ایوان سنگی نیاق قزوین | محل زندگی ارواح و اجنه

hb پنج شنبه 25 آبان 1396

مکان های تاریخی و طبیعی زیادی در ایران همچون ایوان سنگی نیاق قزوین، وجود دارند که منشا به وجود آمدن داستان ها و روایت های زیادی شده اند؛ مکان هایی که آنقدر داستان و افسانه دارند که حتی امروزه بیشتر به سبب همین تعریفات عجیب و غیر قابل باور مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار می گیرند! ایوان سنگی نیاق نیز یکی از همین مکان های توریستی و گردشگری است که داستان هایی از جمله اسکان و زندگی ارواح و اجنه ا را پشت سر خود دارد که البته با توجه به قدمت و شکل ظاهری این جاذبه طبیعی، خیلی هم نمی توان ماجرای عجیب و غریب آن را نادیده گرفت. پس اگر شما نیز همچون ما نسبت به این جاذبه طبیعی علاقه مند شده اید، در ادامه با ما همراه شوید تا بیشتر با ایوان سنگی نیاق آشنایی پیدا کنید.

ایوان سنگی نیاق 0

آشنایی با ایوان سنگی نیاق

نیاق از روستاهای مهم استان قزوین در زمینه کاشت انگور می باشد. این روستا در حدفاصل  17 کیلومتری از استان قزوین واقع شده است و بنای ایوان مانند سنگی خود را در قسمت کوهستانی خود که در نواحی غربی این روستا دیده می شود، قرار داده است. پیدا کردن این جاذبه سنگی در روستای نیاق اصلا کار سختی نیست و تنها کافی است به قسمت های بالای کوهستان دیده شده در منطقه نگاهی بی اندازید تا چشمتان به یک صخره دیوار مانند تقریبا بلند بخورد. این بنا که رو به قسمت های شرقی گسترش یافته و شکلی همچون نیم طاقی به خود گرفته است از ارتفاعی 10 متری برخوردار می باشد. فضای داخلی این ایوان سنگی نسبتا بزرگ تلقی می شود و درب ورودی آن به گونه است که کاملا مشرف به روستا و نواحی کناری آن است؛

ایوان سنگی نیاق 1

 کمی بیشتر درباره ساختار این جاذبه طبیعی

در داخل و کنار این ایوان سنگی گودال هایی به چشم می خورد که در آن ها حوضچه هایی مستطیلی با ابعاد 4×2 دیده می شود که طبق نظر باستان شناسان به دست صاحبان گذشته این بنا ساخته شده اند! البته تنها این دو گودال در محیط داخلی و پیرامونی این ایوان وجود ندارند و حفره ها و گودال های کوچک و بزرگ بسیار دیگری نیز در اطراف این بنا به چشم می خوردند که قطعا به جهت انبار کردن مواد غذایی (غلات و حبوبات) از آن ها استفاده می شده است. این یک عمق و گودی این حفره ها و چاله ها چقدر است تقریبا غیر قابل محسابه می باشد چرا که در گذر زمان به جهت ریزش خورده سنگ ها و شن و ماسه ها به داخل آن ها تقریبا پر شده اند و چیزی که ما می بینیم این است که در میان این گودال ها فضاهای خالی بسیاری وجود دارد که با ریختن آب و یا بارندگی، آن ها پر می شوند. البته ناگفته نماند عمق گودال های پایین دست این آثر طبیعی را می توان در حدود 1 تا 2 متر تخمین زد که به احتمال زیاد از آن ها نیز برای انبار کردن محصولات غذایی استفاده می شده است. جذابیت های تاریخی وبصری ایوان سنگی یک طرف، افق دید و منظره هایی از طبیعت بکر و باغ های سرسبز روستا یک طرف؛ به دلیل قرارگیری این جاذبه طبیعی بر روی کوه و ارتفاع کردن از سطح زمین برای تماشای آن، می تاون از قسمت های بالایی کوه به تماشای منظره سرسبز و شاداب منطقه نشست و آرامش گرفت و ساعت ها لذت برد!

ایوان سنگی نیاق 2
ایوان سنگی نیاق 3

دیگر نام های ایوان سنگی نیاق قزوین

همانطور که نام نهادن تعداد بیشماری از جاذبه های تاریخی و طبیعی در کشورمان، گوناگون است؛ ایوان سنگی نیاق نیز از نام های زیادی برخودرا است که از جمله آن ها می توان به دیو ایوان، طاق محمد حنفیه و ایوان سنگی اشاره کرد! نام دیو ایوان را به این دلیل بر روی این بنا گذاشتند که از وقتی از فاصله ای به شکل مستقیم به کوهی که این بنا بر روی آن واقع شده است نگاه می کنیم به دلیل وجود گودال ها و حفره های زیاد آن، شکل آن را همچون نمایی از صورت ارواح و اجنه می پنداریم. نام طاق محمد حنفیه را به این سبب بر روی آن نهادند که معتقد بودند قصری محمد حنفیه در بالای آن قرار داشته است و این بنا نیز یکی از متعلقات قصر وی بوده است و بالاخره ایوان سنگی که شاید برازنده ترین نام ممکنه برای این بنای سنگی باشد به خاطر وجود شباهت های زیاد ظاهری به ایوانی از جنس سنگ؛

ایوان سنگی نیاق 4

 داستان و افسانه های نقل شده در خصوص ایوان سنگی نیاق

ایوان سنگی نیاق قزوین از تاریخچه ای طولانی برخوردار می باشد. در طول شناخت و پدیدار شدن این جاذبه سنگی طبیعی داستان ها و افسانه های زیادی در خصوص ایجاد و پیدایش آن و پس از آن در خصوص وجود دیوها و اجنه ها به ویژه در شب هنگام، در مورد آن به وجود آمد! داستان ها و افسانه هایی که بیشتر مرتبط می شوند به زمینه های مذهبی و تاریخی؛ مثلا خیلی از مردمان محلی روستای نیاق استان قزوین معتقد هستند که این بنا تعلق دارد به قصری که در قسمت های بالایی کوه منتصب به محمد حنفیه در زمانی ساخته شده بوده و اکنون تنها خورده سنگ ها و سفال هایی از آن زمان تا کنون برجای مانده است. البته داستانی که این مردمان به آن اشاره می کنند خیلی هم غیر قابل باور نیست چرا که با توجه به سفال ها و نوع سنگ های سازه ای که از این منطقه استخراج و کشف شده است می توان این گونه پنداشت که روزی روزگاری واقعا بنایی با شکوه و عظیم در قسمت های بالایی کوه در این منطقه ساخته شده بوده است! برخی از ساکنان این روستا در خصوص قدمت آن نیز اظهار دارند که اگر فرضیه وجود قصر محمد حنفیه را قطعی تصور کنیم، بدون شک آثار برجای مانده از این قصر مربوط می شود به عصر هخامنشیان؛ عصری پرشکوه و غیر قابل باور! و اما داستان های دیگری از نوع ترس و وحشت چرا که بسیاری از افراد محلی بیان می کنند ایوان سنگی نیاق قزوین در شب جولانگاه ارواح و اجنه می شود و سروصداهایی نیز در تاریکی شب از این بنا به گوش می رسد! با اینکه وجود ارواح و اجنه در دنیای ما نه به طور قطعی رد شده است و نه غیر قابل باور است، اما باید حق داد به مردم روستای نیاق چرا که تاریکی و موقعیت قرارگیری این ایوان سنگی در آن می تاوند سبب ایجاد ترس و حشت و همچنین و هم و خیال شود.

ایوان سنگی نیاق قزوین

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

معرفی شماری از بهترین محله های قزوین برای زندگی

مسلم علیمحمدی ، چهارشنبه 19 بهمن 1401

با ما در مقاله بهترین محله های قزوین برای زندگی همراه شده تا شما را با شماری از مناسب ترین محله های قزوین برای زندگی آشنا نماییم.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 26 آبان 1396

    لطفا بفرمایید زبان یا گویش ساکنین نیاق چگونه است.