سراب گاماسیاب کجاست | آشنایی با سراب و غار گاماسیاب نهاوند

آب رودخانه سراب گاماسیاب نهاوند که منطقه زیبایی است، آنقدر خنک و سرد می باشد که نمی توان بیشتر از چند دقیقه انگشتان دست را در آن نگه داشت. منشا تامین آب این سراب که دارای آبدهی 5 متر مکعب می باشد، یخچال های طبیعی است. اگر بخواهیم که عدد آبدهی (دبی) این سراب را با سراب های دیگر نواحی کشور و یا حتی سراب های موجود در زاگرس مقایسه نماییم، در نوع خودش عدد بزرگی می باشد. در گذشته این منطقه به نام لوکنی نیز نامیده می شد. با همگردی همراه باشید تا با سراب گاماسیاب همدان بیشتر آشنا شوید.

سراب گاماسیاب - نهاوند همدان

معرفی سراب گاماسیاب

یکی از رودخانه های بزرگ و طولانی کشور یعنی رودخانه گاماسیاب که سر چشمه آن از دامنه ارتفاعات کوه سنگی گرو و در 19 کیلومتری جنوب شرقی نهاوند می باشد، در مسیر خود رودخانه هایی مانند قلقل رود، خرم رود و خرم آباد را سیراب کرده و همچنین موجب سیراب نمودن مزارع کشاورزی دشت نهاوند می شود و در نهایت به رودخانه قره سو و کرخه و در پایان به تالاب هور العظیم می ریزد. سر منشا این رود طولانی، سراب گاماسیاب یا گاماسب می باشد. رودخانه بزرگ گاماسیاب در مسیر خود باعث سیراب ساختن باغ های باختری شهر و روستاهایی که در مسیر آن قرار گرفته اند، می شود و به شهرستان صحنه در کرمانشاه وارد می شود و سپس در این استان به رود قره سو می ریزد و با عبور از استان لرستان به رود سیمره و سرانجام در خوزستان به رود کرخه متصل می شود. یکی از برنامه های دولت این است که در این منطقه، امکانات رفاهی و اقامتی تفریحی مانند ماهیگیری، قایقرانی و اسب سواری برای گردشگران و مسافرانی که به این منطقه سفر می کنند، فراهم آورد. این منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شده است.

سراب گاماسیاب نهاوند

سراب گاماسیاب همدان

پوشش جانوری سراب گاماسیاب نهاوند

گونه های مختلف جانوری را می توان در این منطقه شاهد بود، برای مثال می توان به وجود قوچ، کل، میش، بز، گرگ و پرندگانی مثل بلدرچین، قمری، فاخته، چنگر و کبک اشاره نمود و ماهی هایی که در رودخانه وجود دارند، شامل سفید ماهی، قزل آلای رنگین کمان و سنگ ماهی می باشند. همچنین می توان محوطه جنگل کاری شده را در بالا دست چشمه ها دید. در طول مسیر رودخانه نیز حوضچه های پرورش ماهی و نیروگاه تولید برق آبی احداث شده است.

سراب گاماسیاب در نهاوند
سراب گاماسیاب در همدان

مسیر دسترسی به سراب گاماسیاب همدان

برای این که به سراب گاماسیاب بروید، حدود ده کیلومتر از شهر نهاوند به سه راهی نهاوند ملایر بروجرد حرکت کنید تا به پاسگاه قلعه قباد برسید و از این پاسگاه، یک مسیر آسفالته را طی کرده و به نور آباد خواهید رسید. در سمت چپ شما جاده ای خاکی وجود دارد. آن را طی کرده تا با طی فاصله ای حدود 500 متر به سرچشمه گاماسیاب برسید. اگر خوب توجه کنید، ابتدای این جاده خاکی، تابلویی وجود دارد که روی آن عبارت پارک جنگلی گاماسیاب نوشته شده که می تواند راهنمای شما برای رسیدن به این سراب باشد.

سراب گاماسیاب در استان همدان
سراب گاماسیاب در شهر نهاوند
سراب گاماسیاب
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

غار نوردی با طعم غواصی در غار سراب

پریسا بهرامی ، پنج شنبه 20 تیر 1398

در فاصله 21 کیلومتری شمال غرب شهر فارسان چهارمحال و بختیاری، غار سراب یکی از زیباترین غارهای آهکی کشور واقع شده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :