روستای شمخال قوچان و زیبایی هایی که در بطن خود دارد

در موقعیت جغرافیایی N373503 E583157 و در استان خراسان رضوی، بهشتی پنهان واقع شده که چشم تمام بازدیدکنندگان را به خود خیره می کند؛ دره شمخال که با یک شیب ملایم آغاز می شود، در 70 کیلومتری جاده قوچان، در مسیر شهر مرزی باجگیران و در 18 کیلومتری روستای شمخال قوچان واقع شده و بدلیل قرار گرفتن در محدوده روستا شهرت یافت. با ما در مقاله روستای شمخال کجاست همراه باشید تا شما را با دیدنی های روستای شمخال آشنا کنیم.

 روستای شمخال قوچان

علت نامگذاری روستا

در مورد علت نامگذاری روستای شمخال قوچان توافق نظر وجود ندارد، اما آنچه که محتمل به نظر می آید، شمخال در زبان کردی کرمانجی نام تفنگی است که در گذشته های دور استفاده میشد و این شمخال احتمال می رود که ربطی با آن تفنگ داشته باشد. برای صدق این موضوع نیز یک ضرب المثل وجود دارد که احتمال فوق را تقویت می بخشد: مگر تیر شمخال به تو خورده است که در زبان کرمانجی این گونه بیان می شود: مه گه گللا شمخال له ته که تی یه. براساس مقاله روستای شمخال کجاست باید بدانید که این ضرب المثل برای افرادی بکار می رود که در واکنش به یک اتفاق نه چندان مهم، گریه و ناله بسیار سر می دهند.

آشنایی با دره شمخال

چنانچه گشت و گذار خود را از درون دره شمخال آغاز نمایید، باید چیزی در حدود 13.5 کیلومتر طی مسافت کنید تا به حمام اول برسید که آبی بسیار خنک و دارد، به چشمه آب سرد شمخال نیز نامیده می شود و از دل صخره ها و سنگ های دیواره دره بیرون زد. در حدود 9 کیلومتر پس از حمام اول، حمام دوم واقع شده است. مسیر بین این دو بخش از دیدنی های روستای شمخال نسبت به سایر نقاط دیگر عریض تر بوده و دیواره های دره از یکدیگر فاصله بیشتری دارند. سه کیلومتر پس از حمام دوم، این کبوتر خانه است که با حفره های زیبایی که در دل کوه ایجاد کرده، خود را نمایان و پدیدار می کند. از کبوتر خانه تا انتهای دره مسیری 15 کیلومتری وجود دارد.

براساس مقاله روستای شمخال کجاست باید بدانید که وقتی به انتهای دره می رسید، دشتی وسیع در پیش چشمان شما ظاهر می شود؛ دشتی که دامن گسترده اش می شود محلی برای رشد درختان میوه و کشت و کار شالی و یونجه. اما، بجز این مکان های خاص و مشخص، جای جای دره شمخال قابلیت مبهوت ساختن آدمی را دارد، گویی که نقاش جهان تمام زیبایی های طبیعی را در هم آمیخته و در شمخال گردآوری کرده است. نوع تراش خوردگی های طبیعی بر روی صخره ها، حرکت و جریان رودها و پیچ و تاب یافتن در این میان و همچنین سرسبزی بی حد و حصر تنها بخشی از این شگفتی ها هستند.

در میان لیست دیدنی های روستای شمخال نام درختانی نظیر گردو، گون، زرشک کوهی، چنار، بید مجنون، تمشک و گیاهانی نظیر موسیر، مورد، سدر، چریش، هفشان، گون، ریخوک، کاسنی و شاتره و سدها گیاه دارویی و وحشی دیگر قابل توجه بوده و همین تنوع پوشش گیاهی امتیازی برای منطقه محسوب می شود.

آشنایی با دره شمخال

سفر به روستا

برای رسیدن به روستای شمخال قوچان می توانید به میدان فلسطین قوچان بروید و با ماشین های سواری خود را به منطقه برسانید. شما در این مسیر ابتدا از شهر قوچان می گذرید و به سمت درگز رهسپار می شوید. در اواسط راه دو مسیر برای شما وجود دارند که خود را به روستای شمخال اسرار آمیز و رازآلود برسانید. نخستین جاده، جاده قدیمی است که از امامقلی عبور می کند و دیگری جاده ای است که از آسفالت خوبی برخوردار بوده و مسئولین فنی هیئت کوهنوردی دیواره ای را برای علاقمندان سنگ نوردی بهره برداری کرده اند. لازم به ذکر است که این راه نسبت به جاده اول مسافتی دورتر دارد.

براساس مقاله روستای شمخال کجاست باید بدانید که بهتر است فصول گرمتر سال یعنی همان بهار و تابستان را انتخاب نمایید، چرا که در فصول سرد سال ممکن است با بارش برف و باران دره شمخال مسدود گردد. به علاوه، در ابتدای سفر است بهتر است برنامه خود را بگونه ای تنظیم نمایید که شب را درون روستای شمخال به صبح برسانید، چرا که مسیر طولانی است و باید از صبح زود دره نوردی خود را آغاز نمایید. به علاوه که در ابتدای دره شمخال نیز سوئیت های مجهزی برای اقامت تدارک دیده شده که آمادگی پذیرایی از گردشگران را دارند. اما برای این سفر دلچسب و به یادماندنی باید تجهیزات مناسب را نیز فراهم آوردید تا مشکلی در حین سفر گریبان گیر نشود و شما را از چشیدن تمام شیرینی سفر محروم نسازد.

نخستین وسیله کفش و کتانی دارای زیره سفت است که علاوه بر داشتن راحتی و کم کردن فشار وارده به پا در زمان طی مسیر دوام قابل ملاحظه ای را داشته باشد و در نبرد با سنگ های نوک تیز موفق ظاهر شود. داشتن کلاه آقتاب گیر با طول لبه مناسب یا کلاهی مقاوم برای دره نوردی، عینک آفتابی استاندارد، لباس گرم و همچنین وسایل مختصری از تجهیزات کمک های اولیه در کنار چادر مسافرتی سایر اقلام و تجهیزات سفر به روستای شمخال قوچان را تشکیل می دهند. بهتر است همراه خود چند شلوار راحتی و مناسب همراه داشته باشید، چرا که در طول مسیر شما ناچار به عبور از رودها هستید و باید فکر تمام جوانب را کرده باشید.

سفر به روستا

توصیه ای مهم

درون دره مکانی برای برپایی آتش نیست، چرا که این منطقه دارای پوشش گیاهی است که قالبا به سرعت مشتعل می شوند. حتی اگر ناچار به روشن کردن آتش درون حریم این بخش از دیدنی های روستای شمخال شدید، این اقدام را در مکانی که خالی از پوشش گیاهی است انجام دهید و پیش از ترک کردن محل اقامت از خاموش شدن آتش اطمینان کامل را بعمل آورید. همچنین از ریختن زباله به درون رودخانه و زیر پای درختان جدا پرهیز کنید، چرا که این محیط بکر میراثی ملی است و حق تمام نسل ها بوده که از آن بهره مند شوند. توصیه می شود که کیسه ای برای جمع آوری زباله ها با خود به همراه داشته باشید و پس از عبور از دره و رسیدن به روستای شمخال قوچان یا محیطی شهری، آن را درون سطل های زباله قرار دهید.

توصیه ای مهم

یک تیر و دو نشان

در سفر به روستای شمخال شما می توانید علاوه بر سیر و سیاحت در بهشت گمشده، با فرهنگ و آداب و رسوم مردم کرمانج نیز آشنا شوید. نوع گویش و زبان کرمانجی، پوشش مردم منطقه، موسیقی ناب و شاد مخصوص به کرمانجیان و البته غذاهای خوشمزه مختص به این قوم از ایران پهناور، خود به تنهایی جذاب و گیراست و نیاز به یک برنامه مفصل گردشگری را می طلبد. اگر شانس با شما یار باشد و زمانی به منطقه برسید که یک جشن عروسی برپاست، می توانید تمام این ویژگی ها را یکجا به نظاره بنشینید. براساس مقاله روستای شمخال کجاست باید بدانید که رقص محلی کرمانجی همراه با انواع سازهای محلی کردی و نوای سازهای محلی دوتار، دهل و سرنا زیبایی خاص را به مراسم می بخشد که برای هر غریبه ای بسیار خاطره انگیز خواهد بود.

یک تیر و دو نشان

در کنار تمام این گردشگری های طبیعی و مردم شناسی، شما می توانید به زیارت امامزاده با در نزدیکی روستای دربادام بروید و با مردمی که هر هفته به این امامزاده می روند و مراسم های ویژه مذهبی را بجا می آورند، همراه شوید.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

روستای پلور آمل و دیدنی هایی که در بطن خود دارد

مهیار قاسمی ، شنبه 7 بهمن 1402

با ما در مقاله روستای پلور کجاست همراه شوید تا شما را با تعدادی از دیدنی های روستای پلور آشنا کنیم.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 17 آبان 1400

    سلام هزار مطلب از روستای شمخال گذاشته اید اما دریغ از یک عکس از روستا ؟!فقط بحث دره و ......بنده اصلا کاری با دره ندارن