصصان کاربلدی حضور دارند که همه چیز را برای یک رفتینگ خوب، در نظر گرفته اند. البته یک چیز را بهتر است بدانید و آن این که، در رفتینگ تفریحی قرار نیست شما، هدایت اصلی قایق را بر عهده بگیرید. این کار بر عهده کاپیتان است که اصطلاحا به آن (Raft guide) می گویند. مطمئنا او بهتر از شما می داند که چه کار کند تا بیشتر خوش بگذرد.

رفتینگ چیست؟

تجهیزات رفتینگ

پس از آن که برای تور رفتینگ ثبت نام کردید و نوبت به شما رسید مجموعه ای از تجهیزات را در اختیارتان قرار می دهند. بعضی از این تجهیزات انفرادی است و به تک تک نفرات داده می شود و برخی دیگر متخصص به کل تیمی است که سوار قایق شده اند.
تجهیزات انفرادی: پارو، جلیقه نجات، کلاه ایمنی، لباس مناسب قایقرانی، بادگیر، کیسه ضدآب، کیسه خواب (البته این برای رفتینگ های حرفه ای است که قرار است سفرهای بیش از یک روز را با تور 1 یک روزه رفتینگ را تجربه کنند)
تجهیزات گروهی: جعبه کمک های اولیه، طناب نجات، کیسه ضدآب و تلمبه.

تجهیزات رفتینگ

قایق های رفتینگ

انواع قایق های مورد استفاده در تور رفتینگ و رفتینگ معمولا 5/3 تا 6 متر طول دارند و عرض آن ها بین 8/1 تا 5/2 متر است. ظرفیت این نوع قایق ها بین 4 تا 12 نفر است. به قایقی که از آن برای حمل قایقرانان استفاده می شود قایق پاروزنی یا Paddle Raft و قایقی که تدارکات و بار را حمل می کند، قایق تدارکات یا Cargo Raft گفته می شود. قایق های پاروزنی هم به 4 دسته متفاوت تقسیم می شوند. قایق پاروزنی هم به 4 دسته متفاوت تقسیم می شوند. قایق پاروزنی ویژه سفرهای ماجراجویانه سنگین، قایق ویژه رودخانه هایی با امواج آرام و قایق های پاروزنی باریک ویژه رودخانه های کم عرض و کم عمق. اگر بخواهیم تقسیم بندی دیگری از قایق های رودخانه ای داشته باشیم می توان به صورت زیر آن ها را از هم تفکیک کرد:
کاتارفت: این نوع قایق ها انواع مختلفی دارند و بیشتر برای حمل بار مورد استفاده قرار می گیرند. البته نوعی از این قایق که کاتاماران نام دارد توسط دو قایقران که در دو طرف قایق می نشینند هدایت می شود.
قایق بادی رفتینگ: همان کلک و قایق بادی است که در ایران معمولا با اندازه طول 2 تا 5 متر (معمولا 13 تا 15 فوت طول) استفاده می شود. در این میان، اگر دنبال قایق های بزرگتری هستید باید به رودخانه هایی در سمت استان چهارمحال و بختیاری بروید که عمق بیشتری دارند. در آنجا قایق هایی با طول بیشتر از 4 متر هم وجود دارند. البته در غالب نقاط دنیا مرسوم است که قایق های بزرگتر را برای رودخانه های بزرگی چون نیاگارا به کار گیرند.
کایاک: قایقی یک نفره است که قایقران با استفاده از پاروی دو کفه ای آن را هدایت می کند. کایاک سواری در امواج خروشان رودخانه ها بسیار سخت است و نیاز به تمرین فراوان دارد. بنابراین مناسب تفریح نیست. البته ممکن است در تور رفتینگ خود چنین قایقی را ببینید، اما آن را یک قایقران ماهر هدایت می کند. وظیفه این قایقران راهنمایی و احیانا امداد و نجات مسافرانی است که به آب می افتند. این قایق ها انواع بسیار متنوعی دارند؛ مانند: کایاک نجات، کایاک پرش از آبشار ویژه ماجراجویان، کایاک حرکات نمایشی، کایاک سرعت. به شکل این قایق ها با یکدیگر بسیار متفاوت بوده و هر یک برای هدفی خاص طراحی شده اند.
کایاک های بادی و قایق های نجات: از این قایق ها معمولا برای امداد و نجات استفاده می شود و ظرفین آن ها بین یک تا 3 نفر است.

قایق های رفتینگ

نترسید، اما این نکته را جدی بگیرید

1) اول از همه بهتر است بدانید که طبق استاندارهای بین المللی، رفتینگ برای افراد زیر 12 سال ممنوع است و تور رفتینگ و مراکز ارائه دهنده ی تور 1 یک روزه رفتینگ، کودکان و افراد مسن را برای رفتنگ ثبت نام نمی کنند. اگرچه برخی از تورها در رودخانه هایی که جریان پرشتاب ندارند، رفتینگ خانوادگی نیز برگزار می کنند و در آن ها همراه بودن کودکان نیز تحت شرایط خاصی مجاز است.
2) برای ثبت نام یک کارت شناسایی همراه داشته باشید.
3) توصیه می کنیم که کمی شنا بلد باشید، ولی ضروری تر از آن این است که از آب نترسید و مطمئن باشید اتفاق بدی از نظر خط غرق شدن تهدیدتان نمی کند. مسیر رودخانه ای که قرار است در آن رفتینگ کنید، بارها از سوی کارشناسان بررسی شده و آن ها هر احتمالی را در نظر گرفته اند. بنابراین مجوز رفتینگ در یک رودخانه با در نظر گرفتن فاکتورهای زیادی صادر شده و فقط و فقط باید توصیه های قایقرانان و کارشناسان را جدی بگیرید.
4) مجریان آموزش پیش از آغاز رفتینگ، دست کم باسد یک ربع برنامه آموزشی و توجیهی برگزار کنند، بهتر است به جای عجله، به خود بقبولانید که آموزش هم جزوی از تور رفتینگ است. توصیه ها را به دقت گوش دهید و در طول سفر ماجراجویانه تان به کار بگیرید.
5) نکته مهم دیگر، جلیقه نجاتی است که می پوشید. از همان ابتدای کاربندهای جلیقه را سفت ببندید. جلیقه باید به تن بچسبد تا در تلاطم رودخانه از تن بیرون نیاید.
6) فرق جلیقه رودخانه با سایر جلیقه ها این است که ضخیم تر است و بدن را گرم نگه می دارد.
7) گذاشتن کلاه ایمنی هم مثل جلیقه اجباری است. در برابر توصیه های کارشناس اصلا مقاومت نکنید. آن ها برای اینکه صدمه نبینید و در عین حال بهتر لذت ببرید، این توصیه ها را به شما می کنند و تجهیزات ایمنی در اختیارتان قرار می دهند.
8) از آن جایی که حتما سر تا پایتان خیس خواهد شد یک دست کامل لباس و هم چنین صندل ورزشی یا کفشی را که مهم نیست خیس شود با خودت ببرید.
9) قایق رفتینگ بادی است، پس کفش پاشنه تیز نپوشید، دمپایی هم نپوشید چون اگر در وارونه شدن قایق از پایتان دربیاید نمی توانید آن را پیدا کنید و سنگ های بستر رودخانه حتما به پایتان آسیب می زند. البته برخی برای راحتی، ترجیح می دهند صندل های لاانگشتی به پا کنند. اگر می خواهید صندل به پا داشته باشید حتما از نوعی که پشت آن بند نگه دارنده دارد، استفاده کنید.
10) هرجا که می خواهید برای رفتینگ بروید، بدانید که آفتاب سوزانی دارد، پس لباس آستین بلند و کرم ضدآفتاب ضدآب بسیار اهمیت دارد. می توانید از اکسید دوزنگ استفاده کنید که مقاومت بیشتری در برابر آفتاب دارد. لباستان علاوه بر آستین بلند بودن باید مناسب برای قایقرانی هم باشد. لباس هایی را که برای پارو زدن و شنا در آب دست و پا گیر هستند نپوشید.
11) تا وقتی که به طور کامل قایق سواری تمام نشده، نه کلاه ایمنی خود را در بیاورید و نه جلیقه را. بند کلاهتان را سفت ببندید. این موضوع با حفظ جانتان رابطه تنگاتنگی دارد.
12) در میان راه بخواهید شاید کمی با پارو آب بازی کنید، اما حواستان باشد که پارو در آب رها نشود چون پیدا کردنش کار سختی است.
13) مسیر رودخانه ها بر اساس پیچ و خم و حجم آبی که دارند درجه بندی می کنند. بنابراین احتمال وجود آبشارهای کم ارتفاع، چاله های آبی کوچک و تنگه های عریضی که باعث سرعت و جریان شدید آب می شود وجود دارد. معمولا در این گونه مسیرها وجود سنگ و صخره در بین راه معمولی است و نباید ترسید. به هرحال در مورد رودخانه هایی که شتاب آب زیادی ندارند و درجه بندی 1 تا 3 در نظر گرفته شده نیازی به کلاس های پیشرفته ی آموزشی نیست. اما برخی رودخانه ها درجه ی سختی بیشتری در برخی از مقاطع شان دارند که هیجان رفتینگ هم در آن جاها طبعا بیشتر خواهد بود. معمولا نکات آموزشی که در بدو شروع رفتینگ توسط مجریان آموزش داده می شود، در مورد این رودخانه بیشتر از یک ربع زمان می برد.

آموزش رفتینگ

چه تور رفتینگی برای شما مناسب است؟؟

رفتینگ همانند سایر فعالیت های ماجراجویانه، از نظر سختی، درجه بندی خود را دارد. و افراد باید با توجه به توانایی های جسمی، مهارت و تجربیات، آن را انتخاب کنند. برای سطر بندی میزان سختی، سفرهای رودخانه ای از سیستم درجه بندی بین المللی استفاده می شود. طبق این درجه بندی قسمت های خروشان رودخانه ها از یک تا 6 سطح هستند: رودخانه هایی که دارای قسمت های خروشان 1 تا 2 هستند تقریبا برای مسافران از 6 تا 60 سال و حتی بیشتر مناسب هستند. مثل بیشتر قسمت های رودخانه سفید رود در استان گیلان و زاینده رود. اما در استان های اصفهان و چهارمحال بختیاری سطح 2 تا 3 برای گردشگران ماجراجو که از نظر جسمی و روحی سالم و به دنبال هیجان هستند و در رده ی سنی 12 تا 50 سال قرار دارند، مناسب است. در مورد رودخانه ارمند حدفاصل روستای معدن تا پل ارمند در استان چهارمحال بختیاری، بخشی از رودخانه هراز قبل از گزنک در استان مازندران، سزار در استان لرستان، سیروان در استان کردستان و کرمانشاه و...برای سطح 3 مناسب هستند. شرکت در تور 1 یک روزه رفتینگ از سطح بالاتر از 2 برای افرادی که دارای ناراحتی های تنفسی و قلبی و یا دارای معلولیت های جسمی هستند به هیچ وجه توصیه نمی شود. سطح 3 تا 4 برای قایقرانان حرفه ای و طبیعت گردان و ماجراجویان حرفه ای که با قایقرانی در رودخانه آشنایی دارند و به دنبال هیجان زیاد هستند، مناسب است. رودخانه ارمند قبل از روستای معدن چنین درجه ای دارد. سطح 4 تا 5 برای قهرمانان قایق رانی و رودخانه های وحشی و قایقران های ماجراجو مناسب است. بخش هایی از رودخانه ی هراز در استان مازندران و بختیاری در استان خوزستان این گونه است. سطح 5 تا 6 برای قایقران های ماجراجو که قصد انجام کارهای بزرگ را دارند و حاضرند در این راه جان خود را به خطر بیندازند، مناسب است. سطح 6 را می توان مناسب برای قایق رانانی که قصد ثبت رکورد دارند، مثلا پریدن با قایق از آبشاری به ارتفاع 70 متر دانست در این سطح خطر مرگ قایقرانان را تهدید می کند و کوچکترین اشتباه می تواند منجر به مرگ او شود. در این مورد افرادی که سابقه ی قایقرانی در رودخانه را ندارند به هیچ وجه نباید اقدام به رفتینگ کنند. در طول مسیر چنین رودخانه هایی آبشارها و قسمت های غیر قابل عبوری وجود دارد که نیازمند مهارت های بسیار خاصی است.

چه تور رفتینگی برای شما مناسب است؟؟

این توصیه ها را جدی بگیرید

رفتینگ و قایق سواری در کنار همه جذابیت هایی که دارد می تواند در صورت بی احتیاطی با خطراتی هم همراه شود. خطراتی که گاه اتفاقی دردناک را در پی دارند. بنابراین اگر قصد قایق سواری به ویژه در رودخانه های خروشان را دارید حتما از تورهای مجاز (تور رفتینگ و تور 1 یک روزه رفتینگ) استفاده کنید و ثانیا توصیه های کارشناسان امر را جدی بگیرید. پوشیدن جلیقه ی نجات هنگام قایق سواری یکی از ضروری ترین مواردی است که باید رعایت شود. چرا که آمار نشان داده از 77% از مواردی که منجر به افتادن درون آب شده اند 84% علت آن ها نپوشیدن جلیقه نجات بوده است. علت نپوشیدن جلیقه توسط این افراد تنها ناآگاهی نبوده، بلکه دلیل اصلی بی توجهی و جدی نگرفتن نقش جلیقه نجات در محافظت از جان افراد هنگام قایق سواری بوده است. علاوه بر این توجه داشته باشید که هوشیاری هنگام قایق سواری یا بازی های مرتبط با آب بسیار ضروری است. پس به یاد باشید در هنگام قایق سواری از خوردن هرگونه قرص یا داروی خواب آور خودداری کرده و در صورت مبتلا بودن به سرما خوردگی، آلرژی و یا هر بیماری که نیازمند داروی خواب آور است، از قایق سواری خودداری کنید. به هر حال باید در نظر داشت که بستر رودخانه ها خالی از خطر نیست و راهنمایان باید پیش از ورود به آن ها از وضعیت رودخانه اطلاع داشته باشند. سیفون یکی از خطرات جدی رودخانه ها محسوب می شود و فرار از آن نیاز به تجربه ی بالایی دارد. سیفون نوعی جریان آب است که افراد را به داخل خود می کشد. خطر دوم آندرکات یا جریان های متفاوت آب است. خطر سوم نیز موانعی مثل سنگ و درخت است. با وجود این، اگر توصیه ی کارشناسان و قایق ران را جدی بگیرید هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد.

توصیه های برای رفتینگ

کجاها برویم؟

همان طور که گفتیم برای رفتن به تور 1 یک روزه رفتینگ و یک تور رفتینگ خوب و استاندارد باید به آژانس های مسافرتی معتبر مراجعه کنید. در این آژانس می توانید جاهای مختلفی را مشاهده کنید که رفتینگ در آن جا برقرار است. نکته اصلی اینکه رودخانه هایی که در میان رشته کوه های زاگرس در غرب کشور جریان دارند، معمولا نسبت به رودخانه های رشته کوه های البرز آب بیشتری دارند. دیگر انتخاب تور رفتینگ با خودتان است، اگر به غرب ایران سفر می کنید، رودخانه های واقع در استان کردستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام و حتی بخش هایی از استان خوزستان مثل سزار، ارمند، سیمره، کشگان، سیروان، زاینده رود و خرسان آب فوق العاده ای دارند که جان می دهند برای رفتینگ. رودخانه های سفید رود، هراز و چالوس نسبت به رودخانه های زاگرسی آب کمتری دارند.

رودخانه های مناسب برای رفتینگ

رودخانه ارمند یا کارون علیا

یکی از رودخانه های مهم استان چهارمحال و بختیاری است که از مناطق کوهستانی مرتفع شرق و دشت های مرکزی این استان سرچشمه می گیرد. این رودخانه پس از آن که از منطقه ارمند عبور می کند آب رودخانه سرخون را می گیرد و به همین خاطر در برخی نقاط آب پرحجم و خروشانی دارد که برای رفتینگ بسیار مناسب است ارمند با پیوستن به رودخانه بازفت به سد کارون 4 می ریزد. وجود نقاط مناسب برای به آب انداختن قایق های رفتینگ و همچنین توقف در مسیر، جاذبه های طبیعی اطراف، محل هایی که امکان برپایی اردوگاه طبیعت گردی در آن جا وجود دارد. شیبی که می تواند سرعت خوبی به آب و به قایق بدهد و صخره های بدون خطر برای پرش، ارمند را از هر نظر برای قایق رانی فنی و جالب کرده است. این رودخانه در برخی از بخش های خود از میان جنگل های بکر بلوط و کشتزارهای روستاییان می گذرد که قایق سواری در آن می تواند بسیار جالب و خاطره انگیز باشد. در اغلب تورهای رفتینگ ارمند، برنامه بازدید از چشمه نمک هم وجود دارد.
جاذبه ها و دیدنی های تور: شهر گردشگری بروجن چشم انداز بی نظیر تالاب چغاخور و قله کلار، قله باشکوه سبزه کوه (یکی از مرتفع ترین قله های رشته کوه زاگرس)، چشمه نمک.
مدت تور: 4 تا 5 ساعت         
طول مسیر: 20 کیلومتر   
درجه سختی امواج: 4-2   
قیمت تور: حداکثر 190 هزار تومان

رودخانه ارمند یا کارون علیا

رودخانه هراز

از شناسایی بخشی از رودخانه هراز – حد فاصل نارنجستان تا کارخانه کاله (4کیلومتری آمل) – برای اجرای تور 1 یک روزه رفتینگ نمی گذرد. رودخانه هراز از میان جنگل های سرسبز عبور می کند و سوار بر قایق می توان مناظز زیبایی را تماشا کرد. با این حال باید توجه داشت که رودخانه دارای پیچ های تند، عمق کم و شدت جریان زیاد است؛ یعنی از نظر قایق رانی بسیار تکنیکی است و تنها توسط تیم حرفه ای و با تجهیزات استاندارد رفتینگ و رعایت کامل استاندارهای ایمنی در رودخانه، انجام شود. هم اکنون تور رفتینگ در رودخانه هراز توسط شرکت های متخصص در زمینه طبیعت گردی و با همکاری راهنمایان و مربی های خارجی و ایرانی درحال اجراست.

رودخانه هراز

رودخانه بختیاری

جاذبه ها و دیدنی های تور رفتینگ: همنشینی با عشایر بختیاری در ییلاقات زردکوه، آبشار شیخ علیخان، غار برفی چما.
مدت تور رفتینگ: نصف روز    
طول مسیر: بیش از 18 کیلومتر   
درجه سختی: امواج 3 تا 5   
قیمت تور رفتینگ: از 140 تا 190 هزار تومان  
چند رودخانه دیگر برای برگزاری تور رفتینگ:
رودخانه سیروان: مناسب برای برگزاری تور رفتینگ و کایاک سواری از مبتدی تا پیشرفته
رودخانه کرج: مناسب برای کایاک سواری
رودخانه سفیدرود – رودخانه زهره – رودخانه کشکان

رودخانه بختیاری برای رفتینگ

رودخانه سزار

سزار به قدری شکوه و هیبت دارد که گویی دریایی خروشان در دل کوه است. رودخانه سزار که شاخه اصلی رود دز است، آب های خود را از منطق گوهستانی الیگودرز، ازنا، درود، اشترینان و بروجرد می گیرد و در مسیر راه آهن سراسری به سوی جنوب ایران سرازیر می شود. این رودخانه در پایین دست، رودخانه دز نامیده می شود. سد بزرگ دز روی این رودخانه ساخته شده است. این رودخانه که از نظر زمین شناسی فعال به شمار می رود، درون دره ها و گذرگاه های دشوار نفوذ ناپذیر زاگرس مسیری را برای خود ساخته و برای پیوستن به رودخانه بختیاری پیش می رود. سزار با اینکه کم عرض است، ولی به قدری شکوه و هیبت دارد که گویی دریایی خروشان در دل کوه است. رودخانه پر پیچ و خم سزار در میان نواحی بکر و زیبای زاگرس چشم اندازهای جالبی را به وجود آورده که جذابیت سرزمین لرستان را دوچندان می کند بنابراین این رودخانه جان می دهد برای رفتینگ و کایاک سواری. رودخانه های آب مأمون و آب سرخ هم به آن می پیوندند زمانی که از دره بین کوه های چلن و مقابل گیر در ایستگاه تنگ هفت می گذرد، رود للری به آن می پیوندد و در نهایت در ایستگاه تنگ پنج با رودخانه بختیاری یکی شده و از این پس رودخانه دز نام می گیرد. مطمئنا هنگام رفتینگ در این رودخانه از دیدن ماهی های مختلفی که به بیرون آب می پرند شگفت زده خواهید شد. رودخانه سزار دارای ماهیان فراوانی است که از نظر تنوع گونه ای نیز چشمگیر هستند. ماهیان این رودخانه از ارزش اقتصادی و بوم شناختی بالایی برخوردارند. از ماهیان این رودخانه می توان به گونه ای از خانواده کفال ماهیان، ماهیان کف زی، کپور ماهیان و گربه ماهیان اشاره کرد.
مدت تور رفتینگ: 3 تا 4 ساعت 
طول مسیر: 20 کیلومتر  
درجه سختی امواج: 2 تا 4    
قیمت تور: از 140 تا 200 هزار تومان

رودخانه سزار

رودخانه زاینده رود

زاینده رود یکی از بزرگ ترین و معروف ترین رودخانه های فلات مرکزی ایران است که البته طی سال های اخیر جاری شدن آب در آن به خاطر ساخت سد در بالادست تحت تاثیر شرایط بارش های باران قرار گرفته است. در روز های پر آب، تور 1 یک روزه رفتینگ در این رودخانه که از کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد به ویژه در حوالی استان چهارمحال و بختیاری برقرار است. تورهایی که رفتینگ را در زاینده رود برگزار میکنند، معمولا از سمت زردکوه بختیاری یا روستای سوادجان، قایق ها را به آب می زنند. از آنجایی که آب جریان آرامی دارد و به تدریج جریان خروشانی پیدا می کند، رفتینگ ماجراجویانه ای در آن خواهید داشت. از سوی دیگر؛ یکی از رودخانه هایی را که می توانید در آن لذت تکان های شدید یکباره و ناگهانی قایق را تجربه کنید، زاینده رود است. امواج و پرتگاه های جالب بی خطری در طول مسیر تورهای رفتینگ زاینده رود هستند، اغلب تورها، در طول مسیر توقف هم دارند که در آن پذیرایی برای گردشگران تدارک دیده شده است. مسیر رفتینگ سوادجان تا پل زمان خان در زاینده رود، دارای 3 قسمت خروشان است؛ امامزاده بابا پیر احمد، قبل از پل زمان خان و سومین و مهم ترین بخش آن که در پایان کار رقم می خورد، عبور از زیر پل زمان خان است. البته بخش آخر معمولا زمانی انجام می شود که حجم آب، پایین باشد. گفتنی است برخی از تورها تنها مسیر امامزاده باباپیر احمد تا پل زمان خان را که حدودا 2 ساعت زمان می برد و 7 کیلومتر است، ارائه می دهند.
جاذبه ها و دیدنی های تور:  شهر گردشگری و سرسبز سامان کوهرنگ، گذر از بام ایران، چشمه دیمه، آبشار شیخ علی خان و بازدید از زندگی عشایر.
مدت تور: 3 ساعت و نیم تا 4 ساعت     
طول مسیر: 17 کیلومتر  
درجه سختی: 3-2 محدوده پل زمان خان رودخانه خروشان تر می شود.           
قیمت تور: از 160 هزار تا 210 هزار

رودخانه زاینده رود

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر یک روزه به رم | سفری هیجان انگیز به جاهای دیدنی رم

ن. چرمچی ، سه شنبه 15 اسفند 1396

اگر تنها یک روز فرصت دارید از شهر دیدنی و بی همتای رم در ایتالیا بازدید کنید، حتما این مطلب همگردی را بخوانید :

نظرت چیه
2 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 21 فروردین 1401

    سلام ، شماره تماس یا محل ثبت نام ، ادرس ؟

    • 27 خرداد 1400

    مکان ثبت نام این تور کجاست