جاذبه های گردشگری باکو | تنوعی از زیبایی در همسایگی ایران

کشور آذربایجان و پایتخت آن شهر باکو جاذبه های گردشگری فراوانی دارد و سالانه هزاران ایرانی برای گردش و تفریح سری به برترین دیدنی های باکو می زنند. دلیل انتخاب شهر زیبا و بندری باکو برای گردشگران ایرانی، پیشینه تاریخی طولانی آن می باشد چرا که کشور آذربایجان در گذشته نه چندان دور جزئی از کشور ایران بوده و مردمان آن هموطن ما محسوب می شدند ولی در طول تاریخ و به لطف قردارهای  ترکمانچای و گلستان از کشور ما فاصله گرفتند و به صورت یک کشور مستقل در آمدند. همچنین هم مرز بودن دو کشور ایران و آذربایجان، فرهنگ مشترک باعث نزدیکی دو کشور به یکدیگر شده و سبب شده سالانه گردشگران ایرانی زیادی به باکو سفر کنند و از نزدیک با فرهنگ این دیار نام آشنا، آشنا شوند. اگر شما در خیابان های باکو قدم بزنید، حسی که به شما منتقل می شود این است که انگار شما در تاریخ  ایران قدم می زنید. کشور آذربایجان برای ایرانیان نامی آشنا است و اگر در همان حوالی به گذشته بنگرید، جنگ های نادرشاه با عثمانی در ذهنتان تبلور پیدا می کند. شهر باکو در دوران نه چندان دور پایتخت شروانشاهان بود. این شهر در سال 2009 به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی برگزیده شد. در این بخش ما مهترین جاذبه های گردشگری باکو را برای شما بیان می کنیم.

باکو دیدنی

برترین دیدنی های باکو زیبا و جذاب

بازدید از موزه فرش

 موزه فرش در شهر باکو آذبایجان اولین موزه ای بوده که به فرش بافی اختصاص یافته است. درباره تاریخچه آن نیز می توان اظهار نموید که این موزه به دستور لطیف کریموف در سال 1967 در بنای مسجد جامع واقع در بافت قدیمی باکو برپا شد. این موزه محل نگهداری فرش های نفیس و گران قیمت می باشد که معمولا این فرش ها را درون قاب های مخصوص نگهداری می کنند و از جاذبه های گردشگری باکو می باشند. این موزه هم اکنون کاملترین مجموعه فرش های آذربایحانی را در معرض دید عموم قرار می دهد. در این موزه فرش های زیادی وجود دارد که هر کدام از این فرش ها دوره ای از تاریخ را برای ما بازگو می کند که ما با مشاهده آن می توانیم به تاریخ ان دوران سفر کرده و هنر دست قالی بافان را مشاهده کنیم و از زیبایی ها مربوط به آن لذت ببریم. پس اگر شما نیز به باکو سفر کردید حتما به موزه فرش که از برترین دیدنی های باکو است، سری بزنید. هزینه بلیط موزه برای دانش آموزان حدود 7 هزار تومان و برای بزرگسالان حدود 16 هزار تومان می باشد. ساعات بازدید از موزه سه شنبه تا جمعه از ساعت 10 تا 18 و شنبه و یکشنبه از ساعت 10تا20 و دوشنبه ها هم موزه تعطیل می باشد. آدرس دقیق موزه عبارتست از آذربایجان، شهر باکو، خیابان گرین، موزه فرش.

موزه فرش

گردش در هسته تاریخی باکو 

هسته تاریخی شهر زیبای باکو مهترین جایی است که باید به آن سر بزنید. جایی که بسیاری از آثار آن در فهرست یونسکو ثبت شده است.  در میان دیواره های سنگی آن می توان عمق تاریخ و تمدن آذری را از نزدیک مشاهده کرد. همچنین در این منطقه برج و ساختمان های کهن و سنگ فرش خیابان ها به خوبی ملموس است. دهخدا در بخشی از لغت نامه اش باکو را این چنین توصیف می کند: آبشار قلیل و خوشگوار و هوایش به گرمی مایل و زمینش ریگزار است. اگر شما در لا به لای پیچ و خم های دیدنی های باکو به گشت و گذار بپردازید می توانید برج سنگی جا مانده از قرن 12 را رصد کنید. مقبره فیلسوفی به نام سید یحیی باقوی دانشمند و فیلسوف قرون وسطایی آذربایجان نیز در آنجاست. همچنین می توانید پایتخت شروانشاهان را بررسی کنید. بازدید از نقاشی های مینیاتور نوشیدن چای از چایخانه سنتی باکو و به تماشا نشستن آثار هنری نمایشگاه های دایر در باکو در کنار سایر فعالیت ها خالی از لطف نیست.

گردش در هسته تاریخی باکو

شرکت در آتش بازی ها

گردشگرانی که به آذربایجان سفر می کنند، می تواند در آیین چهارشنبه سوری شرکت کنند. این آیین هنوز هم در کشورهایی که از ایران جدا شده اند وجود دارد و هنوز فرهنگ و آیین ایرانی در آن هویداست. مردم آذربایجان معتقد اند که با پریدن از روی آتش سختی ها و بدی های سال گذشته را در آتش دفن می کنند و با دلی امیدوار به استقبال سال نو می روند. شما می توانید سوژه های مختلفی را برای عکاسی شکار کنید و یا عکس سلفی زیبایی بگیرید. جالب است بدانید که کشور آذربایجان باشکوه ترین جشن نوروز را برپا می کند که از جاذبه های گردشگری باکو به شمار می آید.

شرکت در آتش بازی ها

پارک ملی قبوستان

در 64 کیلومتری باکو و در کرانه دریای خزر شهر قبوستان وجود دارد که به علت وجود سنگ نگاره های تاریخی، آثار باستانی و گل افشان و گاز سنگ ها در سال 1966 منطقه دارای اهمیت تاریخی اعلام شد و بسیاری از آثار این پارک ملی همچون سنگ نوشته به علت با ارزش بودن در سال 2007 در یونسکو به ثبت جهانی رسید. درباره تاریخچه آن می توان اظهار کرد که گروهی برای استخراج  شن در سال 1930 به این محل اعزام شدند و در کمال ناباوری متوجه وجود نقاشی ها وسنگ تراشی هایی در منطقه شدند که تعداد این نقاشی ها بالغ بر 6000 بود که تعدادی از آن ها متعلق به 40 هزار سال پیش است. در این منطقه علاوه بر نقاشی ها و سنگ تراشی غارهای مسکونی و گورهای آنان نیز وجو دارد که قابل رویت است. بیشتر بازدید کنندگان صرفا برای مشاهده اتشفشان های گلی که در اطراف پارک وجود دارد، راهی این پارک زیبا که از جاذبه های گردشگری باکو است، می شوند. آدرس این پارک دیدنی عبارتست از: کشور آذربایجان، شهر باکو، جاده قبوستان، تپه دسگیل.

پارک ملی قبوستان

بازدید از کوه سوزان

کوه سوزان که به کوه یانار نیز معروف است و از برترین دیدنی های باکو است، در میان شبه جزیره آب شوران در کنار تپه ای آتشی افروخته است که مدام در حال سوختن است. آتشی که سال های سال است دارد می سوزد و قصد خاموش شدن ندارد. درباره تاریخچه آن افسانه ای وجود دارد که می گویند چوپانی در آن حوالی سیگاری را روشن می کند و از آن زمان این کوه دارد، می سوزد. این جاذبه زیبا و متحیر سالانه هزاران گردشگر را به سوی خود می کشاند. این کوه سوزان، سطحی است نازک از سنگی متخلل که در زیر آن ذخایر گازی قرار گرفته است. شما در هر فصلی که به این کوه سوزان سر بزنید شعله فروزان آتش را مشاهده می کنید. اما این کوه سوزان شب هنگام جلوه زیباتری به خود می گیرد. بسیاری از ما دیده یا شنیده ایم که در آتشکده ای زرتشتی شعله هایی نگه داری می شود  که باعث ماندگاری آتش می شود همچنین این کوه سالیان سال با انجام مراقب های خاص روشن مانده است اما این که یک شعله ده متری در دل طبیعت بدون دخالت عامل انسانی  روشن باشد، شاید کمی هیجان انگیز و حیرت آور باشد. آدرس این کوه دیدنی به شرح زیر می باشد: آذربایجان باکو، اتوبان بیناگادی بالاخانی.

بازدید از کوه سوزان

غذا خوردن آذری

همانطور که در بالا گفته شد فرهنگ آذربایجان و شهر زیبای باکو زمانی با فرهنگ ما گره خورده بود. بالطبع غذاهای آنان نیز شباهت بسیاری با غذاهای ایرانی دارد. نکته جالب در مورد غذاهای آذری وجود میوه های خوش طعم و رنگ انار است که باعث زیبایی سفره می شود. همچنین آن ها در غذاهای خود از برنج و زعفران استفاده می کنند که باعث می شود، طعم غذای ایرانی را حس کنید. خوراک یکی از مهم ترین غذاهای یک آذری است. پس شما می توانید در این کشور حسابی به خودتان برسید و از انواع غذاهای خوشمزه آن مانند دلمه، کباب و شیشلیک، برنج، کوفت، حلوا بخورید.

غذاخوردن آذری

تماشای معماری مدرن

چشم اندازهای زیبایی که در شهر باکو وجود دارد، باعث می شود که خستگی سفر از تنتان بیرون بیاید. در باکو می توانید از فضا و چای عالی آذری لذت ببرید، به جست و جوی تاریخ در بافت قدیمی شهر بروید، در فضای آزاد خزر قدم بزنیم و می توانید زمانی را هم برای تماشای معماری خاص اختصاص دهید. می توانید برای مثال به مرکز فرهنگی حیدر علی الف بروید و از آن دیدن کنید. سازه های مدرن که یکی از مشهورترین مراکز برگزاری گالری و نمایشگاه است و ساختمان بسیار زیبا و شگفت انگیزش با معماری زیبا ذهن هر بیننده ای را مشغول چگونگی ساخت این بنا می کند را تماشا کنید. این بنا برگرفته از نام رئیس جمهور سابق آذربایجان است که توسط یک معمار بریتانیایی عراقی زده طراحی و ساخته شد که ساخت این سازه مدرن در سال 2012 خاتمه یافت است. بنا در نگاه اول شاید عجیب و پر پیچ و خم به نظر برسد ولی این بنا جلوه ای از معماری مدرن در بین برترین دیدنی های باکو را به شما نمایش خواهد داد.

تماشای معماری مدرن

در بلوار باکو قدم بزنید

از نقاط مشترک میان کشور ما و آذربایجان سواحل خزر می باشد که ما در شمال ایران از نعمت ساحلی نرم و امواج زیبای آب و صدای جوش و خروش آب لذت می بریم. امکانات بلوار ساحلی شهر زیبای باکو سبب شده  که این بلوار به یک تفرجگاه خاص و ویژه تبدیل شود و مرکز خرید بلوار، وجود سینمای 5 بعدی، موزه فرش چرخ و فلک، سالن اجرای کریستال همگی در بلوار باکو قرار گرفته است. به شما توصیه می کنیم هنگام سفر به باکو زمانی را برای قدم زدن در این بلوار اختصاص دهید و از جاذبه های گردشگری باکو استفاده کنید.

در بلوار باکو قدم بزنید

چای بنوشید

مردم آذربایجان به خاطر شباهتی که به فرهنگ ایرانی دارند همانند ایرانی ها علاقه وافری به نوشیدن چای دارند و قبل و بعد از هر وعده غذایی معمولا چای می نوشند. در هنگام دورهمی دوستانه در رستوران و کافی شاب چای عضو جدا نشدنی سفره آنان است و شما در باکو مشکل چای نخواهید داشت و به راحتی می توانید آن را تهیه کنید  و چنانچه دود قلیان شما را اذیت نمی کند می توانید به چایخانه های کوچک و قدیمی شهر بروید و در میان مردم محلی چای را نوش جان کنید. این کشور مقصد ایده الی برای ایرانیان چای دوست می باشد.

چای بنوشید

استفاده از مترو برای گردش

استفاده از مترو می تواند یکی از بهترین تجربه مترو سوران باشد چرا که با تصوری که ما از مترو داریم، بسیار متفاوت است. ورودی های مترو آذربایجان با معماری خاص تزئئین شده و ورودی آن مانند یک هرم شیشه ای که به ایستگاهای شیک و تمیز مجهز به پله برقی منتهی می شود، این امکان را برای شما به ارمغان می آورد که به راحتی و سهولت به مقصد مورد نظر برسید. قیمت یک بلیط چهار سفره مترو آذربایجان در حدود 2300 تومان است که بسیار با صرفه است.

استفاده از مترو برای گردش

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

جاذبه های گردشگری گیلان | زیبایی بی همتای استان های ایران

ز. نیرومند ، پنج شنبه 28 آذر 1398

در این مطلب مهمترین جاذبه های تاریخی و طبیعی گیلان را به شما معرفی کرده و اطلاعات کوتاهی در مورد هریک در اختیارتان قرار می دهیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :