ازبکستان، کشوری با جاذبه های فوق العاده در آسیا مرکزی

ازبکستان یک کشور با جاذبه های فوق العاده در آسیا مرکزی است. این کشور مرزهایی با قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان دارد. احتمالا این کشور یک انگیزه خوب برای یادگیری زبان روسی یا حداقل الفبای سیریلیک است. به خصوص افراد مسن تر در ازبکستان روسی صحبت می کنند؛ شناخت ازبکستان، همچنین به شناخت برخی از ترک ها کمک می کند. پس همراه همگردی باشید با سفر به ازبکستان به صورت مجازی تا با هم بیشتر با دیدنی های ازبکستان آشنا شویم.

ازبکستان کشوری زیبا

هیچهایک

با توجه به اینکه اکثر مردم وسیله نقلیه ندارند، به نظر می رسد راه حل رفت و آمد و سفر به ازبکستان، هیچهایک است. اما برای هیچهایک در ازبکستان مانند گرفتن یک تاکسی، انتظار پرداخت پول می رود. به هر حال ممکن است که قبل از ورود به این کشور، شانس گرفتن یک سواری رایگان وجود داشته باشد. به راننده بگویید که شما بدون پول سفر می کنید و دارای توقف خودکار  автостоп  تلفظ مانند ( awtostop) در تمام راه هستید .

هیچهایک

پلیس

به نظر می رسد تعداد زیادی پست بررسی وجود دارد. کپی پاسپورت و ویزای خود را با خودتان حمل کنید. گذرنامه خود را از خودتان دور نکنید و اگر می خواهند اصل گذرنامه را ببینند، سعی کنید این کار را در ایستگاه پلیس انجام دهید. بعضی اوقات برخی از افراد در لباس پلیس جعلی تلاش می کنند گذرنامه را سرقت کنند. اغلب مأموران پلیس محلی سعی می کنند پولی از سوی مسافران دریافت کنند. اگر مطمئن نیستید، از سفارت خود بپرسید که آیا پلیس درست می گوید یا خیر. به آنها برای دلایل سست پول ندهید، اگر مطمئن نیستید با کسی که میداند صحبت کنید و تماس بگیرید. از ساختمان های استراتژیک مانند پل ها، محدوده های مرزی یا متروی تاشکند عکس نگیرید.

پلیس

گذرگاه مرزی

بررسی های مرزی بسیار سخت هستند. در اغلب این ایستگاه ها فساد رایج است. در جای خود بمانید و بهتر است با سفارت خود تماس بگیرید و از آنجا اگر فکر می کنید آنها سعی دارند شما را گول بزنند قوانین را بپرسید. ایست های بازرسی جاده از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر باز می شود. در شب مرزها بسته می شوند. من کنترل مرزی  خیلی سختی را تجربه نکردم. همه قبل از رفتنم به ازبکستان از من خواسته بودند در هنگام ورود ویولون بنوازم و به همین علت ثبت نام من را بررسی نکردند. هنگامی که به آنها گفتم که پول بیشتری از کشور آورده ام، اما آنها از من خواسته اند که مقاله خود را بازنویسی کنم، در جایی من نوشته ام که چقدر باید از پول را پس بدهم، به طور رسمی به نظر می رسید که من نباید پول زیادی را پس بدهم  رفتار پلیس بسیار دوستانه بود!

گذرگاه مرزی

ثبت نام

اگر بیش از 3 روز می مانید، باید در UVViOG ثبت نام کنید. اگر در خوابگاه یا هتل اقامت داشته باشید، این کار را برای شما انجام خواهند داد. اگر در خانه می مانید، می توانید به ایستگاه پلیس بروید و برای یک ماه با هزینه 20 دلار ثبت نام کنید. در غیر این صورت هزینه آن حدود 5 دلار در هر شب خواهد شد اگر شما به دنبال قیمت های ارزان هستید. به طور رسمی هنگامی که کشور را ترک می کنید، دوباره به برگه ثبت نام خود نیاز دارید. اما بسیاری از مسافران و بازدیدکنندگان دیدنی های ازبکستان، می گویند که این برگه ها بررسی نشده اند. برای ایمنی حداقل یک یا دو ثبت نام داشته باشید. ظاهرا اگر ثبت نام نکنید گرفتار می شوید، جریمه می تواند بیش از 700 یورو باشد. اگر می خواهید مطمئن باشید، روزی یکبار آن را دریافت کنید. اطمینان کمی کمتر، در هر 3 روز یک بار است (کسی می تواند 72 ساعت را درست درک نکند که شما  باید فقط هر 72 ساعت را ثبت نام کنید). آن بازی کثیف و بدون ساخت و ساز را فقط در اینجا و آنجا انجام دهید. ثبت نام به صورت اتوماتیک و رایگان در هنگام اقامت در هر هتل مجاز، مهمان خانه و شامل یک قطعه کوچک از کاغذ با نام شما، شماره گذرنامه، تاریخ ورود و خروج و مهر هتل است. از لحاظ نظری، ممکن است برای هر شبی که در ازبکستان صرف می کنید زمانی که از کشور خارج می شوید (احتمالا) یا در ایستگاه های کنترل جاده ، یک لغزش ثبت نام نشان داده شود (البته این موضوع بعید است). با این حال به نظر می رسد در حال حاضر از این روش نسبتا آرام برای خارجی ها با یک ویزای توریستی و با خطا ثبت نام استفاده می شود و تقریبا هرگز بررسی نمی شود (در 2011-2012) .

ثبت نام

خطر

مین های زمینی در مناطق مرزی می توانند در تاجیکستان و قرقیزستان وجود داشته باشد، پس در هنگام بازدید از دیدنی های ازبکستان جوانب احتیاط را رعایت کنید.

خطر

شماره پلاک

در سفر به ازبکستان باید بدانید که، شماره پلاک ازبکستان سفید است و با دو عدد شروع می شود که شماره یک آن مدرکی در مورد منطقه ای که ماشین در آن ثبت شده است را به شما می دهد.

شماره پلاک

گذرگاه مرزی

گذرگاه افغانستان: در شهر ترمز آنها مردم را به طور کامل می گردند. دو بار پر کردن اظهارنامه در هنگام ورود و خروج به کشور(چاپ شده در روسیه!) لازم است. دقیقا تمام اطلاعات درباره پرداخت پول را وارد کنید. قسمت بد ماجرا این است که در  سفر به ازبکستان شما باید تمام وقت اظهارنامه را با خود حمل کنید، بنابراین هر پلیسی می تواند به سرعت متوجه شود که شما چه مقدار پول دارید. همچنین هنگام خروج از کشور آماده باشید تا هزینه های خود را با رسید از هتل ها، سوپرمارکت ها و غیره ثابت کنید. اگر شما پول بیشتری از آنچه که در ورودتان اعلام کردید داشته باشید، رسید از امتیازهای نقدی را نشان می دهد یا آنها پول تان را از آنجا که آنها آن را غیرقانونی می دانند، مصادره می کنند. در حین بازدید از دیدنی های ازبکستان، نیازی به حمل پول ازبکی نیست زیرا نرخ ارز در خارج از کشور بسیار کم است.

گذرگاه مرزی ازبکستان

کارت اعتباری

اقتصاد ازبکستان بسیار بسته است و پیدا کردن پول نقد آسان نیست. تنها 2 صندوق نقدی برای پذیرش مسترکارت در کل کشور وجود دارد (البته در سال 2010). هر دو در تاشکند هستند که اولین آنها هتل ازبکستان است. همچنین در این هتل ویزا قابل قبول است. این هتل در نزدیکی مترو امیر تیرور هیبیونی واقع است و دومین مکان هتل روسیه است. خود پرداز  تنها اسکناس های 100 دلاری را ارائه می دهد. تبدیل ارز در بازار می تواند 2 برابر نرخ رسمی باشد، اما غیر قانونی است.

کارت اعتباری

زبان روسی و اصطلاحات ازبکی

سلام(ازبکی)

Kuda ti idyosh؟ - کجا میروی (روسی)

Ya Hachu payti v؟...میخواهم بروم به...

Dengi njet, Problema؟ بدون پول مشکلی هست؟

Spasiba/Rakhmat - متشکرم (روسی/ ازبکی)

Kak ti؟ چطوری؟

Kharasho- خوبم

زبان روسی و اصطلاحات ازبکی

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با جاذبه های گردشگری ارمنستان | کشوری زیبا در قلب آسیا

مینا جعفری ، شنبه 18 آبان 1398

ارمنستان یکی از مقاصد سفر پرطرفدار است. در این مطلب از جاذبه های گردشگری ارمنستان برایتان می گوییم.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :