آیا می دانید کشورهای شاخ آفریقا در کجا قرار دارند؟

کشورهای شاخ آفریقا، همه ی ما اسمش به گوشمان خورده است آیا می دانید شامل کدام کشور ها می شود و یا در کجا قرار گرفته است؟ شاخ آفریقا دارای آب و هوای خشک می باشد که در مدار راس السرطان و در فاصله ی تقریبا برابر از خط استوا واقع شده اس برای
آشنایی با این منطقه با ما در مجله همگردی همراه باشید .

آیا می دانید شاخ آفریقا در کجا قرار دارد؟

کشورهای شاخ آفریقا

این منطقه که از سمت شمال به دریای سرخ و از سمت جنوب به اقیانوس هند متصل است و شرقی ترین پیش رفتگی در قاره آفریقا می باشد، این شبه جزیره در کناره جنوبی خلیج عدن واقع شده و صدها کیلومتر در دریای عرب گسترش یافته است. شبه جزیره سومالی نام دیگر این شبیه جزیره که در شرق آفریقا واقع شده است می باشد و گاهی از آن به نام شمال شرقی آفریقا نیز نام می برند. شاخ آفریقا دارای ارزش راهبردی برای آسیا و آفریقا می باشد زیرا تنگه باب المندب در این ناحیه واقع شده است و اقیانوس هند به تنگه دریای سرخ توسط تنگه باب المندب وصل می شود. کشور های تشکیل دهنده این شبه جزیره شامل جیبوتی، ارتره، اتیوپی و سومالی می باشد. همچنین کنیا و سودان را نیز برخی جغرافی دانان جزو کشور های تشکیل دهنده شاخ آفریقا به حساب می آورند. جمعیت شاخ آفریقا 2/90 میلیون نفر می باشد که از این بین جیبوتی 7/0 میلیون نفر و سومالی 10 میلیون، اریتره 5/4 میلیون و اتیوپی 75 میلیون نفر از جمعیت را به خود اختصاص داده اند. وسعت شاخ آفریقا چیزی حدود 2 میلیون کیلومتر مربع می باشد.

شاخ آفریقا

سرگذشت این منطقه

در گیری های زیادی در این منطقه در طول تاریخ و در گذر زمان صورت گرفته است که هنوز هم در دوران ما شاهد این درگیری ها بوده ایم برای مثال می توان به درگیری های بین لنینیسم و ملی گرایان و طرفداران مارکسیسم اشاره نمود. بخش زیادی از جمعیت شاخ آفریقا در منطقه اتیوپی خلاصه می شود که چیزی حدود 85 درصد می باشد. شاخ آفریقا شاهد بحران های زیادی بوده که بین مسیحیان و مسلمانان این منطقه بر سر زمین ومنابع مورد نیاز برای زندگی صورت گرفته است. از نمونه های بی ثباتی و بحران عظیم در این منطقه می توان به جنگ داخلی سودان اشاره کرد که کل منطقه را تحت الشعاع خود قرار داده بود همچنین در گذشته درگیری های بی سابقه ای در اریتره و جیبوتی صورت گرفته بود. از سال 1991 به دنبال جنگ داخلی که در سال 1997 در سومالی رخ داد این کشور بدون دولت مرکزی و واحد باقی مانده است و هر از چند گاهی درگیری هایی در آن بین گروه های مختلف سیاسی و قبیله ای صورت می پذیرد. مردم شبه جزیره آفریقا دچار سوء تغذیه شدیدی هستند چون علاوه بر جنگ ها ی داخلی بلایای طبیعی زیادی هر ساله در این کشور ها اتفاق افتاده که از جمله می توان به قحطی های مکرر در اتیوپی و سیل های فراوان در سومالی اشاره کرد که آسیب های زیادی به بافت روستایی این مناطق وارد آورده باعث بوجود آمدن بحران های سیاسی بیشماری در این مناطق گشته است. جنگ و خشک سالی و بحران های طبیعی سبب شده اند که تقریبا طبق آماری که موجود است از سال 1982- 1992 تقریبا 2 میلیون نفر از مردم شبه جزیره شاخ آفریقا دچار مرگ و میر شدید شده اند. جنگ علیه تروریسم درطی این چند سال اخیر که مطرح شده سبب شده که تقریبا از سال 2002 این منطقه از جهان یعنی شاخ آفریقا مورد توجه فرانسه، آلمان و ایالات متحده واقع شود. آنها به دنبال از بین بردن تروریست در این کشور ها هستند!

شاخ آفریقا کجاست؟

اقتصاد این منطقه

محصولات صادراتی این منطقه از جهان شامل موارد زیر می باشد:
1) 50 درصد صادرات کتان در سودان انجام می گیرد.
2) 80 درصد صادرات قهوه این منطقه توسط اتیوپی انجام می گیرد.
3) 50 درصد صادرات موز و دام توسط کشور سومالی انجام می گیرد.

گونه های گیاهی این منطقه

گونه های گیاهی زیادی در این منطقه وجود دارد برای مثال می توان به وجود 5000 نوع گیاه آوندی در منطقه آفریقا اشاره کرد. درخت خیار در منطقه سوکوترا، جوز یهب یا پنجه مریم سومالی، نخل بنکوآلی، باربه یاسیائی، دیراچ ماسیائی از جمله گیاهانی هستند که در این ناحیه وجود دارندو بیشتر این گونه های گیاهی را می توان در سومالی و سوکوترا مشاهده کرد.

گونه های جانوری آفریقا

تعداد گونه های جانوری در این منطقه نیز بسیار فراوان است گونه های بز کوهی، دیباتاگ، بیرا، دیک دیک نقره ای و غزال اسپک، همچنین الاغ وحشی سومالی، میمون هاماداریاس، گراز صحرائی، موش صحرائی کوتاه سومالی، شانه بسر اسپک، زبرای گروز می باشد که تقریبا 220 نوع جانور پستاندار در این منطقه وجود دارند. پرندگانی مانند بارتی بالو، ،سهره خانگی وارسانگ لی، سینه سرخ بال- طلایی، دراج دیجیبوتی در کشورهای شاخ آفریقا قرار دارند. همچنین حدود 285 نوع خزنده در این ناحیه شناسایی شده است و در آب های شیرین این منطقه 100 گونه ماهی یافت می شود که تقریبا تعداد ماهیان بومی آن 10 گونه می باشد. که شامل ماهی کی و ماهی خاردار کور سومالی و... می باشد.

کشورهای شاخ آفریقا

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

زیباترین کتابخانه های جهان در کجا قرار دارند؟

گلاره یوسف پور ، دوشنبه 15 آذر 1400

بدنبال آخرین خبرهای بدست رسیده، این سوال مطرح می شود که زیباترین کتابخانه های جهان در کجا قرار دارند؟

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :