معرفی چشمه علی دامغان؛ فضایی فوق العاده آرامش بخش

در دامغان چشمه آبی وجود داشته که 35 کیلومتر با شمال شهر فاصله دارد. این چشمه در تابستان بسیار زیباتر خواهد بود؛ چه از لحاظ آب و هوای چشمه علی دامغان و چه از لحاظ های دیگر. لازم به ذکر است که این چشمه بسیار زیبا مسئول تامین آب دامغان نیز هست. در گذشته یعنی زمان قاجار این چشمه محل تفریح پادشاهان قاجار بود و الان هم یکی از مهمترین تفریحگاه های دامغان بشمار می آید. با ما در مقاله معرفی چشمه علی دامغان همراه باشید تا شما را با امکانات رفاهی چشمه علی دامغان آشنا کنیم.

چشمه علی دامغان

تاریخچه

این بنا را آقا محمدخان و فتحعلی شاه در گذشته های دور ساخته اند. باید گفت بسیار هم مورد توجه این شاهان و مردمان بوده است و همین حالا هم مردم توجه بسیاری به این مکان و آثار تاریخی اش دارند. براساس معرفی چشمه علی دامغان لازم است ذکر شود که در این شهر مکانی بسیار جالب و دیدنی وجود دارد به نام مولود خانه که محل زندگی خیلی از انسانهاست و آنان در آنجا گذران عمر می کنند. باید گفت که محل تولد فتحعلی شاه هم مولود خانه دامغان بوده است. فتحعلی شاه آنقدر به این مکان علاقه داشت که حتی قبل از شروع یکی از جنگ هایش، به دامغان رفت و در آخر هم دستور ساخت این بنا را داد.

قسمت های مختلف بنا

در شمال و جنوب این منطقه دو دریاچه قرار دارند و قسمت اعظمی از آب این عمارت از دریاچه شمالی تامین می شود. قراول خانه و بنای دیگری که بر روی آب قرار دارند، دو قسمت بنایی بوده که در آن زمان ساخته شدند. اگر بخواهیم در رابطه با هر یک براساس معرفی چشمه علی دامغان توضیح دهیم، باید بگوییم که قراول خانه نوعی بنا بوده که از خشت ساخته شده و قدمتش از زمان فتحعلی شاه است و آن یکی بنا که در آب قرار دارد، از سنگ ساخته شد. البته، پایه اش از سنگ است و خودش از آجر ساخته شد. ساختمان این بخش از امکانات رفاهی چشمه علی دامغان بسیار زیبا و دیدنی بوده و دارای معماری قابل توجهی است.

دو قسمت شمالی و جنوبی در این باغ قرار دارند که این بناهای زیبا در قسمت شمالی واقع شده و معماری بگونه ای است که دو سمت باز هستند و میتوان در هر نقطه دریاچه را دید. براساس معرفی چشمه علی دامغان باید بدانید که قراول خانه ها در قدیم بسیار دیدنی و پرکاربرد بوده اند و میتوان گفت که بیشتر کارهای نظامی در قراول خانه ها صورت می گرفتند.

قسمت های مختلف بنا

امکانات و مقدار آبدهی

دامغان رود و آستانه رودهایی هستند که چشمه متشکل از آنهاست، بصورت فصلی کم و زیاد و براساس آب و هوای چشمه علی دامغان می شوند و در آخر به دشت کویر می رسند. چیزی حدود 30 میلیون متر مکعب آب را این پنجاه چشمه علی دامغان به دشت کویر می رساند و باید درک کنیم که این مقدار واقعا مقدار کمی نیست!

در سال 1386 و با توجه به ماده هشت قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، این مکان یعنی چشمه علی دامغان به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران انتخاب شد. پس، مسلم است که اداره کردن این مکان به عنوان مکانی پر بازدید و گردشگری کاری دشوار است و باید از شهرداری استان تشکری ویژه کرد. از امکانات رفاهی چشمه علی دامغان میتوان به بستنی فروشی های معروف، مغازه های لباس سنتی، سوپرمارکت، پارکینگ، چایخانه سنتی، سوئیت و کلبه برای استراحت بازدیدکنندگان، رستورانهای سنتی، شهربازی و کتاب فروشی اشاره کرد.

امکانات و مقدار آبدهی

وقف شدن برای امام زمان

چشمه علی دامغان با تمام زیبایی ها و قشنگی هایش، آب مورد نیاز دامغان را تامین می کند. در آنجا قبلا سنگی وجود داشت که آن را به حضرت علی (ع) ربط می دادند. اما، حالا دیگر هیچ اثری از این سنگ زیبا نمانده است. چشمه علی دامغان را مرد آنجا وقف امام زمان کرده اند و این صحبت ها باعث شدند تا بر زیبایی آنجا ارزشی افزوده شود و فضایی مذهبی و معنوی هم به خود بگیرد.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

چشمه علی دامغان از اولین بناهایی است که به بخش خصوصی واگذار می شود

گلاره یوسف پور ، دوشنبه 14 شهریور 1401

براساس آخرین خبرهای بدست آمده، چشمه علی دامغان از اولین بناهایی است که به بخش خصوصی واگذار می شود.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :