سفر به کربلا | اطلاعات مورد نیاز سفر به کربلا در ماه محرم

آرزوی هر مومن است و حال و هوای عاشقی شیعیان با آقا علی بن حسین (ع) و کاروان کربلا، به خصوص در ماه محرم. در این ماه افراد زیادی از سراسر ایران و کشور های اسلامی برای زیارت قبر آن امام همام به شهر کربلا در کشور عراق مسافرت می کنند. زائرانی که در چند سال اخیر با پای پیاده به زیارت حرم امام حسین (ع) می روند و روز به روز بر سیل این مشتاقان افزوده می شود. برای این که به عراق سفر کنید، در شرایط کنونی باید یک سری اطلاعات سفر به کربلا در خصوص سفرتان بدانید تا بتوانید سفری امن و آسوده داشته باشید و به زیارت و عزاداری بپردازید. ما در این مطلب در مجله همگردی برای شما دوستان و همراهان گرامی توصیه هایی در مورد سفر به کربلا در ماه محرم را داریم که رعایت آن ها می تواند سلامت سفرتان را تضمین کند به حمد و قوه ی الهی ان شا الله تعالی. با همگردی همراه باشید.

راهنمای سفر به کربلا

اطلاعات لازم که حتما باید بدانید

اطلاعاتی را که در این مطلب برای شما فراهم آورده ایم تا با جمع آوری اطلاعات سفر به کربلا می تواند راهگشای شما در این سفر معنوی باشد. هر ساله که خیل مشتاقان آن حضرت به کربلا مسافرت می کنند، علی الخصوص در اربعین حسینی افزدوه می شود. عاشقانی که در ماه محرم و صفر، خطرات سفر به کربلا را به جان می خرند و با پای پیاده عازم می شوند. اربعین حسینی، روزیست که تمام مردم جهان بزرگترین تجمع مردمی را به نظاره می نشینند. کربلا بزرگ ترین و مهم ترین شهر زیارتی عراق است، به خصوص در ماه محرم. وجود قبر مبارک حضرت عباس (ع) و امام حسین (ع) در این شهر مقدس سبب شده که گردشگری مذهبی در این شهر رونق زیادی داشته باشد. اوج عاشقی و دلدادگی را می توان در ماه محرم و صفر در این شهر دید.

 سفر به کربلا

اطلاعات سفر به کربلا و شماره تلفن های ضروری 

زبان رسمی مردم عراق، کردی و عربی است.
اختلاف ساعت عراق با ایران: 1.5ساعت
کد شهری: 40
کد کشور: 964 ++
پلیس: 122104
آتش نشانی: 122115
آمبولانس: 122
فرودگاه بین المللی: ندارد
جهت رانندگی در عراق: راست

تورهای گردشگری برای اعزام به عراق

اولین نکته ای که در سفر به عراق باید بدانید، این است که حتما در شهر خود ویزا تهیه کنید تا گیر کلاهبرداران در ماه محرم و در این مرز نیفتید. بهتر است که به هیچ وجه برای سفر به عراق علی الخصوص در ماه محرم و صفر به صورت انفرادی سفر نکنید و از تورهای گردشگری برای این کار استفاده کنید. هزینه سفر با تور در ایام مختلف فرق می کند. در ایام تاسوعا و عاشورا چیزی حدود 2 میلیون و صد هزار تومان برای شما هزینه خواهد داشت. در روز های عادی و غیر از ماه محرم، شاید چیزی حدود چهارصد تا پانصد هزار تومان برای شما خرج بردارد. همچنین در صورتی که ازتورهای عتبات عالیاتستفاده کنید، از نظر بیمه و امنیت راه خیالتان راحت خواهد بود و هزینه اقامت در هتل و همچنین پول غذایتان، به خصوص در ایامی مانند ماه محرم، مناسب و مفید خواهد بود.

سفر به کربلا در محرم

وضعیت آب و هوای عراق چگونه است؟

در شمال عراق که دارای مناطق کوهستانی است، در زمستان معمولا شاهد بارش باران و برف خواهیم بود، اما عمدتا بارندگی در این کشور به ندرت اتفاق می افتد و شاید سالانه به چیزی حدود 250 میلی متر نرسد. در تابستان به ندرت شاهد بارش باران هستیم، اما در زمستان در عراق میزان باران بیشتر است. دمای هوا در شب ها از 2 تا 5 درجه متغیر است و در روز ها گاهی تا 15 تا 19 درجه می رسد. دمای هوا در تابستان در اغلب مناطق عراق چیزی حدود 40 درجه سانتی گراد است و بعضی جاها مثل مناطق کوهستانی به 48 درجه هم می رسد. آب و هوای کشور عراق، آب و هوایی گرم و صحرایی است. تابستان ها گرما سوزان بوده و زمستان هایش اندکی سرد می باشد.

آب و هوای عراق

جاذبه های گردشگری کربلا

از دیگر اطلاعات سفر به کربلا که از مهم ترین ها هم می باشد، معرفی جاذبه های گردشگری این شهر است. در ادامه به مواردی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

حرم امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل عباس(ع). جاذبه های مذهبی این شهر خیلی زیاد است که مهم ترین آن ها حرم نورانی امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل عباس است که در ماه محرم، غرق در معنویت و پر از گردشگر می شود. کربلا قبل از واقعه عاشورا منطقه ای بی آب و علف و بیابانی بود که در آن سکونتگاهی یافت نمی شد. بعد از واقعه عاشورا دلدادگان آن حضرت برای زیارت به این مکان می آمدند و کم کم در اطراف حرم مردم آمدند و سکنی گزیدند و این منطقه را تبدیل به شهری کردند. حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس 300 متر با هم فاصله دارد که به نام بین الحرمین مشهور است و هر ساله مشتاقان آن حضرت برای زیارت به این شهر مذهبی می آیند. در مرقد مطهر امام حسین (ع) در زیر پای مبارک ایشان حضرت علی اکبر و بر روی سینه مبارک ایشان حضرت علی اصغر دفن شده اند.

مزار دو طفلان مسلم. از دیگر مکان هایی که در ماه محرم، رونق گردشگری زیادی دارد، مزار دو طفلان مسلم است. مزار دو طفلان مسلم در نزدیکی شهرک مسیب در فاصله 30 کیلومتری بغداد در اتوبان کربلا بغداد واقع شده و زیارت مقبره این بزرگواران نیز خالی از لطف نیست.

مزار عون بن عبدالله. دو روایت در مورد مقبره عون بن عبدالله مطرح است. یکی از این روایت ها این است که این مقبره که در نزدیکی اتوبان کنونی بغداد قرار دارد، مربوط به عون بن عبدالله که از احفاد امام حسن (ع) بوده، می باشد، ولی روایت دیگری می گوید که این مزار باشکوه مربوط به عون بن عبدالله بن جعفر است، یعنی فرزند زینب کبری (س) که به نظر می رسد، روایت اولی درست تر باشد.

مزار حر بن یزید ریاحی. حر این دلاور مرد میدان کربلا مرد آزاده ای که بعد از شهادت، جنازه وی در 9 کیلومتری غرب کربلا در روستایی که قبیله وی در آن زندگی می کردند و امروزه به روستای حر معروف است، دفن شد. عضد الدوله دیلمی در سال 370 هجری قمری بارگاهی بر روی قبر این شهید کربلا ساخت و شاه اسماعیل صفوی در سال 914 هجری قمری هنگامی که قبر وی را زیارت نمود، دستور تجدید بنای آن را داد. این آرامگاه نیز در ماه محرم، مشتاقان زیادی دارد.

مظفرالدین شاه. مظفر الدین شاه در سوم فروردین 1232 هجری شمسی به دنیا آمد و در 12 دی 1285 هجری شمسی کشته شد. وی پنجمین پادشاه ایران از دودمان قاجار بود. مظفر الدین شاه وصیت کرد که او را در کربلا به خاک بسپارند و قبر وی در رواق پادشاهان در کربلا می باشد. فرمان مشروطیت در سال 1285 هجری شمسی به دست او صادر شد .

 محمد علی شاه. محمد علی شاه از شاهان قاجار در سال 1251 به دنیا آمد و در سال 1304 هجری شمسی از دنیا رفت و در کربلا به خاک سپرده شد. وی از مخالفان سرسخت مشروطه بود و حتی مجلس را به توپ بست.

احمد شاه. بعد از فوت محمد علی شاه، فرزندش احمد شاه قاجار به سلطنت رسید. وی در سن دوازده سالگی به سلطنت رسید و در سال 1348 فوت نمود و در کربلا به خاک سپرده شد.

امیر کبیر. از دیگر اطلاعات سفر به کربلا که می توانیم در اختیار شما بگذاریم، این است که مقبره امیرکبیر نیز در اینجا واقع شده. امیر کبیر مرد بزرگ و تاریخ ساز ایران. مردی که مدرسه دارالفنون را در تهران تاسیس نمود. صدر اعظم ناصرالدین شاه قاجار، متولد 1186 در سال 1298 هجری قمری به دستور ناصرالدین شاه به قتل رسید. محل قتل وی باغ فین در کاشان /a>بوده و پیکر او در رواق پادشاهان در خاک آرام گرفته است. اگر در ماه محرم عازم کربلا شدید، در کنار جاذبه های مذهبی، به اینجا هم سری بزنید.

اخرس بن کاظم علیه السلام. الابتر نام محله ای است در نزدیکی های کربلا که میزبان بدن مطهر محمد بن ابی الفتح ملقب به الاخرس می باشد. زیارتگاهی در این مکان وجود دارد که هر ساله مشتاقان اهل بیت و شیعیان به زیارت این نواده امام موسی بن جعفر علیه السلام می روند. در نجف به سادات آل خراسان، الاخرس می گفتند.

محمد بن نبی بن کاظم علیه السلام. در دوازده کیلومتری شهر کربلا مردی از خاندان امامت دفن است به نام محمد بن نبی بن کاظم (ع) که نوه امام موسی کاظم (ع) می باشد. امام نوح لقب این بزرگوار در میان عرب ها بوده است. خاک منطقه طویرج در نزدیکی کربلا بدن مطهر ایشان را در آغوش گرفته است.

ابن حمزه. عماد الدین ابو محمد بن علی بن حمزه بن حسن بن عبید اللّه بن عباس بن علی علیه السلام که به ابوحمزه مشهور است. قبر وی در بزرگراه کربلا طویرج در قسمت جنوب شرقی حرم مطهر ابوالفضل عباس در یک قبرستان قدیمی می باشد. ابوحمزه از راویان حدیت و عالمان و فقیهان بزرگ بود.

ابو احمد حسین بن محمد ( 304 ق -  400  ق). ابومحمد حسین بن محمد. وی پدر سید رضی است. سید رضی کسی است که نهج البلاغه، این کتاب ارزشمند را در قرن چهارم هجری جمع آوری نموده است. نسب ابو احمد پدر سید رضی با سه نسل به امام موسی کاظم علیه السلام بر می گردد و در رواق غربی حرم مطهر امام حسین (ع) در کنار قبر سید ابراهیم محاب مدفون می باشد.

سید احمد ابوهاشم. مزار مردی از سلاله پیامبر و ائمه اطهار که گنبد آن مزین به کاشی های آبی می باشد و دارای صحن و سراست و در 25 کیلومتری منطقه شفائه دفن است. آرامگاه سید احمد ابوهاشم سید بزرگواری که با چند واسطه نسب وی به امام موسی کاظم (ع) می رسد، یکی دیگر از مکان های مذهبی شهر کربلا می باشد که زائران و گردشگران از آن دیدن می کنند .

ابن فهد حلی ( 758 ق -  841  ق). شیخ احمد بن محمد بن فهد نیز از کسانی است که قبر وی در کربلا می باشد. ایشان فردی بود که خانه اش را وقف زائران حرم امام حسین (ع) کرد. وقتی که فوت نمود، در همان خانه دفن شد. خانه اش در خیابان باب القبله می باشد. این خانه دارای باغ و حیاطی بود که در سال 1033 شاه عباس این باغ را که در قسمت جنوبی خانه وی بود، به مسجد تبدیل کرد و بر روی قبر شیخ احمد، گنبدی بنا نمود.

شیخ یوسف بحرانی ( 1107 ق -  1186  ق). شیخ یوسف آل عصفور بحرانی و سید علی طباطبایی و وحید بهبهانی هر سه در داخل یک مقبره در کنار هم در رواق شرقی حرم دفن هستند. شیخ یوسف صاحب کتاب الحدائق الناضره می باشد.

علامه وحید بهبهانی ( 1118 ق -  1205  ق). علامه وحید بهبهانی مرجع عالی قدر و رهبر شیعیان در کربلا بود. وی در قرن دوازدهم هجری می زیست حرم او در رواق شرقی حرم مطهر امام حسین (ع) می باشد.

سید علی طباطبایی. قبر سید علی طباطبایی در رواق شرقی حرم امام حسین (ع) می باشد. او صاحب کتاب ریاض المسائل در فقه است و کسی است که دیوار شهر کربلا را بعد از فوت محمد خان قاجار بنا نمود.

شریف العلماء. شریف العلما یا همان محمد شریف بن حسن آملی نیز یکی دیگر از بزرگانی است که در کربلا و در خیابان امام حسین (ع) در یکی از کوچه های فرعی و در سمت جنوب شرقی حرم مطهر امام حسین (ع) مدفون می باشد. مقبره وی نیز بقعه داشت که امروزه دیگر اثری از آن نمانده است. وی استاد شیخ مرتضی انصاری و از عالمان بزرگ شیعه می باشد.

قلعه اخیضر. قلعه اخیضر، قلعه ای که دارای مسجدی در داخل خود می باشد. مسجدی کوچک که از جاذبه های گردشگری مذهبی به شمار می رود. دیوار های اطراف این قلعه به صورت برج مانند می باشد. اگر 20 کیلومتر از شهر کربلا به سمت غرب حرکت کنیم، می توانیم به این قلعه تاریخی برسیم.

مقام زین العابدین علیه السلام. برخی می گویند که محل اصلی خیمه گاه و مقام امام سجاد علیه السلام در کنار بیمارستان امام حسین علیه السلام کربلا می باشد. جهان گرد معروف ابوطالب خان در 1217 قمری به این مقام اشاره می کند و بنایی توسط همسر آصف الدوله بر روی این مکان احداث شده است که یکی دیگر از جاذبه های مذهبی شهر کربلا می باشد.

مقام حضرت مهدی (عج). در سمت چپ نهر حسینیه کنونی، در ورودی کربلا و راه مقام امام صادق علیه السلام، بقعه و مقامی است که گنبد بلندی دارد. این بقعه به یاد و نام حضرت بقیة اللَّه بنا شده است. به یاد امام زمان حضرت مهدی (عج)، بقعه و مقامی در سمت چپ نهر حسینیه در راه مقام امام صادق (ع) وورودی کربلا ساخته اند که به مقام مهدی (عج) معروف است و هر ساله زائران و گردشگران زیادی از این مکان دیدن می کنند و به زیارت می پردازند.

قصر عطشان. اطلاعات سفر به کربلا فقط بازگو کردن جاذبه های مذهبی نیست. بناهای تاریخی هم در این شهر وجود دارند. قصر عطشان قصری است که تا قرن چهاردهم هجری هم تخریب نشده بود. اما امروزه فقط دیوار ها و طاق های آن برجای مانده و از آن همه شکوه و عظمت دیگر خبری نیست و زائران از این دیوار ها به عنوان پناهگاه استفاده می کردند. قصری که در 30 کیلومتری جنوب غربی کربلا قرار گرفته و در زمان عباسیان ساخته شده است.

مقام امام صادق علیه السلام. زیارتگاهی که گنبد آن با کاشی کاری زیبایی مزین شده، در ساحل غربی نهر علقمه وجود دارد که گفته می شود هر وقت امام صادق علیه السلام به زیارت جد بزرگوارشان امام حسین (ع) می آمدند، با آب فرات در این مکان غسل زیارت می دادند و به زیارت مشرف می شدند و زمین هایی که در اطراف این منطقه و در اطراف حرم امام حسین (ع) وجود دارد، معروف به جعفریات می باشد. به همین دلیل این مکان به مقام امام صادق علیه السلام معروف و مشهور است.

قلعه هندی. قلعه هندی قلعه ای با مساحت سه هزار متر مربع که چهار کیلومتری شهر کربلا قرار دارد. این قلعه به دستور محمد خان قاجار احداث شد. در واقع حصاری توسط آقا محمد خان به دور شهر کربلا کشیده شد، به جهت حفظ امنیت شهر کربلا، اما نیمه کاره ماند، چون آقا محمد خان فوت نمود. سید علی طباطبایی هزینه ساخت این قلعه را از هندوستان فراهم آورد و مکان ها و حجره هایی در این جا بنا نهاد تا زائران بتوانند در آن اقامت کنند و از شر راهزنانی که به زائران حرم مطهر حسین (ع) حمله ور می شدند، به این قلعه پناه ببرند.

حسینیه های کربلا. حسینیه های متعددی را می توان در شهر کربلا مشاهده نمود و علتش این است که صد های هزار نفر که به این شهر می آیند، هر کدام در این شهر برای خودشان حسینیه ای درست کرده اند که برای مثال می توان از حسینیه های اصفهانی ها، مازندرانی ها، قمی ها، تهرانی ها و آذربایجانی ها و ... را نام برد. بیشترین حسینیه های کربلا توسط ایرانی ها ساخته شده اند.

مساجد کربلا. از مهم ترین اطلاعات سفر به کربلا، معرفی مساجد بی شمار این شهر است. مسجد اردبیلی ها، مسجد خیمه گاه، مسجد شیخ یوسف بحرانی، مسجد حاج نصرالله، مسجد شیخ خلف، مسجد حمیدیه، مسجد ناصری، مسجد عمران بن شاهین، مسجد سردار حسن خان، مسجد راس الحسین و ....

حرم امام حسین

بین الحرمین
مساجد کربلا
خیمه گاه کربلا
تل زینبیه کربلا
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

وسایل مورد نیاز در سفر | لوازم ضروری سفر که به کارتان می آید!

ز. نیرومند ، چهارشنبه 12 مهر 1396

یکی از کارهایی که قبل از سفر خود انجام می دهیم، جمع کردن وسایل و لوازمی است که ممکن است در سفر به آن ها نیاز پیدا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :