دشت شیمبار در خوزستان؛ بهشتی گمشده و جنگلی

دشت شیمبار در خوزستان که جز زیباترین مناطق کشور محسوب می شود، در زاگرس واقع شده است؛ منطقه ای فوق العاده که بدلیل اعلام آن جز مناطق حفاظت شده، بکر و دست نخورده باقی مانده است. منطقه شیمبار در دسته مناطق جنگلی قرار داشته و در آن گونه های خاص گیاهی و جانوری وجود دارند. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید دشت شیمبار کجاست و از آب و هوای شیمبار آگاهی یابید.

دشت شیمبار

تاریخچه منطقه و ویژگی جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی آن 32 درجه و "10 9 تا "55 39 و 32 درجه عرض شمالی و "33 30 49 تا "00 44 49 درجه طول شرقی است. در واقع، دشت شیمبار خوزستان در امتداد سلسله کوههای زاگرس در منطقه خوزستان بوده و در آن یخچال های طبیعی نیز دیده می شوند. شاید بهتر باشد براساس مقاله دشت شیمبار کجاست این منطقه را به سه بخش مجزا با نامهای دریاچه سد شهید عباسپور، منطقه کوهستانی جنگل های بلوط و منطقه تالابی شط شیمبار تقسیم کنیم. لازم به ذکر است که این منطقه طبق قانون مصوب در تاریخ 15 / 10 / 1387 با شماره 82 توسط شورای عالی محیط زیست به صورت رسمی به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام گردید.

تاریخچه منطقه و ویژگی جغرافیایی

وضعیت طبیعی منطقه

در دشت شیمبار خوزستان چند کوه با ارتفاعات مختلف بچشم می خورند با نامهای کینو، منار و تار. در واقع، این منطقه حفاظت شده از صخره ها و ارتفاعات پر شیب و صعب العبور پوشیده شده و زیستگاه حیات وحش منطقه را تشکیل داده اند. وجود تالاب شیمبار بر زیبایی منطقه افزوده است. براساس مقاله دشت شیمبار کجاست باید بدانید که این تالاب گاهی عشایر را به سمت خود می کشاند و چشمه هایی بصورت دائم در آب و هوای شیمبار دیده می شوند.

وضعیت طبیعی منطقه

تالاب شیمبار، یکی از جاذبه های منطقه

در مرکز دشت شیمبار در خوزستان، تالابی زیبا با وسعت 2000 هکتار خودنمایی می کند. سطح این تالاب پوشیده از درختان و درختچه های خاصی است که در نوع خود کم نظیر هستند. از انواع آنان میتوان به پده، جاز، انار، انگور، تمشک و توت اشاره کرد که به صورت خودرو در محل رشد کرده اند و بگونه ای انبوه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که حتی برخی مناطق آن غیر قابل نفوذ باشند. آب این تالاب زیبا از طریق آبهای سطحی کوه های کینو، تار و للر و دامنه های شرقی آنها تامین می گردد و البته مسیر خود را از تالاب به جهتی که به پل نگین معروف است، کج کرده و وارد دره شلا می شود و سپس به سد شهید عباسپور منتهی می گردد.

این تالاب زیبا علاوه بر داشتن پوشش گیاهی خاص خود، زیستگاه جانوران منطقه نیز محسوب می گردد. همچنین، در زمانی کوتاه بدلیل قرار گرفتن در مسیر پرندگان مهاجر، مکانی برای تمدید قوای آنان نیز محسوب می شود؛ پرندگانی از نوع آبزی و کنار آبزی که از انواع آنها میتوان به اکرات، کشیم، چنگر و حواصیل اشاره کرد. در صورت بروز هرگونه مشکل میتوان به پاسگاه محیط بانی که در نزدیکی چشمه سرحونی قرار دارد، مراجعه کرد.

تالاب شیمبار، یکی از جاذبه های منطقه

انواع جاذبه های گیاهی و جانوری دشت

حیوانات در منطقه به صورت پراکنده زندگی می کنند و محدوده خاصی ندارند. همچنین، انواع پرندگان درخت زی و خشک زی و همچنین آبزی در آن منطقه دیده می شوند؛ پرندگانی مانند حواصیل شب، کشیم کوچک و بزرگ، هدهد، انواع توکا، حواصیل خاکستری، کبک، انواع دارکوب، تیهو، بلبل دم سرخ، غراب، بلبل خرما، انواع قمری و کبوتر، جی جاق، کمرکلی کوچک و بزرگ، انواع توکا، زاغی، لاشخورها، چرخ ریسک و سایر پرندگان شکاری. در منطقه شیمبار انواع گونه های گیاهی نیز با تنوع زیاد دیده می شوند که به صورت 3 اشکوب کاملا مجزا قرار گرفته اند. این دسته شدن گیاهان در 3 گروه مجزا خود یکی از عجایب و جاذبه های طبیعی منطقه محسوب می گردد.

در شط شیمبار بیشتر درختان و درختچه های جاز را می بینیم که بسیار متراکم در کنار یکدیگر قرار دارند. در قسمت کوهستانی بیشتر درختان بلوط را می بینیم و در بخشی دیگر بیشتر درختچه های مورد معطر وجود دارند که تراکم زیاد آنها نیز در نوبه خود جالب هست. همانطور که گفتیم، گونه های مختلف و متنوعی از درختان و درختچه ها در دشت شیمبار در خوزستان روییده است که بطور خلاصه شاید بتوان به تعدادی از آنها اشاره کرد؛ گونه هایی مانند انگور، بادام، کیکم، جاز، پده، زالزالک، ارژن، کلخونک، مورد، چنار، آلبالوی وحشی، توت، گون، زبان گنجشک، زیره، گاو زبان، خاکشیر، پرسیاوشان، مورد معطر، ریواس و انواع گرامینه.

انواع جاذبه های گیاهی و جانوری دشت

بهترین راه دسترسی

بهترین مسیر راهی است که بتازگی احداث شده و شهرکرد را به مسجد سلیمان متصل می سازد. البته، در داخل منطقه راههای رسیدن به روستاها شنی هستند و اگر بخواهیم آنها را درجه بندی کنیم، درجه 3 باشند. در صورتیکه دوست دارید حیوانات دشت شیمبار را از نزدیکتر مشاهده نمایید، بهترین مسیر از اندیکا به بازفت است که از وسط منطقه عبور می کند و مزیت آن این است که تنها بخشی از آن شنی بوده و بقیه آن آسفالت شده است. البته، اگر دوست دارید پیاده مسیر را در آب و هوای شیمبار طی کنید و ملموس تر حیوانات را ببینید، می توانید از مسیر فرعی که مالرو نیز است، حرکت نمایید.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

تعرض قاچاقچیان به نقش برجسته 2000 ساله در دشت شیمبار

گلاره یوسف پور ، یکشنبه 7 خرداد 1402

براساس آخرین گزارشات بدست آمده، تعرض قاچاقچیان به نقش برجسته 2000 ساله در دشت شیمبار صورت پذیرفت.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :