ویژگی های کفش پیاده روی خوب | چه کفشی برای پیاده روی مناسب است

در این مطلب از ویژگی های کفش پیاده روی خوب برایتان می گوییم. پیاده روی همیشه یکی از سرگرمی های انسان بوده است. در واقع نوعی ورزش است که می تواند جنبه ی سرگرمی و تفریح نیز داشته باشد زیرا مردم در زمان پیاده روی در عین حالی که به ورزش پرداخته اند از مناظر طبیعی اطراف خود نیز لذت می برند . حتی برخی از افراد از پیاده روی به عنوان راهی برای گردشگری و یا جهانگردی خود استفاده می کنند و در مناطقی که حرکت وسایل نقلیه با مشکل همراه است ترجیح می دهند که پیاده طی طریق نمایند .اما نکته مهم در پیاده روی که در واقع مهمترین نکته نیز هست کفش فردی است که پیاده روی می کند . زیرا نامناسب بودن کفش به هر دلیلی می تواند برای فرد دردسرساز باشد ، زیرا نه تنها پای فرد را می آزارد بلکه عوازض دیگری نیز در دزار مدت برای وی ایجاد می کند . امروزه با علم به این موضوع کفش های مختلفی برای انجام این امر در نظر گرفته شده است . البته باید دقت کنیم که این تنوع خود مشکل ساز نباشد زیرا گاهی کفشی را انتخاب می کنیم که ظاهری خوب دارد اما برای کار ما مناسب نیست . پس باید دقت کنید که همیشه راحت ترین کفش شما بهترین گزینه برای پیاده روی نیست . هرچند که شاید این کفش برای پیاده رفتن تا مسیری کوتاه مانند محل کار و یا برای خرید بسیار هم خوب باشد . اما این کارها و این نوع پیاده روی با نوع ورزشی آن و یا نوع گردشگری که زمان زیادی را در مسیر حرکت می کنید کاملا متفاوت خواهد بود . به طور کلی می توان گفت که ویژگی های کفش پیاده روی خوب این است که:

کفش مناسب پیاده روی

حافظ پای شما باشد

کفش های مناسب پیاده روی باید دارای کفی مناسب باشند زیرا شما در پیاده روی ممکن است از روی شن ، ماسه ، سنگ ، چوب ،گل و یا سایر مکان ها گذر کنیدپس باید کفی کفش شما به گونه ای باشد که بتواند از پای شما در برابر این مسائل محافظت نماید و جلوی هرگونه آسیب و جراحت را بگیرد .

بتوان در زمین های ناهموار از آن استفاده کرد

اگر قصد پیاده روی در مسیرهای طبیعی مانند مسیرهای بیابانی و یا جنگلی دارید باید کفشی را انتخاب نمایید که بتواند در مقابل سنگ و سایر عوامل مقاومت کرده و از پای شما نیز محافظت نماید .

کفش پیاده روی خوب

ساختار کفش

یکی از ویژگی های کفش پیاده روی خوب داشتن ساختار مناسب است. باید نوع ساختار آن ها سخت و محکم باشد تا در طول مسیر با محکم نگه داشتن پای ما از هرگونه پیچ خوردگی جلوگیری کند پس همیشه بهترین نوع کفش گران ترین و یا قشنگترین آن ها نیست . اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که زیاد راه می روید باید حتما هر 4 تا 6 ماه کفش خود را عوض کنید . در زمان خرید اگر از کفش قبلی خود راضی بودید و دوست دارید دوباره همان را بخرید حتما قبل از خرید آن را امتحان نمایید زیرا امکان دارد که تولید کننده خصوصیتی به آن اضافه و یا از آن کم کرده باشد که همین امر باعث می شود دیگر آنقدر برای هدف شما مناسب نباشد . به طور کلی می توان بسته به نوع استفاده ، کفش های پیاده روی را به سه دسته کفش های سبک ، آزاد و سخت تقسیم کرد که سعی داریم با بیان نکاتی در رابطه با آن ها کمکی در خرید و انتخاب کرده باشیم .

ساختار کفش مناسب پیاده روی

کفش پیاده روی سبک

یکی از ویژگی های ویژگی های کفش پیاده روی خوب سبک بودن آن ها است که همین امر باعث می شود بتوان با سرعت بیشتری پیاده روی کرد . اما این کفش ها در مقابل سنگ ها و موانعی از این قبیل مقاومت کمی دارند و بیشتر برای مسیرهای یکنواخت و جاده ها و یا تپه های کم شیب مناسب هستند ، البته برای مسیرهای شن ریزی و یا ماسه ای نیز مناسب هستند . عمق کفی آن ها معمولا در قسمت گودی پا کم بوده که باعث انقباض بیشتر ماهیچه ها در زمین های با خاک فشرده می شود . البته این کفش ها خود انواعی دارند ، نوعی از آن ها جمع و جور و سبک هستند که با پوشیدن آن ها ناهمواری های سطح زمین بیشتر حس می شود حتی برخی موارد آزار دهنده نیز هست . نوعی دیگر دارای لایه درونی ضخیم تری هستند که از نوع اول قطعا راحت تر می باشند .

کفش پیاده روی سبک

کفش پیاده روی آزاد

در صورتیکه به اکتشاف مکان های جدید علاقه دارید بهتر است این دسته را انتخاب نمایید زیرا این کفش ها برای کشف مناطق کمتر شناخته شده که موانع زیادی دارند مناسب تر هستند زیرا به راحتی می توانید با آن ها از انواع سطوح گذر کنید زیرا خصوصیات کفش های سخت را نیز در خود دارند . یکی از ویژگی های کفش پیاده روی خوب این است که به دلیل نوع کارایی آن ها انعطاف پذیری بالایی دارند همچنین به دلیل داشتن لایه های مقاوم در شرایط سخت از هرگونه پیچ خوردگی در پاها جلوگیری کرده و پاها را در شرایط مطلوب نگه می دارند . برخی از آن ها هم خاصیت ضد آب بودن را دارند تا بتوان به راحتی با کمک آن ها از رودخانه ها و مناطق باتلاقی گذر کرد . نکته مهم در رابطه با این کفش ها این است که نباید هیچگاه آن ها را با کفش کوهنوردی اشتباه گرفت و یا جایگزین کرد زیرا با وجود مقاومت بالا باز هم برای این ورزش مناسب نبوده و مقاومت آن با کفش های کوهنوردی برابری نمی کند . پس اگر از این کفش ها دارید تنها می توانید در کوهپایه ها از آن استفاده کنید و نباید برای بالا رفتن از کوه آن ها را پوشید .

کفش پیاده روی آزاد

کفش پیاده روی سخت

این کفش ها همانطور که از نام آن ها استنباط می شود مختص مناطق سخت و ناهموار است زیرا یک لایه محافظ در بخش های زیر کفش و جلوی آن دارد که از پا در برابر ضربات احتمالی و یا برخورد ها محافظت می کند . همچنین یک لایه میانی دارد که خاصیت ارتجاعی آن از پاها در مسیرهای شیب دار و یا مسیر هایی که باید از جایی پرید و یا فرود آمد محافظت می کند . دارا بودن یک لایه پوششی قوی پاها را از هرگونه آسیب در برابر خارها و اشیاء خارجی محفوظ می دارد . همچنین ساختار قوی و مقاوم آن ها باعث می شوند که پاها در شرایط مختلف تغییر حالت ناگهانی نداشته باشند . حتی گاهی دارای اسکلتی محکم و محافظ نیز هستند . زیر این کفش ها دارای برجستگی های زیاد در تمام جهات هستند که فرد با کمک آن ها می تواند در هر شرایطی توقف کرده و یا سرعت خود را کم کند بدون اینکه احتمال لیز خوردن برایش بوجود آید . این برجستگی ها به شخص در حرکت کمک می کند تا مسیرهای گلی و یا خاک نرم مشکل ساز نباشند . البته این نوع از کفش ها نیز انواعی دارند که هر کدام کارایی خاص خود را دارا است . برخی از آن ها کفه سخت دارند و حالت لاستیکی آن ها کم تر است این کفش ها در برابر لیز خوردن مقاوم هستند و دوام بالاتری نیز دارند اما نوعی دیگر از آن ها کفه پلاستیکی دارد و کمی نرم تر است که از لیز خوردن شما بر روی سنگ و چوب هایی که شاید مرطوب نیز باشند جلوگیری می کند . زمانی که برای خرید کفش می روید به سه نکته زیرسازی کفش ، اندازه آن و همچنین ارتفاع پاشنه کفش تا انگشت دقت نمایید .

کفش پیاده روی سخت

اندازه کفش پیاده روی

به اندازه کفش دقت کنید زیرا قطعا بهترین کفش اندازه ترین آن ها برای شما خواهد بود . بر خلاف تصور برخی اندازه کفش تنها به طول و عرض کفش محدود نمی شود بلکه به میزان گودی کف پا و قرار گیری درست آن در قوس کفش و شکل و فرم پنجه کفش و برخی دیگر از سرایط مربوط می شود . به همین دلیل است که شاید پای شما در کفش های تولید کارخانه ای راحت و در محصولات دیگر ناراحت باشد زیرا کارخانه های مختلف از قالب های متفاوت استفاده می کنند . پس حتما برای خرید کفش باید آن را پوشید و به تمام جوانب آن دقت کرد . باید کمی با آن راه بروید تا از خوب بودن آن اطمینان حاصل نمایید ، همچنین زمان کافی برای خرید بگذارید و این کار را عجله ای انجام ندهید . اگر پای شما شرایط خاصی دارد یا از بیماری رنج می برد در زمان خرید حتما شرایط پای خود را در نظر بگیرید به طور مثال افرادی هستند که انگشتان آن ها تغییر شکل داده است و یا در پای خود از پینه و یا میخچه در رنج هستند و یا شاد کف پای آن ها صاف است ، که در تمام این موارد باید وقت گذاشت و گشت تا کفش مناسب را پیدا کرد . در ضمن بهتر است در ساعات پایانی روز به خرید کفش بروید زیرا پا در آن زمان خسته تر است و منبسط تر که این حالت باعث می شود شما کفش بهتری بخرید زیرا اگر اول روز که پاها تحت فشار نیستند مبادرت به خرید کنید شاید در آخر روز همان کفش ها آزار دهنده شوند .

اندازه کفش پیاده روی

زیرسازی کفش ها

کفش ها در زیرسازی بر حسب نوع بالشتک و ضخامت کفی با یکدیگر متفاوت هستند . برخی زیرسازی کمتری دارند ( Minimal ) و در این نوع از کفش ها ارتفاع پشت کفش را کمتر در نظر می گیرند ولی ضخامت کفی آن ها کمی از کفش هایی که کف نازک دارند بیشتر است . معمولا از این نوع از کفش ها افرادی استفاده می کنند که کفش های سبک تر را می پسندند و پیاده روی های سبک تری دارند . نوع دیگری از کفش ها زیرسازی ندارند ( Barefoot ) و بسیار نازک هستند مانند اینکه هیچ کفشی به پا ندارید . این نوع کارایی بسیار محدودی دارند . اما برخی از انواع کفش ها زیرسازی متوسطی دارند ( Moderate ) که در واقع همان کفش های سنتی هستند که در پیاده روی سال ها است که استفاده می شوند و مناسب سطوح با موانع کم و محدود هستند . اما دسته آخر کفش هایی را می گویند که زیرسازی زیادی داشته و به زیرسازی آن ها توجه خاصی شده است ( Maximum ) . این نوع از کفش ها دارای زیرسازیو کفی ضخیم هستند و ارتفاع پشتی کفش به کونه ای است که پا در آن ها بسیار راحت می باشد . این نوع از کفش ها باعث خستگی کمتری شده و مفاصل بسیار راحت تر هستند ولی عده ای نیز با این نظریه مخالف بوده و می گویند که این کفش ها به دلیل نرمی برای انگشتان پا ایجاد مشکل می کنند .

زیرسازی کفش ها

ارتفاع پاشنه کفش ها تا انگشتان

این اختلاف ارتفاع در کفش های مختلف از 0 تا 12 میلیمتر متغیر می باشد که بستگی به نوع زیرسازی آن ها دارد . بدین گونه که کفش های بدون زیر سازی دارای اختلاف 0 میلیمتر و کفش های دارای زیرسازی کم 0 تا 4 میلیمتر هستند اما کفش هایی که زیرسازی متوسط و یا زیاد دارند دارای اختلافی از 4 تا 12 میلیمتر هستند . یکی از نکات اساسی در پیاده روی آمادگی جسمانی افراد است که معمولا آن را فراموش می کنیم و هر گونه آسیب را گردن سایر عوامل مانند کفش ها می اندازیم . همچنین باید بدانیم که هر کفشی با هر ارتفاعی متناسب با مکانی خاص طراحی شده است یعنی کفش ها با ارتفاع بیشتر برای مسیرهای ناهموارتر مناسب هستند اما اگر تا به حال آن را تجربه نکرده اید بهتر است با همان کفش های معمول و مسیرهای عادی به پیاده روی بپردازید . پس بهتر است تک تک ما در کنار تهیه کفش مناسب با هدف خود آمادگی جسمانی و توان بدنی را بالا ببریم تا بتوانیم بهتر و مفید تر از این انواع کفش ها در جایگاه مناسب هر یک استفاده نماییم.

ارتفاع پاشنه کفش پیاده روی

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

کفش مناسب پیاده روی در سفر | پاهایتان در چه کفشی راحت هستند؟

مسلم علیمحمدی ، سه شنبه 7 آبان 1398

انتخاب کفش مناسب برای پیاده روی در سفر می تواند جز یکی از چالش بر انگیز ترین کارها باشد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :