چادرنشینان بختیاری| ساکنان قدیمی ایرانی در جنوب غرب ایران

ریشه های آبا و اجدادی قوم بختیاری به 40000 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد.چادرنشینان بختیاری ایران، جزو اولین انسان هایی در این سرزمین بودند که کشاورزی، کشت و زرع و تمدن را آغاز نمودند. این قوم ایرانی قدیمی در جنوب غربی ایران در استان های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان ساکن می باشند. علی رغم اینکه این قوم نیز مانند بسیاری دیگر از عشایر ایران از اوایل قرن نوزدهم، یکجا نشین شده اند، اما هنوز هم گروه هایی وجود دارند که کوچ می کنند. با همگردی همراه باشید تا بیشتر درباره عشایر بختیاری و مردم بختیاری  ایران بدانید.

بختیاری

چادرنشینان بختیاری

چادرنشینان بختیاری در دو منطقه اصلی و بسیاری از بخش های حواشی آن دو جا به صورت پراکنده زندگی می کنند. چهار لنگ و هفت لنگ، دو قوم از چادرنشینان بختیاری و مردم بختیاری هستند. تفاوت مهم بین آن ها به فرهنگ یا زبان مربوط نمی شود، بلکه به محل زندگیشان و مسیر کوچ آن ها مرتبط است. این چادرنشینان در منطقه ای خوش آب و هوا زندگی می کنند. سرسبزی فراوان، بارش باران و شرایط جغرافیایی عالی، باعث شده تا این مردمان ده ها هزار سال در این منطقه زندگی کنند. حتی در حال حاضر نیز می توان بقایای زیادی را از دوران قدیم از جمله عصر حجر و آهن و.... در این منطقه پیدا کرد.این کوچ نشینان کهنه کار در طول تاریخ، مهارت های سوارکاری و تیراندازی با کمان را در خود افزایش دادند. در طول قرون بسیار، آن ها موفق شدند تا باورها، اعتقادات و روش زندگیشان را همانگونه که بود، حفظ نمایند.به دلیل نسب تاریخی و باستانی، این قوم به طور رسمی، چادرنشینان بختیاری نامیده شدند. نام مردم بختیاری همانطور که مشخص است، از کلمه بخت و شانس می آید. زبان آن ها نیز با همین نام مردم بختیاری خوانده می شود که لهجه ای از زبان لری محسوب می گردد.

عشایر بختیاری
مردم بختیاری

چادرنشینان بختیاری و فرهنگ رنگارنگ و جالب آن ها

چادرنشینان و مردم بختیاری، فرهنگی سرشار از رنگ دارند که بسیار جالب توجه است. آن ها موسیقی می نوازند، لباس های خاص می پوشند و یه مهمان نوازی معروفند. آن ها آلات و سازهای زهی و بادی بسیاری می نوازند، مراسم و آداب ویژه ای در عروسی ها و عزاهای خود دارند. زنان جوانتر، چندین لایه لباس با رنگ های روشنتر می پوشند که روسری ها و کلاه های زینتی دارد و زنان مسن تر نیز لباس هایی با رنگ هایی تیره تر به تن می کنند. مردان عشایر بختیاری، لباس هایی به تن می کنند که در طول هزاران سال به همان شکل و ظاهر باقی مانده و بر روی لباس خود یک جلیقه یا پوستین بلند می پوشند، کلاه به سر می کنند و شلوارهای قهوه ای تیره یا مشکی می پوشند. از آنجا که عشایر بختیاری و مردم بختیاری، قومی با پیشینه و سبک زندگی هزاران ساله می باشند، همنشینی با آن ها تجربه ای عالی است.

کوچ نشینان بختیاری
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

بلاد شاپور نگین درخشان معماری صفوی در جنوب غرب ایران است

گلاره یوسف پور ، یکشنبه 7 آذر 1400

براساس آخرین اخبار بدست رسیده، بلاد شاپور نگین درخشان معماری صفوی در جنوب غرب ایران است.

نظرت چیه
2 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 9 آذر 1396

    اصلیت اینها مغول است.

    • 9 آذر 1396

    دمت گرم،خیلی عالی،من خودم بختیاری هستم از شهر گتوند استان خوزستان