جاذبه های گردشگری ایران | جذاب و ماندگار در طول تاریخ

ایران یکی از قدیمی تمدن های روی زمین است که خانه مسجد های فیروزه ای، کاخ های پر زرق و برق و مقبره شاعران زمان های گذشته است که راز ها و تمهیدات باستانی را آشکار می کند. ایرانِ شگفت انگیز با تشکلات قابل توجه زمین شناسی، جنگل های باستانی و کوهستان های پر تراکم پر شده و طبیعت با دستان خود، خود را اصلاح نموده است که از جاذبه های طبیعی ایران است. ما می توانیم در این مقاله به جاذبه های گردشگری ایران و اماکن دیدنی ایران هم بپردازیم.

تمدن ایران

باداب سورت

در استان مازندران شمالی چشم انداز فوق العاده ای از تراس های پلکانی تراورتن از تمام کوهستان جدا شده است که از جاذبه های گردشگری ایران است. شکل پلکانی این سنگ های آهکی در طول هزاران سال درست شده و از طریق جریان و خنکی آب های دو چشمه داغ و معدنی به وجود آمده است. تراس تراورتنی سفید در مکان های دیگری نظیر چشمه های گرم ماموت در پارک ملی یلو استون و پاموک کاله (قلعه پنبه ای) ترکیه دیده می شوند. اما چیزی که باداب سورت را از این دو تراس متمایز می کند رنگ متمایزی است که نتیجه وجود رسوبات اکسید آهن می باشد. این قسمت تنها به عنوان مکانی با چشم اندازی بی نظیر استفاده نمی شود و یکی از چشمه هایی است که به نظر می رسد خواص التیام بخشی ناشی از شوری بسیار و محتویات معدنی اش را دارا باشد و از جاذبه های طبیعی ایران است.

باداب سورت

کوه دماوند

چهل و یک مایلی شمال تهران نخستین مخروط نوک سپید نظر های را به خود جلب می کند که تا ارتفاع پنج هزار و ششصدو هفتاد و یک متر در میان ابر ها بالا رفته است و به عنوان بلند ترین قله در خاور میانه به حساب می آید که در محدوده کوه های البرز قرار گرفته و از جاذبه های گردشگری ایران است. این آتش فشان با سن یک میلیون و هشت هزار ساله ای که خوابیده به معنای واقعی مانند یک افسانه می ماند که در عرفان و شعر های باستانی فارسی ماندگار شده است. کوهنوردان می توانند بین دو تا پنج روز یکی از شانزده مسیر اصلی را به بالای دماوند بپیمایند و از مسیری با زمین های پر از سنگ، چشمه های معدنی آب گرم و بافت جانوری و گیاهی غنی بهره مند شوند. کوه دماوند در سال 2008 نامزد میراث جهانی شد و در لیست آزمایشی ایران قرار گرفت.

کوه دماوند

دشت لوت

در جنوب شرقی ایران، ماسه های متحرک دشت لوت یک اثر زنده هنری را ساخته اند. بین ماه های ژوئن و اکتبر طوفان های نیمه گرم سیری در میان این چشم انداز جا به جا می شوند و فرسایش ایجاد می کنند. همین پدیده همچنین در سیاره های دیگری مانند مریخ هم دیده شده که به آن کیفیت دیگری می دهد. به گفته ی ناسا در سال 2016 دشت لوت به عنوان اولین و تنها پایگاه طبیعی میراث جهانی یونسکو به عنوان "نمونه ای منحصر بفرد از فرآیند های زمین شناسی در حال انجام" ثبت شده است. همچنین این دشت یکی از گرم ترین مکان های روی زمین است و در سال 2005 رکورد درجه حرارت 70.7 درجه سانتی گراد را به ثبت رساند و رکورد گرمای شهر عزیزیه لیبی را شکست و از جاذبه های طبیعی ایران می باشد.

دشت لوت

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه که در قلمرو ایران بین شرق و غرب آذربایجان واقع شده، زمانی بزرگترین دریاچه ی نمک در خاور میانه به شمار می آمد. در طول 45 سال گذشته عواملی مانند کاهش بارش باران، کشاورزی و اقدامات غیر مسئولانه محیط زیستی باعث شده تا دریاچه به سرعت در معرض خطر ناگهانی قرار بگیرد. اکنون دریاچه ارومیه به کمتر از 10 درصد حجم اولیه اش تنزل یافته که باعث برانگیخته شدن اعتراض خیابانی هزاران ایرانی در سال اخیر شد. علتی که شکل دریاچه نمک را به شکل یک کیک نمکی در می آورد تبخیر مداوم آب است و این مسئله باعث ایجاد محیطی مناسب برای رشد نوع خاصی از جلبک های قرمز شده و هم اکنون دریاچه زمرد رنگ ارومیه را به دریاچه ای سرخ تبدیل نموده است و از اماکن دیدنی ایران است.

 دریاچه ارومیه

صحرای ترکمن

مرز بین دریای کاسپین و کشور ترکمنستان، تابلوی بی انتهایی از تپه های سر سبزی هستند که خبر از صحرای ترکمن می دهند. عشایر ترکمن ایرانی در قسمتی از استان گلستان سکونت دارند. نشانه های قابل توجهی در گورستان خالد نبی وجود دارد که بیشتر به خاطر شکل های عجیب قبر ها، گنبد کاووس و برج مربوط به قرن 11 و مکانی که جزو میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، شناخته شده اند. این ساختار، عهدی از مبادلات بین فرهنگی و نمونه برجسته ای از نمونه های اولیه طراحی بناهای اسلامی مبتنی بر فرمول های هندسی است که شکل های اولیه ای برای مقبره ها در ایران را به تصویر می کشد و از اماکن دیدنی ایران به حساب می آید.

صحرای ترکمن

قشم

در سواحل جنوبی ایران در تنگه ی هرمز، روستاهای بندری، قلعه های تاریخی و زیارتگاه های باستانی خط ساحلی سنگی قشم را با داستان هایی از گذشته دور علامتگذاری کرده اند. اهمیت این جزیره که بزرگترین جزیره ی خلیج فارس است به زمان پیش از اسلام باز می گردد. زمانی که یک مرکز تجاری و استراتژیک بوده و در نتیجه مورد هجوم مهاجمان قرار می گرفت. امروزه ساکنان جزیره ماهی گیر، معدن چی نمک و یا کشاورز محصولات خرما و خربزه هستند. بیولوژی این جزیره با معادن نمک، جامعه گیاهی مانگروها، صخره های مرجانی، مکان های لاک پشت های دریایی و مناطق حفاظت شده حرا پیوند خورده و به نظر می رسد که این مکان عنوان اولین ژئو پارک یونسکو ایرانی را به خود اختصاص داده است.

قشم

آبشار مارگون

شیراز همیشه محل تولد و استراحت شاعر محبوب ایرانی حافظ است اما تنها با یک ساعت راه به سمت غرب به آبشار 60 متری مارگون که در شمال غربی استان فارس در حال ریزش است، می رسیم. درست مانند اسم این آبشار که در فارسی به معنای شبیه مار است در دامنه های کوه این آبشار به شکل یک مارپیچ در می آید. این منطقه همچنین خانه تعدادی از گیاهان و جانوران مانند عقاب ها، خرس ها، کفتار ها و گراز های وحشی است. دانشمندان هشدار دادند که گردشگری غیر سازماندهی شده در این مکان باعث تحلیل اکوسیستم ها شده و خواستار افزایش حفاظت در این ناحیه شده اند و از اماکن دیدنی ایران به شمار می آید.

آبشار مارگون

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

موزه ملی ایران | یکی از جاذبه های گردشگری جذاب تهران

کیانا صدیقی ، دوشنبه 15 خرداد 1396

موزه ملی ایران واقع در خیابان سی تیر تهران، قدیمی ترین، با اهمیت ترین و باارزش ترین موزه در ایران است. سال 1316 این موزه تاسیس شده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :