نکاتی کوتاه و کابردی برای حفظ امنیت در هیچهایک

امنیت در رایگان سواری همیشه برای افرادی که علاقه مند به این نوع سفر کردن بوده اند، سوال است. به همین علت هم در این مطلب درباره امنیت در هیچهایک برایتان گفته ایم. در ابتدا با چند نکته کوتاه و کلیدی شروع می کنیم و در ادامه بیشتر و کامل تر برایتان می گوییم. هنگامی که در کنار جاده راه می روید، لباس رنگی براق بپوشید یا یک کمربند خطر ببندید.
علاوه براین یک رایگان سوار همیشه باید یک جعبه کمک های اولیه همراهش باشد. اگرچه در بیشتر کشورهای اروپای غربی داشتن جعبه کمک های اولیه در خودرو اجباری است، اما تمام راننده های کره زمین یکی از آن ها ندارند. در زمان تصادف، که خطرناک ترین بخش هیچهایک است، این جعبه ها بسیار به درد می خورند، مخصوصاً سفرهایی در مناطق دورافتاده.
امنیت در هیچهایک بسیار مهم هست، اگر احساس امنیت نمی گنید، بگویید نه! وقتی غریزه تان می گوید نه، به آن اعتماد کنید. اگرچه، این موضوع همیشه اتفاق نمی افتد. کم کردن خطر از روی بزدلی نیست، بلکه نشانه هوش است. یکی از نکات امینت در هیچهایک این است که اگر با شخصی راحت نیستید، ازش درخواست کمک نکنید، به اندازه کافی اتومبیل هست. بیشتر کسانی که هیچ هایکرها را سوار می کنند رفتار دوستانه ای دارند و از شنیدن "نه" ناراحت نمی شوند. اگر امنیت بیشتری می خواهید، یک پیامک از شماره پلاک خودرو برای دوستتان بفرستید (یا حداقل وانمود کنید که این کار را کرده اید). یک راه خوب برای پیاده شدن از خودورو بدون اینکه راننده بفهمد احساس امنیت نمی کنید، اینست که بگویید حالتان خوب نیست. به راننده بگووید وقت را تلف نکند و کنار بزند. اگر می خواهید سختگیرانه تر رفتار کنید، یک اسپری فلفل یا یک چاقوی جیبی می تواند کمکتان کند و همچنین اعتمادبه نفس تان را هم افزایش دهد. (یک چاقو می تواند اعتمادبه نفس شما را افزایش دهد مگراینکه اوضاع خوب پیش نرود. بعضی اوقات ممکن است تا شما چاقوی تان را درآورید کار از کار گذشته باشد، و از چاقو برعلیه خودتان استفاده شود. مهمترین و بهترین راه اینست که فرار کنید. اسپری فلفل اگر قانونی باشد گزینه بهتری خواهد بود. در کنار تمامی تکنیک های دفاعی، احتمالاً اگر با یک دوست سفر کنید و یا با هیچ هایکری دیگر همراه شوید، سفر امن تری خواهید داشت. در ادامه اما بیشتر درباره امنیت در هیچهایک خواهیم گفت، بنابراین با ما همراه باشید ...

 

مطالب مرتبط :

چگونه رایگان سفر کنیم | آموزش رفتارها در هیچهایک
هیچهایک چیست | راهنمای هیچهایک در ایران

هیچهایک 1

امینت در هیچهایک به هنگام سواری با خودرو

هرچند که از امنیت در هیچهایک برایتان می گوییم اما دانستن بعضی از موارد دیگر هم کاربردی ست مثل اینکه زمانی که سوار یک خودرو شدید تا به مقصدتان بروید، مهمترین نکته آن ست که مودبانه رفتار کنید. به یاد داشته باشید، آن راننده اصلاً مجبور نبوده که شما را سوار کند. بنشینید، راحت باشید، اما مطمئناً نباید زیادی احساس راحتی کنید. کفش هایتان را از داشبورد دور نگه دارید و غیره. درواقع، هیچ کاری نکنید که راننده از شما برنجد! راننده ممکن است شما را به دلایل مختلفی سوار کرده باشد. یکی از دلایل اصلی همراهی کردن با او در مسیری طولانی است. که به این معنی است که باید با راننده صحبت کنید. چند موضوع برای صحبت کردن در ذهن داشته باشید (اسم شما چیست؟ به کجا می روید؟ واقعا؟ آن چیست؟). اگر راننده تمایلی به صحبت کردن نداشت، شما می توانید استراحت کنید یا یک کتاب بخوانید.
اگر نه، سر یک موضوع ساده، سر صحبت را باز کنید. یک قانون ثابت برای تمام هیچ هایکرها اینست که برای صحبت کردن در مورد سیاست با راننده ای که ممکن است نظرش با او متفاوت باشد خجالت را کنار بگذارد. مردم تمایل دارند که وقتی بحث سیاست و مذهب پیش می آید خود را دانا و باتجربه نشان دهند، پس اگر چیزی گفتند که با عقاید سیاسی یا مذهبی شما یکی نبود، سعی کنید جوابی مانند "من راجع به این موضوعات نظری ندارم" ، "تا حالا در این مورد فکر نکرده ام" ، بدهید یا تظاهر کنید که با آن ها موافقید. بسیاری از هیچ هایکرها به خاطر بحث های سیاسی پرتنش از ماشین پیاده شده اند.
بعضی از راننده ها حاضرند برای کمک به شما چند کیلومتر اضافی بروند، البته اگر با روی خوش از آن ها بخواهید؛ البته باید آمده پذیرفتن یک "نه" با روی خوش نیز باشید.
مطمئن شوید که می دانید راننده می خواهد کجا شما را پیاده کند، و اگر شهر را می شناسید یا در مورد شهر با راننده صحبت کرده اید، سعی کنید تا محل پیاده شدن را خودتان تعیین کنید؛ راننده ها بعضی اوقات می خواهند کمک کنند ولی بر خلاف نیتشان، شما را در محلی بسیار بد پیاده می کنند. اگر محل پیاده شدن برای شما مناسب نیست، به راننده بگویید، ممکن است راننده شما را به محلی دیگر در مسیرش ببرد.
وقتی داخل خودرو هستید گم نشوید! بعضی راننده ها قوه مسیریابی بسیار بدی دارند و شما باید کمک شان کنید؛ پس مسیر را از روی نقشه دنبال کنید. همچنین، آگاه بودن از جایی که پیاده می شوید هم می تواند برای صرفه جویی در زمان مناسب باشد؛ اگر لازم بود از راننده بپرسید که دقیقاً کجا هستید.

هیچهایک 2

وسایل

وسایل خود را مرتب کنید. مطمئن شوید که هیچ کدام از وسایلتان را جا نگذارید و نکته ای که برای تصویری که از هیچهایک ارائه می شود بسیار مهم است: مطمئن شوید که وسایلی که متعلق به شما نیست را برنداشته اید. پس هنگام ترک خودرو همه وسایل را چک کنید.

 

اگر گم شدید ...

برای داشتن امنیت در هیچهایک، احتمالاً بهترین کار اینست که ادامه ندهید تا زمانی که بفهمید کجا هستید. از هرکسی که می توانید کمک بگیرید. به تابلوهای جاده نگاه کنید و دنبال اسم شهرها و شماره جاده ها بگرید و آن ها را با نقشه تان تطبیق دهید. اگر مقصد مشخصی ندارید و گم شدن برایتان مهم نیست، از نگرانی دست بردارید و از سفرتان لذت ببرید .

 

اگر مسیری را اشتباه رفتید ...

برای داشتن امنیت در هیچهایک اگر مسیری را اشتباه رفتید، در این صورت بهترین کار اینست که دور بزنید، در مسیری جدید راهتان را ادامه دهید (از مسیری دیگر بروید، یا مقصدتان را تغییر دهی)، یا هیچهایک کردنتان را متوقف کنید. اگر در بزرگراه باشید، احتمالاً دور زدن کار مشکلی خواهد بود. اگر تصمیم گرفتید که دور بزنید، بدانید که: خیلی سخت است خودرویی پیدا کنید که دور بزند، و در مسیر درست راهش را ادامه دهد. شما خیلی راحت به مسیرتان برمی گردید و مجبور می شوید برای بار دوم دور بزنید.

هیچهایک 3

پیدا کردن محل اقامت در رایگان سواری

یکی از نکات داشتن امنیت در هیچهایک یا رایگان سواری، این است که اگر مطمئن هستید قبل از شب به مقصدتان می رسید. اگر فواصل را کم کم طی می کنید، باید از قبل تصمیم بگیرید که شب را کجا می خوابید. اگر به اینترنت دسترسی دارید، می توانید این وبسایت ها را برای محل اقامت رایگان چک کنید:

Trustroots.org؛ مرکز هیچ هایکر

BeWelcome.org

CouchSurfing.com؛ فعال ترین

Hospitality Club (مناسب برای پیدا کردن شماره تلفن در مناطق کوچک تر).

در هیچهایک ها و رایگان سواری های طولانی تر، شما ممکن است مجبور شوید در طول مسیر بخوابید. اگر بیرون خیلی سرد نیست و یک کیسه خواب یا پشه بند دارید، چند ساعت قبل از غروب آفتاب دنبال جایی برای خوابیدن بگردید. ممکن است جایی مخفی در طبیعت، محل بازی های McDO، یا یک خانه متروکه پیدا کنید. اگر نمی خواهید بیرون بخوابید و به فکر امنیت در هیچهایک و رایگان سواری خود هستید، این امکان ها را هم در نظر بگیرید: می توانید هزینه یک مهمان سرا را بپردازید؟ اگر بله، می توانید یکی پیدا کنید؟ آیا یک فرودگاه بزرگ در جاده یا نزدیک به جایی که هستید وجود دارد؟ می توانید آنجا بخوابید. راننده شما می تواند به شما جای خواب بدهد؟ آیا می توانید یک خودرو یا کامیون را پیدا کنید که تصادف کرده باشد و در جاده مانده باشد؟ در این صورت، راننده اش قابل اعتماد هست؟ آیا افراد زیادی اطراف شما هستند؟ اگر اینطور است، یک تابلو با نوشته “Couchsurfing” ممکن است شما را کمک کند تا میزبانی پیدا کنید. ممکن است به این شکل بتوانید میزبانی پیدا کنید، اما باید بدانید، کجا بیشترین شانس را برای دیده شدن دارید، ایستگاه های مترو یا به طورکلی ایستگاه ها، فروشگاه های بزرگ، میدان های شهر. او میزبانی در نزدیک یکی ازجاذبه های گردشگری پیدا کرده بود، در نزدیکی برج ایفل، اما او خوش شانس بود، چراکه روز بعدش آن شانس را نداشت و شب را مجبور شد روی یک نیمکت بخوابد. و او را از ایستگاه مترو هم بیرون کردند چرا که مأموران امنیتی تصور کردند که پول می خواهد. شما می توانید دنبال هیپسترها بگردید، یا جوانان بامعرفتی که بتوانید از آن ها بخواهید شب را پیش آن ها بگذرانید، اگر متوجه نشدند، در مورد CS’ing به آن ها بگویید، وبعد از آن ممکن است میزبان شما شوند. شانس خود را امتحان کنید. و به یاد داشته باشید که این دیگر رایگان سواری نیست، ارتباط چشمی بی فایده است، چراکه تابلوی شما خودش ارتباط برقرا می کند. سعی کنید تا جایی که می توانید تابلوی بزرگی درست کنید. اگر هیچ جایی برای خواب پیدا نکردید، همچنان راه هایی برای خارج شدن از این وضعیت وجود دارد. اگر به اندازه کافی خوش شانس بودید تا به یک پمپ بنزین 24 ساعته برسید، تا جایی که می توانید قهوه بخورید و به رایگان سواری در شب ادامه دهید. به یاد داشته باشید که بین ساعت 2 تا 5 بامداد همه جا بسیار ساکت است، حتی استراحت گاه های درون بزرگراه ها و از نظر امنیت در هیچهایک کمی نامطمئن است.

هیچهایک 4

برای داشتن امنیت در هیچهایک، به نزدیک ترین شهر بروید

رایگان سواری در خارج از شهرها کار دشواری است و از نظر امینت در هیچهایک کمی نامعقول. اما بعضی اوقات (در صورت خستگی، گشنگی، تشنگی، بیماری و غیره)شما باید به مسیرتان ادامه دهید و در نزدیک ترین شهر توقف کنید. اگر برنامه زمانی سفر و رایگان سواری شما منعطف هست، شاید تصمیم بگیرید مقداری بیشتر آنجا بمانید. اگر هیچهایک کردن به شهری، به هر دلیلی سخت است، و شهر بسیار دور است، از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کنید. به دنبال نزدیک ترین مناطق مسکونی بگردید: آن ها همیشه ایستگاه های اتوبوس دارند. بیشتر پمپ بنزین ها در بزرگراه ها دسترسی مخصوصی برای کارکنان و وسایل نقلیه ویژه مثل آمبولانس دارند. همچنین تعداد زیادی از پمپ بنزین ها نقشه های محلی دارند که شما می توانید ایستگاه های اتوبوس را از روی آن ها پیداکنید.

هیچهایک 5

امینت در هیچهایک از اتوبوس و قطار استفاده کنید

ارزشش را ندارد که به هر قیمتی هیچهایک یا رایگان سواری کنید. بعضی اوقات بسیار راحت تر است که سوار یک اتوبوس شوید و به مقصدتان برسید. این مورد مخصوص وقت هایی هست که شهرهای بزرگ را  ترک می کنید یا وارد آن ها می شوید، یا شب ها. بعضی اوقات می توانید بدون پرداخت هزینه از حمل ونقل عمومی استفاده کنید، اگرچه در بعضی شهرها و کشورها باید بیشتر مراقب باشید: مناطق "حمل ونقل عمومی" (یا ‘blackriding’) شهر یا کشوری که به آن سفر می کنید را چک کنید. اگر در هر صورت از سواری سیاه (بدون پرداخت هزینه) استفاده می کنید، نزدیک در بایستید؛ گاهی اوقات یک عکس العمل سریع (پایین پریدن در لحظه آخر) می تواند شما را از دست افرادی که با وسواس خاصی بلیط ها را چک می کنند، نجات دهد. معمولاً بهتر است که جلوی اتوبوس بنشینید تا بتوانید تمام افرادی را که در ایستگاه منتظرند تا اتویوس برسد، بررسی کنید. همچنین، وقتی در اتوبوس هستید به یک جهت مستقیم برای پیداکردن فردی که بلیط ها را چک می کند نگاه کنید، جهتی که قبلاً بررسی اش نکرده اید.

 

امینت در هیچهایک به هنگام هیچهایک کردن در بزرگراه

اگر به مقاصد دوری سفر می کنید، استفاده از بزرگراه بهترین گزینه برای رایگان سواری شما خواهد بود. بیشتر ورودی های به بزرگراه ها، مناطق بد و خطرناکی هستند. یک راه مناسب برای هیچهایک یا رایگان سواری از طریق بزرگراه ها اینست که "امیدواری در ایستگاه" را امتحان کنید: فقط در پمپ بنزین ها و استراحت گاه ها منتظر بمانید. آنجا شما می توانید با مردم صحبت کنید و علاوه براین تمام خودروها هم توقف کرده اند. کنار عوارضی ها هم محل مناسبی برای منتظر ماندن است. نقشه ای بگیرید که پمپ بنزین ها را نشان دهد!
در بیشتر کشورها، هیچهایک کردن در بزرگراه ها ممنوع است! اگرچه در برخی موارد نادر شما مجبور به این کار می شوید. به یاد داشته باشید که برای راننده ها بسیار دشوار است در بزرگراه ها توقف کنند، و همچنین امنیت خود شما نیز با این کار به خطر می افتد. پلیس ممکن است شما را از  آن منطقه دور کند و یا حتی جریمه تان کند. بنابراین به امنیت در هچهایک و زمان رایگان سواری هم اهمیت بدهید.

امنیت در هیچهایک در چه حالتی بیشتر است؟ تنها یا با دیگران

یک خانم تنها با رایگان سواری نسبت به سایر اقشار، سریع تر به مقصد می رسد، اما با کمی ریسک بیشتر. اگر شما دو یا سه نفر باشید هم می توانید با همان سرعت سفر کنید. در نظر داشته باشید که رانندگان کامیون معمولاً یک صندلی خالی دارند. در صورتی که به جای دو کیف، یک کیف همراهتان باشد. اگر بیشتر از سه نفر هستید، بهترین کار اینست که به چند گروه تقسیم شوید.
اگر تنهایی سفر نمی کنید، دوستانتان می توانند در جای دیگری دور از چشم راننده ها منتظر بمانند، اما نه خیلی دور از محل هیچهایک. اگر شما وسایل زیادی دارید هم می توانید از این ترفند استفاده کنید. شما ممکن است برخی راننده ها را بتوانید متقاعد کنید که بایستند، درصورتی که اگر وسایل زیاد یا دوستانتان را ببینند توقف نکنند، درصورتی که اگر توقف کنند، برایشان خیلی سخت خواهد بود که شما را سوار نکنند.
فرهات (مرد) وقتی به همراه یک خانم رایگان سواری کرده آماری 5 درصد سریع تر با نسبت "مسافت طی شده/زمان انتظار" در مقایسه با زمانی که به تنهایی هیچهایک کرده، داشته است، و همچنین در هیچهایک به همراهی یک مرد 75 درصد آهسته تر!(حاصل اطلاعات جمع آوری شده از 1641 سواری، که از آن ها، 1299 سواری به تنهایی، 189 سواری با یک خانم و 132 سواری با یک مرد بوده است). بقیه اطلاعات او از همراهی های دیگرش (بیش از دو هیچ هایکر) به علت کمبود داده های آماری قابل اعتنا نیستند (تنها 21 آمار ثبت شده).

هیچهایک 6

برای داشتن امنیت در هیچهایک، از اشتباهات اجتناب کنید

آخرین و مهم ترین نکته در امینت در هیچهایک یا رایگان سواری این است که از اشتباهات رایج اجتناب کنید و خواهید دید که چندیدن ساعت به نفع شما خواهد شد و خیلی کمتر خسته می شوید.

 

امینت در هیچهایک به هنگام پیمودن مسیرهای طولانی

برای داشتن امنیت در هیچهایک و زمان رایگان سواری در مسافت های طولانی، وقتی به یک پمپ بنزین بزرگ می رسید، باید راننده ها را اولویت بندی کنید:

ون های مخصوص حمل ونقل: معمولاً خیلی بزرگ نیستند، و صندلی جلویشان سه نفره است، پس اگر با یکی از دوستانتان سفر می کنید، برای شما عالی هستند. همین طور هم از نظر امینت در هیچهایک مناسب اند. در کنار این، شما حتماً ظرفی را خواهید دید که حاوی قهوه است و جلوی آن پر از پشه های مرده. این راننده ها معمولاً بدون توقف رانندگی می کنند و اجناسی را از محلی به محلی دیگر می رسانند. حواستان جمع باشد، منطقه مرزی بین لیتوانی و لهستان، با این راننده ها ممکن است به علت حضور پلیس ها کمی مضطرب و طولانی باشد. معمولاً پلیس ها این خودروها را نگه می دارند و محموله آن ها را می گردند، و وزن خودرو را چک می کنند تا اضافه بار نداشته باشند (معمولاً راننده ها اگر اضافه بار داشته باشند، به پلیس ها رشوه می دهند و عبور می کنند)، مدارک ماشین را چک می کنند و شاید از شما هم بخواهند که مدارکتان را تحویل دهید، پس از قبل آماده باشید. برخلاف رانندگان کامیون، هیچ محدودیت قانونی برای ساعاتی که می توانند رانندگی کنند وجود ندارد و معمولاً برای استراحت توقف نمی کنند، آن ها می توانند تا 160 کیلومتر بر ساعت یا حتی بیشتر از آن  رانندگی کنند (به جای 90 کیلومتر بر ساعت و یا حتی آهسته تر 80 کیلومتر بر ساعت).

خودروهای تاجرها/خودروهای گران قیمت: برخی از آن ها بسیار خوش برخورد هستند، مثلاً چند دهه قبل هیچهایک کرده اند و به این علت شما می توانید سوار خودرویی زیبا شوید.

ون های مخصوص تعطیلات: این راننده ها می توانند مسافت های طولانی را رانندگی و یا حتی برای چند ماه سفر کنند.

راننده های کامیون: آن ها معمولاً به علت قوانین بیمه ها نمی توانند کسی را سوار کنند، اما همیشه از آن ها سوال کنید شاید امکانش را داشتند که شما را تا جایی برسانند. اگر دو نفر باشید شرایط پیچیده تر می شود، اما تخت پشت کامیون جای خوبی برای پنهان کردن دوستتان می تواند باشد. آن ها گزینه خوبی برای سفرهای شبانه هستند و می توانید از راننده بخواهید که شب را در تختش بخوابید.

هیچهایک 7

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

نکاتی برای حفظ امنیت در هتل | مجموعه توصیه ها برای امنیت در هتل

مهیار قاسمی ، شنبه 6 مرداد 1397

هر چیزی خطر های خاص خودش را دارد، حتی سفر کردن؛ خیلی ها به سفر و گردش می روند تا تجربیات تازه و خوشایندی کسب کنند و از سفر خود لذت ببرند

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :