آبشار ارتکند مشهد | آبشاری زیبا همنام با روستایی سرسبز

هزاران نفر گردشگر و مسافر سالانه از روستای ارتکند و آبشار ارتکند دیدن می کنند. این روستا که دارای طبیعت بی نظیر و چشم نوازی است، از کوه ها و رودخانه ها وهمچنین آبشارها و جنگل های انبوهی تشکیل شده، حتی سنگ نوردان زیادی سالانه برای سنگ نوردی به این روستا می آیند. این آبشار در نزدیکی آبگرم روستای ارتکند قرار دارد. در ادامه مطلب با همگردی همراه باشید تا با آبشار ارتکند مشهد آشنا شوید.

آبشار ارتکند

روستای ارتکند

روستای ارتکند که در ارتفاع 1480 متری از سطح دریا قرار گرفته، دارای آب و هوایی خشک می باشد. در این روستا رودی جریان دارد که آب آن از کوه های هزار مسجد سرچشمه می گیرد. این رود به نام رود ارتکند شناخته می شود. برای این که به آبشار ارتکند در مشهد برویم، باید ابتدا 7 کیلومتر از جاده اصلی دور شده تا به روستای سررود برسیم. در 3 کیلومتری شمال شرق این روستا کوه سرشاو و در 8 کیلومتری غرب روستا کوه تک خانه واقع شده است. این آبشار در روستای قطعه نو کلات و در 110 کیلومتری شمال مشهد قرار گرفته است .

طبیعت آبشار ارتکند

حرکت به سمت آبشار ارتکند مشهد

در طول مسیر حرکتمان به سمت آبشار ارتکند مشهد هر چه از رودخانه به سمت بالاتر حرکت می کنیم، شاهد باریک تر شدن دره و شفاف شدن آب رودخانه خواهیم بود. همچنین درختان انبوهی که در مسیر قرار گرفته اند به همراه علف های بلند این نواحی یک حالت نیمه جنگلی زیبایی به این منطقه داده اند. بوی شالیزار های برنجی که در ابتدای جاده قرار گرفته اند، نیز انسان را مست خود خواهد کرد. همچنین شاهد مجموعه های پرورش ماهی در ابتدای مسیر خواهیم بود. در ادامه مسیرتان در طول مسیر دره، شاهد درختان اورس خواهید بود و همچنین صخره های مرتفع که به صورت چین دار در اطراف دره واقع شده اند، دیدنی و حیرت انگیز خواهند بود. این دره اصلی که عمق و شیب زیادی دارد تا گذرگاه قله قره امتداد یافته و ارتفاع قله تا کف دره تقریبا 1000 متر می باشد. با ادامه دادن به مسیر خود در امتداد دره به منطقه ای پوشیده از علفزارهای بلند و درختان اورس که به صورت پراکنده در آن دیده می شوند، خواهیم رسید. که گوسفند داران این حوالی از این علفزار های بلند و پوشش گیاهی برای چرای دام های خود استفاده می کنند و اقتصاد مردم این نواحی به این نعمت خدادادی وابسته است. این منطقه زیبا خانه زو نامیده می شود که در واقع با طی مسافتی حدود 5 کیلومتر و عبور از دره ای که  در سمت راست آن دره درخت بی بی و در سمت چپ آن دره آبشار خانه زو قرار گرفته، به این منطقه بکر و زیبا خواهیم رسید.

آبشار ارتکند در مشهد

وجه تسمیه خانه زو 

وجه تسمیه خانه زو از سرچشمه رود گرفته شده است. جایی که آب از دل سنگ از هر طرف بیرون می ریزد و وارد رودخانه می گردد. این دره در طول مسیرتان باز هم باریک تر شده و با کمی طی مسیر، تونل پر آبی با آبشاری کوچک وزیبا را در سمت راست خودتان مشاهده خواهید کرد. در ادامه مسیرتان که به سمت چپ خواهید رفت، دیواره های سنگی بلند با مسیری باریک و تنگ در دو طرف آبشار که ارتفاع آن حدود 10 متر است را شاهد خواهید بود. در واقع این آبشار که مانند کلاهک است را با دیواره های پوشیده از آب و زیبا می بینید. بعد از آن در انتهای دره باریک آبشار بلندتری را می بینید که ارتفاعی بالغ بر 35 متر خواهد داشت. برای رفتن به بالای آبشار که کمتر کسی می تواند به بالای آن برسید، چون نیاز به کار فنی دارد و صعب العبور می باشد، می توان از مسیر رول کوبی شده یا تنوره کنار آن استفاده نمود. اندکی جلوتر می توان تونلی غارمانند را مشاهده کرد به طول 15 متر که از یک طرف آن  آب وارد می شود و از طرف دیگر خارج می گردد. در انتهای مسیرتان از میان کوه های سرسبز و سر به فلک کشیده ارتکند، آب از ارتفاعی 10 متری به سمت پایین سرازیر می شود. دیواره های سنگی که سه طرف آبشار ارتکند را احاطه نموده اند را می توان با بالا رفتن از نردبان هایی که در کنار غار و در دو ردیف ساخته شده اند دید و آبشار ارتکند را که در سمت راست شما قرار گرفته اند را می توانید به خوبی ببینید. اگر بخواهیم مدت زمان رسیدن از اردوگاه تا محل آبشار را برآورد کنیم، نهایتا یک ساعت و چهل دقیقه طول می کشد، اما برای برگشت از آبشار به اردوگاه طبیعتا سریع تر در همان مسیر این کار را خواهید کرد که نهایت حدود یک ساعت به طول خواهد انجامید.

ورودی آبشار ارتکند
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آبشار زرد لیمه، آبشاری زیبا در چهارمحال بختیاری

مسلم علیمحمدی ، سه شنبه 23 آبان 1396

این آبشار زیبا که به مانند نگینی ارزشمند می باشد. در یک منطقه کوه پایه ای قرار گرفته است که برای رسیدن به آن باید کوهنوردی نمایید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :