فرودگاه های شهر دبی | باشکوه ترین فرودگاه های جهان

در گذشته نامی از کشور امارات در دنیا شناخته نمی شد اما در چندین سال اخیر بعد از پیشرفت هایی که در یکی از شهر های این کشور یعنی دبی "باریکه ای ساحلی واقع شده در جنوب ایران که به سواحل آبی خلیج فارس هم راه دارد" در زمینه گردشگری ، اقتصادی و ... کرده است، در دنیا بسیار مشهور شده به گونه ای که در صنعت توریست و ... سرمایه گذاری های بسیاری از سرتاسر دنیا می شود از همین رو به فرودگاه های بین المللی عالی نیاز دارد که ما می خواهیم دو فرودگاه بین المللی و عالی آن را با نام فرودگاه بین المللی دبی و فرودگاه آل مکتوم معرفی  کنیم. پس با همگردی همراه باشید برای اطلاعات بیشتر از تعداد فرودگاه های دبی، فرودگاه های شهر دبی و فرودگاه های جدید دبی. از دیدنی ترین و بی نظیر ترین جاذبه هایی که می توانید در دبی ببینید بلند ترین ساختمان جهان، پیشرفته ترین پارک آبی دنیا و .... می باشد که باعث جذب گردشگرانی از سرتاسر دنیا مخصوصا ایران به دلیل همسایگی اش شده است که از طریق این دو فرودگاه عالی بین المللی پا به این کشور می گذارند. البته به غیر از قصد های گردشگری مردم دنیا برای سفر های تجاری هم به دبی می آیند.

فرودگاه های دبی

1) فرودگاه بین المللی دبی  (Dubai International Airport)

یکی از شلوغ ترین فرودگاه های شهر دبی از نظر ترافیک هوایی مسافربری و باربری که در رده سوم و ششم جهان ایستاده است و برآورد آن طبق آمار در سال گذشته 78 میلیون مسافر و 2.51 میلیون تن کالا در 403517 پرواز می باشد فرودگاه بین المللی دبی با سه پایانه می باشد که با خطوط هوایی امارت (Emirates) و فلای دبی  (Flydubai)و ... کار می کند. همینطور پرتردد ترین قطب هواپیمای غول پیکر A380 را هم در دست دارد. پس از این رو می توانیم نتیجه بگیریم که این فرودگاه از مهم ترین فرودگاه های دبی نیز می باشد که تحت نظر شرکت فرودگاه های دبی کار می کند. هرکدام از پایانه های فرودگاه های جدید دبی دارای مشخصات، وسعت بسیار و فضاهایی هستند، مانند پایانه شماره یک که تنها دارای یک سالن و پایانه شماره سه که دارای دو سالن A و B بوده که راهرویی اتوماتیک برای اتصال این دو سالن تعبیه شده است و این امکان برای پایانه های یک و دو وجود دارد تا از راهرویی که شیشه ای است برای انجام کارهای گذرنامه عبورکنند و به ساختمان اصلی بروند که به طور کلی این دو پایانه 85 درصد ترافیک مسافرت های بین المللی را دارند و پایانه شماره دو که درست در مقابل ساختمان اصلی فرودگاه است و دارای ساختمانی جدا بوده که برای پرواز جت های شخصی و افراد خاص برای پرواز های دروت قاره ای و حوزه خلیج فارس ساخته شده است به همین منظور هم تا حدودی مستقل بوده و مسافران این امکان برایشان فراهم است تا کارهای پذیرش و تحویل بار را در همین سااختمان انجام دهند. اولین کاری که این فرودگاه برای ارتباط راحت مردم کرده است به دلیل دوری پایانه ها از هم سرویس های است که برای حمل و نقل در نظر گرفته و افرادی که در پایانه یک هستند برای رفتن به پایانه دو تنها می توانند در 20 دقیقه این مسافت را طی کنند و برای افرادی که از پایانه یک می خواهند به سه بروند با 30 دقیقه صرف زمان می توانند این کار را بکنند. توجه داشته باشید که فرودگاه های جدید دبی با وجود سه پایانه ای که دارد در سال 90 میلیون مسافر را می تواند جا به جا کند. اما اگر بخواهید در مورد بخش باربری این فرودگاه بدانید باید بگوییم که دارای پایانه باربری جدایی بوده که ظرفیت 3 میلیون تن بار را دارد.

موقعیت جغرافیایی و راه های دسترسی

وقتی 4.6 کیلومتر به سمت شرق دبی می روید به فرودگاه بین المللی 2900 هکتاری دبی واقع در منطقه القرهود خواهید رسید که به جز ماشین های شخصی با وسایل عمومی هم این امکان وجود دارد تا به فرودگاه بروید.

جاده اصلی

در دبی بزرگترین و طولانی ترین بزرگراهی که وجود دارد نامش D89 می باشد که خط اتصال شهر به فرودگاه است.

حمل و نقل عمومی: مترو

همانطور که گفته شد پایانه شماره دو سازندگان آن سعی بر این داشتند تا عملکرد کاملا مجزایی داشته باشد از همین رو هم سیستم قطار شهری خط سبز آن به طور مستقیم به سمت منطقه آزاد فرودگاه می رود که دسترسی آسانی به مسافران پایانه دو دارد. اما برای پایانه های شماره 1 و 3 خط قرمز قطار شهری تعبیه شده است که دارای ایستگاهی در نزدیکی این دو پایانه می باشند و ساعت هایی که می توانید با قطار شهری به این دو ایستگاه موجود در فرودگاه بیایید و یا برگردید از 6 صبح الی 11 شب نیز است البته این فعالیت همه روزه جز جمعه ها می باشد.

اتوبوس 

برعکس خط های مترو اتوبوس های بسیاری در ایستگاه هایی که در سرتاسر نقاط شهر هستند که مخصوص حمل مسافران فرودگاه های دبی و فرودگاه های جدید دبی می باشند و مقصدشان ایستگاه هایی است که در نزدیکی پایانه ها وجود دارد و مسافران برای آمدن به فرودگاه و برگشتشان می توانند از این اتوبوس ها استفاده کنند اما اگر در نزدیکی این اتوبوس ها نبودید می توانید از اتوبوس های واحد شهری خط های 4 ،11 ،15 ،33 و 44 برای رسیدن به پایانه های 1 و 3 استفاده کنید و طبق معمول برای پایانه شماره 2 خط مجزایی وجود دارد که شماره آن خط 2 اتوبوس واحد است که در ایستگاه نزدیک همین پایانه می ایستد.

تاکسی

البته یکی از راحت ترین و اما گران ترین وسیله نقلیه عمومی برای حمل مسافرین به فرودگاه های شهر دبی که 24 ساعته فعالیت می کند تاکسی است و شما با خیال راحت می توانید با تاکسی ها مسافت هایتان را طی کنید چرا که زیر نظر سازمان تاکسیرانی دبی نیز هستند.

خطوط هوایی 

از آنجایی که اکثر خطوط هوایی فرودگاه های شهر دبی و پروازهایی که از سرتاسر دنیا علل خصوص ایران به سمت دبی می آیند در فرودگاه بین المللی دبی فرود می آیند دارای حجم زیادی از تردد مسافران خارجی است هرچند که بسیاری از پرواز های داخلی را هم پوشش می دهد.

پروازهای مسافری فرودگاه های دبی

از خطوط هوایی که در شهرهای مختلف ایران هواپیماهایشان فرود می آیند و یا به پرواز در می آیند می توان به هواپیمایی امارات که در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد، فرودگاه امام تهران می نشیند، هواپیمایی کاسپین که در فرودگاه بین المللی اهواز، فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز، فرودگاه بین المللی امام تهران می نشیند، هواپیمایی تابان ایر که در اصفهان و مشهد می نشیند، فلای دبی که در فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز، تبریز و فرودگاه بین المللی امام تهران می نشیند، ایران ایر که در فرودگاه بین المللی بندر عباس، اصفهان، شیراز و فرودگاه بین المللی امام تهران می نشیند، هواپیمایی آسمان که در فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان، بندر عباس، فرودگاه بندر لنگه ، فرودگاه بین المللی بوشهر، فرودگاه بین المللی قشم، فرودگاه کرمانشاه، فرودگاه بین المللی لار، شیراز، مشهد، فرودگاه بین المللی امام تهران و فرودگاه بین المللی زاهدان می نشیند، هواپیمایی کیش ایر که در اصفهان، کیش، قشم و تبریز می نشیند، هواپیمایی ماهان که در شیراز و فرودگاه امام تهران می نشیند و هواپیمایی قشم ایر که در اصفهان، فرودگاه بین المللی ساری، قشم و فرودگاه بین المللی امام تهران می نشیند اشاره کرد.

فرودگاه های دبی

تعداد فرودگاه های دبی

پرواز های کارگو "باربری"

تنها ایران ایر کارگو دارد که دارای خطوط هوایی باربری بوده و تنها در فرودگاه بین المللی امام تهران می نشیند.

2) فرودگاه بین المللی آل مکتوم  (Al Maktoum International Airport)

بزرگترین فرودگاه، فرودگاه های دبی در دنیاست که از نظر وسعت که دارای فضاهای بسیاری و لوکسی همچون سالن های بزرگ، سه پایانه مسافری، بخش های جدا برای جت های شخصی، آشیانه برای نگهداری و تعمیر هواپیماهای بزرگی همچون A380 ، هتل و مراکز خرید است فرودگاه آل مکتوم دبی می باشد که برای جابه جایی 160 تا 250 میلیون نفر مسافر و 12 میلیون تر بار ساخته شده است. این فرودگاه در منطقه آزاد اقتصادی دبی در سال 2010 افتتاح گردید. یکی از بزرگترین ویژگی های این فرودگاه عظیم که آن را در دنیا مطرح کرده است داشتن امکانات نوین ترابری و حمل و نقل است. این فرودگاه بعد از فرودگاه بین المللی دبی است.

موقعیت جغرافیایی و راه های دسترسی

از طریق وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی و ... به راحتی می توانید به فرودگاه 14.000 هکتاری (( 140 کیلومتر مربع )) آل مکتوم ارتباط داشته باشید به طوری که برای جا به جاییتان با تاکسی مسیری اختصاصی تعبیه شده است. البته بهترین خطوط قطار شهری را هم برای دسترسی به فرودگاه ال مکتوم تدارک دیده اند و همینطور با استفاده از قطار شهری با سرعت بالایی به فرودگاه بین المللی دبی هم برسید. از نظر جغرافیایی این فرودگاه در منطقه جبل علی در حد فاصل 37 کیلومتری جنوب غربی شهر دبی و در بخش اصلی مرکز جهانی دبی " Dubai world Central " واقع است.

خطوط هوایی

از آنجایی که فرودگاه آل مکتوم فرودگاه دوم در دبی است تعداد پرواز های داخلی و خارجی به این فرودگاه بسیار محدود است به طور مثال هیچ گونه پروازی از ایران به فرودگاه آل مکتوم نمی رود و تنها در فرودگاه بین المللی دبی فرود می آید.

Al Maktoum International Airport

Al Maktoum International Airport

Al Maktoum International Airport

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

دبی در حال پیشبرد برنامه ها برای جایگزینی شلوغ ترین فرودگاه جهان با فرودگاهی بزرگتر است

گلاره یوسف پور ، پنج شنبه 25 آبان 1402

براساس اخبار بدست آمده، دبی در حال پیشبرد برنامه ها برای جایگزینی شلوغ ترین فرودگاه جهان با فرودگاهی بزرگتر است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :