درباره قهوه ترک بیشتر بدانیم | تاریخچه تهیه قهوه ترک

 نوشیدنی نام آشنای «قهوه ترک» محصول دانه های بسیار مرغوب قهوه عربیکا است و در سرتاسر دنیا، بدلیل طعم فوق العاده و طرز تهیه و سرو خاص، آن را میشناسند. گذشته از طعم خوش این قهوه، روایت های بسیار زیبای زیادی در باره آن وجود دارد، در ادامه این مطلب،با طرز تهیه قهوه ترک و دم کردن قهوه ترک به این موضوع می پردازیم:

پیشینه قهوه ترک

در سال 1555 ،برای اولین بار، طرز تهیه قهوه ترک یا دم کردن قهوه ترک توسط دو تاجر سوریه ای، به استانبول آورده شد وتا اواسط قرن هفدهم، جزئی جدایی ناپذیر از جشن و سرورهای اشرافی و پر زرق وبرق دربار عثمانی مبدل شد.در آن زمان، قهوه با آداب خاصی برای سلطان عثمانی سرو میشد.در ضمن، قابل ذکر است قهوه نقش مهمی هم در مراسم و رسم و رسوم ازدواج بازی میکرد. تاجایی که زنان در حرمسراها در مورد تهتیه و دم کردن آن بصورت جدی و رسمی آموزش می دیدند. همین دلیل، باعث می شد تا خواستگاران، دختران را با مهارت هایشان، در تهیه قهوه محک می زدند. حتی امروز هم وقتی خانواده پسر به خواستگاری دختری می روند، عروس آینده برای مهمانان قهوه می آورد.

قهوه خانه های نامی و مشهور

500 سال پیش در محله Tahtakale و در Eminönü اولین قهوه خانه تاسیس شد. بدین ترتیب قهوه خانه ها به مکان اصلی برای تعاملات اجتماعی آقایان مبدل شد. همچنین محل اصلی برای منتشر کردن فرهنگ شفاهی امپراطوری عثمانی و مکانی برای نمایش ادبیات عامیانه (مثل نمایش سایه ) شد. هم اینک نیز قهوه خانه ها، همچنان محلی برای گردهمایی آقایان، صحبتهای سیاسی، اقتصادی و تخته نرد بازی کردن زمانی که فنجانی قهوه یا چای صرف هستند.

قهوه

 طرز تهیه خاص قهوه ترک

 ظرف های  کوچک مسی با دسته ی بلند با نام cezve مخصوص که قهوه ترک را در آن آماده و مهیا می کنند. برای یک فنجان طرز تهیه قهوه ترک یا دم کردن قهوه ترک ، یک فنجان آب و دو قاشق چایخوری قهوه را با هم ترکیب می کنند. پس از آماده شدن قهوه، به آن شکر  اضافه نمی کنند،  بلکه به این صورت است: دو حبه قند برای قهوه ی خیلی شیرین، یکی برای قهوه با شیرینی متوسط و بدون قند اگر قهوه ی تلخ میل می کنند. زمانی که قهوه شروع به جوشیدن کرد، اجازهمی دهند کف آن بالا بیاید و دقیقا قبل از سر رفتن، آن را از روی حرارت برمی دارند. اصولا به صورت سنتی، قهوه ی ترک بدون کف روی آن ،قابل قبول نیست. هرچه کف روی قهوه بیشتر، مهارت تهیه کننده آن هم بیشتر بچشم می آید.سرو کردن قهوه ترک و یک لیوان آب کنار آن و همچنین شیرینی (در اکثر مواقع شیرینی های اصل ترکی) هم جزوی از مراسم سرو قهوه به حساب می آید.

قهوه

قهوه ترک در لیست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو

روش تهیه خاص و یا طرز تهیه قهوه ترک یا دم کردن قهوه ترک، تکنیک های و فن دم کردن قهوه و فرهنگ جمعی قوی حول و حوش این موضوع، سبب شد تا در سال 2013، این نوشیدنی مطبوع و خوشگوار، جزوی از لیست فرهنگی ناملموس یونسکو شود. و به تبع آن، سنت سرو قهوه هم به عنوان نشانه ای از مهمان نوازی و دوستی شناخته شود.عثمانی ها ،برای گفت و گو و تبادل اطلاعات مختلف، در قهوه خانه ها جمع میشوند وبه هنگام صرف قهوه باهم تعامل می کنند. علاوه بر این قهوه نشانه ای از خوشامدگویی به مهمانان و گردشگران ارائه میشود. اهمیت قهوه در موقعیت های مختلف اجتماعی هم از دلایل مهم دیگر، برای ثبت آن محسوب شده.چرا که طرز تهیه قهوه ترک یا دم کردن قهوه ترک جزو ثابت و لاینفک مراسم و جشن و سرورها بوده و هست.

قهوه

بهترین محل جهت خرید یا نوشیدن قهوه ترک

«Kurukahveci Mehmet Efendi»را میتوان به جرات محبوبترین تامین کننده قهوه ترک نامید. همچنین محصولات دیگر آن را میتوان در فروشگاه ها یاشعبه های این برند درEminönü تهیه کرد که بصورت روزانه قهوه تازه در آن برای طرز تهیه قهوه ترک یا دم کردن قهوه ترک روانه بازار می شود. انتخاب عالی دیگر با نام Nuri Toplar می باشد که از سال 1890 به کار مشغول بوده است. اگر تمایل دارید که کسی قهوه را برای شما آماده و سرو کند به Mandabatmaz در Taksim یا  Ethem Tezçakar (که قهوه های خود را تنها از Nuri Toplar تهیه می کند) واقع در بازار بزرگ مراجعه کنید تا بتوانید قهوه ای عالی که با راه و روش سنتی تهیه شده را ، بچشید و لذت یک قهوه فوق العاده را تجربه کنید.

قهوه

قهوه ترک و فال بینی

یکی از روش های متداول برای فال بینی در ترکیه ،خواندن نقش و نگارهای ایجاد شده از قهوه، ته فنجان قهوه است.به این صورت که شکل های به وجود آمده گذشته و آینده و همچنین نیت فردی که قهوه میل کرده را مشخص می کنند. موقع نوشیدن قهوه شما متوجه می شوید چه زمانی باید از نوشیدن دست بردارید، چرا که در آخر کار، لایه ای از قهوه ته فنجان باقی می ماند. در این هنگام شما، مطابق با خواسته تان آرزویی می کنید و فنجان را جلوی قلبتان بر می گردانید. زمانی که فنجان سرد وخنک شد، تصاویر و نقش و نگارهای باقی مانده در دیواره های فنجان، توسط یک فالگیر خوانده و تعبیر می شوند.

قهوه

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با خواص و شیوه تهیه قهوه ترک | نوشیدنی محبوب و جهانی

hb ، شنبه 5 مرداد 1398

قهوه ترک یکی از محبوب ترین نوشیدنی های گرم جهان بوده که از دیرباز تا کنون همیشه مورد توجه قهوه دوستان واقع شده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :