گردنه حیران | آشنایی با دیدنی های گردنه حیران آستارا

گردنه حیران (جاده آستارا آستارا)، مرز بین دو استان گیلان و اردبیل، از زیباترین منطقه های طبیعت ایران است. مسیر گردنه حیران آستارا، به دلیل اختلاف ارتفاع از استان گیلان به اردبیل است که طبیعت، نهایت زیبایی خود را به رخ بیننده اش می کشد. همچنین به دلیل اختلاف دما در دو استان و اختلافی که طبیعت دو استان باهم دارند، در اکثر ساعات شبانه روز، پوشیده از مه است. دیدن مه و قدم زدن در دل آن حس زیبا رهایی را به گردشگران می دهد. استان گیلان، مرز بین المللی از طریق آستارا با جمهوری آذربایجان را دارا است. همچنین گیلان، از سمت شمال به دریای خزر و کشور آذربایجان، از سمت غرب به استان اردبیل، از سمت جنوب به استان زنجان و قزوین و از سمت شرق به استان مازندران محدود می شود.روستای حیران نام روستایی ییلاقی و زیبا در شهرستان آستارا، واقع در استان گیلان است. این روستا در فاصله 30 کیلومتری آستارا قرار گرفته است. شامل سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا می شود. حیران از توابع شهرستان آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان و همجوار استان اردبیل با 2200 هکتار مساحت، که از این میزان، 1200 هکتار به مستثنیات اشخاص و 1000 هکتار به منابع ملی تعلق دارد. برا آشنایی با دیدنی های گردنه حیران با همگردی همراه باشید.

گردنه حیران

توسعه گردنه حیران آستارا

ییلاقی بودن گردنه زیبای حیران، دلیلی شده تا ساخت بناهای ویلایی، رشد چشمگیری داشته باشد. در طول تابستان جمعیت روستاهای گردنه حیران آستارا به بیش از 2000 نفر هم می رسد، ولی جمعیت ثابت آنها، درحدود 300 نفر است که شغل کشاورزی دارند و در طول سال، مخصوصا در بهار و تابستان، برای کسب و کار و درآمد، مغازه هایی را در کنار جاده باز می کنند. به دلیل زیبایی طبیعی، این منطقه به عنوان یکی از منطقه های نمونه گردشگری کشور شناخته شده است و همچنین با توجه به شرایط آب وهوایی در سالیان اخیر، گردشگران توجه ویژه ای به گردنه حیران از طبیعت ایران دارند.به همین جهات، افزایش یافتن ساخت و ساز بناهای تفریحی و گردشگری در گردنه حیران، جای تعجب ندارد.

گردنه حیران اردبیل

گردنه ای حیرت انگیز

گردنه حیران آستارا، به همراه روستای ونه بین، حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین شامل مناطق حفاظتی سیاسی و جغرافیایی استان گیلان می شود، از یک طرف به کوه هایی مشرف است که پوشیده از جنگل های انبوه است و از طرفی دیگر، مشرف به دره ای نه چندان عمیق که از میان آن، رود آستارا، چای و جاده آستارا اردبیل عبور می کند. این رود تعیین کننده مرز استان گیلان در ایران و کشور جمهوری آذربایجان است. در ادامه با دیدنی های گردنه زیبای حیران همراه ما باشید.

گردنه حیران اردبیل 2

دیدنی های گردنه زیبای حیران: مه همیشگی

در اکثر مواقع سال گردنه زیبای حیران آستارا در جاده آستارا اردبیل زیر پوششی از مه قرار می گیرد و از نظر طبیعی هم، کوهپایه ها و دره ها، پوشیده از گل و گیاهان جنگلی و مرتعی است. با تمام این ها، گردنه حیران چندان مرتفع و رفیع نیست. ارتفاع بلندترین نقطه گردنه از سطح آب های آزاد، حدود1500 متر تخمین زده شده، در واقع دلیل اصلی وجود همیشگی مه در این منطقه، ارتفاع زیاد گردنه نیست، بلکه رطوبت دریای خزر باعث این امر است.

مه در گردنه حیران

دیدنی های گردنه حیران: گردشگری

امکانات تفریحی و گردشگری متعددی که به کمک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان در این منطقه ایجاد کرده و همچنین راه اندازی تله کابین حیران در سال 1390 ،موجب توسعه و افزایش بیش از پیش صنعت گردشگری، در استان گیلان، شهرستان مرزی بندر آستارا و همچنین منطقه گردنه حیران شده است و روز به روز خیل بیشتری از علاقمندان را راهی این منطقه حیران کننده از طبیعت ایران کرده است.

گردشگری گردنه حیران

دیدنی های گردنه حیران: زیبایی های منطقه

گردنه زیبای حیران، یکی از چندین جاذبه طبیعی، در منطقه آستارا است. اگر سفری به این منطقه مسحور کننده داشته باشید، متوجه خواهید شد دلیل نامگذاری این منطقه چیست و چرا چنین نام با مسمایی را برای این منطقه زیبا در نظر گرفته اند. زیبایی خیره کننده این طبیعت، هر بیننده ای را حیران می کند. جاده به مانند ماری خوش خط و خال و تنومند و زیبا، به کوهی عظیم پیچیده شده و از ارتفاع زیادی بالا رفته است. اتومبیل ها در ارتفاع بلند در حرکت هستند. در هنگام عبور از این مسیر، هر چند دقیقه با پیچ تندی رو به رو می شویم که باید دورش بزنیم و همزمان شاهد عبور مه زیبای خیره کننده باشیم. در طول مسیر و در بلندای جاده، رستوران ها و سالن های غذاخوری متعددی می بینیم که استراحت گاه دنجی در کنار پرتگاه است. با استراحت در این محل های مناسب، شاهد مناظر بدیع و بی مثالی خواهیم بود که سفرمان را رویایی و خاطره انگیز می کنند. خوردن بلال تازه، خرید مقداری عسل مرغوب، آش دوغ مشهور منطقه و مزه مزه کردن تمشک های بی نظیر این طبیعت بی مثال همگی کنار هم سفرمان را فراموش نشدنی خواهد کرد. مسئله مهم این است که این زیبایی های خدادادی را حفظ و صیانت کنیم. درحقیقت حفاظت از زیبایی های تمامی مناطق گردشگری ایران، باعث رشد بیشتر صنعت گردشگری شده و طبیعت زیبایمان را هم برای نسل های بعد به ودیعه خواهیم گذاشت. همچنین افزایش گردشگر، برای طبیعت و دیگر مکان های نغز و زیبای طبیعی استان های مختلف، نیازمند رعایت رفتارهایی است که منجر به تخریب چنین زیبایی های خدادادی با ارزش نشود. حفاظت طبیعت در جای جای کشور زیبایمان ایران، وظیفه یکایک ماست. ابتدا از خودمان شروع کنیم.

خوردنی های گردنه حیران
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

گردنه حیران | اوج زیبایی در جاده آستارا اردبیل

مسلم علیمحمدی ، دوشنبه 4 دی 1396

رای سفر کردن  از گیلان به اردبیل باید از روستای دیدنی و باصفای حیران بگذرید. این روستا دارای گردنه ای زیبا به نام گردنه ی حیران می باشد

نظرت چیه
5 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 11 مهر 1400

    تا اونحایی که ما میدونم گردنه حیران برا اردبیله

    • 13 آبان 1398

    حیران با مردم ترک و اردبیل و زیبای هایش

    • 11 آبان 1398

    تیترتان مغرضانه زده شده هست از اون بالا دریای خزر هم دیده میشود مینوشتید دریای خزر اردبیل . مگر آستارا چقدر وسعت داره چه گردنه حیران هم مال اردبیل باشه . گردنه حیران آستارا واقع در استان گیلان هست .اردبیل بعد از تونل شروع میشه چه تقریبا بیابان هست و نسبتی با جنگلهای شمال ایران نداره.

    • 30 مهر 1396

    ایاازحیران چیزی باقی مانده

    • 30 مهر 1396

    همه جای استان گیلان سرسبز و زیباست .