روستای جهان نما | روستای ییلاقی در گلستان

امروزه بیشتر روستاهای ما درگیر مدرنیته و پیشرفت های صنعتی شده اند ، البته نه در حد مورد قبول بلکه تا حد کمی که این باعث شده است روستاهای زیبا از زندگی روستایی و حال و هوای طبیعی دور شده و دیگر روستاها مانند گذشته نباشند . این موضوع را زمانی بیشتر حس می کنیم که برای تفریح و یا ییلاق به یکی از آن ها می رویم به امید داشتن حس گذشته و زنده کردن خاطرات آن ، غافل از این که همین مدرن و صنعتی شده اکثر روستاها دیگر حس سابق را به ما نمی دهد .اما در این دنیای پر هیاهو هنوز هم روستاهایی وجود دارند که مانند گذشته بوده و همچنان با طبیعت آشتی هستند . یکی از این روستاها در استان گلستان قرار دارد و با نام روستای " جهان نما " خوانده می شود . این روستای جهان نما و زیبا با کمترین امکانات امروزی همچنان به تعامل خود با طبیعت ادامه داده و به دلیل قرار گرفتن در منطقه حفاظت شده دست نخورده بوده و مناظر فوق العاده ای دارد . طبیعت بکر دهکده جهان نما که از کوه و جنگل ، آبشار و رودخانه و چشمه ها تشکیل شده است همچنین گونه های جانوری خاص  ما را با طبیعت آشتی داده و با رفتن به این منطقه و روستا احساس شادابی و زندگی در رگ ها به جریان در خواهد آمد .این دهکده زیبا در دامنه کوهی به همین نام یعنی " جهان نما " قرار گرفته است . این کوه با ارتفاع 3086 متر از سطح دریا مانند پشت بام استان گلستان می ماند البته پشت بامی زیبا و مشرف به طبیعتی زیباتر . البته این منطقه روستای جهان نما جزو مناطق طبیعی حیات وحش ایران محسوب می شود که گونه های جانوری خاصی را در خود جای داده است و در سال 1352 عنوان منطقه حفاظت شده را از شورای عالی محیط زیست گرفت تا این طبیعت زیبا و بکر دست نخورده تر باقی بماند .مردم روستای جهان نما به زبان کتولی و مازندرانی صحبت می کنند و محصولاتی چون گندم و جو و سیب زمینی و همچنین سبزیجات مختلف را کشت کرده و از دام های خود انواع محصولات لبنی محلی را تولید می نمایند .اگر بخواهید به روستای جهان نما بروید باید در استان گلستان به شهر کردکوی رفته و در جنوب شرقی این شهر و در فاصله 60 کیلومتری آن روستا را ببینید . البته از سمت گرگان هم می توان به این روستا رسید زیرا جنگل جهان نما با شهر گرگان 85 کیلومتر فاصله دارد و در جنوب غربی این شهر واقع شده است . البته به دلیل کوهستانی بودن منطقه بهترین زمان برای سفر به این روستا فصل تابستان خواهد بود زیرا آب و هوا در این فصل معتدل و خوب است اما زمستان هایی سرد دارد . برای اقامت در جنگل جهان نما هم می توانید برخی خانه ها را از روستاییان اجاره کنید . در این منطقه آثار باستانی نیز وجود دارد که می توان از آنها نیز بازدید کرد . آثاری چون : امامزاده رضی ، گورستان قدیمی کمر سرک ، امامزاده مرضیه ، جلینگ بلینگ ، برج رادکان غربی . پس با کمی توجه به منطقه می تواند از مناطق گردشگری فوق العاده کشور باشد .پوشش گیاهی این منطقه زمانی که به سمت کوه می رویم  جنگل های پهن برگ و سوزنی برگ است و این کوه زیبا حتی علاقمندان به کوهنوردی را نیز به سمت خود می کشاند . همچنین جنگل زیبایی نیز در این منطقه قرار دارد که حس شگرفی را در جنگل جهان نما القا می نماید . این منطقه به دلیل کوهستانی بودن دارای ارتفاع مختلفی در مناطق خود است به طوری که ارتفاع این مناطق از 600 متر تا 3000 متر متغیر است .

روستای جهان نما

ویژگی جانوری و گیاهی منطقه

جنگل جهان نما به دلیل داشتن مناطق کوهستانی چون شاه پسند ، کل گله ، چلستان ، تلمبار ، پیرزن که زیستگاه خوبی برای انواع جانوران است و همچنین دارای ویژگی خاصی بوده که باعث می شود حیواناتی همچون شوکا ، خرس ، پلنگ ، گرگ ، مرال ، خوک وحشی ، عقاب طلایی ، گربه جنگلی و کبک دری بتوانند به راحتی در آن زندگی کنند . همچنین تنوع پوشش گیاهی نیز به این امر کمک می کند . وجود درختان پهن برگ ، علفزار ها و بوته زارها ، درختچه های پهن و ارس علاوه بر تاثیری که بر زیبایی منطقه و همچنین آب و هوای آن می گذارد می تواند مکان مناسبی برایی زندگی انواع جانوران باشد . از انواع گونه های گیاهی جنگل جهان نما می توان به زرشک ، راش ، سرخدار ، تمشک ، ممرز ، گل گاوزبان ، بلند مازو ، قاصدک ، آزاد ، نمدار ، ارس ، نسترن ، مریم گلی و درمنه اشاره کرد که بسیار با ارزش هستند .

روستای جهان نما

کوه ها و چشمه ها

جنگل جهان نما از کوه های مهمی نیز تشکیل شده است که خود نقش مهمی دارند . کوه هایی که با نام های شاه پسند ، کالت و چلستان ( در بخش مرکزی ) ، دوکالی ( در بخش غربی ) ، تلمبار ، زبله و لنده کوه ( در بخش شرقی ) خوانده می شوند . همچنین از قبال این کوه ها دره های مشهور و مهمی نیز پدید آمده است . دره هایی مانند دره مغزی در غرب و سفید دره در مرکز و همینطور دو دره جلینگ بلینگ و ترکت در جنوب و شمال منطقه جهان نما .در این بخش رودخانه ای به نام چهار باغ نیز جریان دارد که مسافران زیادی را برای اندکی استراحت و شنیدن صدای آرامش بخش خود به سمت خودش جذب می نماید . البته وجود چشمه های فراوان در این منطقه نیز خود باعث سرسبزی و زیبایی بیشتر آن شده است . چشمه هایی که با نام های سرخ چشمه ، تول بنه ، پیرزن چشمه ، مازوکش ، شربت ، والدیگاه ، سوته ، چهار سرا ، امام وردی و چشمه آبگرم زیارت خوانده می شوند .

روستای جهان نما

آدرس دقیق

برای رسیدن به روستای جهان نما می توان ازدو طریق اقدام کرد . اگر از شهر کردکوی به سمت این ییلاق زیبا در حرکت هستید باید به سمت پارک جنگلی کردکوی رفته سپس از روستاهای درازنو و رادکان و حاجی آباد بگذرید تا به دهکده جهان نما برسید .البته باید بدانید که این مسیر حدود 70 کیلومتر است که تنها 40 کیلومتر آن راحت و خوب می باشد و 30 کیلومتر دیگر خاکی است پس بهتر است برای این مسیر ماشین مخصوص ببرید . راه دوم از طریق دامغان می باشد . یعنی باید از دامغان به سمت چشمه علی رفته و از آن به دیباج چمن ساور حاجی آباد بروید .

روستای جهان نما

مطالبی چند در رابطه با روستای جهان نما

شاید حتی بتوان گفت که دهکده جهان نما آخر دنیا است زیرا در آن از هر گونه سر و صدا و هیاهو و دود و ماشین خبری نیست . اگر دوست دارید چند روزی را از این هیایوی زندگی شهری دور باشید تا آرامش خود را بدست آورید به دهکده جهان نماسفر کنید زیرا حتی در این روستا تلویزیون نیز وجود ندارد که شما را نگران اتفاقات دور و بر کند . شما می توانید چند روزی را در خانه هایی کاملا روستایی ( البته بدون امکانات برق و تلفن ) به سر برید و بوی آرامش بخش خشت و گل و چوب و سبزه و ... را درون ریه ها ببرید . البته تابستان های این مملو از افرادی می شود که برای این طبیعت بکر و زیبا به اینجا آمده اند زیرا این منطقه در واقع ییلاق مردم گرگان است اما در فصل  زمستان شما این دهکده را کاملا خالی و سرد و تنها می یابید .این سرزمین سبز توانسته مراتع طبیعی بزرگی را برای دام ها نیز فراهم کند به طوری که مردم کنطقه از این لحاظ خودکفا بوده و انواع محصولات لبنی مانند شیر ، پنیر ، کره و سایر محصولات را خود تولید می کنند . پس شما می توانید در این طبیعت زیبا از مزه عالی این محصولات نیز بهره مند شوید و روز خود را با صبحانه ای خوشمزه که شاید هیچگاه و در هیچ کجا نظیر آن را نخورید شروع نمایید . البته مردم دهکده جهان نما پشم و گوشت را نیز از دام های خود بدست می آورند .مردم دهکده جهان نما مانند مردم سایر بخش های کشورمان اعیادی مانند غدیر و قربان و فطر را عزیز دانسته و جشن می گیرند و عید نوروز را با تمام مراسم شب یلدا ، سیزده بدر و چهارشنبه سوری جشن می گیرند . در این مراسم ها و جشن ها و اعیاد و همچنین در مراسم های خصوصی تر مانند جشن عروسی انواع آوازهای کتولی و موسیقی محلی را می توان شنید . البته لباس بیشتر مردم همان لباسی است که تن سایر افراد در شهرهایی مانند گرگان می توان دید به جز عده ای که هنوز لباس های محلی گرگان قدیم و کتولی را می پوشند البته بیشتر دز مراسم ها و جشن های خود از آن ها استفاده می کنند .غذاهای آنان نیز انواع کباب ها و خورشت ها و آش ها هستند .البته برج نیز در غذای آنان جای خاص خود را دارد .مردم دهکده جهان نما مانند سایر نقاط کشور در ایام محرم و وفات های ائمه به عزاداری می پردازند .در صورتیکه شما اهل کوهنوردی هستید قطعا از دهکده جهان نما لذت خواهید برد زیرا به دلیل کوهستانی بودن و وجود کوه هایی چون شاه پسند ، دوکالی ، کالت ، چلستان زبله ، لنده کوه و تلمبار می توانید به این ورزش بپردازید . در صورت علاقه به دره نوردی وجود دره هایی چون جلینگ بلینگ ، ترکت و سفید دره می تواند شما را شاد نماید .در واقع در قسمت شمالی جنگل جهان نما پرتگاه بزرگی به ارتفاع 1000 تا 1500 متر وجود دارد که اهالی جنگل جهان نما آن را با نام چکل سر می نامند و در صورتیکه شما تجربه پاراگلایدر را دارید و یا می خواهید برای اولین بار آن را تجربه کنید این دره ایستگاهی برای این ورزش و دوستداران پرواز است . در برخی از زمان ها در سال این مکان ایستگاه پرواز پاراگلایدر ها به سمت کردکوی می باشد .

روستای جهان نما

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با دهکده جهان نما در استان گلستان!

مسلم علیمحمدی ، شنبه 19 خرداد 1397

استان گلستان واقعا زیبا و دوست داشتنی است و یکی از استان های گردشگر پذیر علی الخصوص در عید نوروز و فصول بهار و تابستان به شمار می رود

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :