خانه های خشتی در یمن | دیدنی ترین خانه های سنتی یمن

یمن یکی از فقیرترین کشورهای عربی است که در بخش جنوب غربی قاره ی آسیا و در قسمت جنوبی شبه جزیره ی عربستان واقع شده است. وادی حضراموت یکی از معروف ترین دره های رودخانه ای یمن است که به دلیل داشتن ساختمان های عجیب و خانه های خشتی غیرطبیعی اش مورد توجه بسیاری از افراد و گردشگران قرار گرفته است. با ما همراه باشید تا با خانه های خشتی یمن و خانه های سنتی یمن بیشتر آشنا شوید.

خانه های خشتی زیبا و شگفت انگیز در یمن

وادی حضراموت

یکی از بارز ترین ویژگی های کشور یمن خشکی آن است. در یمن هیچ رودخانه ای وجود ندارد. در بخش های مرتفع این کشور نیز چند دره ی رودخانه ای وجود دارد که به این دره ها وادی می گویند. وادی ها در زمستان نیز خشک هستند. از معروف ترین وادی های این کشور و خانه های سنتی یمن می توان به وادی حضراموت و وادی دوان اشاره کرد. این وادی ها در بخش مرکزی و شرقی یمن قرار دارند.وادی حضراموت دشت بایری است که در میان شیبگاه های تند فلات الجول و تعدادی وادی از بین رفته، قرار گرفته و از قسمت  شمالی نیز شیبی به سمت بیابان رب الخالی دارد. نواحی مرتفع  وادی حضراموت را خاک های رسوبی و سیلاب ها و نواحی پست تر آن را بیابان های خشک تشکیل داده اند.افرادی که در این منطقه ساکن هستند، در شهرها و روستاهای متراکم و به هم چسبیده اقامت دارند. این روستاها در امتداد وادی ها قرار گرفته اند و ساختمان های روستا نیز در مجاورت دامنه ی تپه ها و یا بر روی فلات ها و در ارتفاع 100 تا 200 متری ساخته شده اند. بسیاری از ساختمان ها نیز بر روی صخره ها ساخته شده اند.ساختمان های این منطقه و خانه های سنتی یمن با آجرهای  گلی و بر روی زمین های چوبی ساخته شده اند. این بناهای خشتی باید هر چند وقت یک بار، خصوصا پس از باران های تابستانی مجددا بازسازی شوند. زیرا این باران ها باعث از بین رفتن و شسته شدن آجرهای خشتی می شود.

وادی حضراموت
حضراموت
وادی حضراموت
منهتن کویر
منهتن کویر

وادی دوان

یکی دیگر از معروف ترین و جذاب ترین وادی های کشور یمن، وادی دوان می باشد. این وادی یکی از انشعابات وادی حضراموت بوده و در همسایگی آن قرار دارد. در این وادی نیز شهر ها و روستاهای بسیاری در کنار هم و بر فراز فلات ها ساخته شده اند. یکی از زیباترین روستاهای وادی دوان، روستای المشهد می باشد. این روستا در حاشیه ی کویر قرار داشته و آرامگاه حسن ابن حسن از قرن 15 در آن واقع شده است.در بین شهر های وادی حضراموت، شهر شیبام از اهمیت بالایی برخوردار است. این شهر کوچک با جمعیت حدود 7000 نفر، دارای 500 خانه ی خشتی است که اغلب آن ها بین 5 تا 11 طبقه و تا 100 فوت ارتفاع دارند. این شهر به دلیل داشتن خانه های  بلند و غیر طبیعی اش به منهتن کویر شهرت دارد. بر اساس گفته های بنیاد معماری دوان این وادی در دهه های اخیر بیشتر از وادی حضراموت مورد بازسازی قرار گرفته و تحت محافظت می باشد. همچنین به دلیل خرید و فروش زمین های این منطقه و ساخت و سازهای بسیار، خانه های جدید به صورت سیمانی ساخته شده اند.با توجه به این که کشور یمن در سال های اخیر به مکانی برای تجمع گروه های تروریستی تبدیل شده است، این منطقه و خانه های خشتی یمن و خانه های سنتی یمن دیگر امنیت سابق را نداشته و مسافرت به این کشور بسیار کاهش یافته است.

وادی دوان
وادی دوان
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

قدیمی ترین خانه کیش | دیدنی ترین نقطه خلیج فارس

hb ، چهارشنبه 21 تیر 1396

خانه بومیان کیش مجهز به دوربین مدار بسته می باشد و گردشگران هنگام خروج با قهوه مخلوط شده با هل، میخک و خرمای محلی پذیرایی می شوند.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :