پل سنگی تار استپ در انگلستان | پل سنگی باستانی انگلستان

پل های باستانی سنگی بسیاری در کشور انگلستان وجود دارند که تاریخ ساخت آن ها به قرون وسطی یا حتی قبل تر از آن بر می گردد. در آن زمان مردم برای عبور از رودخانه ها از پل های سنگی استفاده می کردند. این پل ها از چیدن سنگ ها بر روی هم بدون استفاده از هیچ گونه سیمان یا ملات دیگری ساخته شده اند. در ادامه با یکی از این پل های  باستانی سنگی با نام پل سنگی تار استپ آشنا می شویم. با مجله همگردی همراه باشید.

پل سنگی تار استپ در انگلستان

پل های سنگی(Clapper bridges)

در عهد باستان افراد برای عبور از رودخانه ها یا مناطق مرتفع، تخته سنگ هایی را بر روی یکدیگر قرار می دادند و از آن به عنوان پل های باستانی استفاده می کردند. در ساخت این پل ها از هیچ گونه ملاتی استفاده نمی شد و جنس آن ها تنها از صخره و سنگ بود. پل های سنگی در زبان انگلیسی Clapper bridges نامیده می شوند. Clapper از لغت Cleaca مشتق شده که یک واژه ی آنگلوساکسونی است و به معنای پل زدن روی سنگ چین می باشد. این لغت می تواند بیانگر این باشد که مردم در آن زمان تخته سنگ ها را بر روی سنگ چین هایی که از قبل وجود داشته است، قرار می دادند.
یکی از معروف ترین پل های باستانی سنگی کشور انگلستان، پل سنگی تار استپ  (Tarr Steps) می باشد که در بخش جنوب غربی این کشور و در شهر سامرست (Somerset) واقع شده است. این پل یکی از جاذبه های توریستی کشور انگلستان بوده و مورد توجه گردشگران قرار دارد. 

پل های سنگی(Clapper bridges)

پل باستانی سنگی تار استپ

پل تار استپ (Tarr Steps) در پارک ملی اکسمور (Exmoor National Park) و بر روی رودخانه ی بارل (Barle) ساخته شده است. این پل 17 دهانه و 55 متر طول دارد و به همین دلیل عنوان بلندترین پل سنگی کشور انگلستان را به خود اختصاص داده است.
رودخانه ی بارل در قرن گذشته بارها به دلیل انباشته شدن گل و لای در آن مسدود شده است. مسدود شدن رودخانه باعث طغیان آب آن خصوصا در زمان سیل می گردد. با توجه به فاصله ی پل از سطح آب (کمتر از یک متر)، این سیلاب ها باعث جدا شدن تخته سنگ ها و در نهایت آسیب رساندن به پل سنگی شده است. جالب است بدانید که هریک از این تخته سنگ ها حدود 2 تن وزن دارند ولی با این حال سیلاب ها چنان بوده که توانسته گاهی حتی تا 50 متر نیز آن ها را به حرکت در آورده و به قسمت پایین رودخانه بکشاند. از این رو این پل بارها مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفته است.

پل های سنگی(Clapper bridges)2

پل سنگی تار استپ

قدمت پل تاراستپ

در مورد قدمت پل تار استپ زمان دقیقی در دست نیست و تخمین های متفاوتی در مورد آن زده می شود. برخی از محققین این پل را مربوط به دوران برنز می دانند و برخی دیگر معتقدند ساخت این پل به قرن چهاردهم میلادی برمی گردد.

پل سنگی تار استپ4

افسانه های جالب و شنیدنی در مورد پل تار استپ

یکی از موارد جالب توجه در مورد پل تار استپ، داستان های جالب و متعددی است که درباره ی ساخت این پل مطرح می گردد. بر اساس یکی از این افسانه ها، پل تاراستپ به دست ابلیس ساخته شده و هدف وی از ساخت این پل آفتاب گرفتن بر روی آن بوده است. این افسانه ی قدیمی توسط مردم بومی این منطقه نقل می گردد.
بر طبق این داستان ابلیس کار ساخت پل را آغاز کرد اما در حین ساختن پل یک مرتبه نفوذ و قدرت خود را از دست داد و ساخت پل نیمه کاره رها شد. ابلیس سنگ هایی که برای ساخت پل به کار می برد را به زمین انداخت و دلیل شکست خود را مخلوقات دیگر خدا دانست. از این رو آنان را محکوم به عبور از پل ناتمام نمود.
ابلیس از آنان خواست تا یکی را از بین خود برای عبور از پل انتخاب نمایند.  مردم منطقه یک گربه را انتخاب کرده و بر روی پل نیمه کاره فرستادند. گربه در اثر طغیان رودخانه سقوط کرد و نابود شد. پس از آن گربه یک کشیش به روی پل فرستاده شد. کشیش بدون هیچ گونه آسیبی از روی پل عبور کرد و سپس بین او و ابلیس دعوای لفظی سختی شروع شد.

پل تار استریپ

پل تار استریپ امروزه یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری انگلستان محسوب می گردد. اگر به این کشور سفر کردید تماشای این پل زیبا و باستانی را از دست ندهید.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

پل سنگی تار استپ در سامرست انگلیس!

مسلم علیمحمدی ، دوشنبه 18 دی 1396

پل سنگی تار استپ که از پل های سنگی معروف در انگلیس می باشد و قدمت آن به دوران قرون وسطی برمی گردد  در شهر سامرست قرار دارد

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :